Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tombe76 (Maraton alle 3h viimeistään v.2019)


Recommended Posts

Ensinnäkin, on aika imartelevaa että mun treenejä verrataan herroihin Jyrku, Professori, X-Caliber tai sinuun Hietsu. Ehkä ei pitäisi. Koska katsottiin asiaa miten päin tahansa, mä olen joka mittapuulla täysin eri sarjassa, monta kerrosta alempana. Jos mahdun edes koko rakennukseen. Mulla siis on "juoksu-uraa" takana vajaa 3v. Lasken sen alkaneeksi helmikuun lopusta 2010. 2kpl ~2000km-vuosia ja nyt tulee ehkä n. 3000km. Täysi noviisi siis.

Sitten ehkä tuo 2vk:n palautumisajan treeniohjelma hieman vääristää, koska se on aika tasapaksu. Siitä puuttuu kovemmat lenkit, mutta siitä puuttuu myös pitkät ja ylipitkät, joissa vauhti muodostuu luonnostaan hitaammaksi. En mä Esportissa pelkkää vitosta tule juoksemaan, vaan aika täsmätreenejä. Niinkuin viime vuonna. Muistat varmaan Hietsu kun olin sun ja Jolkun kanssa juoksemassa ja jossa jättäydyin viimeiseksi tunniksi suosiolla, kun menitte mulle liian kovaa. Oisko teidän vauhti ollut 5.30/km. Juoksin sitten viimeisen tunnin von Mähösen kanssa aika tarkkaan kutosta.

Tuo 2vk:n ohjelma siis on aika tasapaksu. Toki voisin siinäkin tiputtaa noiden 10-15km lenkkien vauhteja ~6.00 asti, mutta kun ei tunnu olevan tarvetta. Fiilis on hyvä, ja jalat kunnossa. En viitsi juosta lyhyttä ja hidasta, kun lyhyt ja vähän nopeampikin PK tuntuu sopivan lepposalta nytkin.

Joku 120km-viikko (ka. ~5.30/km) saattaa mennä talvella näin:

Ma aamu: 10km @5.00

Ma ilta: 10km 5.50

Ti: 10km @5.20

Ke: 15km @4.30

To: Lepo

Pe: 15km @5.20

La: 40km @6.00

Su: 20km @5.40

Eli täsmätreeni Esportissa kutosta, 1 kovempi (4.15-4.45/km) ja loput fiiliksen ja rasituksen mukaan. Mähän harvemmin listaan treenejä etukäteen poislukien avainharjoitukset. Nyt tein poikkeuksen, koska 9v coach niin vaati.

Mitä sitten isona? En mä tiedä haluanko mä olla 24h-juoksija, juosta traileja, radalla vai ollenkaan. Maratonin nyt ajattelin juosta joskus alle 3h, 24h +200km ja Spartathloninkin juoksen joku vuosi patsaalle. Katsokaa vaikka. Kaivetaan tämä viesti esiin sinä päivänä kun se tapahtuu. Akulle olen myös luvannut lähteväni 6d-juoksuun, kun lapset ovat isoja. Joten siitäkin lupauksesta johtuen täytyy/saa hölkätä vielä ainakin 5-10 vuotta. Ja jos en siihenkään päivään mennessä ole päättänyt mitä haluan juosta isona, niin sitten jatketaan juoksemalla kaikkea ja treenaamalla vähän sinnepäin joka matkalle. Ainakin siihen asti kun kehitystä vielä tapahtuu eli tulokset paranevat. Toistaiseksi jokaisessa juoksemassani 24h- ja 100km-kisassa (yht 6kpl) olen juossut ennätykseni. Eikä ole aikomuskaan lopettaa tätä trendiä.

Link to comment
Share on other sites

Jos/kun treenaat ultrille nyt, niin en ymmärrä, miksi vetelet vitosen vauhdilla PK-lenkkejä. Ja varsinkin näin nopeasti satasen kisan jälkeen. Eikö kannattaisi juosta niitä hissukseen? Pysyy telakka kauempana. Ja aina välillä vetää sitten kovaa. Jäsen Jyrku juoksee usein PK-lenkkinsä sinua hitaammin ja mara heilahtaa lähelle 2:40. Puuroutumista siis tässä ehdotan välttää, mutta en minä tästä mitään ymmärrä ja ultrailusta vielä vähemmän.!

Ensinnäkin, on aika imartelevaa että mun treenejä verrataan herroihin Jyrku, Professori, X-Caliber tai sinuun Hietsu. Ehkä ei pitäisi. Koska katsottiin asiaa miten päin tahansa, mä olen joka mittapuulla täysin eri sarjassa, monta kerrosta alempana. Jos mahdun edes koko rakennukseen. Mulla siis on "juoksu-uraa" takana vajaa 3v. Lasken sen alkaneeksi helmikuun lopusta 2010. 2kpl ~2000km-vuosia ja nyt tulee ehkä n. 3000km. Täysi noviisi siis.

Ihan hyvin voi verrata. Kaikkihan me olemme erilaisia, mutta et sä nyt mitenkään erikoisen surkea ole. Korkeintaan laiska, mutta sehän puute on helppo korjata lisäämällä ulkoilua. Jos hauska lohkaisu "mitättömyydestä keskinkertaisuudeksi" on tosiaan JH:n nokkeluus, niin näkisin että ihan samat mahdollisuudet sulla on kyseiseen kunniakkaaseen joukkoon päästä kuin monella muullakin. Juoksu on teknisestikin mukavan näköistä. Sä olisit jo saavuttanut tavoitteenasi olevan 200 kilometrin rajan, jos vaan harrastus olisi edes hitusen säännöllisempää.

Sä olet eri sarjassa ainoastaan sen takia, että 2000 kilometriä juoksua vuodessa ja tiheä kilpailutahti ultrilla on yhtälö, jota en pidä kauhean järkevänä. Mikset voisi treenata edes yhteen vuorokaudenjuoksuun pitkäjänteisesti 4-6 kuukauatta ja käydä juoksemassa sen 200? No, ihan hyvä, että nyt sulla on selvät kuviot ja yrität hieman lisätä panostustasi.

Toivottavasti et pahastunut, vaikka puhuin erään lapualaissyntyisen harrastelijamaratoonarittaren tavoin niin totta kuin vain suinkin pystyin. Totuudenpuhujista kun ei välttämättä aina pidetä.

Mielestäni herra47:n nosto jyrkusta oli paikallaan, sillä ei fiksujen treenaajien esimerkkiä kannata jättää hyödyntämättä. Vaikka sinä et heti haluaisikaan muuttaa treeniäsi fiksummaksi, moni muu voi haluta. Itseni otin esiin, koska 24h-treenini on polarisoidumpaa kuin monella muulla ja toimii kohtuu hyvin ainakin mulla. Vastapainoksi oli syytä ottaa X-caliberin monessa suhteessa hieman erilainen lähestymistapa, jottei kukaan luulisi, että on vain yksi tie taivaan porteille.

Proffa taas oli esimerkki kovasta treenaajasta, mutta hänen lähestymistapaansa en kyllä suosittele kenellekään. Proffa itse taatusti nauttii suunnattomasti harjoittelustaan, mutta voipi olla, että moni muu telakoitusi samassa myllytyksessä. Terveisiä vaan Muumilaaksoon:-)

Eli jos on vaikka maratontreenissä pakko matkia jotakuta yksi yhteen, niin valitkaa mieluummin jyrku (tai Mensonge) kuin Proffa - ei voi ainakaan kauheasti mennä vikaan.

Link to comment
Share on other sites

Ihan hyvin voi verrata. Kaikkihan me olemme erilaisia, mutta et sä nyt mitenkään erikoisen surkea ole. Korkeintaan laiska, mutta sehän puute on helppo korjata lisäämällä ulkoilua. Jos hauska lohkaisu "mitättömyydestä keskinkertaisuudeksi" on tosiaan JH:n nokkeluus, niin näkisin että ihan samat mahdollisuudet sulla on kyseiseen kunniakkaaseen joukkoon päästä kuin monella muullakin. Juoksu on teknisestikin mukavan näköistä. Sä olisit jo saavuttanut tavoitteenasi olevan 200 kilometrin rajan, jos vaan harrastus olisi edes hitusen säännöllisempää.

Sä olet eri sarjassa ainoastaan sen takia, että 2000 kilometriä juoksua vuodessa ja tiheä kilpailutahti ultrilla on yhtälö, jota en pidä kauhean järkevänä. Mikset voisi treenata edes yhteen vuorokaudenjuoksuun pitkäjänteisesti 4-6 kuukauatta ja käydä juoksemassa sen 200? No, ihan hyvä, että nyt sulla on selvät kuviot ja yrität hieman lisätä panostustasi.

Niin miksi en voisi? Juoksin Kaustisen 24h-kisan elokuussa 2011, seuraavan kerran numerolappu rinnassa Espoossa helmikuussa 2012 ja tämän jälkeen seuraava vakava juoksu oli elokuussa 2012 Skövdessä. Äkkiseltään katsottuna tuossa jää väleihin 6kk. Toki kävin heinäkuussa maratonilla Hämeenlinnassa, mutta näkyy noita maratoneja juoksevan muutkin 24h-juoksuissa kisaavat. Myönnettävä on, että väli 04/2010-08/2011 oli äärimmäisen tiheä kisojen suhteen, mutta arvoidaanko minua tulevaisuudessakin hautaan asti tuon aikavälin perusteella?

"Korkeintaan laiska"-termi jäi kyllä pyörimään korvien väliin. Varsinkin jos tämä ominaisuus on suurin syy siihen etten ole puhkaissut vielä 200-kilometrin rajaa vrk-juoksussa. Tehnyt siis sitä mitä Endurancen tilastojen mukaan on tehty 33 suomalaisen miesjuoksijan toimesta yhteensä 102 kertaa. Eikä siis vain tänä vuonna, vaan kaikki vuodet yhteensä.

Toihan on siis helppo ratkaista, kunhan vain on ahkera. Juoksuvuosista viis. Ehkäpä se Jyrkunkin toteamus oli potaskaa kun totesi minulle, että maratonariksi rakentaminen kestää sen 6-7v ja että ultrajuoksijaksi menee vielä pidempään. Että pikavoittoja ei tässä lajissa jaeta.

Mä juoksin v.2002-2008 ehkä 50km, enkä ikinä ole harrastanut kestävyysurheilua. v.2009 juoksin 580km, v.2010-2011 n.2100km ja nyt tulee ehkä ~3000km. Pitäiskö noiden lukemien olla 580km-3000km-5000km-6000km jotta voisin katsoa peiliin ja sanoa että töitä on tehty? Laiskuudesta voi kyllä syyttää, jos lihashuolto ja lihaskuntoasiat otetaan huomioon. Tai painonhallinta. Se on selvä. Mutta että kilometrien perusteella?

Kun sä Hietsu aloit juoksemaan 32-vuotiaana v.2003, niin paljon juoksit vuodessa? Tai seuraavan viiden vuoden aikana, kun tiputit maratonenkkaasi sieltä neljän tunnin kupeesta kolmen tunnin rajoille (3.52-3.35-3.22-3.14-3.07-3.02). Kuinka paljon sulla oli kokonaispottia takana ennen ensimmäistä 24h-kisaa? Tai vyöllä maratoneja? En usko että Proffakaan samoihin aikoihin (v.2003) juostessaan 3.43 maralla paukutti 5000km/v-tasolla. Tai edes seuraavana vuonna, kun meni 3.20. Kyllä se määränlisäys on tullut vuosien mittaan, kun kroppa on ruvennut kestämään kovempaa treeniä.

Mutta katsotaan vaikka viiden vuoden päästä. Jos mulla ei ole silloin treeniä +5000km, niin suostun liittämään tuon laiskuuden ominaisuuksiini. Toivottavasti silloin (v.2017) on myös jo 200km puhkaistu. Hirteen en itseäni vedä vaikka Espoossa 2013 se jäisikin rikkomatta. Mulle kelpaa sieltä ihan hyvin 185-190km tuloskin. Sekin olisi kai ihan tyydyttävä suoritus kaverille, joka on harrastanut juoksua vakavissaan vasta n.3 vuotta.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä noissa Tomben esittämissä vuositason muutoksissa on hyvänlainen nouseva trendi. Sitä viittätonnia ei voi paukauttaa tuosta noin vaan, jos ei ole pohjia aiemmilta vuosilta. Tarkempaa seurantaa kun ei itsellä ole, niin en tiedä, onko vuosien sisällä sitten menty millä tavalla. Laiskuus on kovin suhteellinen asia. Minä esimerkiksi olen laiska ja siinä on varmasti yksi osatekijä, miksi telakoidun harvoin ja sairastan vähän. Ultramaailmassa laiskuus varmasti määritellään ihan eri tavalla, kuin tässä minun edustamassani maratoonarien maailmassa. Ultraajat juoksee ymmärtääkseni todella paljon, varsinkin kun pyritään todella koviin tuloksiin. Viittasiko Hietsu sitten tuohon paljon juoksemiseen? Tämmöisiä täältä tämä laiska, joka on ollut nyt kahdeksan päivää juoksematta ilman ensimmäistäkään juoksulenkkiä.

Link to comment
Share on other sites

Minulla suht vastaavat lukemat kuin Tombella ja vuosia takana samat. Kilsat itsellä noin 700km - 1600km - 3000km(tällä tahdilla tulee noin tuo 3000km täyteen tänä vuonna). Eka maraton keväällä 2011 4:36h ja nyt viimeisin syksyllä 2012 3:20h. Täysin samaa mieltä Tomben kanssa. Noita kilsoja en ainakaan itse pystyisi nostamaan vielä yhtään enempää, jo nyt mennään jatkuvasti sillä limitillä, että ollaanko telakalla vai tuleeko uni ollenkaan silmään illalla. Määrää pitää tietysti nostaa, mutta ei vuodessa tai kahdessa, eikä edes kolmessa hypätä sohvalta makaajasta 5000-6000km vuodessa takovaksi koneeksi. En ainakaan minä pysty siihen, jos ensi vuonna saan hiissattua nuo kilsat lukemiin 3500-4000km, niin sekin olisi jo ihan hemmetinmoinen tasonnosto omasta mielestäni, taas. En kyllä laiskaksi kilometrien perusteella Tombea tai itseäni menisi kehumaan. Kyllä täältä tullaan, mutta aikansa se ottaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä noissa Tomben esittämissä vuositason muutoksissa on hyvänlainen nouseva trendi. Sitä viittätonnia ei voi paukauttaa tuosta noin vaan, jos ei ole pohjia aiemmilta vuosilta. Tarkempaa seurantaa kun ei itsellä ole, niin en tiedä, onko vuosien sisällä sitten menty millä tavalla. Laiskuus on kovin suhteellinen asia. Minä esimerkiksi olen laiska ja siinä on varmasti yksi osatekijä, miksi telakoidun harvoin ja sairastan vähän. Ultramaailmassa laiskuus varmasti määritellään ihan eri tavalla, kuin tässä minun edustamassani maratoonarien maailmassa. Ultraajat juoksee ymmärtääkseni todella paljon, varsinkin kun pyritään todella koviin tuloksiin. Viittasiko Hietsu sitten tuohon paljon juoksemiseen? Tämmöisiä täältä tämä laiska, joka on ollut nyt kahdeksan päivää juoksematta ilman ensimmäistäkään juoksulenkkiä.

Mä en suostu itseäni vielä kategorisoimaan. En suostu olemaan ultrajuoksija tai maratoonari. Vaan ihan tavallinen juoksun harrastaja, jolla tosin on tavoitteita jos jonkinnäköisiä, mutta myös halua tehdä sitä mikä on kivaa ja mistä tulee hyvä fiilis. Ja siinä sivussa ehkä olla ihan ok fyysisessä ja henkisessä kunnossa, jaksaa paremmin ja pysyä terveenä. Ja ainakin toistaiseksi tämä on onnistunut. Juoksuharrastus myös on VAIN harrastus joka tasapainottaa välillä suht rankkaakin arkea. Ja kun siinä arjessa mulla ei ole varaa olla laiska, niin ehkä sitten nipistetään vähän jostain muualta.

Kyllähän mä voisin heittää repun selkään ja lähteä tekemään tuntien pituisia treenejä iltasin, jos elämäntilanne olisi toinen. Mutta koska näillä mennään, niin huomenna ennen kuin pesue saapuu kotiin, käyn yövuorosta herättyäni sen 10km (46-48min) lenkin ja sitten illalla mennään perhelenkille, jos ei ole karsea keli. Vaihtoehtona se 5km koirien kanssa. Ja kun tuo puolisokin tykkää harrastaa. Unohtamatta omakotitaloasujan ihanuutta. Tänään tein 3h klapihommia ja jonkun aikaa tuli oltua aika vittumaisessa asennossa kun lattiatasossa soittelin sirkkeliä. Nyt on vasen jalka vähän kipeä takareidestä... mutta sovitaan että se johtuu 100% juoksemisesta ja liian kovista vauhdeista.

Aika hassua muuten, että kun 2010 kesällä olin juoksufoorumilaisten kanssa Otaniemessä juoksemassa 800 metriä niin mua tituleerattiin siellä triathlonistiksi, vaikka en ikinä ollut numerolappu rinnassa ollut kisassa. Oltiin kyllä höntsäilty täysmatka kahteen kertaan ja olin menossa Nokialle, mutta ainoat kisat ennen tuota olivat Hiekkaharjun 6h ja Wihan 50km, joka kertoo paljon mun 3v takaisesta kunnosta. Mutta olinko silloin tri-atleetti, wannabe-tri-atleetti, ultrajuoksija vai mikä? Ei voisi vähempää kiinnostaa.

Edit: Lisätään vielä se, että tykkään kyllä myös helvetisti löhötä sohvalla klo 21 jälkeen ja katsella telkkaria kun talossa on hiljaista. Ja teenkin sitä. Paljon enemmän kuin juoksen. Ennen tykkäsin juoda samalla 2-3 tölkkiä kaljaa per ilta. Nykyään tuota tulee tehtyä enää aika harvoin vaikka parhaimmat oluet törkeän hyviä ovatkin

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Edit: Lisätään vielä se, että tykkään kyllä myös helvetisti löhötä sohvalla klo 21 jälkeen ja katsella telkkaria kun talossa on hiljaista. Ja teenkin sitä. Paljon enemmän kuin juoksen. Ennen tykkäsin juoda samalla 2-3 tölkkiä kaljaa per ilta. Nykyään tuota tulee tehtyä enää aika harvoin vaikka parhaimmat oluet törkeän hyviä ovatkin

On HELVETIN hyvä istahtaa sohvalle ja olla IHAN hiljaa, ja katsoa vaikka 7-päivää lehteä klo 21 jälkeen kun pennut unillaan.

Omat juokuni on mennyt n.1000km vuodesta, nyt tulevaan n.3300km vuoteen ja minustakin tuntuu että en hirveesti laiskottele. Ymmärrän toki Hietsun pointin siitä että määrällä tuloksiin jne.. Mutta ainakin minulle n.13000km hölkkä "urani" aikana on ollut vaikeaa lisätä kilsoja tämän enempää per vuosi, koska telakallakin tullut oltua.

Toinen merkittävä asia on MUU kuin hölkkä elämä, siitä ei sen enempää, mutta sekin vaikuttaa tähän "laiskuuteen".

No jokatauksessa, rypistellään täälläkin. Ehkä joskus saa ahkeran hölkkääjän maineen :)

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mä en suostu itseäni vielä kategorisoimaan. En suostu olemaan ultrajuoksija tai maratoonari. Vaan ihan tavallinen juoksun harrastaja, jolla tosin on tavoitteita jos jonkinnäköisiä, mutta myös halua tehdä sitä mikä on kivaa ja mistä tulee hyvä fiilis. Ja siinä sivussa ehkä olla ihan ok fyysisessä ja henkisessä kunnossa, jaksaa paremmin ja pysyä terveenä. Ja ainakin toistaiseksi tämä on onnistunut. Juoksuharrastus myös on VAIN harrastus joka tasapainottaa välillä suht rankkaakin arkea. Ja kun siinä arjessa mulla ei ole varaa olla laiska, niin ehkä sitten nipistetään vähän jostain muualta.

Kyllähän mä voisin heittää repun selkään ja lähteä tekemään tuntien pituisia treenejä iltasin, jos elämäntilanne olisi toinen. Mutta koska näillä mennään, niin huomenna ennen kuin pesue saapuu kotiin, käyn yövuorosta herättyäni sen 10km (46-48min) lenkin ja sitten illalla mennään perhelenkille, jos ei ole karsea keli. Vaihtoehtona se 5km koirien kanssa.

Täältä ultralentokoneen turistiosaston takaosastosta sanoisin, että heiluttelet jo vahvasti sitä väliverhoa Business-luokkaan...

Elämäntilanteesi rajoittaa harrastusta, niinkuin meillä useimmilla. Hietsun ja Herra47:n jutuissa on kyllä hyviä pointteja, niitä kun sovellat sopivasti, niin hyvä tulee. Harjoitteluvauhtien puuroutuminen on pitkään ollut omakin ongelmani, mutkun ei vaan pysty juoksemaan kovempaa. Tai niistä meinaa aina seurata telakkaa. Eli ongelma on ainainen liian hidas vauhti.

Kaikki me vaan vilpittömästi haluaisimme nähdä todellisen onnistumisesi 24 h kisassakin, Wiha toi kyllä osviittaa siihen "jytkymahdollisuuteen".

Loppuun vielä ihmettelyä: miksi minä yleensäkään kirjoitan Juoksufoorumille, etenemisenihän ei ollut foorumille liittymiseni aikaankaan juoksua - saati nyt!

Link to comment
Share on other sites

Kaikki me vaan vilpittömästi haluaisimme nähdä todellisen onnistumisesi 24 h kisassakin, Wiha toi kyllä osviittaa siihen "jytkymahdollisuuteen".

Paljos sellainen jytkutulos olisi 24h-kisassa 3v juoksua harrastaneelle? Niinkuin todettua, mulla on aikaa ja olen ihan tyytyväinen +185km tulokseenkin. Varsinkin kun tiedän, että joka päivä olen yhta päivää lähempänä sitä "uran" ensimmäistä todellista pannukakku-kisaa kun mikään ei toimi ja paska lentää. Se voi tapahtua ihan hyvin helmikuussa Esportissa.

Link to comment
Share on other sites

Paljon nyökkäyksiä aiheuttavia asioita Hietsun kirjoituksissa tässä(kin) ketjussa. Kyllä 24h kisaan tähdätessä täytyy olla PALJON jalkojen päällä. Mies on ollut itse hyvä esimerkki. :)

Mainitsit tuossa tuosta raastokombinaatiosta, eli ensin esim. 10km kovaa ja seuraavana päivänä 6h lenkki. Itse yritän tehdä lisäksi nuo raastokombinaatiot/määrä pläjäykset siten, ettei JATKUVUUS ainakaan paljoa kärsisi. Ennemmin teen ForrestG:n tavoin kaksi lenkkiä (välillä 8-20km) vuorokaudessa kuin liikaa ylipitkiä, jos en niistä palaudu tarpeeksi nopeasti. Kannatan itsekin kuitenkin nuita ylipitkiä, ja ennen kaikkea tarpeeksi rauhallisia, esim. vaelluksia.

Meillä on Tomben kanssa melkein yhtä-aikaa aloitettu juoksuhistoria tietämättämme. Emme ole edes koskaan tavanneet. Ennen pitkää varmaan törmäämme jossain päin. Vuosikilsatkin ovat menneet lähes identtisesti. 2010: n.1400, 2011: n.2040 ja nyt tulee jotain 3800-4000km. Tosin Tombe on osoittanut olevansa lahjakkaampi ja itse olen jäänyt TOISTAISEKSI vain samaan kylään, jos Tombe miettii onko edes samassa rakennuksessa noiden valioiden kanssa.

Määriä (tunteja) on varmaan vaikea nostaa jossain kohtaa "uraa". Tosin kilometrimäärät nousenevat toivottavasti, muutoinhan vauhti ei ole kehittynyt. Itsekin otaksun hölkkääväni ees vuonna n.4500-5000km. Tarkoitus on nostaa hieman määrää ja loput tulee vauhista, niin uskon. Tietysti terveenä pitää pysyä.

Tsemppiä kaikille omiin tavoitteisiinne ja päämääriinne pyrkiessänne!!!

Link to comment
Share on other sites

Minä lainaan teitä kumpaakin, koska kummassakin on pointtinsa. Minäkään en nykyisin kirjoittelekaan tänne kuin satunnaisen kommentin. Juuri siksi kun tämä on juoksufoorumi.

Mutta Tombelle haluan sanoa, että olipa hienoa lukea, että olet sinut harrastuksesi kanssa. Jotain samaa olen itsekin oivaltanut, että tämä on vain harrastus ja teen niillä resursseilla, mitä mulla on. Paljon ei niitä resusserja ole, mutta näillä mennään ja se riittää minulle. Stressiä on turha harrastuksesta ottaa, koska se on voimavara, eikä mikään pakko. Ja palkkaa kun näistä hommista ei saa niin tämä on itseasiassa ihan vapaaehtoista.

Tombella olisi kykyjä vaikka mihin, mutta perhetilanne on sellainen, ettei todellakaan voi irroittautua tuntien lenkkeihin iltaisin ja viikonloppuisin. Ja minä henkilökohtaisesti kunnioitan sitä, että valintatilanteen edessä valitsee ajan perheelleen ja lapsilleen kuin nopeamman tulossaavutuksen. Tuloksia tulet juoksemaan, mutta aikaa menee nyt kaemmin, koska sinulla on elämässä muitakin aikasyöppöjä.

Se paukku vuorokaudenjuoksussa tulee kyllä. Joko helmikuussa tai myöhemmin. Mutta nyt olet luonut tosi hyvää ja rautaista pohjaa. Näitä teidän harkkoja kun lukee, alkaa houkutella taas yleisöksi tuleminen. Olisipa taas hienoa olla kannustamassa teitä. Se oli viimevuonnakin tosi hieno elämys minulle.

Jatka Tombe samaa rataa. Nyt menee hyvin.

Täältä ultralentokoneen turistiosaston takaosastosta sanoisin, että heiluttelet jo vahvasti sitä väliverhoa Business-luokkaan...

Elämäntilanteesi rajoittaa harrastusta, niinkuin meillä useimmilla. Hietsun ja Herra47:n jutuissa on kyllä hyviä pointteja, niitä kun sovellat sopivasti, niin hyvä tulee. Harjoitteluvauhtien puuroutuminen on pitkään ollut omakin ongelmani, mutkun ei vaan pysty juoksemaan kovempaa. Tai niistä meinaa aina seurata telakkaa. Eli ongelma on ainainen liian hidas vauhti.

Kaikki me vaan vilpittömästi haluaisimme nähdä todellisen onnistumisesi 24 h kisassakin, Wiha toi kyllä osviittaa siihen "jytkymahdollisuuteen".

Loppuun vielä ihmettelyä: miksi minä yleensäkään kirjoitan Juoksufoorumille, etenemisenihän ei ollut foorumille liittymiseni aikaankaan juoksua - saati nyt!

Link to comment
Share on other sites

Täältä ultralentokoneen turistiosaston takaosastosta sanoisin, että heiluttelet jo vahvasti sitä väliverhoa Business-luokkaan...

Elämäntilanteesi rajoittaa harrastusta, niinkuin meillä useimmilla. Hietsun ja Herra47:n jutuissa on kyllä hyviä pointteja, niitä kun sovellat sopivasti, niin hyvä tulee.

Anteeksi kun sotketaan Tomben harjoituspäiväkirjaa, mutta tämä nyt on vaan yksi mielenkiintoisimmista threadeista tällä hetkellä.

Itse olen lahjaton ja laiska, ja nuo kolmen viime vuoden kilsat (1607, 2017, 2500?) on jotakuinkin samanlaisia Tomben (ja osittain Cosmoksenkin) kanssa. Vertaaamiseni muihin juoksijoihin on turhaa, koska olen vasta eBookersista tilaamassa lippua ultralentokoneeseen, jossa Pottos-Makekin jo särpii kolmioleipää. Kuitenkin pitemmät matkat kiinnostaa jostakin ihmeen syystä.

Ymmärrän hyvin tuon Tomben mainitseman aikaongelman kun on perhettä ja muuta. Tuntuu erittäin tutulta kolmen pienen lapsen isänä. Tätä laiskuusjuttua lähdin kuitenkin vielä miettimään - puhun siis vain omalta kohdaltani. Eli vaikka itsellä tuleekin tänä vuonna jotain 2500 kieppeille kilsoja, niin on mun myönnettävä, että olisin saanut kerättyä huomattavasti enempi kilometrejä jos olisin niitä tarpeeksi tiukasti jahdannut. Tänä vuonna on kuitenkin otettu rennosti, mutta silti kilsamäärä kasvaa kivasti. Jotenkin kilsat vain kertyvät helpommin. Mulla tää on monen vuoden projekti, joten en suuria hyppäyksiä edes yritä. En tiedä miten paljon edes uskaltaisi tai olisi järkevää kasvattaa kilsoja vuosittain. Tämän vuoksi olisi hauska kuulla lisää Hietsun kokemuksia omasta rytmittämisestään vuosien varrelta. Onkohan jossakin netissä tällaista tekstiä tai harjoituspäiväkirjoja tms?

Sen vielä sanon, että Tombe näyttää olevan kovasti lahjakas ja motivoitunut tyyppi. Vielä parempia tuloksia on varmasti tulossa kun jaksaa vain ulkoilla. Tsemppiä treeneihin!

Ja suuret kiitokset Hietsulle yms. muille jotka olette tässä jakaneet tietoanne.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos keskustelusta ja tsempeistä, vilpittömästi kaikille. Ja vaikka en ihan kaikkea Hietsun (ja aikaisemmin mm. metin + Herran) esittämää krittiikkiä allekirjoita, niin nämä on just niitä kommentteja joita toivon jatkossakin tähän ketjuun. Joten antaa tulla vaan, ne ruokkii eteenpäin. Melkein meinasin kirjoittaa, että voisin ottaa tavoitteeksi noiden +200km ja -3h-suorituksien lisäksi tulevaisuudessa, että olen joskus (vaikka 10v päästä) tuloslistassa Hietsun yläpuolella jossain kisassa (10km -48h), mutta eihän nyt tuollaista tohdi kirjoittaa. Sen voisi joku tulkita kusipäiseksi uhoamiseksi.

Tehdään myös se selväksi, että mulla on oma paketti kotona ihan kunnossa ja olen tyytyväinen omiin harrastusmahdollisuuksiini. Nuo vähät kilometrit eivät siis ole siitä kiinni vaan omasta tahdosta ja halusta. Ja siitä että pyrin pitämään itseni ehjänä, sanoi kuka mitä tahansa. Mulla siis olisi mahdollisuus ajallisesti HELPOSTI juosta 100km/vk läpi vuoden (yht 5200km) niin ettei se rasittaisi perheen arkea ollenkaan. Kiitos vuorotyön. Jos johonkin ei ole aina mahdollisuutta, niin ne ovat juuri nuo usemmman tunnin pitkäkestoiset "täsmätreenit". Esim. tästä syystä mua ei ole nähty Montraililla ja taas tullaan näkemään Esportissa kukonlaulun aikaan tai sulkemisaikaan. Viikonloppuisi keskellä päivää mua ei siellä näy. Samasta syystä jäi väliin esim. FMR:n leiri Eerikkilässä viime viikonloppuna. Mutta esim. monta kertaa päivässä juokseminen onnistuu tarkalla suunnitelulla mainiosti, kuten tämän vuoden ensimmäisellä viikolla. Tuona viikkona jäi muuten aika paljon rästiin hyviä televisio-ohjelmia.

Vko 1/2012

MA: 13km @5.36

MA: 12km @4.54

MA: 14km @5.53

TI: 10km @5.54

TI: 20km @5.26

KE: 5km @5.43

KE: 18km @5.47

TO: 18km @4.51

PE: 32km @5.51

LA: 2km @ 5.51

LA: 16km @5.55

SU: 20km @5.27

YHT: 180km @5.35

Tänään suunnitelman mukaan yövuoron ja 3h+3h unien jälkeen 10km reippasti ennen kuin poika tulee kotiin koulusta. Keli oli muuten aika perseestä. Tavoite oli mennä 46-48min väliin ja osuikin aika tarkasti.

10km 46:00.62 (4.36/km). Kävelin vimeiset 100m että meni yli 46min, ettei vaan tule keneltäkään sanomista liian kovasta vauhdista. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy