Jump to content
Juoksufoorumi.fi



MaraToni (Maraton PB syksy 2021)

Arvostele ketju:


Recommended Posts

No nyt se päätös on tehty, ensi vuonna juostaan maraton läpi. Aikaisempaa kestävyysurheilu taustaa ei ole, mutta liikuntaa on tullut harrastettua kaikenlaista. Olen mies parhaassa iässä eli karvan verran alle 40 vuotta mittarissa. Kroppaa ei ole kestävyysjuoksuun luotu, enemmänkin on nuorempana tullut punttisalilla isoja rautoja nosteltua. Tavoite on asetettu ensi kesän lopulle ja maratonkin jo valittu. Eli aikaa on hyvin ja tarkoitus alussa saada ihan peruskuntolenkillä kestävyyttä ja aina välissä vähän nopeammilla lenkeillä vauhtikestävyyttä.

Harjoitukset oli tarkoitus aloittaa syyskuun alussa, mutta parin lyhyen lenkin jälkeen iski flunssa ja sen myötä taukoa parisen viikkoa. Uusi startti juoksemiseen sitten syyskuun lopulla. Eka viikko ja viisi lenkkiä (4-10 kilsaa). Sykkeet oli vähän korkealla, reilut 150, vähän turhan innoissani tuolla säntäilin.

Toisella viikolla lenkille ehdin neljä kertaa, yhteensä 46 kilsaa. Sykkeet sain samoilla matkoilla jo pidettyä paremmin aisoissa, luokkaa 140. Lauantaina oli mukava keli ja aikaa, niin päätin kokeilla jopa pitempää lenkkiä, 20 kilsaa ja 2:07. Muuten meni hyvin, mutta n. 17 kilsan kohdalla meni jalat jumiin heti kerralla. Ja jälkeenpäin pientä penikkataudin poikasta oireillut. Elikkäs ahnehdin heti liikaa.

Sen vuoksi tällä viikolla vasta yksi lenkki, 6 kilsaa. Mutta into on kova ja jalatkin melko hyvässä kunnossa, joten harjoittelu jatkuu.

Viikossa tulee lisäksi n. 100 kilsaa työmatkapyöräilyä hyvin vaihtelevalla tempolla, mennään yleensä fiilisten mukaan. Tämän lisäksi vielä yritän kerran viikkoon jotain vaihtoehtoista liikuntaa harrastella.

Päätin aloittaa harjoituspäiväkirjan pitämisen täällä kahdesta syystä, ensinnäkin kokeneemmat juoksijat voitte vapaasti kommentoida ja opastaa amatööriä. Samalla voin kysyä neuvoa elikkäs siis tyhmiä kysymyksiä voi olla tulossa. Toiseksi, ajattelin että onpi pikku pakko harjoitella, kun kerran näin "puolijulkisesti" siitä muillekin kertoo.

Tästä se lähtee! Ensisijainen tavoite siis maraton läpi ensi kesänä ja jos sitä ennen harjoittelu kulkee mukavasti, voisi jopa jonkin tavoiteajankin asettaa.

Link to post
Share on other sites

11.10. 2012 sellanen kevyehkö 10 kilsan lenkki, peruskunnon ja jalkojen kestävyyden kasvattaminen tavoitteena. Aikaa kului 1:04 ja 10 sekuntia päälle. Olen käynyt nyt saman lenkin neljä kertaa ja kerran kahdesti eli 20 kilsaa. Kympin lenkki ajat ovat välilla 1:04:10 ja 1:04:40 eli puolen minuutin sisään. Kakskymppinen meni 2:07:40 eli aivan samaa tahtia. Tasaisuus taitaa olla meikäläisen valtti?

Perheellisenä joutuu käymään viikolla lenkit aika myöhään, kahdeksan jälkeen illalla. (mulle se on myöhään). Tuntuu siltä, että iltaisin sykkeet nousee paljon helpommin? Keskisyke oli yli 150. Eilen tuntuma oli, että jos yritti pitää sykettä alempana, niin juoksu meni ihan tökkimiseksi, kevyemmin rullaten matka taittui mukavammin.

Link to post
Share on other sites

15.10 semmonen 10 kilometrin lenkki, jossa alkuun 5-6 kilsaa tosi lönköttelyä. Loppu tuli sitten vauhdikkaammin, tai ainakin se tuntui siltä kun oli jo niin pimeääkin. Eka vitonen n 32 min ja toinen n. 25 min ja tästäkin alku vielä lönköttelyä. Tuntupa tosi mahtavalta juosta pikkusen lujempaa välillä ja ihme kyllä, olis voinu vielä jatkaa matkaakin, ei tuntunut ollenkaan pahalta juosta sykealueella 165 ja ylikin. Tällaiset lenkit innostaa ajattelemaan, että asetettu tavoite on saavutettavissa!

Link to post
Share on other sites

21.10 kymmenen kilsan lenkki. Niin jäi tämän viikon juoskut reiluun 20 kilsaan, pyöräilyä 80 kilsaa. Kelit ja kissanristiäiset vaikeutti harjotussuunnitelman toteuttamista, tarkoitus oli saada yli 30 kilsaa kasaan. No, kokeillaan jos tällä viikolla onnistuisi. Tavoite käydä lenkillä ma, ti, to ja sunnuntaina pitempi lenkki 15-20 kilsaa, nuo muut päivät ehkä välillä 6-10 kilsaa. Keskiviikolla jotain vaihtoehtosporttia. Ja työmatkat pyörällä, sellaset sata kilsaa.

Link to post
Share on other sites

22.10 todella rauhallinen peruskuntolenkki; 12,4 kilsaa. Alku oli tosi nahkeaa, mutta jalkojen särky hellitti kaheksan kilometrin kohdalla ja tuntu että olis voinu jatkaa matkaa reippaasti vieläkin. Kello vain alkoi olemaan sen verran paljon, että piti suuntautua kotiin ja yrittämään nukkumista, että jaksaa aamulla töihin kirjottelamaan harjoituspäiväkirjaa...

Link to post
Share on other sites

23.10 5,2 kilometriä, tarkoitus oli juosta kymppi, mutta ilmeisesti jalat eivät vielä oikein kestä lenkkiä kolmena päivänä peräkkäin, särky nilkoissa ja säärissä pakotti puolittamaan matkan. Olen selvästi liian ahne lisäämään kilometrejä kun harjoittelun alku kuitenkin oli mlako lupaava.

24.10 kuntonyrkkeilyä tunnin verran.

Link to post
Share on other sites

25.10 pikkupakkasessa mukava 12,6 kilsaa. Yksi lepopäivä juoksusta auttoi paljon, jalat olivat kuin uudet. Tuntui tosi mukavalta juosta ihan peruskuntolenkkiä, kun vähän lämpeni ei olisi oikein haluttanut lopettaa ollenkaan. Kuukauden ajan saldo tähän mennessä 139 kilometriä juoksua ja 380 kilsaa pyörän satulassa.

Koska tavoite on asetettu sinne ensi kesän lopulle, siis maraton silloin, niin ajattelin motivaation säilyttämiseksi läpi talven, voisi olla paikallaan ottaa välitavoite heti alku kesään. Eli alkukesästä sitten jossain kisassa puolimaraton.

Link to post
Share on other sites

Viime lenkillä akillesjännettä alkoi kivistämään ja piti laittaa kävelyksi, sitten pitikin pitää useampi päivä ihan lepoa ja tulehduskipulääkkeitä. CrossTrainerilla kokeilin eilen ja tänään kävin ekan kerran kokeilemassa juoksumattoa. Se oli ihan positiivinen kokemus. Vauhdin pystyy säätämään tosi sopivasti eikä mulle käynyt ollenkaan niin kuin Hauskoissa Kotivideoissa on tapana.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy