Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Guest Alipalkattuko?

Huoltaja mukaan kisamatkalle toiseen kaupunkiin?

Recommended Posts

Guest Alkuperäinen kysyjä

Ilmeisesti siis pitää

- suunnitella vuoden kisareissut hyvin etukäteen (tämä voisi ehkä onnistuakin)

- säästää rahaa joka kuukausi (tämäkin ehkä onnistuu)

- olla juomati ja polttamati (juu olen useimmiten)

- kulkea kaverien kanssa samoihin kisoihin (jaa... haasteellisempaa)

- omistaa auto (no ei)

- kysellä tuttuja, sukulaisia jne kisaan huoltajaksi (no ei ketään taida kiinnostaa)

- luottaa järjestäjän huoltoon (eivät taida huoltaa ennen ja jälkeen kisan)

- toimia huoltajana ja toivoa, että huollettava korvaa vaihtovuoroisesti (jaa, toimiskohan tämä...)

- tienata vaan tarpeeksi, ettei tartte pohtia koko raha-asioita (niinpä)

- hankkia muita ongelmia, ettei raha-asiat enää mietityttäisi (no niitä kyllä piisaa)

Tulikohan tässä nyt vastauksia kysymykseeni. Ilmeisesti ainakin huolto on niin hyvin kaikilla hoidossa, ettei se aiheuta ongelmia. Kiitos kaikenlaisista vastauksista joka tapauksessa.

Öh, en ehkä ymmärrä kysymystä, mutta Täti on mennyt ihan itsekseen lentokoneella vieraaseen maahan juoksukisoihin. Ei siinä mitään huoltajaa tarvittu (olen täysi-ikäinen) missään vaiheessa. Ymmärrän kysymyksen, jos on vaikka jotkut vammaiskisat, mutta niistä ei ole kokemusta.

Samaa pohdin kuin Täti, että mihin sitä huoltajaa oikein tarvitaan?

Narikka on useimmiten järjestetyt, maalissa saa pientä purtavaa ja juomista sen verran, että jaksaa omin jaloin taas sinne narikkaan omien eväiden luo.

Yksin mie olen reissuni heittänyt, ja hyvin olen pärjännyt.

Vai olenko ollut vaan autuaan tietämätön huolitsijan läsnäolon parantavasta vaikutuksesta?

(eli käytännössä mistä?)

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Mä en ole ikinä maksanut senttiäkään huoltajalle tai huoltajan matkoista. Pihi jätkä(kö)?

Olet kuitenkin yksi niistä harvoista, jotka juoksevat niin pitkiä matkoja, että tarvitset huoltajan. Moni tekee esim. maratonit liian vaikeaksi. Eilen joku kertoi, että oli maratonilla huoltamassa jotakin tyyppiä 3km kohdalla. Samoin joku 5 vuotta sitten yksi mimmi keräsi facebookissa jengiä joku 10kpl häntä Helsinki City Maratonille huoltamaan. En tajua sitä, miksei niitä normijuomia voi juoda maratonin pituisissa, mitä muutkin juovat. Ja jos tarvii geelejä niin miksei niitä pakata mukaan jo vaikka edellisenä päivänä. Mä en olen ollut ihan yksinkin reissussa Euroopassa maratonia juoksemassa, enkä ole mitään opaskoiraa tarvinnut kisan aikana, enkä sen ulkopuolella.

Ultrissa on eri juttu, koska 24h aikana jonkun pitää vähän katsoa kuinka menee ja kannustaa, mutta lyhyemmillä matkoilla huoltajajutut ovat urbaanilegendaa ja siihen ei kannata höynähtää mukaan.

Eikös jotkut suomalaiset veljekset käyneet jo muutamia kymmeniä vuosia sitten jossain Baselissa ultrakisoissa niin että heittivät ennen starttia vain jonkun muovipussillisen vichya jonkun puun juurelle ja se oli sitten omatoimihuolto siinä ilman mitään henkilökuntaa?

Samaa pohdin kuin Täti, että mihin sitä huoltajaa oikein tarvitaan?

Alkuperäinen kysyjä ilmeisesti viittasi ultrajuoksukisoihin; ainakin hän mainitsi Joensuun 12h juoksun esimerkkinä. Ultrilla huoltaja on hyvinkin tarpeellinen, varsinkin niillä "oikeilla" (=yli 100 mailia).

Mulla on muualla paitsi vuorilla huoltaja mukana. Matkat joutuu laittaan ja muutenkin kuluja makseleen. Yksinkin olen yrittänyt päästä lähtemään mutten ole juuri päässyt :)

Ensin oli tosin suhde ja sen jälkeen vasta huoltosuhde. Ennen käytiin vain ulkomailla, nyt käydään ulkomailla ja pääsen juoksemaankin samalla. Samaa rahan menoa ennen ja nyt. Ennen meni enemmän baariin ja röökiin, nykyään vähän vähemmän.

Usealla ultraajalla se menee noin. Maratonilla tuskin henkilökohtaista huoltajaa tarvii mutta ottaisin hänet kuitenkin mukaan jos ulkomaille sitä varten lähtisin. Samalla muutama päivä muuta lomaa kylkeen.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Mulla on muualla paitsi vuorilla huoltaja mukana. Matkat joutuu laittaan ja muutenkin kuluja makseleen. Yksinkin olen yrittänyt päästä lähtemään mutten ole juuri päässyt :)

yksi mahdollinen vinkki on se, että hankkii kaverin, joka ei juokse, mutta joka haluaa lähteä mukaan reissuun. Ei tarvitse maksaa mitään matkoja, kun eivät ole väkipakolla mukana. Mua muutenkin vituttaa raahata yhtään missään vastentahtoista porukkaa mukana, jotka ovat messissä vain rahan takia. Jos rahalla pitää hankkia niin eikö sitten paikan päältä. Nick Faldo voitti kerran jonkun turnauksen, kun otti ihan uuden caddien. Toki se tsemppaus on varmasti parempi ja osataan huutaa kovemmalla asenteella fakjuuta, jos henkilöt ovat ennestään tuttuja ja tietävät, kuinka pitää tsempata, mutta älytöntä se silti on, jos pitää jotain matkoja alkaa makselemaan. Silloin kannattaa jo soittaa johonkin paikalliseen juoksuseuraan ja tarjota jollekin siellä kori kaljaa niin eiköhän huoltaja löydy.

Järjestäjien huollon varassa on tähän asti pärjäilty pidemmilläkin reissuilla. Jos on matkustettu jenginä juoksukavereiden kanssa, niin sitten on autettu toinen toisiamme tarpeen vaatiessa. En toisin sanoen tiedä, minkälaista olisi kisata ultralla oman nimikkohuoltajan hoivissa. Uskoisin silti, että monesti tällainen huoltaja olisi ollut ihan tarpeen, hyödyksi ja iloksi kaikin puolin. On kyllä tunnustettava, että sen verran jäykästi oma selkä taipuu, että jos saisin päähäni pyytää työssäkäyvää ja perheellistä kaveria uhraamaan viikonloppunsa tai osan lomastaan ja nököttämään vuorokaudeksi tai kahdeksi radan varteen tuijottelemaan uupuneita ultraajia, niin vähintään maksaisin hänen matkansa. On myös tunnustettava, etten ole vielä tullut pyytäneeksikään. Ei oma talous kestä aina kovin hyvin noita omiakaan matkalippuja ja -kuluja. Tuntuisi myös vähän vieraalta pyytää jotakuta aivan uppo-outoa, kenties vierasta kieltä puhuvaa henkilöä tehtävään, joka ainakin mun käsityksen mukaan vaatii jonkinmoista asiantuntemusta ja myös sen, että tuntee huollettavansa edes pintapuolisesti. Yhtä hyvin voi hoitaa huoltamisensa itsekin.

Öh, en ehkä ymmärrä kysymystä, mutta Täti on mennyt ihan itsekseen lentokoneella vieraaseen maahan juoksukisoihin. Ei siinä mitään huoltajaa tarvittu (olen täysi-ikäinen) missään vaiheessa. Ymmärrän kysymyksen, jos on vaikka jotkut vammaiskisat, mutta niistä ei ole kokemusta.

Niinpä, ymmärtäisin kysymyksen jos kysyjä on alle 15v..

Ultrakisoista ei ole kokemusta, mutta luulisi että siellä voi oman huoltokassin sijoittaa jonnekin ilman huoltajaakin. Jos joka tapauksessa tulee kävelyä ja taukoa, niin haittaako se jos pienen hetken joutuu viipymään omassa huollossa? Maratoneilla ei todellakaan kisan ulkopuolista huoltoa tarvitse, ja mahtaakohan se ihan tarkalleen ottaen olla sääntöjen mukaistakaan.

Minä olen käsittänyt huoltojoukot enemmänkin kannustusjoukoiksi, eikä niitä maksamalla hankita.

Meikäläisen ultrat menee kyllä ilman huoltajaa kun kävelee enemmän kuin juoksee. Mutta viime helmikuussa pääsin katsomaan tosi tekijöiden ultraamista ja kyllä hyvä huoltojoukko on tarpeen. Homma luisti tosi sutjakkaasti huoltosuunnitelman pohjalta. En ollut ikinä ennen tätä nähnyt, kun en ole perehtynyt paremmin ultaamiseen muutenkuin höpöstellen. Mutta totesin, että tuloksen juoksijoille hyvä huoltaja on kullan arvoinen. Lämmin kupit ja muut tuli suunnitelman mukaan juoksijan käteen. Meikäläinen ehtii kyllä vaikka puuron itselleen keittää, mutta jos meinaa kerätä kilometrejä sillai oikeasti kasaan, ei siinä ole aikaa sekoitella kippoja ja kuppeja. Samoin kun juoksijat näkyivät keskittyvän tekemiseensä eikä juttelemiseen, kuten me hömppääjät, oli hyvä, että oli joku, joka koko ajan laski, paljon on mennyt nesteitä yms.

Minä ainakin tuota seuratessani kunnioitin sitä työtä, mitä asiantuntevat huoltoporukat teki. Se oli loistavaa yhteistyötä. On olemassa ultraamista ja ultraamista. Me, jotka evästelemme ja jutustelemme ja elämystelemme, joudamme kyllä laittelemaan omat eväät ihan rauhassa. Mutta en jotenkin usko, että päälle 200 km menee jos pitää pysähtyä joka kerta sekoittelemaan juomansa ja syömisensä ja pohtimaan, että paljonkohan olen nyt vetänyt hiilareita viimeisen parin tunnin aikana.

Mutta kieltämättä tällaisen hömppäultraajan oli kivempi tulla Nivalasta kotiin kun oli aviosuhde sillä kertaa huoltosuhde ja sai hypätä autoon heti kisan loputtua ja eukko tuotiin etupenkillä kotiin. Paljon helpompaa kuin kantaa kassinsa ja ajella taksilla ja odottaa junaa tuntikausia yksin asemalla. Mutta ilmankin pärjää, kuten on pakko pärjätä kun ei noita lapsenvahteja ole kovin usein tarjolla. Joten pysymme taidamme enemmän aviosuhteena tulevaisuudessakin.

Niinpä, ymmärtäisin kysymyksen jos kysyjä on alle 15v..

Ultrakisoista ei ole kokemusta, mutta luulisi että siellä voi oman huoltokassin sijoittaa jonnekin ilman huoltajaakin. Jos joka tapauksessa tulee kävelyä ja taukoa, niin haittaako se jos pienen hetken joutuu viipymään omassa huollossa? Maratoneilla ei todellakaan kisan ulkopuolista huoltoa tarvitse, ja mahtaakohan se ihan tarkalleen ottaen olla sääntöjen mukaistakaan.

Minä olen käsittänyt huoltojoukot enemmänkin kannustusjoukoiksi, eikä niitä maksamalla hankita.

kyllä v.kurppa puhuu asiaa , eräskin huippu tulee kaukaa e24h juoksuun vain sillä ehdolla että huolto on taattu ja ei itse tarvitse soppaa sekoitella , muille on sama vaikka buffetissa olisivat ,mutta tuloksen tekijän ei tarvitse kuin juosta ja tehdä mahdollisimman hyvä TULOS . thats it

Wihan kilometrit 50km 2009: Ei huoltajaa, huoltopöydän antimilla pärjäsi. Omalla autolla (~100km suunta)

Hiekkaharju 6h 2010: Ei huoltajaa, huoltopöydän antimilla pärjäsi. Kimppakyyti (hyppäsin Tampereelta tulevaan autoon, ~80km suunta)

Wihan kilometrit 100km 2010: Ei huoltajaa, jälleen pärjäsi järjestäjien pöperöillä, Kimppakyyti, tällä kertaa hyppäsin etelästä tulevaan autoon (~100km suunta)

Endurance 24h 2011: Pottos-Make totesi mäkimaratonilla 2010, että jos mä lähden E24:lle, hän tulee huoltamaan ja katselemaan kisaa. Kimppakyyti, jälleen hyppäsin Treelta tulevaan autoon (~100km). Olin ehkä vähän liiankin innokas, kun kerran jonkun sain katsomaan perään. Vähemmälläkin olisi pärjännyt.

Kaustinen 24h 2011: Soittelin kaverille, jonka kanssa käytiin edellisvuonna mm. Nokian Ironman, että haluaako lähteä katsomaan ultrakisaa ja kuskiksi ja samalla tarvittaessa huoltamaan. Halusi lähteä. Bensat maksettiin kimpassa. Auttoi aina välillä ja yöllä nukkui hyvät unet, sen jälkeen kun oli käynyt paikallisessa baarissa. Aamulla taas jeesaili ja kannusti ja otti kuvia. Loppuvuodesta 2011 olin sitten samalla tavalla "huoltamassa", kun mies juoksi Wihan 100km kisan. Tosin en käynyt baarissa, mutta hesessä nyt ainakin.

Endurance 24h 2012: Jälleen oli Pottos-Make lupautunut tulla huoltamaan ja taisi siellä olla muitakin tiimissä mukana. Ja jälleen hyppäsin Tampereelta tulevaan autoon ja sain palautuksenkin kotiovelle, koska olin oikeasti kisan jälkeen aika kipeä. Viimeiset 12h taisin vetää pelkästään järjestäjien tuotteilla, koska vauhti oli niin rauhallinen. Aikaa oli.

Skövde 24h 2012: Soittelin faijalle, että lähteekö kuskiksi Ruotsiin ja samalla käytäisiin katsomassa sukulaisia joita ei olla nähty aikoihin. mm. faija omaa siskoansa ehkä 7-8 vuoteen. Suostui ja oli aika aktiivinen bensakuluissa yms. Kisassa kummallakaan meistä Estebanin (tulos 180km) kanssa ei ollut huoltajaa, ja koska henkilökohtainen kisan aikainen romahdus saattoi johtua energiavajeesta ja mm. siitä etten viitsinyt huoltajan puutteen vuoksi pukea köpönä yöllä vaatetta tarpeeksi päälle, päätin etten lähde koskaan enää 24h-kisaa juoksemaan ilman avustavia käsiä.

Wiha 100km 2012: Kimppakyydillä kotikylästä. Santta lupautui huoltamaan, samalla kun huolsi muita. Huolto oli sitä, että oli ojentamassa geeliä tai suklaata. Nyt tästä oli korvaamaton apu, koska kamat olivat pakkasen takia kylmälaukussa. Jos olisi ollut +keli, olisin asetellut tavarat valmiiksi pöydälle, josta ne olisi ollut helppo ottaa aina kierroksen (~20min) täyttyessä. Santta oli muistaakseni luvannut mulle kosanderipullon alle 10h alituksesta joten luovutin tuon virtuaalisen pullon Santalle kisan jälkeen palkaksi. Kumpikaan meistä ei juuri juo kossua.

Eli eipä mullakaan nuo huoltajatouhut ole suurensuuria olleet, varsinkaan alkuaikoina. Kuitenkin vauhdin kasvaessa ja tavoitteiden koventuessa, rupeaa haluamaan ettei ylimääräiseen härdelliin mene aikaa. Ja huipputasolla tuo vielä korostuu, oikeastaan lajissa kuin lajissa. Seuraavaan kisaan (E24 helmikuu) menen taas Tampereelta tulevalla "taksilla", ja jälleen apukäsinä toimii lajia harrastavia ja siitä kiinnostuneita ihmisiä, ystäviä, jotka samalla kun minä juoksen saattaa seurustella muiden juoksututtujen ja -ystävien kanssa. Mitään rahasummaa en kenellekään maksa (ovat siitä hyvin tietoisia ja silti haluavat tulla huoltamaan), kaljat voin tarjota joskus jos satutaan samaan baariin.