Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Tombe76

Tombe76 (Maraton alle 3h viimeistään v.2019)

Recommended Posts

Jospa minäkin sitten avaisin tällaisen henkilökohtaisen treeniketjun. Näkeepähän suoraan omat treenit samasta ketjusta, kun tarvitsee ynnäillä vuoden kertymiä yms. Mitään lyhyen aikavälin tavoitteita en tällä kertaa listaa. Tai no, tavoitehan se on tuokin, eli nostaa omaa juoksutasoa vuosi vuodelta ylöspäin. A-tason juoksijaksi minusta tuskin koskaan on, joten tavoitellaan vaikkapa J-tasoa, mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan. Lähtötasoksi arvotaan kirjain (taso) Y.

Tulevaisuudessa päätavoitteena tulee olemaan 24h-tuloksen parantaminen 200km+ - tasoon. Maraton olisi mukava päästä joskus alle 3h. Uskon, että nämä tulevat joskus toteutumaan, kunhan saan vain vyölle juoksuvuosia ja juoksuvuosia.

Omat juoksukilometrit tähän mennessä:

2009: 580km

2010: 2106km

2011: 2074km

2012: 3010km

2013: 1-4kk: 325km

Juostut 100km (+) ultrat:

24.09.2010 (1/2 Paavothlon 123km) 17.15.00

30.10.2010 (Wiha 100km) 10.26.36

29-30.01.2011 (IV Endurance 24h) 140,156km

09-10.07.2011 (Bodomjärven ultraintervalli 8*13km) yhteenlaskettu aika 12.40.42

06-07.08.2011 (Kaustinen 24h) 161,544km

25-26.02.2012 (V Endurance 24h) 162,392km

24-25.08.2012 (Skövde Ultrafestival 24h) 164,000km

27.10.2012 (Wiha 100km) 9.56.49

 

Muita:

09.12.2012 (1/1 Esport Arenalla) 3.25.20

19.11.2012 (1/2 Esport Arenalla) 1.34.19

10.07.2012 (10km Lenkillä) 41.13

03.04.2012 (5km Lenkillä) 19.50

15.08.2010 (Nokia Ironman) 12.53.26

Tätä aloitusviestiä päivitetään sitä mukaa kun kilometrejä ja kisoja (100km tai enemmän) tulee koluttua läpi. Toivottavasti myös ennätykset paranevat. Triathlonkisat eivät ole toistaiseksi suunnitelmissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skövden 24h-kisan jälkeen treenaus ollut aikamoista tunnustelua. Aluksi tuntui hyvältä, mutta sen jälkeen Skövdessä kipeytynyt nilkka on ruvennut tuntumaan. Ei se oikeastaan kipeä ole vielä ollut, mutta olisi varmasti nopeasti sellaiseksi tullut. Ja estänyt kaiken juoksun. Olenkin pitänyt muutaman pidemmän (4-5pv) tauon johon on myös vaikuttanut siviilikiireet. Kunto tuntuu myös laskeneen aika lailla, ainakin viime viikkoinen 21-kilsanen tuntui rankalta, vaikka vauhti oli maltillista. Tosin juostiin osa lenkistä (6-7km) poluilla.

Nyt kuitenkin on aika ruveta taas treenaamaan kohti Wihan satasta. Skövde tuntuu varmaan vielä sielläkin jossain määrin, mutta ennätystä lähdetään hakemaan. Jos yritetään saada vaikkapa 50-100km seuraaville neljälle viikolle, niin eiköhän kuntokin nousisi edes vähän. Säkkiä olisi myös tarkoitus pienentää jonkin sortin kotikuntoilulla.

Tähän mennessä Skövden jälkeen:

VK35

To: 6km @5.49 (elokuun kilometreissä)

Pe: 8km @5.16 (elokuun kilometreissä)

Su: 8km @5.07

Yht: 22km @5.22

VK36

Ma: 13km @5.31

Ti: 8km @5.45

Ke: 6km @4.30

Pe: 5km @5.20

Su: 14km @5.03

Yht: 46km @ 5.16

VK37

Ma: 10km @5.08

La: 21km @5.52

Su 7km @4.49

Yht: 38km @5.29

VK38

La: 8km @5.27

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikko täyteen kylkeä kääntämällä. Olin aikeissa mennä heti aamusta ulkoilemaan, kun 10 jälkeen se ei enää ole mahdollista. Nousinkin ennen klo 8 jeesaamaan pikkuväkeä ja olin jo kelistä huolimatta menossa, mutta sitten ulkoilua rakastava isompi koira Lyyli päätti mun puolesta. Veti takapihan terassilla liinat kiinni ja katsoi silmiin ilmeellä " ei kai me nyt tonne lähdetä, eihän"? Ei edes pikapissalle halunnut, vaikka yleensä aina on heti aamusta ja jopa yövuorosta kotiin tullessa tyrkyllä ulos. Juuri silloin tuli vettä kuin Esterin perseestä ja tuulikin oli melkoinen. Joten takaisin sänkyyn ja 1,5h lisää unta. Viikkoon yksi lenkki, 8km. Viimeksi vastaavaa taisi tapahtua joskus keväällä.

Huomisesta alkaen itseä niskasta kiinni ja neljään viikkoon ennen Wihan kevennyksiä +300km. Siinä suunnitelma. Kelikorttiakaan ei ole enää taskussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesue omiin arkitouhuihinsa ja aamulenkille. En tiedä onko tulossa vanhaksi vai onko vaan kroppa muuten vaan ihmeissään juoksun aloittamisesta, mutta pohkeet oli törkeän kipeät eilen illalla. Kyllä ne vielä aamullakin oli, mutta nyt ei ole enää aikaa passailla vaan ruveta keräämään kilometrejä oli tuntemukset mitä tahansa. Toivottavasti kroppa tuosta heräilee ja ainakin tänään oli jo vähän merkkejä paremmasta.

Tein tuossa lenkin alla saman päätöksen, minkä kesällä, eli yritän vähän korvien väliäkin saada ajettua siihen suuntaan, että 10km on lyhyt lenkki ja siitä alle ei edes lasketa. Rajataan tietenkin koiran kusetukset (jos menee juosten) ja työmatkat + muut siirtymiset tämän ulkopuolelle. Sekä kimppalenkit. Toinen numeroarvo, mikä itseasiassa on ollut käytössä myös kesästä lähtien, on viikon keskivauhti. Eli aina viikon päätteeksi ka.vauhdin pitäisi olla kilometrien keräysviikoillakin alle 5.30/km. Selkeä tavoite on ollut nostaa peruslenkkien vauhtia, ja ainakin sekä Hämeenlinnassa, että Skövdessä tuo harjoitustaktiikka tuntui toimivan, vaikka molemmissa lopussa vähän nitkahtikin. Hämeenlinnassa helteen ja Skövdessä miehen pehmeyden takia.

Tänään 11km @5.13. Loppupäivän ohjelmana polttopuiden vastaanotto talvea varten ("yläkroppatreeni") ja sitten iltavuoroon. Huomenna hölkyttelyä lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laiskan miehen päivälenkki. Lenkki-ikkuna auki klo 09-14, ja tietenkin tuli mentyä ottamaan vielä pienet unet sen jälkeen kun sai lapset lähetettyä kouluun. No ehkä siitä on jotain hyötyä tulevassa yövuorossa. Mutta jos mahdollista, niin oli vieläkin laisekempi olo ylös noustessa.

Mutta ei auttanut. Lenkkarit jalkaan ja pihalle. Hetken tuli kirottua tuota 10km:n minimirajaa, varsinkin kun varmaan koko E-Suomen ainoa sadealue seurasi toisesta kilometristä lähtien. Mutta ihan ok lenkki tuli saatua aikaiseksi. Lopussa vähän innostui avaamaan paikkojakin.

10km @5.07 (viimeiset 2km 4.32 ja 3.55). +7c

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tollanen lenkin miminipituus on varmaan ihan hyvä ultramiehelle. Entä jos sulla on joku päivä vain 45min aikaikkuna, jääkö kokonaan ulkoilematta?

Sitten pitää ottaa viikon tehoilut siihen väliin. Vetää vaikka 10km 4.15-4.29/km. Tai ottaa koira mukaan. Päätin tuossa myös, että minimi koirankusetuslenkki (minkä merkiksen treeniksi) on 5km.

No ei, jos mulla on 45min aikaa, niin kyllä mä mielummin otan vaikka pienet tirsat siinä välissä. Tosin tuollaiset "ei ole aikaa"-päivät on jo lähtökohtaisesti suunniteltu kokonaan vapaiksi. Ja edeltävänä päivänä tehdään mahdollisesti kovempi treeni.

Aika harvoin kuitenkin noita tuollaisia on. Mä väittäsin olevani suht hyvä (jossain sentään) löytämään reikiä omallekin juoksuharrastukselle ja vuorotyö helpottaa sitä kummasti kun peruskoulu hoitaa oman osansa lasten hoidosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sellainen muistikuva, että Hietsu olisi joskus turinoinut tekevänsä lyhyempiäkin lenkkejä. Tosin aivan satavarma en tästä ole. Korjatkoon Hietsu, jos muistan väärin. Niin ja erohan tulee siitäkin, onko perheellinen vai lapseton. Perheellisen priorisointi on pakostakin erilaista. Eli kun liikkeelle lähtee, niin reilumpaa kaikille tehdä sitten vähän enemmän ja vapautta jostain toisesta kohtaa käytetty lisäaika kokonaan perheelle ja vaikkapa omalle levolle.

Mitenkäs muuten, teetkö kuntopiirejä yms. tukevaa/huoltavaa liikuntaa? Tuostakin Hietsu on puhunut lenkeillä, kun ei keskivartalon lihaksisto ole tarpeeksi hyvässä kunnossa, jotta paketti pysyisi kasassa koko pitkän matkan, kun ultrakisaa. Korostuu varmaan nuo jutut verrattuna lyhyempiin matkoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään juurikaan alle 10km lenkkejä oo tehnyt. viime talvena kun ehdin tehdä joskus vain 4 lenkkiä viikossa niin joillain viikoilla lyhin oli pari kymppiä. Ongelma on se kamojen päälle laittaminen tai oikein huonoilla keleillä Arenalle ajo. Kesällähän kaikki on helppoa kun voi shortseissa mennä, mutta huonommilla keleillä, kun homma on haasteellisempaa, ei oikein viitsi sipaista pikataivalta, vaan jää mielummin kokonaan kotiin. No toki joskus jos juoksu on maistunut totaalisen puulta olen tehnyt 7-8km, mutta siinä mielessä olen Tombe sun kanssa samaa mieltä, että määrää on helpompi saada, jos juoksee kerralla enemmän. Kimppalenkeillekin saa matkaa siten, että juoksee tapaamispaikalle. Mulle tulee aina 6-7km Larun kimppalenkin päälle, kun juoksen sinne mennen tullen. Tsemppiä sinne Wihaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sellainen muistikuva, että Hietsu olisi joskus turinoinut tekevänsä lyhyempiäkin lenkkejä. Tosin aivan satavarma en tästä ole. Korjatkoon Hietsu, jos muistan väärin.

Mäkin muistelen Hietsun jossain näin maininneen. Olisiko ollut jonkun vanhan blogimerkintäni kommenttiosassa. Muistaakseni käytti tapaa ainakin ultrien jälkeen kropan ollessa vasta palautumassa. Suurinpiirtein aamulla 5km, illalla 5km...

Tuo 10km on nyt vain sellainen oma raja, jolla pyrkii motivoimaan heikkoina päivinä etenemään. Mielellään löytäisi taas korvien välistä sen tilan, että periaatteessa 10km olisi "alkuverryttely" ja sitten vasta mietittäisiin kuinka paljon juostaan. Eikä niinkuin vielä nyt, että katsellaan Garminia vähän väliä ja mietitään, etä nyt on 2 ja nyt 3km... Kimppalenkit ovat tietenkin erikseen, kun niillä matka taittuu turisten.

Mitenkäs muuten, teetkö kuntopiirejä yms. tukevaa/huoltavaa liikuntaa? Tuostakin Hietsu on puhunut lenkeillä, kun ei keskivartalon lihaksisto ole tarpeeksi hyvässä kunnossa, jotta paketti pysyisi kasassa koko pitkän matkan, kun ultrakisaa. Korostuu varmaan nuo jutut verrattuna lyhyempiin matkoihin.

Rehellinen vastaus: en ole juurikaan tehnyt. Viimeksi taisin tehdä vatsoja ja pientä kuntopiiiriä, kun Del Potro ja Federer väänsi pitkään Lontoon Olympialaisissa. Silloin kyllä joutui tekemäänkin, kun päätin etten mene lenkin jälkeen suihkuun ennen kun matsi loppuu. 5.erä päättyi 19-17.

Tuohon kyllä täytyy panostaa. Parikymppisenä tuo oli ehkä vahvin osa-alue kropassani ja niillä pohjilla mennään kohta pari kymmentä vuotta myöhemmin. Joku 5v sitten tajusin, että pohjat on menetetty moneen kertaan, sen jälkeen on yrittänyt aloittaa säännöllisen harjoittelun, kohtalaisen huonolla menestyksellä. Tuota kautta voisi saada aika paljonkin minuutteja pois/kilometrejä mittariin eri matkoilla.

Tsemppiä sinne Wihaan.

Tänks. Katotaan nyt miten lähtee menemään. Hieman pikkutuntemuksia taas nilkassa, kun intoutui revittelemään alle nelosta lenkin lopun. Mutta nyt ei enää passailla, vaan treenataan ja passaillaan sitten vasta Wihan jälkeen... ennen kuin siirretään katseet kohti E24:sta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotenkin noinhan se Hietsu on tainnut tehdä. Eli liikettä, mutta mahdollisimman ei-kuormittavassa muodossa. Ultraaja tarvitsee paljon sitä juoksuliikettä. Mitä kuntopiireihin yms. tulee, niin nehän jää, minultakin, helposti pois. Mutta uskoisin niiden jelppivän yllättävänkin paljon, jos jaksaa jauhaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yövuoron jälkeen unta klo 06-08 ja 08.30-11.30, sen jälkeen vähän rötväystä yksin ja koirien kanssa ja lenkille.

Alkuun tuntui niin leppoisalta (oli tosi rauhallinen vauhti), että harkitsin jopa pitkän vetämistä, mutta aika nopeasti tahti muuttui tosi laiskaksi ja vähän raskaaksikin. Otin sitten "harjoituksen" vuoksi muutaman kävelypätkän, kun sitäkin pitää treenata. Tai niin möin ne pätkät itselleni.Toihan on mun spesiaali (ei välttämättä se fiksuin tapa edetä) noilla ultrillakin, että juoksen suhteessa vähemmän mutta kovempaa ja sitten palauttelen lepposasti kävellen. Näin ajattelin edetä Wihassakin, tosin tuskin ihan alusta lähtien.

Aika retkeilyfiiliksellä 13km @5.37.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sellainen muistikuva, että Hietsu olisi joskus turinoinut tekevänsä lyhyempiäkin lenkkejä.

Oho, täällähän on kovasti puhetta meikäläisen treeneistä:-) Joo, on mulla tosiaan vitosen lenkkejä ainakin silloin tällöin, mutta on myös pitkiä 30-50 kilsan kietaisuja. Kevyelle päivälle sopii mukavasti 1-2 ihan minilenkkiä. Toki täyslepojakintarvitaan - varsinkin, jos pientäkin univajetta.

Vauhtia varioin aika lailla varsinkin vuorokaudenjuoksuun treenatessa: Suurin osa ulkoiluista on 5.20-5.45/km-ikkunassa ja kovempia vauhteja noin kympin hölkkäkisoissa (3.35-3.48/km). Lisäksi joskus 15 kilsan kovia n. 4.00/km ja vielä harvemmin reippaita n. 4.10-4.30/km. Lihaskuntoa ja -huoltoa myöskin tottakai. Liian vähille tosin jäi mulla talven jälkeen. Tämä näin äkkiseltään - just nyt on älytön kiire.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho, täällähän on kovasti puhetta meikäläisen treeneistä:-) Joo, on mulla tosiaan vitosen lenkkejä ainakin silloin tällöin, mutta on myös pitkiä 30-50 kilsan kietaisuja. Kevyelle päivälle sopii mukavasti 1-2 ihan minilenkkiä. Toki täyslepojakintarvitaan - varsinkin, jos pientäkin univajetta.

Vauhtia varioin aika lailla varsinkin vuorokaudenjuoksuun treenatessa: Suurin osa ulkoiluista on 5.20-5.45/km-ikkunassa ja kovempia vauhteja noin kympin hölkkäkisoissa (3.35-3.48/km). Lisäksi joskus 15 kilsan kovia n. 4.00/km ja vielä harvemmin reippaita n. 4.10-4.30/km. Lihaskuntoa ja -huoltoa myöskin tottakai. Liian vähille tosin jäi mulla talven jälkeen. Tämä näin äkkiseltään - just nyt on älytön kiire.

Eipä ihme, että on älytön kiire kun VaLePa kohtaa Oivasten Hurrikaanin 6min kuluttua. Viitaten viestin lähetysaikaan...

Mutta kiitos Hietsu tuostakin tietopaketista. Tuskin koskaan juoksen samoja aikoja ja matkoja kuin sinä nyt mutta ainahan voin leikkiä sillä ajatuksella ettet sinäkään kai uskonut juoksevasi vaikkapa 7-10v sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy