Jump to content
Juoksufoorumi.fi



GrigoriSoiros (Täyden matkan IM 2023 sub 11h30min)

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Tänään oli pakko keksiä jotain mitä tehä niimpä sama kuin eilen tosin 60-50% eilisen painosta, paitti pakko oli kokasta saako suoralla tangolla seisten 40kgllä 2×10 ja tuli suht helposti**

Kokeilin muuten lopussa soutaessa vasentajalkaa 2 vetoa, ei onnistu ilman kipua. Alan oikeesti vaipumaan koomaan kohta.

Link to post
Share on other sites

Hups sairanen! Mistäs toi Mr B nyt noin taas avautui? Ihan yhtäkkiä? Tokihan tuo toisaalta pitää ottaa erittäin vakavasti, mutta tiije tuosta... Enpä ois uskonu mokomaa.

No, eihän se miulle kuulu. Ite kuuluisin hänen kanssaan ainakin pituussuunnassa samaan riäpälesarjaan, mutta kun hän ei enää sanallisia mittelöitä halunnut jatkaa, niin minkäs tiet - muutenhan miulla on ns. massaan liittyvä etu.

Link to post
Share on other sites

Entä uinti? Minä opettelin vaparin, kun oli polvi kipeä enkä voinut tehdä oikein mitään. Siinä saa ihan kivasti liikuntaa. Jos jalka ei kestä potkuja, sitä voi pitää paikallaan ja potkia vain toisella jalalla.

On käyny mielessä, pitänee miettiä lisää jos ei muuta voi. Liikkumattomaksi en saatana jää

Link to post
Share on other sites

Kysymyksiä pyöräilystä tietäville

1. Oma cannondale ollu käyttämättömänä tallissa vuodesta 2008 lähtien. Aina viime talveen saakka saanu pakkasta mutta kuivassa. Kannattaako kumet vaihtaa?

2. Ennenkuin pääsen asfaltille on n.2km soratietä, mikä rengas kestää tätä menettämättä asfalttilla menon uhanuutta ;) ?

3. Kannattaako hommata niitä pyöräilypöksyjä jossa pehmusteet, vai annetaanko hanurin vaan ajan kanssa tottua hommaan?

4. Entä mitkä huoltotoimet olisi hyvä tehdä, tai teetättää?

Näitä mietin kun haluan että kaikki on valmiina kun saan luvan kuormittaa edes pyörällä tai rullaluistella.

Kiitos jo etukäteen

Link to post
Share on other sites

Mä olen pitänyt hiljaista mielenosoitusta pyöräilyn kirjoittamattomia trendisääntöjä vastaan (venttiilinhattuja ei saa käyttää; ulkorenkaan tekstien on osuttava tiettyyn kohtaan venttiiliin nähden; jos on kaksi juomapulloa mukana, niiden on oltava keskenään samanlaiset, jne. jne.), enkä siten ole hirveän kiinnostunut fillarin komponenteista tai eroista eri kikkareiden välillä.

Millainen tuo pyörä on: mtb, maantiepyörä? Millaiset renkaat siinä nyt on? Ilmeisesti kyseessä on enemmän maantie- kuin maastopyörä, kun renkaiden kestävyyttä hiekkatiellä kyselet.

Kuitenkin: Lykkää renkaisiin suositellut paineet ja tsekkaa onko gummi kuivahtanut eli onko sivuseinässä halkeamia tms. Jos on, vaihda. Varsinkin, jos rengas on ollut tyhjänä ja maannut fillarin painon alla, on todennäköisesti syytä vaihtaa. Varaudu myös sisurien vaihtoon.

Pyöriikö navat herkästi ja ilman ylimääräisiä rutinoita? Onko navassa klappia tai välystä? Onko vanteista sivuttais- tai muuta heittoa? Onko pinnat tasaisesti kireät(!)? Onko jarrupaloissa pintaa ja onko säädetty niin, ettei osu renkaaseen missään tilanteessa? Toimiiko vaihteet? Onko ketju, takapakka ja eturattaat puhtaat ja öljytyt? Onko kaikien pulttien ja mutterien kireys tsekattu. Tässä kannattaa kuitenkin välttää poskitärinämomenttiin kiristämistä. Kuuluuko ajettaessa ylimääräistä naksutusta tai niksutusta?

Ja kunnon spandexit ja perserasva kuuluu tietysti valistuneen pyörälläajajan valikoimaan.

Link to post
Share on other sites

Kyllä ihan treenikäyttöön tarkoitetun kapeankin maantierenkaan uskaltaa laittaa soratielle. Mulla on esim. arkipyörässä 23 mm leveä rengas jota on vahvennettu kevlarilla. Rullaa hyvin enkä usko jonkun kiven yhtäkkiä puhkaisevan rengasta. Jos arveluttaa niin kysäise pyöräliikkeestä jotain hyvää pistosuojattua rengasta maantiekäyttöön. Talvella mullakin on sitten eri nakit alla kun on kivempi käyttää kuvioidumpia renkaita tai nastoja.

Pyöräilyhousut ei ole pakolliset ja lähinnä omasta perseestä riippuu tarviiko. On ne kuitenkin miellyttävät verrattuna normi trikoopöksyihin. Ite vaan huomasin, että hiertymiä tulee vähemmän kun niitä käyttää enkä jaksaisi koko ajan kulkea munat ruvella.

Tärkeimmät huoltotoimenpiteet tuli tosiaan tuossa Björnin mainitsemana. Ketjujen, takapakan ja eturattaan puhtaus on kyllä A ja O. Likaisilla vaihtaminen saattaa olla yhtä helvettiä ja koko ajan kuuluu jotain ihme raksutusta. Lisäksi renkaisiin vaan suositeltu määrä painetta niin se rullaa kuin unelma.

Link to post
Share on other sites

Kysymyksiä pyöräilystä tietäville

1. Oma cannondale ollu käyttämättömänä tallissa vuodesta 2008 lähtien. Aina viime talveen saakka saanu pakkasta mutta kuivassa. Kannattaako kumet vaihtaa?

2. Ennenkuin pääsen asfaltille on n.2km soratietä, mikä rengas kestää tätä menettämättä asfalttilla menon uhanuutta ;) ?

3. Kannattaako hommata niitä pyöräilypöksyjä jossa pehmusteet, vai annetaanko hanurin vaan ajan kanssa tottua hommaan?

4. Entä mitkä huoltotoimet olisi hyvä tehdä, tai teetättää?

Näitä mietin kun haluan että kaikki on valmiina kun saan luvan kuormittaa edes pyörällä tai rullaluistella.

Kiitos jo etukäteen

1. Kannattaa.

2. Continental Gatorskin 25mm

3. Mukavoittavat hommaa aikas merkittävästi. Hyvälaatuiset!

4. Minimi: Voimansiirto puhtaaksi, vahaa (tai old school öljyä) ketjuihin ja tarkistus, että jarrut toimii, kiekot rullaa, kaikki härpäkkeet on tukevasti kiinni (erityisesti kiekot haarukoissa, jarrut ja ohjaustanko!).

Link to post
Share on other sites

Ja ajoi siirtymiä sepelillä tai ei, kannatta käydä säännöllisesti silmällä läpi ulkorenkaan maakontaktipinnat. Poista mahdolliset renkaaseen kaivautuneet pikkukivet pois hakaneulalla tai vastaavalla terävällä esineellä. Perkuleen kvartsinmuruset kaivautuvat vähitellen vaikka minkä panssarin läpi, kun on huono tsägä.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy