Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
roadrunner

Polar/ Harjoituskuormitus/ juoksuindeksi

Recommended Posts

Törmäsin tuohon kuormitus käsitteeseen, kun siirtelin ensimmäistä kertaa tietoja personaltraineriin. Mittarina mulla on rs800 ja siittä ei suoraan saa tuota dataa pihalle. Mistä tuo lukema tulee, sykkeistä ja ajasta?

Entä onko teillä samanlaisella lenkillä kuormituslukema pienempi, jos indeksi on ollut suurempi ts. lenkki on kulkenut paremmin?

Kyllä tuo indeksi minun mielestäni toimii, kun olen seuraillut sitä pitkällä aikavälillä (useita kuukausia), on indeksi noussut pikkuhiljaa. Toisaalta se vaihtelee myös jonkun verran lenkistä toiseen: joskus parempi ja toisinaan huonompi. Mielestäni indeksi laskee, kun on oikein kova kuormittava jakso päällä ja juoksu tuntuu muutenkin raskaalta. Sitten, kun vetää jonkun terävän lenkin hyvin levänneenä, niin indeksikin nousee ylös.

Eli ihan hyvä toiminto - harmi vain, ettei tuota saa ulos mittarista heti lenkin päätyttyä. Nyt tuo indeksi unohtuu monesti, eikä sitä sitten osaa verrata niihin muistikuviin siitä lenkistä. Minä en ainakaan edes usein muista sitä lenkkiä, kun olen tehnyt vaikka ennätyksen tuossa indeksissä. Jälkeen päin on paha sanoa, että mikä tuosta lenkistä teki niin onnistuneen.

Se noissa Polarin mittauksissa myös on, että kun kerran on saavuttanut tietyn tason noissa testeissä (kuntotesti, juoksuindeksi, rasitustesti), niin eivät nuo paljon muutu suuntaan tai toiseen. Eli minullakin on kaikki juoksutulokset parantuneet roimasti viime vuosina, mutta eipä se juuri näy noissa mittarin antamissa testeissä. Tämä olikin yksi syy, miksi vaihdoin Suuntoon (peak training effect -tulos (PTE) ja palautumisaika luettavissa suoraan mittarista. (Kokeillaan nyt saanko noista enemmän irti.)

Jaa-a. Hitaalla pitkiksellä indeksi viimeksi 89 ja viimeisimmässä maastokisassa 67. Vaihtelua ilmenee tosiaan...

RCX5 antaa indeksin heti suoraan mittarista. Itse olen ajatellut, että ainakin tuolla lukemalla löytyy kohtuu helposti itselle sellainen nopeus jossa juoksu on taloudellisinta. Tosin se kyllä selviää ihan jo mittariakin katselemalla.

Rasitusindeksi on mun mielestä tärkeämpi. Nuo Polarin jutut on ölyttömän hyviä jos niitä käyttäisi. Esim rasitusmittaus aamuisin ois tosi hyvä, mutta sitäkään ei jouda tekemään. Välillä parisen vuotta sitten tein tuota testiä pidemmällä aikajaksolla ja se kyllä

osasi kertoa ennakkoon tulevan ylirasituksen tai sairastumisen jne.

Muokattu

Parin kesän perusteella nuo RCX5:n antamat juoksuindeksit on tosiaan aika loogiset. Ne sopii hyvin yksiin ainakin näin peruskuntoilijan tuntemusten kanssa ja kesän mittaan sekä pitkisten, pk- ja vk- lenkkien indeksit kehittyvät loogisesti. Molempina syksyinä kun päätapahtuma ja "juoksukausi" on ollut ohi, ovat myös indeksit alkaneet laskea jonkin verran.

Tärkeäähän noissa on aina verrata samantyyppisten lenkkien indeksejä - itsellä parhaat indeksit on tulleet pitkiksillä, mutta paras kehitys on taas TV-kovien myötä tullut noissa vähän vauhdikkaammissa lenkeissä. Mielenkiintoinen toiminto joka tapauksessa.