Jump to content
Juoksufoorumi.fi



automies

Puolimaraton alle 1.40

Recommended Posts

Onpas tämä foorumi hiljentynyt vuosien saatossa, mutta onneksi minä olen tullut nyt takaisin.  Foorumin viimeisimmän viestini ja tämän hetken välillä ei juoksukunnossa ole tapahtunut ainakaan mitään positiivista muutosta.

 

Tämä 1:40 alitus tuntuu sopivalta haasteelta ensi kesäksi ja ensi kesänäkin varmaan siinä loppupuolella toteutettavaksi. Aion harjoitella niin, että viikossa tulee ensin 1,5h vähintään sauvakävelyä, jonka jälkeen tämän vuoden harjoittelen nopeutta ja nopeuskestävyyttä. Lumisena aikana korvaan ainakin osan lenkeistä umpihankihiihdolla. Suurin osa harjoitteluajasta kuitenkin, "kevyttä liikuntaa", jos jaksan tänä vuonna juosta tuon 5km olen varsin tyytyväinen itseeni (siis juosta, en hölkätä). Ylipainoa on tällä hetkellä mielestäni reilusti, mutta eiköhän siihenkin muutosta tule, kun jaksaa vain reippailla tarpeeksi. Pitkiksiä olen suunnitellut tekeväni noin kymmenen päivän välein, eilen kävelin välillä hölkäten 3h 21min. Olo oli kevyt, lenkin jälkeen raskas, mutta tänään täysin palautunut. Olen suunnitellut ohjelman pohjaksi tälläistä: 

1. vko 1. pvä 2km, kovempaa kuin 5km tavoitevauhti, 2. pvä 3km, 5km tavoitevauhtia, 3. pvä 6km hitaampaa kuin 5km tavoitevauhti.

2. vko 1. pvä 3km, kovempaa kuin 5km tavoitevauhti, 2. pvä 4km, 5km tavoitevauhtia, 3. pvä 8km hitaampaa kuin 5km tavoitevauhti.

3. vko 1. pvä 2km, kovempaa kuin 5km tavoitevauhti, 2. pvä 3km, 5km tavoitevauhtia, 3. pvä 10km hitaampaa kuin 5km tavoitevauhti.

Ja alusta....

Tuollaiset tulee olemaan alkuun juoksuharjoitteet noiden kevyiden sauvakävelyiden päälle. Juoksuharjoitukset voivat ihan hyvin sisältää vaikkapa 4*500m=2km kovempaa kuin tavoitevauhtisia vetoja tai jotain muuta random pätkimistä, eikä suinkaan tasaista vauhtia tuota matkaa. Ainakaan aluksi. Noista kolmesta harjoitteesta joutuu varmasti tinkimään, koska arkielämä on vain melko ailahtelevaista perheellisellä ihmisellä ja se peruskunnon kohentaminen on kuitenkin prioriteetti, varsinkin tämän vuoden ajan. Pyrin kuitenkin juoksemaan ainakin tuon viimeisimmän, eli pisimmän harjoitteen joka viikko. Seuraavaksi sitten kovatehoisin ja sitten tuo keskimmäisin.

 

Eli onkohan kukaan muu tavoittelemassa ensi- tai tänä vuonna kyseistä 1:40 rajaa? Jos, niin  miten?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuuttia sitten, Ukko kirjoitti:

Eli onkohan kukaan muu tavoittelemassa ensi- tai tänä vuonna kyseistä 1:40 rajaa? Jos, niin  miten?

Vuosi sitten keväällä Terwamaratonilla juoksin 1.41.30 h ja viime syksynä piti juosta Vantaalla alle 1.40 h, mutta vituiks män. Sen jälkeen säännöllistä hölkkäilyä aika mukavasti ja kevään aikana 1- 5 km matkoilla omat ennätykset. Puolikkaita ei ole tullut Vantaan yritelmän jälkeen juostua. Syksyllä on tarkoitus juosta maraton Vantaalla, niin sinne valmistavana ja tasotestinä aion juosta 1- 2 puolikasta. Toinen voisi olla maratonin tavoitevauhdin hakemista ja toinen vaikka tuohon alle 1.40 h tähtäävä. Itsellä vauhtikestävyys on tällä hetkellä "pullonkaula", niin siihen on tarkoitus nyt syksyä kohti panostaa. Siihen aion ottaa lääkkeeksi peruslenkkeilyn lisäksi 2 krt/ vk vauhtikestävyysharjoituksen, niin eiköhän se alle 1.40 puolikas lipsahda.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän se sitten taitaa lipsahtaa 🙂 Eihän tuossa ole kuin joku 5 sekuntia per kilometri vauhdissa parannettavaa, että näkisin tavoitteeseen pääsyn jopa varmana olettaen tietysti, että ilman loukkaantumisia matkasta selviää. Tsemppiä vain, hyvin se menee 🙂Vauhtikestävyydessä puutokset taitaa tulla aika monilla tän tavoiteryhmän ukkeleilla ja akkeleilla, kuten muissakin tätä nopeammisssa Tavoiteryhmissä. Peruskestävyyshän on varsin helppoa harjoitella, kun pysytään kokoajan siellä mukavuusalueella. Vauhtikestävyyden harjoittelu on ainakin minulla enemmän tai vähemmän ikävää, mutta toisaalta hyvänolontunne harjoituksen jälkeen on huomattavasti parempi. Puhumattakaan maksimikestävyyden harjoittelemisesta, jossa harjoitteen aikana ainoa ajatus on, että nyt kuolee justiinsa. Kaikkihan noi tosin harjoittaa myös sitä peruskestävyyttä. Tollainen tasotesti vois olla kyllä aika asiallista tehdä muutaman viikon harjoittelun jälkeen, jotta vähän tuntis, että mitä lähteä eniten parantamaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy