Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Lodde

Lodde esittäytyy! :]

Recommended Posts

17-vuotia lukioilaistytteli.

Aloitteleva lenkkeilijä, pyöräillyt jo muutaman vuoden (tai kesän) "paikasta A paikkaan B" -liikuntana.

Pohjakunto juoksulle siis melko ok, koska pyöräillessäkin keskinopeus 20-25 km/h (vaihteleva maasto).

Parhaillaan 28 km/h (vaihtela maasto, pitkiä mäkiä).

+ koiran kanssa juokseminen, kävely, riehuminen.

Tuloksia:

Cooper (enne juoksun aloittamista, kunto pyöräilyllä ja koiran lenkityksellä): 2450m

Cooper (TODELLA epäsäännöllistä juoksua n. vuoden ajan): 2550m

Kymppi (metsäjuoksua, melko kevyttä): n. 60min

Ei puolimaratooneja tms.

Tavoitteita:

Cooper: vähintään 2750m ensi keväänä.

Puolimaratoon: kesä 2013, oma ensimmäinen pohja-aika! (2 tunnin kieppeillä?)

Sykkeitä:

Lepo (mitattu alku-syksystä koulupäivän melskeen seasta terkkarilla): 54

Ripeähkö (13 km/h) maastolenkki: 183 keskisyke

Puolen tunnin maastolenkki (pitkän tauon jälkeen): 173 keskisyke

Hirveen hankala asetella mitään tavoitteita tai katella noita sykkeitä, kun ei oikeen oo viel tässä harrastuksessa sisällä, kun vasta nyt heräsin tän mukavuuteen :)

Siinä mielessä laiska, että jos tuloksia haluaa saada, tarvitsee konkreettisen juoksuohjelman, jolla lähtee harjottelemaan! :D

Ett taidan ottaa ton Puolimaratoonin treeniohjelman ja lähtee siitä sitt kehittelee omiin menoihin sopivaa versiota :)

KOHTI UUSIA HAASTEITA!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun noin into pinkeenä lähtee uuteen harrastukseen, niin kannattaa kuitenkin pitää maltti mielessä, ettei tule takapakkia. Alkuun kannattaa juosta vain niitä rauhallisia peruslenkkejä vaihtelevilla alustoilla jalkojen ja muun elimistön totuttamiseksi juoksemiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun noin into pinkeenä lähtee uuteen harrastukseen, niin kannattaa kuitenkin pitää maltti mielessä, ettei tule takapakkia. Alkuun kannattaa juosta vain niitä rauhallisia peruslenkkejä vaihtelevilla alustoilla jalkojen ja muun elimistön totuttamiseksi juoksemiseen.

samaa mieltä!! Tahtoo nämä asiat tulla opiksi yleensä kantapään kautta. Tai ainakin minulla on näin ollu.

Mutta malttia ja kepeitä kilsoja ketjun aloittajalle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluksi varmaan kannattaa laittaa jäitä hattuun ja lopettaa tuo VK-treenaaminen.(foorumilta löytää mitä tuo tarkoittaa).

Eli ppp yhtäkuin PK-juoksutreenejä näin aluksi.Kannattaa myös opetella suomenkielen kirjoitusta: "17-vuotia lukioilaistytteli."

Sorry, voihan se olla lukihäiriökin.

Mikä on "ripeähkö"13km/h maastolenkki?Jos noin kovaa pääsee niin 10km lenkki menee helposti alle 50min.

Mielenkiintoista ei yhtään kysymystä?Kyllä ne lukiolaiset sitten osaa jo aloittelevana juoksijanakin kaiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuorena sitä itekin vaan paineli menemään eikä sitä pahemmin kehoaan kuunnellut, saati maltilla mitään tehnyt. Kovaa piti päästä, löysäily oli mälsää. Nooh, nyt vanhana sitä onkin sitten viisaampi melkein kaikki virheet kokeneena. Luulen että nyky nuorilla kroppa ei kestä samaa kuin meillä vanhemmilla raakeilla, kun nuorena tehtiin kaikkea fyysistä aamusta iltaan. Mihinkään ei autolla viety vaan jalan tai pyörällä mentiin. Lodde malttia nyt rutkasti. Kaikkea ei pidä saada heti tapahtumaan. Jos pitkiä matkoja mielit joskus juosta niin hiljaa hyvä tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No juu, kaikkia melkein komppaan, tosin onhan tuo muutaman vuoden pyöräily paikasta paikkaan lähellä sitä mitä itse tuli aikanaan tehtyä. Ja kyllä tuli juostua jalat alta silloin kun liki parikymppisenä halusi treenata sekä futistekniikkaa että peruskuntoa että nopeutta. Eli todella kannattaa pitää maltti mukana, mutta kyllä siulla on aika hyvät pohjat alla, jos kymppi metsässä menee melko kevyesti tuntiin - menispä miullakin... Siis malttia, mutta välillä (vaikka kerran viikossa) vähän hullummin...;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie komppaan myös tuon vauhdin ja tehoharjoittelun malttamisessa. Son aluksi niin, että kunto tahtoo nousta nopeammin kuin jaloille syntyy iskutuskestävyyttä, tästä on omakohtaistakin kokemusta. Hienon harrastuksen olet kuiten valinnut ja puolikas on hyvä tavoite aluksi. Nälkä kasvaa sitten syödessä, tsemit treeniin ja teretulemast foorumille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hirveen siistiä, että tähän muuten niin harmaaseen sakkiin saadaan muitakin nuoria mukaan. (Itse olen 18v.) Näistä edeltävistä viesteistä jäi ehkä itselleni pikkuisen hapan maku, mutta onhan se kyllä totta, että juostessa on helppo saada paikat rikki. Omalle lyhyelle uralleni on mahtunut aivan liian monta jalkarikkoa ja sit onkin pitänyt tehdä jotain muuta noina aikoina. Nytkin selvittelen pohjeongelmia... Mutta voisin kuitenkin kehottaa tekemään sitä mistä tykkää, jos se tarkoittaa vauhdikkaampia treenejä, niin sitten se tarkoittaa vauhdikkaampia treenejä. Kunhan vaan muistaa harjoittaa ankaraa kohtuutta, ettei tee niinkuin minä ja hajota jalkojaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on ihanaa, että nuorilla intoa riittää harjoitteluun. Me vanhat halutaan vain että se into ei kaadu siihen, että hajoittaa paikat liiallisella treenaamisella. Ja koska moni meistä konkareista ollaan nähty tuo into ja myös se mihin se on monilla johtanut ja onhan se sääli jos paikat alkaa olla hajalla jo nuorella iällä. Intoa saa olla, mutta myös rutkasti malttia. Se johtaa paljon pidemmälle, kuin kaikkitässähetinyt -mentaliteetti. Nuorena usein ajatellaan, että tietää mitä tekee. Ja helppohan se on olla omaa kehoa ajattelematta kun paikat ei vielä kolota samalla tavalla kuin vanhemmilla. Mutta fakta on, ja näin taaksepäin aikaa ajateltuna, mä en oikeasti tienny mistään mitään. Piti vaan treenata hullun lailla (10-15h/viikossa), lepoa tuskin malttoi pitää ollenkaan, lopputulos: taukoa 10vuotta, osa sen vuoksi kun paikat meni rikki ja osa sen takia kun vitutti koko urheilu. Pojan synnynnäinen sairaus myös pysäytti hetkeks ja keskityin vaan sitten hänen hoitoihin. Mitä hyvää siitä, niin paikat ei ole enää rikki. Kolottaa joo, mutta se on iän tuomaa muistutusta että eletään tätä elämää. Nyt treenaan suht paljon mutta järki kädessä ja maltilla. Noilla eväillä olen edistynyt hurjaa vauhtia. Mietin vain, että onko malttia tarpeeksi että ei päätyisi samaan kuin aikoinaan. Pelko siitä pitää järjen kädessä. Kiteytettynä; meitä vanhoja tsempataan ja nuorille toivotetaan malttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Talviale!

    Alennukset jopa -60%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy