Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tampereen puolimaraton

Recommended Posts

• Replies 37
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Onko paljon lähtijöitä Tampereen puolikkaalle? Ajattelin juosta ensimmäisen virallisen puolimaraton aikani Tampereella ja kiinnostaisi tietää millaisia kokemuksia aikaisemmin juosseilla on reitistä ja järjestelyistä?

Jääviyssyistä en järjestelyjä lähde kommentoimaan, :ashamed0001: mutta sen voin kertoa, että reittiä on viimevuodesta hieman muutettu. Viimevuonnahan reitti kiersi Hatanpäänvaltatielle sen vedenpuhdistusaseman ohi ja kurvasi Nokian konttuurin kohdalta alas puistoon Nyt sitä kierrosta ei ole, vaan Soutukeskuksen kohdalta jatketaan rantaa pitkin tenumajalle, jossa käännös ja samaa reittiä takaisin. Toinen muutos on reitin loppupuolella, jossa Härmälän kohdalla oli inhottava nousu. Nyt Nuolialantielle noustaan jo Rantaperkiön kohdalta, jolloin nousua on vähemmän. Itse ohjaan liikennettä ja pidän älämölöä viimevuotiseen tapaan jossain tenumajan nurkilla.

Puolikkaallahan kierrokisa on kaksi ja kokonaisella neljä. Tarkempa infoa löytyy http://www.tamperemaraton.fi/

Onko paljon lähtijöitä Tampereen puolikkaalle? Ajattelin juosta ensimmäisen virallisen puolimaraton aikani Tampereella ja kiinnostaisi tietää millaisia kokemuksia aikaisemmin juosseilla on reitistä ja järjestelyistä?

Mä olen lähdössä sinne puolikkaalle. En oo ollu aikaisemmin, mutta kävin taannoin juoksemassa reitin läpi. Mikäs siinä sopivasti hiekkaa ja asfalttia. Mutta näköjään juoksin vanhan reitin mukaan, mutta eihän tuo paljon uutta tuohon tuo. Kai.

Tänään (siis eilen:D) Porvoon puolikas vaihtui Tampereen vastaavaan. Kaverit tarjos sen verta kiinnostavaa oheisohjelmahässäkkää (=tuparit yms.), jotta ei kehdannu kieltäytyä. Tampereella puolikas sitteen kovaa Forrest G:n perässä ... Ensin olis tossa kyllä pari muuta kisaa ohjelmassa ja treeniä paljon, jos vaikka pääsis kuntoon.

• 2 weeks later...

Kävin tsekkaamassa reitin Tampereella työreissulla ollessani. Tarkoitus oli juosta, mutta sitten se vaihtuikin ihan autokierrokseksi.

Tasaiselta se reitti näytti. Sen 10,55 km kierroksen alussa on kilsa tasaista ja sen jälkeen tosi loivaa ylämäkeä, jolla kuitenkin pituutta noin kilsa. Itse ainakin aion silti juosta sen ylämäen tietoisen varovaisesti ihan kaikilla kierroksilla (loppukirikin on mukavampi aloittaa alamäkeen). Ylämäen jälkeen on seuraava kilsa samanlaista alamäkeä. Sitten tasaista sinne kiekan loppupuolelle, josta löytyy reittiprofiilin mukaan yksi puolen kilsan ylämäki, jota minä en oikein autossa ajellessani paikallistanut. Reittiprofiilin mukaan mäki on noin 4 prosentin nousulla.

Sellaista jäin miettimään, että mitenkähän paljon osallistujia Tampereella on. Kun sitä kympin lenkkiä juostaan ympäri, niin nopeammilla on paljon ohitettavaa (ei koske tokikaan minua). Puolikaskin strarttaa sopivasti tunnin maratonin startin jälkeen, eli puolikkaan juoksijat saavat varautua heti alussa ohittamaan melkoisen joukon 5:00-5:40min/km vauhdin juoksijoita.

Jääviyssyistä en järjestelyjä lähde kommentoimaan, :ashamed0001: mutta sen voin kertoa, että reittiä on viimevuodesta hieman muutettu. Viimevuonnahan reitti kiersi Hatanpäänvaltatielle sen vedenpuhdistusaseman ohi ja kurvasi Nokian konttuurin kohdalta alas puistoon Nyt sitä kierrosta ei ole, vaan Soutukeskuksen kohdalta jatketaan rantaa pitkin tenumajalle, jossa käännös ja samaa reittiä takaisin. Toinen muutos on reitin loppupuolella, jossa Härmälän kohdalla oli inhottava nousu. Nyt Nuolialantielle noustaan jo Rantaperkiön kohdalta, jolloin nousua on vähemmän. Itse ohjaan liikennettä ja pidän älämölöä viimevuotiseen tapaan jossain tenumajan nurkilla.

Olen menossa juoksemaan täyden matkan. Mukava kuulla, että viimevuotinen mäkikävely jää vähemmälle. Tavoite tänävuonna 4 h. alitus.

Tuo reitti ihmetyttää siinä mielessä, että Tampereelta luulisi löytyvän paljon hyviä reittejä, niin ettei neljää kertaa tarvitsisi samaa juosta. Kai se on järjestelyjen kannalta sitten helpompaa kun vedetään samaa reittiä. Tyydyn juoksemaan tällä kertaa tosin vaan puolikkaan, mutta kokonaisen juoksijoilla voi olla aika tylsä reitti.

Viikonloppusuunnitelmat valmiit ja matka vie Pyhtään sijasta Tanpereelle. Puolikasta pitäisi kokeilla ja toivottavasti aika on haarukassa 1.33 - 1.35 (vaikka keli onkin paska = kuuma).

Tampere la 25 astetta puolipilvista, tuuli 3 metriä koillisesta (ilmatieteenlaitos)

Lämmintä on kyllä taas luvassa. Onneksi siihen on alkanut jo tottumaan tämän kesän aikana... Täytyy nyt yrittää toivoa sadetta.

Hyvää tunnelmaa ja vauhdikasta juoksua toivottelen kaikille Tampereen Maratonille tulijoille!!

Itse olen paikalla toimitsijan hommissa, hämmennän liikennettä jossain Vihilahden ja Pirkkahallin välisellä osuudella (7,5 km ja 10,55 km välillä). Viime vuonna katselin maratoonareiden ilmeitä sen vihatun jyrkähkön (Härmälän leirintäalueen) mäen päällä ja kuuntelin erilaisia sensuroituja kommentteja reitti-valinnasta ihan tuoreeltaan... Toivottavasti tänä vuonna tasainen reitti siivittää menoa ja juoksette kaikki kesän parastanne! Yritän osaltani kannustaa minkä kerkiän - ja pitää reittiä selvänä teidän kiitää :039:

Nana

(olen siis se naisennäköinen liikenteenohjaaja, minut tunnistaa siitä.. ):wink: