Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sani

Ruokavalion merkitys kestävyysjuoksussa?

Recommended Posts

Ei iske kyllä tuo lihamafiosojen touhu, vaikka en täysi kasvissyöjä olekkaan. Onhan se lähestulkoon varma juttu, että jo puissa asuessa oli ravintoympyrä meillä kädellisillä hyvin kasvis- ja hiilaripainotteinen.

Nämä on aika mielenkiintoisia juttuja. Hedelmiä ja kasviksia juu, ja hyönteisiä rouskis nam. Ja satunnaisia vierailuja (suht. tuoreilla) raadoilla, siinä kai aito luomuruokavalio. Ihmisen elimistö on kiistatta kaikkiruokainen, mutta tosi raskas liha -ja rasvapainotteinen ruokavalio ei oikein itselläni toimi kun menee kaikki aika sulatellessa. Itse olen löytänyt uudestaan perunat, tosi hyvää muonaa. Kyllä jaksaa. Lihaosastolla nykyään pääasiassa kalaa, kananmunia ja kananlihaa.

Syön paskaa juon kusta ja hengitän pieruja. Tällä lauseella haluan kiteyttää sen että syön ja juon mistä tykkään. Ensimmäisen lauseen sanat heittomerkeissä. Ravintoainetrigonometria kuuluu minua tuntia nopeammille juoksijoille ts. + 2h maratoonareille.

No, onhan se selvää että suurimmaksi osaksi pitää syödä terveellisesti ja niin minäkin yritän. Oikeilla valinnoilla ja muutamilla väärillä valinnoilla pysyn henkisesti ja fyysisesti kunnossa, balanssissa niinku pieni muurahainen.

Oikeita valintoja:

Aamupalaksi kipollinen perusmysliä maidon kera.

Päivällä normaalia kotiruokaa.

Illalla iso kupponen teetä ja tummaa leipää.

Vääriä valintoja:

Kännit silloin tällöin, viinillä, viskillä, oluella, siiderillä tai kaikilla sekaisin.

Iso karkkipussi n. kerran viikossa.

Pizzaa, perunalastuja tms. yms. silloin tällöin.

Hieman samoilla linjoilla olin aiemmin kuin numeromies kunnes "keksin" tuossa vuosi sitten Atkinsin touhut ja pudotin vajaassa neljässä kuukaudessa 35 kiloa painoa. Tuo siis syömällä pääosin proteiineja ja valikoiden hiilareita. Olo oli mitä parhain ja virkein dieetin aikana. Ajattelin että tuollainen ruokavalio ei voi olla kovin terveellinen ja kävin labrakokeissa ja sielläkin kaikki arvot olivat parasta mitä minulla on ollut pitkään aikaan. En silti suosittele tuota painonpudotusmuotoa kenellekään koska se ei kaikille sovi. Aika moni tuttavani aloitti samalla linjalla tuloksistani innostuneena ja tulokset vaihtelivat heillä 5-30 kilon välillä. Osalle vain tuli dietistä niin huono olo että se oli lopetettava. Eli paras tapa pudottaa painoa on tietenkin se perinteinen vähäenerginen, minulle sattui vain sopimaan tuo edellä mainittu.

Juoksuharrastus ja vähähiilarinen ruokavalio sopivat yhteen. Paino sanalla harrastus. En usko että vähähiilarisella päästään yhtä hyviin tuloksiin kuin "normaalilla" ruokavaliolla mutta kyllä juokseminen ketoosissakin onnistuu! Minulle se tarkoitti lenkeillä n. 30-45 min käynnistysvaihetta. Ennen kropan käynnistymistä meno oli aika tahmeaa ja väsyttävää mutta kun kroppa käytti täysipainoisesti rasvoja hyväksi niin vauhti kasvoi ja väsymys katosi.

Tällä hetkellä harrastelen sellaisella hiilaritietoisella ruokavaliolla. Pyrin itsekin välttämään teollisia valmistuotteita mutta en ole siinä mitenkään fanaattinen. Sen Atkins ehkä jätti että en pelkää voita, juustoja, kermaa ym. koska tiedän että ne eivät minua lihota vaan "huonot hillarit" Minulla ei ole mitään tieteellisiä näyttöjä / tutkimuksia edellisen tueksi enkä ole koskaan pyrkinytkään todistelemaan Atkinsia hyväksi vaihtoehdoksi - minulle se on vain ollut siinä tilanteessa toimivin ratkaisu!

Onko muilla kokemusta tästä Atkinsin hössötyksestä? Keittiömestarina olisin halukas kuulemaan...

Aika vanha ketju, mutta kiinnostava aihe.

Aloitan hieman off-topicilla:

Olen ollut jotain kuusi vuotta vähähiilarisella, mutta en missään vaiheessa mikään absolutisti. Tämä alkoi sitä kautta, että isäni luki jostain, että vhh-dietti on auttanut joitakuita nivelrikkosta kärsiviä. Tämä pirullinen tautihan on perinnöllinen, ja minullakin ensimmäiset vaivat alkoivat jossain 35v vaiheilla. Isäni huomasi muutaman kuukauden päästä, että kipuihin tuli lievitystä ja yöllä sai paremmin nukutuksi. Minäkin sitten päätin kokeilla, ja jätin perunan, riisin, valkean leivän ja pastan kokonaan pois ruokavaliosta. Minun (paljon lievemmät) vaivani hävisivät myös. Ne ovat tulleet kyllä muutaman kerran vuosien aikana takaisin, nämä kerrat ovat korreloineet varsin "hyvin" välillä esiintyneiden "ruisleivänsyöntiaaltojen" kanssa. Viimeksi näin kävi nyt heinäkuussa, kun olin viikon leirillä, jossa melkein kaikki ruoka oli jotain viljapohjaista.

No, mitä merkitystä tällä ruokavaliollani sitten on juoksemisen suhteen? En oikeastaan tiedä, koska aloitin harrastuksen samoihin aikoihin kuin tämän vhh-ruokavalionkin. En ole myöskään juossut kovin tavoitteellisesti: puolikkaita olen käynyt juoksemassa neljä, viime vuodesta lähtien ja maraton on edessä kuukauden päästä. Ekalle puolikkaalle aloitin valmistautumaan tankkaamalla hiilareita, kun uskoin, että se olisi välttämätöntä. Piti lopettaa noin vuorokauden kuluttua, kun tuli niin paha ripuli. Parhaiten menneelle puolikkaalle (n. 1.41) taas "tankkasin" kookosrasvalla, mulla oli jopa rasvaa mukana kisassa. Edeltävänä iltana olin syönyt pasta-aterian, mutta kisaaamuna taas normiaamiaisen (munaa, pekonia, maustamatonta jugurttia, marjoja, leseitä, vihanneksia ja hedelmä). Strategia tälle tulevalle maratonille on vielä hieman avoin...

Pitkillä lenkeillä (24-27 km) mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia, vaikka ne tulee juostua yleensä aamulla lähes tyhjällä mahalla ja mukana on vettäkin vain vähän.

Tavallisena arkipäivänä syön aamiaista hieman vähemmän tuolta em. listalta, viikonloppuna taas runsaamman version. Työpaikkalounaalla korvaan sen hh-osuuden (peruna/riisi/pasta) kasviksilla ja/tai salaatilla. Leipää en nyt taas syö lainkaan. Illalla tulee mutusteltua paljon pähkinöitä, juustoja, kuivattuja hedelmiä, kasviksia, erilaisia makkaroita ja lasi tai kaksi punkkua. Tavallisimpia herkkuja ovat tumma suklaa ja kotitekoinen marjajäätelö. Kyläpaikoissa tietty syödään mitä talo tarjoaa. En ole koskaan ollut makealle perso, joten sokerista yms. luopuminen ei ole ollut mulle ollenkaan vaikeaa. Nykyään esim. sokeroitu kaakao maistuu tosi pahalta. Tätä ruokavaliota on minun ollut tosi helppo noudattaa, ja siitähän on tietty tullutkin ajat sitten jo normaali elämäntapa.

Painoa mulla ei ole koskaan ollut ylen määrin, mutta se on tippunut silti siitä kuuden vuoden takaisesta n. 13 kg (84->71). Tähän vaikuttavat varmaan molemmat tekijät, ruokavalio ja juoksu. Lasku on ollut muutoin tasaisen hidasta alaspäintuloa, paitsi niinä em. leivänsyöntikausina tuli vähän takapakkia.

Ai niin, vielä yksi erikoinen juttu: minulla on ollut alle 1-vuotiaasta voimakas kananmuna-allergia. Pari vuotta sitten huomasin sattumalta, että sepä on hävinnyt kokonaan! Nykyään erilaiset munakkaat ovatkin lempiruokaani! Oman teoriani mukaan se allergia saattoi ollakin vilja- tai hiilarilähtöistä. Tiedä häntä.

Siis en nyt täysin ymmärrä miten siirtyminen riisistä, pastasta ja perunoista kasviksiin ja kuivattuihin hedelmiin ja hedelmiin on kovin hiilihydraatitonta? Itse en usko ollenkaan atkinsoniin suorastaan epäilen sen terveysvaikutuksia. Luin tuossa erään jenkki painonnostaja ravinto touhuja opetelleen herran kirjaa joka totesi ettei pitkä aikainen hiilarin lasku ole edes hänen mielestään järkevää. Suositteli lähinnä hetkellisesti laihduttamaan sellaisella ruokavaliolla. Saatan olla vähän turhan hiilari saarnaaja, mutta kuulostaa ettei kenelläkää ole kuin mutu tuntumaan tuon vhh dieetin tueksi.

Kyllä mä uskon ihan oikeasti ettei ihmisen tarvitse mitään viljatuotteita mussuttaa. Voi jopa olla ettei kaikkien elimistö toimi kunnolla jos ruokavaliossa on liikaa viljaa. Mutta jos paksi kestää, niin varsinkin kestävyysurheilijan kannattaa hyödyntää viljatuotteita. Ne on halvin ja tehokkain tapa saada paljon energiaa (tästä syystä elintarviketeollisuus myös niitä hehkuttaa). Jos en juoksisi, jättäisin itsekin pois turhan viljan. Sehän on lintujen ja jyrsijöiden ruokaa :-).

Siis en nyt täysin ymmärrä miten siirtyminen riisistä, pastasta ja perunoista kasviksiin ja kuivattuihin hedelmiin ja hedelmiin on kovin hiilihydraatitonta?

Tässä oli kai puhe VHH:sta? Viljatuotteiden, perunan jne. poisjättäminen epäilemättä tekee ruokavaliosta enemmän rasva -ja protskupainotteisen, ellei nyt rupea urakalla hotkimaan kuivattuja hedelmiä tms.

Muokattu

Tällä viikolla on juoksua takana ma 46,ti 46,ke 46,to 46,pe-aamu 18 km. Meno senkun paranee. Mitään ravintolisiä en ole käyttänyt, kuten urheilujuomat, maltodekstriini, palautusjuomat yms. Ainoa mikä voitaisiin rinnastaa ravintolisiin on Lidlin poretabletit ( Mg, Ca, monivitamiini, ja C ), joita olen syönyt, siis juonut, en tiedä onko niilläkään mitään todellista merkitystä, ei ainakaan palautumiseen.

Karkkia kulunee viikon aikana noin kilo, samoin keksejä, III-kaljaa menee noin kaksi pikkupurkkia illassa ( vain lääkkeeksi ), suolatikuja ja maissilastuja myös.

Muuten ruokailu on normaalia, joskin esim. töissä syön päivällä niin paljon kun pystyn, koska siitä tulee sopiva 5 h tauko seuraavaan lenkkiin. Aamulenkkiä ( 12-18 km ) ennen juon lasillisen sekamehua ja syön yhden banaanin.

Palautumisen kanssa ei siis vielä ole mitään suurempia ongelmia, mutta esim. akilesjänteet jo antaa pientä merkkiä alkavista ongelmista.

Eilen hieman simuloin alkoholin vaikutusta juoksuun, koska esim. Spartathlonissa tarjoillaan kuulemma viiniä kesken matkan. Juoksin 15 km aamulla, sitten töiden jälkeen 27 km, ja sitten join yhden oluen ja söin yhden banaanin, ja jatkoin vielä 2 km edestakaisin samaa reittiä, jota olin juossut edelliset 2 km. Jalkojen olo ehkä hieman helpottui, mutta vauhti putosi noin 10 - 15 sek/km. Eli kunnon spurku sanoisi; " siinä se taas huomattiin, että ei kannata syödä banaania kesken lenkin".

Tämänkin rankan viikon perusteella minun on varsin vaikea uskoa, että palautumisjuomilla olisi mitään merkitystä palautumiseen.

Ai niin, vielä yksi erikoinen juttu: minulla on ollut alle 1-vuotiaasta voimakas kananmuna-allergia. Pari vuotta sitten huomasin sattumalta, että sepä on hävinnyt kokonaan! Nykyään erilaiset munakkaat ovatkin lempiruokaani! Oman teoriani mukaan se allergia saattoi ollakin vilja- tai hiilarilähtöistä. Tiedä häntä.

Alle 1-vuotiaana olleen kananmuna-allergian häviäminen on varsin tyypillistä. Oma poikakin sai melko voimakkaan allergisen reaktion kananmunasta alle 1-vuotiaana, mutta nyttemmin 3-vuotiaana ei ole mitään ongelmaa.

Oletko muuten varma, että oireettomuus on hiilihydraattien vähyyden ansiosta eikä pikemmin esim. gluteeiinin vähentymisen ansiota? Mietin vain, että kuvauksestasi päätelleen runsashiilihydraattiset hedelmät eivät aiheuta ongelmia mutta sen sijaan gluteiinia sisältävät viljatuotteet aiheuttavat?

Siis en nyt täysin ymmärrä miten siirtyminen riisistä, pastasta ja perunoista kasviksiin ja kuivattuihin hedelmiin ja hedelmiin on kovin hiilihydraatitonta? ...
Joo, ei mun ruokavalio ole lähimainkaan hiilihydraatitonta, mutta paljon vähempi niitä nykyisin tulee nautittua kuin ennen. Olin ainakin aika kova poika syömään leipää, ja menihän sitä pastaakin aina muutama lautanen. Ei noita hedelmiä, tuoreita tai kuivattuja, nyt sentään aivan mahdottomia määriä viitsi syödä. Erilaisia matalan GI-arvon kasviksia sensijaan aikatavalla.

Vaikken Atkinsin oppeja lainkaan huonoina pidä, en ole näinä kuutena vuotena missään vaiheessa niin tiukkaa hh-lakkoa tehnyt, kuin mitä Atkinsin dieetin aloitusvaiheessa kuuluisi. Mutta eniten minua nyt kiinnostaisi kuulla muiden samankaltaisilla eväillä juoksevien kokemuksista sekä vinkeistä tuota maratonia varten.

Jaa, perjantai-ilta onkin jo siinä vaiheessa, että voisi siirtyä juustolautasen ja viinilasin pariin!

Minäkin epäilisin enemminkin kotimaisten viljojen-allergiaa tai keliakiaa. Vilja-allergian dieettia on muuten vaikeaa toteuttaa. Allergeeni on viljan proteiini, jota on gluteiinissa, vai onko gluteiini jopa sitä proteiinia. Joka tapauksessa, kaikki tuotteet, joissa on gluteiinia pitäisi jättää pois ruokavaliosta. Allergikolle ei käy edes gluteiinivapaat tuotteet, ellei niissä ole erikseen mainintaa luontaisesti gluteiiniton. Gluteiini vapaissa tuotteissa gluteiini on teollisesti poistettu, jolloin esim keliakikot kestävät ne. Allergikko saa niistäkin oireita. OK tähän asti, mutta esim maltodekstriini tai mallasuute tuoteselosteessa on vinkki, että tuote saattaa sisältää vehnää. Riippuu tietty siitä, mistä ne on tehty. Suomalaisissa tuotteissa poikkeuksetta ohra tai vehnä. Joissakin tuotteissa raaka-aineet on hienosti eritelty suluissa heti maltodekstriinin jälkeen.

Kerron tämän, kun aikanaan lapsemme sairastui ja yritimme olla viljattomalla, niin eipä se onnistunut ilman tarkempaa opiskelua. Piilo viljaa on todella monessa tuotteessa, esimerkiksi ranskan perunat voi olla kuorrutettu vehnällä. Eivät muuten uskoneet Sairaalassakaan, ennenkuin todistimme asian ;=)