Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sani

Ruokavalion merkitys kestävyysjuoksussa?

Recommended Posts

Mutta onko kukaan kokeillut vähähiilihydraattista ruokavaliota?

Olen kokeillut. Vuosi sitten kokeilin ja hyväksi totesin. Sairastan keliakiaa joten oli aika helppo luopua leivistä ja pullista ja sen sellaisista.. Ruokavalio oli liha ja vihannespitoinen. Kanamunia kans aika runsaasti.

Harjoittelin maratonille koko ajan ja juoksu sujui ensimmäisen kahden viikon jälkeen hyvin. Alussa oli tunne kuin tyhjillä olisi yrittänyt liikkua. Paino putosi rutkasti mutta tasoittui aika äkkiä. Hiilarit sitoo nestettä joten painon lasku oli osittain nesteiden poistumista.

Nykyisin syön jonkinverran hiilareita mutta enimmäkseen pyrin edelleen vähähiilariseen ruokavalioon. Se tuntuu sopivan mulle. Urheilujuomat ja tankkausjuomat sotkee aina vähän ja ilmeisesti siksi pakki menee helposti sekaisin kisoissa...

kun kerran hiilarivarastot ovat pienet, eivätkä kestä esim. koko maratonsuoritusta?

Yks juttu tuli vaan mieleeni: maratonin juokseminen vähän päälle kahden tunnin (tai hitaamminkin) ei liene se ihan luonnollisin tapa liikkua. Elimistö on enemmän sopeutunut mehtässä könyämiseen, kyykkimiseen, maan tonkimiseen kepillä ja säntäilyyn. Eli kestävyysjuoksu varmaan vaatii ruokavalioltakin vähän enemmän. Pointtini on että kestävyysurheilijan ruokavaliota ei välttämättä kannata täysin pohtia elimistön luonnollisen ruokavalion pohjalta (mitä se ikinä sitten onkaan...). Tämä siis vain mutu-tuntumalla.

Olisihan se kätevää jos pystyisi juokemaan maratonin rasvoilla, mutta asia ei ole näin yksinkertainen. Pelkällä rasvalla mentäessä vauhti olisi radikaalisti hitaampi, kuin yhdistelmällä hh ja rasvat. Monet kestävyysjuoksijat juoksevat pitkät lenkit pelkällä vedellä, olen myös itse tehnyt niin pariin otteeseen. Valentin kononen ei kävellyt kisojaan pelkällä rasvalla, hän tankkasi varmasti niin paljon hiilareita kuin pakki vaan kesti (on todisteita). Miten voit parantaa rasva-aineenvaihduntaasi? Tekemällä harjoituksia matalalla itensiteetillä ja pitkään. Rasvojen rekrytointi saattaa myös tehostua kun otat hieman hiilareita sen veden kanssa. Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan löytyykö kaveria joka on juossut kovaa karppaamalla? Minua ei vielä vakuuta 4 tunnin alitus, mutta 3 tuntia olisi jo kova suoritus pienellä määrällä hiilareita.

Vähän offtopic mutta kun tuli mieleen....

Enoni harrasti maratonjuoksua, alle kolmen tunnin maratonisti. Kuoli yllätten kaksi vuotta siitä kun kuuli sairastavansa imusolmukesyöpää.

En tiedä liittyykö tuo ravintoperäisyyteen mutta aion ottaa selvää mitä hän käytti ravinnokseen ja minkälaista ruokavaliota noudatti. Asia on tässä valossa mielenkiintoinen ja olihan hän kuitenkin lähisukua että perimällisistäkin syistä asiaan kannattaa perehtyä.

Syöpä kuten monet muutkin taudit ovat pitkäaikaista seurausta jostakin muusta 'väärästä' valinnasta tai valinnoista, vaikkakin perimällä olisi osuutta asiaan.

Olisihan se kätevää jos pystyisi juokemaan maratonin rasvoilla, mutta asia ei ole näin yksinkertainen. Pelkällä rasvalla mentäessä vauhti olisi radikaalisti hitaampi, kuin yhdistelmällä hh ja rasvat. Monet kestävyysjuoksijat juoksevat pitkät lenkit pelkällä vedellä, olen myös itse tehnyt niin pariin otteeseen. Valentin kononen ei kävellyt kisojaan pelkällä rasvalla, hän tankkasi varmasti niin paljon hiilareita kuin pakki vaan kesti (on todisteita). Miten voit parantaa rasva-aineenvaihduntaasi? Tekemällä harjoituksia matalalla itensiteetillä ja pitkään. Rasvojen rekrytointi saattaa myös tehostua kun otat hieman hiilareita sen veden kanssa. Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan löytyykö kaveria joka on juossut kovaa karppaamalla? Minua ei vielä vakuuta 4 tunnin alitus, mutta 3 tuntia olisi jo kova suoritus pienellä määrällä hiilareita.

Kyllä. Ymmärrän täysin mitä haet. Puhumme nyt vähän aita ja seiväs -osastolla eli minulla ei ole tarvetta, eikä suurimmalla osalla muillakaan tavallisilla harrastelijoilla, kuluttaa kehoani jonkin psykologisen funktion takia kuten mahdollisimman paras aika maratonilla.

Äärimmäiset asiat ja pyrkimykset ovat erikseen, leikitään että hittammin juoksemalla se on paaaaljon terveempää... ;) (Sinänsä puhun itseni nyt pussiin mutta menköön)

Juoksu on tarkoitettu vain lyhytaikaiseksi tapahtumaksi, se näyttäisi olevan selvää. Siitä mainitsetkin.

Legendan mukaan innostunut sotilas kiiruhti juosten Maratonin kentältä Ateenaan kertomaan kansalle saavutetusta voitosta. Perille päästyään sotilas kuoli. Nykyisin tuhannet ihmiset juoksevat saman matkan kokeakseen sankaruutta ymmärtämättä, että tarinan opetus oli, että ilo oli niin suuri, että sen takia kannatti kuolla. Ironista!

Liikunnan merkitys on luoda tasapainoa mielen ja ruumiin välille. Vanhoissa itämaisissa kulttuureissa tämä on ymmärretty aina. Länsimaalainen taas ajattelee, että jos jokin on hyvästä niin paljon on vieläkin parempaa. Siksi stressi on länsimaalaiselle elämäntavalle tyypillistä.

Hankalaa näissä ruoka-asioissa on, että kaikki kuolee kumminkin. Sille nyt ei voi mitään. Kuolo korjaa omansa ja varmimmin jos jättää syömättä kokonaan.

Totta.

Pelottelen takaisin! ;) Maratooni-enoni kuoli siihen syöpään juuri sinun ikäisenä...

Syntymää ja kuolemaa emme voi valita mutta lähes kaiken siltä väliltä.

Kysymys ei olekaan tuosta kuolemasta, vaan siitä minkä laatuista elämää haluaa viettää nyt ja huomenna, tässä topicissa kysymys tarkentuu kuntoilijan/urheilijan ruokavalioon. Palataan siihen.

Mutta kertokaa lisää minkälaista ruokavaliota noudatatte ja mistä syystä?

Totta.

Pelottelen takaisin! ;) ... Kysymys ei olekaan tuosta kuolemasta, vaan siitä minkä laatuista elämää haluaa viettää nyt ja huomenna, tässä topicissa kysymys tarkentuu kuntoilijan/urheilijan ruokavalioon. Palataan siihen.

Mutta kertokaa lisää minkälaista ruokavaliota noudatatte ja mistä syystä?

Jos ihan kiusalla filosofoisin vielä "elämästä ja kuolemasta". Meinaan, että jos huolellisella valinnalla onnistuu syömään äärimmäisen terveellisesti, niin kai sitä saattaa elää... tai ainakin pysyä hengissä(!)... hyvinkin pitkään :character0032: . Ja siinä jatkuvassa stressissä se elämä ainakin tuntuu äääärimmäisen pitkältä :tongue0014:

Tietysti erilaiset syyt voivat pakottaa rajoittamaan tai lisäämään jotain ruoka-aineita, eikä tietenkään ehdointahdoin kannata ihan mitä tahansa naamaansa mättää (ettei niitä syitä tulis), mutta miksi kiusata itseään hirveällä nipotuksella?

Niin se ruokavalio; minä syön aika paljon "heinää" ja suunnilleen virallisten suositusten mukaan hiilareita, lihaa ja kalaa yms. Siis ainakin noin sormituntumalla. Ja toisaalta yleensä kaiken mitä eteen kannetaan :) Juomapuoleen sisältyy maitoa, vettä, punkkua, viskiä (single malt) ym.

Mä pyrin syömään terveellisesti,syön kylläkin paljon ruisleipää ja puuroja,mitkä lienee karppaajien keskuudessa pannassa. Vältän rasvaisia ruokia ja pyrin säännöstelemään makean syöntiä. Nyt lomalla olen vähän lipsunut karkin suhteen.Alkoholia en käytä juuri ollenkaan.

Jos ihan kiusalla filosofoisin vielä "elämästä ja kuolemasta". Meinaan, että jos huolellisella valinnalla onnistuu syömään äärimmäisen terveellisesti, niin kai sitä saattaa elää... tai ainakin pysyä hengissä(!)... hyvinkin pitkään :character0032: . Ja siinä jatkuvassa stressissä se elämä ainakin tuntuu äääärimmäisen pitkältä :tongue0014:

Ensinnäkin terveellinen on suhteellinen käsite. Sitä mitä sinä pidät terveellisenä sen terveellisyyttä minä epäilen. Ja ne mitkä ovat sinulle huolellisia valintoja saattaa olla minulle normaaleita arkirutiineja. Jos päätän ettei syö palaakaan sokeria, ei siitä minulle stressiä tule.

Tavallinen sohvaperuna saattaa ajatella että säännöllinen urheilu on stressaavaa... puhumattakaan maratonille treenaamisesta.

... Sitä mitä sinä pidät terveellisenä sen terveellisyyttä minä epäilen. Ja ne mitkä ovat sinulle huolellisia valintoja saattaa olla minulle normaaleita arkirutiineja...

Näin ne näkemykset heittelee. Ihan mielenkiinnosta, tarkentaisitko vielä, kohdistuuko varautuneisuutesi enemmän sen esittämäni listan kiinteään vai nestemäiseen osioon? :D

Mistäs muuten olet, Sunny, onkinut selville, mitä minä pidän terveellisenä??:shocked: En minä ainakaan tässä ketjussa ole sitä kertonut. Kerroin vain mitä nykyään syön, sitä nimittäin alunperin kysyttiin - ja yritin varoitella turhasta nipottamisesta.

:hali_hehe:

Minusta tämä on loistava paradigma!

Faktahan on se että aika on todellakin suhteellista. Sitä ei itseasiassa edes ole. On vain tämä psykologinen aika jonka luulemme kulkevan eteenpäin.

Kyllä jokainen tietää mitä tarkoittaa kun 'aika pysähtyy'. Näin se todella tekeekin. Ikäänkuin todellisuuden tihentymä. Toisinaan aika myös kulkee nopeammin. 'Hyvillä' hetkillä on tälläiseen taipumus.

Jotta jos haluaisimme maksimoida elon pituutta jokaisessa todellisuudessa, olisi noudatettava itselleen täydellisesti sopivaa ja myrkytöntä ruokavaliota ja siinä sivussa myös mahdollisimman surkeata elämää ja vielä koko ajan jotain odottaen koska 'odottavan aika on pitkä'. :069:

Tässä vastauksia alkuperäiseen...

Itse pidän ruokavaliota hyvin tärkeänä osana treeniä. Jos ei syö kunnolla ei myöskään jaksa. Pyrin syömään monipuolisesti kasviksia, vihanneksia, hiilaripitoisia ruokia, paljon protskua jne.

Lasken yleensä summittaisesti energiat mitä napaani vedän, jotta sasin tarpeeksi energiaa, mutta nyt pienellä dietillä ollessa punnitsen ja kirjaan ylös kaikki syömiset.

Tässä muutamien päivien esimerkki hiil/prot/rasva määrät:

44/28/28

42/40/18

49/27/24

34/34/32

Nyt dietillä päivittäinen kalorimäärä liikkuu siinä 1700-2000 kcal, mutta normaalisti tulee syötyä noin 2500-3000 kcal päivässä, ehkä kerran muutaman päivän viikossa 3000+.

Jos joku ihmettelee miksi mulla on tuo proteiinien osuus noinkin suuri, johtuu se siitä, että punttaan myös juoksun ja muun aerobisen ohessa.

Jos normi energia määrä olisi kyseessä, luulisin, että prosentit olisi kutakuinkin samat.

Olen myös ollut VHH-ruokavaliolla, jota en kenellekkään suosittele!

Pidin hiilihydraatit aika minimissä reilut puoli vuotta ja seurauksena oli kuukauden mittainen "vuodelepo".Tämä mm. pahan magnesium vajauksen takia, jonka takia jopa kävely aiheutti kamalat krampit. Kun tämä ns. iski oli olo niin voimaton ja heikko. Nyt tapahtuneesta on kulunut melkein puoli vuotta ja joudun vieläkin syömään extra paljon magnesiumia.

VHH:n aloitin ainaisen turvotuksen takia, mutta nyt sekään ei enää vaivaa, jos en nyt satu putkeen vetämään kilon ranskanleipää...rajansa kaikella.

VHH ruokavalio se terveysriski on jos jokin!