Jump to content
Juoksufoorumi.fi

XXIII Ruskamaraton 9.9.2006

Recommended Posts

En löytänyt tästä tapahtumasta vielä viestiketjua, joten perustetaanpa sellainen, koska mielestäni tämä on yksi parhaimmista tapahtumista, johon olen vuosien mittaan osallistunut.

Tämä on ollut meikäläiselle usein kesäkauden päätös juoksutapahtuma. Juoksin edellisen maratonini siellä toissa syksynä, jonka jälkeen en polvivamman vuoksi ole täyttä matkaa juossut. Maraton reitti on edestakainen Levi-Kittilä-Levi ja se on aika tuulialtis, joten siellä ei ole helppo maratonennätystään parantaa. Puolikkaan olen juossut Levillä useamman kerran ja sieltä on myös oma ennätykseni eli puolikkaan reitti Levillä on mielestäni profiilistaan huolimatta nopea.

Itse osallistun tänä vuonna täydelle matkalle jos onnistun (polven kunnosta riippuen) juoksemaan pitkiä lenkkejä riittävästi ennen syyskuun alkua. Muussa tapauksessa osallistun Levillä puolikkaalle ja juoksenen 20. maratonini Kiimingissä 1.10.

Ruskamaraton on ollut hyvin järjestetty ja leppoisa tapahtuma. Juoksun jälkeen illalla on ollut mukava kokoontua Hulluporoareenalle muistelemaan enemmän tai vähemmän tuttujen juoksijoiden kanssa mennneitä kisoja ja juttelemaan seuraavan vuoden haasteista.

http://www.ruskamaraton.com/

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Olen juossut Ruskamaratonin kahdesti. Tapahtumana se on todella kiva mutta mielestäni reitti on kyllä tylsä. Mäkiä ja maantien laitaa saa juosta.Jotenkin koen turvattomaksi kun tienlaitaa juoksee ja autoliikenne kulkee koko ajan siinä vieressä. Järjestelyt ja muut jutut kyllä toimii. Ekalla maralla vedin asfaltille lipat ja polvet verillä. :022: Juottopisteeltä kyselin laastareita mutta ilmeisesti olin ensimmäinen joka oli sillä reitillä 20 vuoteen kaatunut kun ei ollut. Viisastuneena kuljetan nykyisin itse laastareita.

Tuuli on totta mutta ilmat on olleet muuten mukavat. +12 lämmintä ja ei ole satanut. Aion kyllä itsekin tulla taas Leville juoksemaan mutta matka on vielä päättämättä. Lupasivat viimeksi tarkistaa ne viimeiset kilometrit kun tuntuivat olevan väärin mitattu eli tuntuivat niin mahdottoman pitkiltä :icon_rolleyes:

Kaksi kertaa minäkin juossut täyden matkan ja kerran puolikkaan. Yllättävää kyllä, maratonennätykset ovat syntyneet (tosin niukasti) juuri Levillä... Tuon luulen kyllä johtuvan siitä että juoksukunto on parhaimmillaan syksyllä yhden maratonin ollessa lisäksi takana elokuulta.

Reittihän on tosiaan sikäli tylsä kun samaa reittiä mennään edestakaisin ja todella pitkiä suoria löytyy. Onpa sitten ihan kunnon nousujakin mukana... Tapahtuman hyvä henki tosin korvaa paljon tylsää reittiä. En sitten tiedä onko Levin ympäristössä paljoa vaihtoehtoja reitin suhteen. Ehkä joskus voitaisiin juosta Muonioon päin tai sitten Levitunturin ympäri tms.

Tuuliolosuhteet on joka kerta sattuneet niin, että takasin päin tullessa on puhaltanut mukava vastatuuli...

Suurin puute tapahtumassa on mielestäni juottopisteiden vähäisyys etenkin loppupäässä. Taisi olla 9 kpl vain koko matkalla. Tämä johtaa osaltaan siihen että lisähuoltoa tarvitaan ja sen myötä lisää autoja ajelemaan sinne juoksijoiden sekaan! Tästä olen laittanutkin palautetta järjestäjille saamatta mitään vastausta !

Kelit on tosiaan viime vuosina suosineet mutta kuulemma jokunen vuosi sitten juostiin 3 asteen lämpötilassa ja räntäsateessa...

Aion osallistua tänäkin vuonna. Katsotaan matka sitten HCM:n jälkeen eli riittääkö 3 viikkoa palautumiseen täydeltä matkalta toiselle...

• 2 weeks later...

Ruskamaraton on tosiaan kiva tapahtuma, itse olen juossut siellä puolikkaita 3 tai 4. Ei jaksa muistaa tarkasti... Ensimmäisen puolikkaani kuiten juoksin juuri Levillä ja siitä se kaikki siis alkoi ;) Olin tuolloin 16 vee.

Kerran on lenkki juostu Muonioon päin ja silloin ainakin puolikkaan reitti tuntui hieman kevyemmältä mäkiosuuksien ollessa vähäisempiä kuin Kittilään päin mentäessä. Pahin syyskeli taisi olla räntäsadetta ja sen +2 C...tosin ruskan värjäämät puut saavat aina hymyn suupieliin :)

• 2 weeks later...

Ruskamaratonille alias tuskamaratonille olisin kovasti mielelläni taas lähdössä! Viime vuonna olin ekaa kertaa ja juoksin puolikkaan ja tuli komiat enkat, joten pakko mennä uudestaan. Onkohan etelän suunnasta menossa miten porukkaa? Viimeks menin junalla, mikä oli melkoisen kätevää ja sai nukkuakin matkalla; vois jotain kimppamatkustustakin miettiä kun se matka on niin ikävän pitkä...

• 3 weeks later...

Laitetaanpas tähänkin ketjuun viestiä kun näytti tippuneen kauas pois etusivulta :D

Tulipa sitten juuri ilmoittauduttua täydelle matkalle...HCM takana reilu viikko sitten, eli hieman lyhyehköksihän tämä toipumisväli jää mutta tuleepahan nyt testattua onko kolme viikkoa riittävä väli meikäläiselle :hali_hehe:

Jep! Tänä syksynä päästään Ruska korkkaamaan.Työnantaja vielä maksaa osallistumisen ja vielä mökkiki on varattuna,niin ja talon autolla mennään.Eläköön TYHY.

Puolikas on kyllä vaan ohjelmassa,katotaan sitte vuojenpäästä jos kokonaiselle.

Hirvittää vaan se ko joutuu juoksemaan ajoraan vieressä,vaikka kyllähän siihen on jo totuttu täällä perähörkkölässä.Onneksi saa vielä vaimon mukkaan,onpa sitte illalla tanssikaveri tiijossa.

Pitäsköhän sitte Seppolaisten kans sopia rehvit johonki.

Laitetaanpas tähänkin ketjuun viestiä kun näytti tippuneen kauas pois etusivulta :D

Tulipa sitten juuri ilmoittauduttua täydelle matkalle...HCM takana reilu viikko sitten, eli hieman lyhyehköksihän tämä toipumisväli jää mutta tuleepahan nyt testattua onko kolme viikkoa riittävä väli meikäläiselle :hali_hehe:

On hyvä nostaa tosiaan tämäkin ylöspäin. Aika kuluu sukkelasti kun odottelee juoksua. Kokonaista kokeillaan toisen kerran tälle kesälle...ilmoittaudun tosin vasta edellisenä iltana kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu...:surrender:

Kyllä ne autotkin väistelee meitä juoksijoita mutta tarkkana saa olla. Meitä seppolaisia varmaan voi pongailla siinä levihotellin edustalla klo 12 ja klo 14 mutta varmasti myös 24 ja 02 saattaa joku seppolainen hortoilla palauttavalla iltaliikkeellä:grin:

Kempeleen puolikkaan kokemusten perusteella en uskalla lähteä vielä täyspitkälle vaan tyydyn taas puolikkaaseen - tänään on muuten takaraja ennakkoilmottautumisarvontaan osallistumiselle:

http://www.ruskamaraton.com/ruska/esivu.php?alue=Ilmoittautuminen&kieli=fi

Täällä pitää muistaa huhkia niin, että jaksaa vielä illalla HP-areenan rientoihin.:cool0010:

Pakko se on tunnustaa, taas mennään Leville ja kaikki kunnossa, nyt pitäisi vielä sompailla nämä viimeset 2 viikkoa tekemättä mitään kummallista vaikka mieli tekisi. Kauheasti haluttaisi testailla vauhtia pikkulenkeillä ja epäilyttää että kun siellä on taas niitä reippaita mäkiä niin pitäiskö vielä tehdä jotain reisilihaksia vahvistavaa harjoittelua tässä vaiheessa... Eihän kannate! Säätilaksi toivotaan +12 puolipilvistä, ei tuulta. Ei ainakaan pohjoisesta...

Pakko se on tunnustaa, taas mennään Leville ja kaikki kunnossa, nyt pitäisi vielä sompailla nämä viimeset 2 viikkoa tekemättä mitään kummallista vaikka mieli tekisi. Kauheasti haluttaisi testailla vauhtia pikkulenkeillä ja epäilyttää että kun siellä on taas niitä reippaita mäkiä niin pitäiskö vielä tehdä jotain reisilihaksia vahvistavaa harjoittelua tässä vaiheessa... Eihän kannate! Säätilaksi toivotaan +12 puolipilvistä, ei tuulta. Ei ainakaan pohjoisesta...

Kahden maran kokemuksella sanon, että Levillä tuulee aina ja varmasti on vastatuuli kun palataan Kittilästä Leville...Tuo on tuttu tunne, että pitäisi kokeeksi juosta maratoni ennen maratonia ,että tietäsi jaksaako juosta...purraan kuolaimia vaan:thumbsup:

Hohhoijaa, mie en ees tajunnut, että se on jo parin viikon päästä.

Hommat on ihan sekaisin ja suunnitelmat.

Jos tulen niin vissiin tulee koko porukka. Puolikkaan kait mie lähen juokseen.

Harvinaisen epävarma olo. Ei ole tainnut koskaan ennen olla tällainen olo, että ei oikein jaksa edes innostua. Haluttaa kuitenkin tulla, mutta toisaalta en tiiä.

Vapaapäivän kuitenkin olen siihen saanut, että kaipa me sinne ajellaan.

Mutta mie keskityn ensin näihin henk.koht elämään (onko mulla muka sitä) eli tyttären kitarisaleikkaukseen ja katson sitten, mitkä on tunnelmat ja miten se toipuu. Teen sitten vasta päätöksen. Eli ilmoittaudun varmaan vasta edellisenä iltana kuten Helena.