Jump to content
Juoksufoorumi.fi

24.7.


timopar
 Share

Recommended Posts

  • Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sarjassa niitä lenkkejä ettei mikään onnistunut.

Ensinnäkin oli kuuma ja siihen kun en näillä leveyksillä ole tottunut niin eihän siitä mitään tullut.

Toiseksi keuhkot taas jumi ja sitten haukottiin henkeä ja puuskutettiin.

Plääh, tulihan sitä hölkkää korkeilla sykkeillä sitten 40 minuuttia.

Katselin samalla kun asfalttimiehet veti asfalttia tuohon lähitielle, että siinä sitä onkin lämmin työpaikka. Ei käy katteeks.

Link to comment
Share on other sites

Sarjassa niitä lenkkejä ettei mikään onnistunut.

Ensinnäkin oli kuuma ja siihen kun en näillä leveyksillä ole tottunut niin eihän siitä mitään tullut.

Toiseksi keuhkot taas jumi ja sitten haukottiin henkeä ja puuskutettiin.

Plääh, tulihan sitä hölkkää korkeilla sykkeillä sitten 40 minuuttia.

Iisisti vaan kurppa, maraton voi tuntua vielä 9 päivän jälkeenkin, jopa 2-4 viikkoa vähän tehoista riippuen. Vaikka sanoit kyllä juosseesi hyvin kevyesti Rovaniemellä, joten en osaa varmaksi sanoa.

Mun mielestä kunnon palauttelu ja ainakin 1,5-2 viikon hissuttelu maran jälkeen on paikallaan. Mukava vain nauttia maisemista ja elämästä; antaa lepoa ruumiille ja sielulle. Sitten vasta täysi hönky päälle.

Ihan täyslepo ei ehkä ole paras vaihtoehto, vaan aktiiviseksi levoksi käyvät esimerkiksi pitkät kävelylenkit, jotka kaiken kukkuraksi parantavat - ainakin jonkin verran - syvää peruskestävyyttä.

Tuosta kävelyn merkityksestä peruskestävyyden luojana on Suomessa puhunut viime aikoina fysioterapeutti ja pilates-ohjaaja Jarmo Ahonen.

Ymmärtääkseni Ahosta pitävät myös liikunta-alan ammattilaiset varsin pätevänä tyyppinä. Googletus paljastaa, että hän on ollut Suomen olympiajoukkueen fysioterapeuttina neljissä olympialaisissa.

Ahonenhan oli myös yksi heistä, jotka nostivat laajaan tietoisuuteen "keskivartalon korsetin treenaamisen" eli selkä- ja vatsalihasten vahvistamisen merkityksen.

Jos nuo kävelyä koskevat ajatukset kiinnostavat enemmän, niin useista kirjastoista löytynee Ahosen ja Maarit Huovisen kirjoittama Kävelemällä terveyttä (2001) tai Ahosen ja kumppaneiden Alaraajojen rakenne, toiminta ja kävelykoulu (1998).

Itse en ole noita kirjoja lukenut, joten en ota kantaa niiden hyödyllisyyteen juoksijalle.

Sanottakoon nyt kuitenkin, että Ahonen väittää (uusimmassa tai toiseksi uusimmassa Fitness-lehdessä), että kävelyllä olisi merkitystä jopa huippu-urheilijoiden peruskestävyydelle, joka ei aina ole niin vahva kuin pitäisi.

MUOKKAUS: Korjasin muutaman ajatusvirheen ja lisäsin kävelypropagandaa.

Link to comment
Share on other sites

Hietsu, se oli tosiaan hölkkää:)

Mutta tuo astma joskus tekee lenkistä tympeän ja kaikki menee pieleen. Ei oikein onnistu tuo hölkkäkään kun kilometrin päästä lyö alakeuhkot jumiin ja ei saa happea.

Kyllä tämä viikko menee alkuperäisen suunnitelman mukaan muutamalla hitaalla ja lyhyellä hölkällä/kävelyllä. Ens viikolla olis vasta tarkoitus yrittää juoksutahtiakin.

Kiitos neuvosta, sillä vaikka mara meni kevysti niin ei se silti ihan kevyt ole meikäläiselle tuollaista matkaa taivaltaa edes rauhallisessa vauhdilla.

Lisää neuvoja uusille tavoitteille otetaan mielellään vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Otin aamulla riskin ja pyöräilin töihin sääennusteista välittämättä. Juuri tuossa oli sellainen ukkoskuuro, ettei paremmasta väliä...

19,5 km rauhallista palauttavaa pyöräilyä.

Ja kotimatkakin tehtiin oikein kauniissa säässä. Kilometrejä saman verran kuin aamulla, nyt vaan vauhtia oli reilusti enemmän. Keskinopeus 26 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Rankan päivän jälkeen illalla lenkki, ja otin jälleen verkkatakin mukaan, vaikka oishan tuolla ilmankin pärjännyt. Nyt oli sykkeet jo aikas kohdillaan kuntooni nähden, vaikka kyllä se penikkaa lievästi vihjailee aina. Mutta en anna sen mennä pahaksi.

6.7 km / 42:50 / 6:24 min/km / avg. 143 (1.7 km matkasta juostu pururadalla)

Jos HCM ois illalla, niin ...mut tietenkin silloin on 25C ja pilvetön taivas...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy