Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
mako

Mukavat uimalasit?

Recommended Posts

Nostellaanpa tätä vanhaa ketjua. Pitäisi aloittaa uintiharjoittelu ja tarvitsisi siis myös uimalasit. Nyt alkuun ensisijainenkäyttö luonnollisesti hallissa. Olisiko suositella hyviä laseja nimenomaan uimahalliharjoitteluun? Minkä väriset linssit parhaat, kirkas, sininen, savu, peili? (Saa toki suositella jo myös laseja kesän avovesiuinteihin)  Kasvoni melko kapeat.

Saa toki suositella jo myös laseja kesän avovesiuinteihin

Ongelmana on nimittäin, että joutuu netistä tilaamaan, eikä siis pääse sovittamaan... Tämä koska paikallisessa kaupassa ei ollut kuin Speedon perus mallia (olikohan Futura Classic).

Raasto-jarmo tuossa lähes 6v vanhassa viestissä sen sanoi, kyllä ne ovat nämä Malstenit https://www.klubbensport.fi/malmsten/go094-stx/malmsten-uimalasit-eri-värejä

Oikeastihan nämä jakavat mielipiteitä ja niiden kokoaminen on oma tempppunsa. Minä käytän silmien väliin tulevan narun ja putkenpätkän sijaan tuosta kumiremmistä leikattua palaa, siitä riittää parikin silmienvälipätkää. Tuon silmienvälin oikea pituus on aika oleellinen tekijä.

Väri on aika hekilökohtainen asia ja riippuu myös uimahallin valaistuksesta. Avovedessä, aurinkoisella ilmalla on hyvä olla aika tummat lasit, Malstenin tummat peilit on kyllä niin tummat, että minulle ne on jo liian tummat hallikäyttöön.

Eipä nuo lasit niin kalliita ole, etteikö paras taktiikka ole vain ostaa jotkut ja lähteä sitten tarvittaessa vaihtamaan uusiin. Laseja kuluu kyllä parit kipaleet vuodessa, jos säännöllisesti uitua tulee. Tai ainaskin itsellä on kulunut rikkoutumisen yms vuoksi. En ole vielä itse löytänyt täydellisiä laseja itselle. Ensimmäiset oli jotkut Michael Phelps lasit ja ne oli todella huonot - painoi heti alusta lähtien ja olivat myös helposti huurtuvaa sorttia. Ainoa hyvä puoli oli peililinssi, joka sekin kyllä oli liian pienellä näkökulmalla. Nyt testissä on enemmän triathloniin kehitellyt lasit, joissa on laajempi kuvakulma linsseissä. Toimivat noin 45min oikein hyvin, jonka jälkeen alkavat painamaan ihan järjettömän kovasti nenänvartta. Huurtuminen ei ole ongelma noissa, kun laittaa riittävän tiukalle. Jos jättää löysäksi, ei kyllä paina, mutta vettä tulee sisään melko hetimiten. 

Seuraavaksi olisi haussa siis sellaiset lasit, joiden käyttöä ei huomaisi vaan ne kulkisi siinä mukana ihan itsestään. Yksiä sellaisia olen päässyt lainaamaan, mutta tarkka merkki jäi ottamatta ylös. Pitää nyt ehkä kysyä uudestaan tuo!

Itse taas huomannut, että tuo fairy on lähinnä tullut kyseeseen, kun lasien oma huurtumisenestokäsittely (ihana sana) on lopettanut toimimisen. Ja siinä vaiheessa toki sitten ollaan tuollaisessa jokakertaisessa räpläilyssä, joka avittaa jonkin verran, muttei vedä vertoja uusille laseille. Kyllä se parempi olisi, ettei lasien sisälle tulisi lainkaan vettä, eikä niitä kastelisi ollenkaan ennen uintia ja säilyisivät silti huurtumatta - tuolloin on koko ajan kirkas näkyvyys!

Itse pyrin siis nykyään laittamaan lasit kuivina päähän, ja pitämään ne kuivina koko uinnin ajan. Huurtumiseenkin varmaan vaikuttaa se, ettei ole riittävän tiiviit lasit eli pääsee kosteutta sinne sisään. Kun on riittävän tiiviit lasit, niin säilyy näkyvyys ja pysyvät kirkkaina linssit. Sitten viimeinen kysymys onkin saako ne istumaan niin, etteivät ala painamaan ajan kuluessa. Ensimmäiset kahdet lasit pyörivät tuon tiiviyden ongelmien parissa, nämä nykyiset on riittävän tiiviit ja aika pitkään myös mukavat, mutta ajanmittaan ei kuitenkaan riittävällä tasolla. Sen nelisen kilsaa noilla kyllä ui sujuna, mutta vika kilsa alkaa olla jo vähän turhan paljon kivunsietoa...

Minulla on halliin Speedo speedsocketit ja avoveteen Zoggs predatorit. Jälkimmäisissä on polarisoiva linssi, minkä periaatteessa pitäisi auttaa häikäisyyn avovedessä (riippuu pään asennosta!). Olen ihan tyytyväinen molempiin. Molemmat netistä ostettuja. Aika löysällä hihnalla pitävät vettä, mutta hallissa jos teen startin pallilta niin hihnaa on yleensä kiristettävä ettei putoa hypätessä.

Yleensä lasit lakkaavat painamasta samaan aikaan kun alkavat huurtua eli about 5 käyttökerran jälkeen. Olen kokeillut muutaman kerran elvyttää laseja huurtumisen estoon myytävällä kemikaalilla, mutta ei se mitään ihmeainetta ole. Nestesaippualla peseminen joka kerta ennen uimaan menoa on aika hyvä ja nopea keino ainakin hallissa kun saippuaa löytyy valmiiksi, toimii tosin vain sen yhden kerran per pesu. Jotkut jättävät pienen vesitipan tarkoituksella lasin sisään. Se poistaa huurretta pyöriessään lasin sisällä mutta voi olla vähän häiritsevä.

Ennen käytin sisällä aina (lue mooonta vuotta) Speedon speedsocetteja. Mutta kun näitä ei ollut viimeksi saatavilla, niin hommasin Speedon Futura Biofuse Flexisealit (kuulostaa ihan bensamerkiltä!) ja ne on olleet yllättävän mukavat ja pehmeät naamalla, eivätkä vuoda. En taida Socetteihin enää palata. Sisällä en mieluusti käyttäisi tummennuksia, mutta niin monessa lasissa ne tuppaa nykyään olemaan, että vaikea on välttää. Ulkokäyttöön mulla on Aquaspheren Vistat; isot tummennetut linssit ja pysyy naamassa kii melkein ilman hihnaa.

Huurteenestoon käytän suihketta ja sitten salaa, kun treenikaverit eivät huomaa, käytän sukeltajien yleisintä neuvoa eli sylkäisen laseihini...

Mulla hallissa alkuperäiser Zoggs predatorsit, käy hyvin svovedessäkin, eikä alkuun ikinä ole ongelmia ollut. Ilmeisesti uudemmassa mallissa huurtuu helpommin, mitä arvosteluja lukenut... kisoissa niin sisällä kuin ulkona käytän aina käytännössä ns. Pakasta ptettuja laseja, kertaalleen uidut lasit, ettei ole mitään maanantaikappaletta käytössä - olen todennut speedo fastskin 3 elitet ylivoimaisiksi, pysyy päässä hypätessä ongelmitta, kolme eri nenäkappaletta, jotta sopiva koko löytyy varmasti (itselle se keskimmäinen ollut passeli) ja sätö helppoa. Istuu hyvin, ei paina, ei huurru, ja sen verta matalat, että tosiaan ei lähde päästä palliltakaan hypätessä toisin kuin mm. Nuo predatorsit. Juuri tilasin molempia kahdet lisää kevättä ja kesää varten, yhdet elitet säästyy kesän sm- kisoja varten 🙂