Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
antza861

Mystinen polvikipu

Recommended Posts

Onpas pitkä aika vierähtänyt edellisesti viestistä tässä ketjussa. Ja arvatenkin edelleen painitaan saman polvivaivan kanssa...

Kesälomalla kävin tällaisen herran vastaanotolla: http://www.karmitsa.fi/ Hän näki heti, että minulla on oikea jalka 1,3 cm pidempi kuin vasen jalkani. SI-nivelen käsittelyllä hän sai pituuseroa vähän pienemmäksi, mutta sanoi oikean jalan sääriluuni olevan kuitenkin vasenta pidempi. Suositteli vasempaan kenkään tuplapohjallisia. No joka tapauksessa tällä reissulla ei ollut vaikutusta polvikipuihin.

Piriformis oireet eivät ole enää vaivanneet heinäkuisen fysioterapeuttikäynnin jälkeen. Parilla hierojalla kävin ensin tuota hierottamassa heikon tuloksin ja sitten yksi kerta fysioterapeutilla riitti. Selkeästi tiesi mitä tekee. No ei se tämäkään itse polvivaivaan vaikuttanut.

Polvi kipuilee siis edelleen. Normaalia arkea se ei juurikaan haittaa. Pyöräilyä olen pysty kohtuullisen hyvin harrastamaan. Pitkien pyörälenkkien tai kuntosalin jälkeen on seuraavana päivänä polvi normaalia kipeämpi. Juoksua en pysty harrastamaan käytännössä lainkaan. Viimeisen neljän kuukauden aikana olen juossut neljä lyhyttä juoksulenkkiä. Viimeksikin kivutonta juoksu oli noin 200m, jonka jälkeen alkoi polvessa kipuilua tuntumaan. Lähinnä juoksun aikana tuntuu paineelta polvessa, joka pahenee matkan edetessä. Juoksun jälkeen on polvi pari päivää normaalia kipeämpi.

Tänään olin taas fysioterapeuttini luona. Hän tarkisti taas polven linjaukset ja sanoi että on selkeää kehitystä tullut lähtötilanteeseen, muttei vieläkään mene niin hyvin kuin terveellä jalalla. Joka tapauksessa fysioterapeuttini alkoi myös uskoa tuohon kondromalasiaan. Tähän olen itsekkin alkanut taas kallistua, vaikka välillä en siihen uskonutkaan. Polvi narisee ja rohisee paljon enemmän kuin terve polveni. Se myös "paukahtelee" hyvinkin äänekkäästi, kun istuessa taitan nilkkaa ulospäin. Fyssari suositteli tähystysleikkausta. Sanoi, että pinnat vaan sileäksi ja hyvällä tuurilla juoksen ensi keväänä Tukholmassa :nevreness:

Vähän tietysti mietityttää tuo tähystysleikkaus. Kondromalasiaa ei tietääkseni saa sillä oikein hyvin korjattua ja oireet voi palata hyvinkin pian. Ensi viikolla olisi lääkärille aika, joka todennäköisesti pistää sitten lähetteen ortopedille.

Että tällaista tällä kertaa. Poltteet juoksemiseen on sentään vielä säilynyt, vaikkei itse juoksemaan ole päässytkään. Vieläköhän sitä joskus... :huh:

Joka tapauksessa fysioterapeuttini alkoi myös uskoa tuohon kondromalasiaan. Tähän olen itsekkin alkanut taas kallistua, vaikka välillä en siihen uskonutkaan. Polvi narisee ja rohisee paljon enemmän kuin terve polveni. Se myös "paukahtelee" hyvinkin äänekkäästi, kun istuessa taitan nilkkaa ulospäin. Fyssari suositteli tähystysleikkausta. Sanoi, että pinnat vaan sileäksi ja hyvällä tuurilla juoksen ensi keväänä Tukholmassa :nevreness:

Vähän tietysti mietityttää tuo tähystysleikkaus. Kondromalasiaa ei tietääkseni saa sillä oikein hyvin korjattua ja oireet voi palata hyvinkin pian. Ensi viikolla olisi lääkärille aika, joka todennäköisesti pistää sitten lähetteen ortopedille.

Että tällaista tällä kertaa. Poltteet juoksemiseen on sentään vielä säilynyt, vaikkei itse juoksemaan ole päässytkään. Vieläköhän sitä joskus... :huh:

Mulla löytyi kuvauksessa lievä polvikuluma(chondromalacia), mutta lääkäri sanoi, että juoksemista ei tarvi lopettaa.Mulla on myös nuo narina ja kivuttomat paukahtelut.

Polvi koukussa istuminen pitkään ja sen jälkeen liikkuminen tuntuu aina polvessa.Mites antsalla?

Pyöräilyllä minäkin korvaan aika paljon PK-harjoittelua.

Viimeksi oli mystinen lenkki pururadalla.Vasen polvi kipeytyi(vähäksi aikaa), kulunut oikea polvi ei mitään kipuja.Olen myös yrittänyt muuttaa juoksutekniikkaa toivottavasti parempaan suuntaan. Painonpudotus auttaa aina onneksi sitä saa vaikka 20kg alaspäin(ex-voimailija).

Kyllä mulla kanssa polvi kipeytyy istuessa. Yleensä viikonloppuna polvi on vähiten kipeä, kun arjet teen toimistohommia ja istun suurimman osan päivästä.

Juoksutekniikalla on tosiaan varmasti suuri merkitys. Omaan juoksutekniikkaani en aikoinaan kiinnittänyt juurikaan huomiota, voi olla osasyynä tähän. Toki painonpudotuskin auttaa. Omalla kohdallani tosin oireet alkoivat vasta 30kg painonpudotuksen jälkeen :biggrin:

Vastailenpa tähän ketjuun lyhykäisesti omasta tilanteestani, kun tuli osallistuttua tuolloin aikaisemmin.

Itsehän olin nyt siis juoksematta käytännössä koko vuoden noita viime talven paria yritystä lukuun ottamatta. En yksinkertaisesti olisi pystynyt juoksemista edes ajattelemaan enää kevään/kesän puolella, kaikenlaista on tässä ehtinyt tapahtua. Viimeisimpänä muutoksena sain nyt insuliinipumpun käyttööni noin kuukausi takaperin, ja syys-lokakuu onkin mennyt sen käyttöä harjoitellessa lähinnä kotisohvalla. Eräänä iltana pari viikkoa sitten vedin yhtäkkiä juoksukamppeet niskaan ja painuin ulos. Juoksin noin kolme kilometriä - ilmaan minkäänlaista polvivaivaa siellä, missä sitä ennen esiintyi jo kilometrin, parin jälkeen. Polvi tuntui ehkä hieman löysältä lenkin päätteeksi, mutta siitä en niinkään huolestunut koska sellainen se on ollut aina. Ulkosyrjä oli täysin kivuton ja kiristämätön.

Nyt olen käynyt hölkkäilemässä maltilliseen tahtiin (pehmeitä alustoja suosien) sellaisia 3-5 kilometrin pyrähdyksiä pari kertaa viikkoon, eikä ongelma näytä toistaiseksi palanneen. Mainittakoon tässä kuitenkin, että kevään ja kesän ajan tein melko rankkaa kävely- ja seisomatyötä (äärimmäisen huonoilla kengillä, ohutpohjaisilla tennareilla), jossa jalkani rasittuivat ihan järjettömästi. Hölmöhän mie olen. Polvea kiristeli ja vihloi koko kesän aina työpäivän päätteeksi. Olikin ehkä vähän sellainen mentaliteetti päällä, että kun se on jo pilalla niin katketkoon vaikka lopullisesti. En jotenkin jaksanut välittää enää koko asiasta.

Ehkä tämä melkein vuoden lepo nyt sitten teki tehtävänsä, mikä ei kyllä lohduta yhtään ketään saman probleeman kanssa painivaa. Valitettavasti. Nyt aion kuitenkin tästä viisastuneena huoltaa kroppaa aavistuksen paremmin juoksujen yhteydessä, eli venytellä paikat ja sen sellaista. Katsotaan, miten käy. Voihan tuo ongelma vielä palatakin; en nimittäin ole toistaiseksi juossut yli viittä kilometriä. En tiedä, milloin uskallan lähteä suunnittelemalleni kutoselle. Kova polte olisi kuitenkin saada juosta. Se helpottaa pelkästään diabeteksen hoitoa (kaikesta siihen liittyvästä säädöstä huolimatta) niin paljon, että ihan huokailuttaa.

Kirjoittelehan antza sinäkin, mikäli tilanne muuttuu suuntaan tai toiseen. Toivottavasti pääset vielä lenkkareiden päälle.

Poltetta tosiaan juoksulenkeille olisi, mutta minkäs teet kun polvi kipeytyy lähes heti ja on tosiaan lenkin jälkeen usean päivän normaalia kipeämpi. Toivottavasti Vowelille ei enää tuo polvivaiva palaa :encouragement:

Itse olen toistaiseksi saanut hoidattaa tätä vaivaani työterveyshuollon kautta, mutta kun erikoislääkäri- ja fysioterapeuttikäyntejä on firman työterveyssopimuksessa rajallinen määrä, niin tänään sitten työterveyslääkärini laittoi lähetteen kunnalliselle puolelle ortopedille. Seuraavaksi odotellaan sitten Tyksin ortopedille aikaa ja katsotaan että mitä ne siellä keksii.

Nyt vaan kärsimättömänä odotellaan hiihto- ja luistelukelejä, kun maantiepyöränkin saa laittaa jo pikkuhiljaa talvisäilöön. Odotellessa onkin hyvä viettää aikaa enemmän kuntosalin puolella :weightlifter:

Sulla on hyvä, kun on vaihtoehtoja mitä tehdä. Itse en oikein muuta tykkää tehdä kuin juosta, rullailla luistimilla ja nostella punttia. Talvella vaihtoehdot on siis kahdessa. Onhan toki tuossakin - jotkut eivät voi tehdä mitään.

Tsemppiä vaan edelleen ortopedin kanssa tuumailuun.

Ortopedin kanssa tuumailu oli hyvinkin pikainen visiitti. Hänkin diagnosoi vaivan polvilumpion kondromalasiaksi. Sanoi, että nykyään ei ainakaan TYKSissä näitä hoideta tähystysleikkauksilla, vaan ainoastaan fysioterapian avulla. On kuulemma todettu, ettei leikkaus auta, kuin yleensä hetkeksi ja voi kuulemma altistaa vanhemmalla iällä nivelrikkoon. Nyt odotellaan sitten taas uudelle fyssarille aikaa.

Ja kipu sekä juoksemattomuus vain jatkuu edelleen...

Päivitetäänpäs tilannetta välillä tännekin. Tai eihän siinä varsinaisesti mitään päivitettävää ole, sillä juoksemattomuus ja polvikipu jatkuu edelleen. Mutta käynti uudella fysioterapeutilla oli hyvinkin motivoiva! Hän ei olettanutkaan, että pari kuukautta jumppaa ja taas ollaan juoksukunnossa. Hän sanoi suoraan, että kesällä 2015 voisin ehkä pystyä taas juoksemaan. Siis jos kaikki menee hyvin. Polvessa on siis edelleen linjausongelmia. Pakaraa pitää edelleen vahvistaa kovasti. Siihen sainkin hyviä uusia liikkeitä. Hän sanoi myös, että ihme ettei vasen polveni ole vielä alkanut kipuilla, sillä myös siinä on linjauksen kanssa parannettavaa.

Aiemmin olen tehnyt aika paljon yhden jalan kyykkyä. Tämä uusi fyssari sanoi heti, että kieltää sen tekemisen kokonaan! Hän katsoi minun yhden jalan kyykkyä ja sanoi että lantioni vääntyy heti väärään asentoon kun alan menemään kyykkyyn. Eli vaikka polven linjaa olen pyrkinyt pitämään suorassa, niin lantioni on ollut aivan väärässä asennossa.

Aiemmat fyssarit sekä lääkärit ovat sanoneet, että kivun rajoissa saa kyllä juosta. Tämä fyssari oli sitä mieltä, että vasta sen jälkeen kun kävelylenkit menevät kivuttomasti, voi kokeilla taas juoksua.

Vieläkään ei siis anneta periksi! Ehkä joskus taas juostaan kivuttomasti.