Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaisla

Kisaraportteja sieltä sun täältä

Recommended Posts

Kolmas eli Santaclausin puolimaraton tälle suvelle n. kuukauden sisällä juostiin eilen Rovaniemellä, lähtö napapiiriltä, maali LORDIN aukiolla. Loppuaika 1.45,08 eli oma PB, jokaisessa tämän kesän juoksussa on aika parantunut, nyt jo melkein 8 minuuttia. Juoksu oli mielestäni elämäni helpoin puolikas, ehkä näitä juoksemalla oppii tai sitten kunto on kohentunut, ei tullut hyytymistä vaikka menin täysin tunteella, väliaikoja en isommin katsellut. Minulle ehkä sopii tämä suht.koht. runsas kilpaileminen, olen vissiin aika laiska juoksemaan pitkiä lenkkejä ja nämähän korvaavat osittain niitä...

Toistaiseksi viimeinen kilvoitteluni tällä mantereella. YMCA hyväntekeväisyys-juoksu tapahtuma.

415 juoksijaa oli kokoontunut Itsenäisyyspäivänä kello 6.30 lähtien pujottelemaan chippejä kengännauhoihinsa. Lähtölaukaus pamahti ohjatun venyttely-voimisteluhyppelyn ja kansallislaulun jälkeen kello 7.30.

Kisassa oli kolme vesipistettä, jotka kovasti houkuttivat minua pysähtymään ja nauttimaan virvokkeista. Mieheni toimi vauhdinpitäjänä ja en saanut lupaa pysähtyä juomaan "juot sitten maalissa", enkä saanut lupaa myöskään kävellä, vaikka tuntui, ettei millään jaksa juosta niin kovaa.. "hidasta hölkälle ja sitten kiristät juoksuun, muuten jäät aikataulusta"......

Lämpötila oli 24 astetta ja ilmankosteus reilu 70%, joten oli vähän tukalan tuntuista, ei kuitenkaan mikään paha.

Reitti oli tasainen, vauhdin hidastajana oli 4 kääntöpistettä, jossa oli ahtaat 180 asteen käännökset, mutta ei se meikäläisen vauhdissa nyt mitään isompaa merkitystä saanut kuitenkaan aikaiseksi.

Loppuaikani oli 24.47, olin oman ikäsarjani F 40-44 kolmas ja naisissa kaikkiaan 23. Koko kisan sijoitukseni oli 145/415.

Hyvin järjestetty hauska pikku kisa, tarjoilut kisan jälkeen olivat runsaat ja kattavat.

Käväisinpäs juuri juoksemassa Tangohölkän täällä Seinäjoella! Matkana oli noin 7 km ja aikaa kului noin 35 minuuttia. Kyseessä oli siis puhdas kuntoilutapahtuma eikä aikaa otettu. Lähdinkin sillä mielellä matkaan, että käydään nyt juoksemassa lenkki tuolla seinäjoen rannoilla, mutta lähes kaikki lähtivät ku tuli persuksen alla matkaan niin minä yritin mennä ihan vaan 70 prosenttista vauhtia alkumatkan, mutta eipä siinä luonto antanut periksi sitten ja kiristin kolmen kilsan paikkeilla ja painelin lopun sitten ihan melkein täysillä ja ohittelin ison liudan juoksijoita. Otin jopa loppukirin.

Palkinnoksi oli upea tangohölkkäpaita mainoksien kera ja muitakin arvontapalkintoja oli, eipä ny kuiteskaan onni suosinut.

Osanottomaksu oli vain 5 e, mutta mun ei tarvinnut sitäkään maksaa kun kuului työpaikan tykyohjelmaan. Kaikki juoksijat kävitä jopa ennen lähtöä torilla esittäytymässä ja meille lauloi tangokuningatar Kati Fors vai mikä se ny oli...

Ihan hyvä kovavauhtinen lenkki tuli siis tällekin viikkoa. Mukava oli olla mukana. Järjestelyt myös olivat huippuluokkaa ja vaikka oli lukuisia tienylityksiä ja liikennettä paljon niin turvallisesti sai juosta.

Kävin kävelemässä 29.6 kavereitten kanssa töitten jälkeen Kesäyön marssin Tuusulassa (30km). Mitään erityisvalmisteluja en kyseiseen lenkkiin tehnyt, ajattelin että onhan sitä maratonejakin juostu ja eihän tuo matkanakaan ole kuin pitkän lenkin pituinen.. Ylimielisenä kyseiselle matkalle laitoin vielä jalkaan loppuunkulutetut hieman liian pienet juoksulenkkarit. Ajattelin että eihän ne jalat voi siitä miksikään mennä... sehän on vain kävelyä.

Kuinkas sitten kävikään: käveltiin kaverin kanssa suhteellisen reippaita, 8.30min/km kilometrejä ja kengät alkoivat hiertää aika kovasti jo 7 km kohdalla kun piti pitää varpaita kippurassa. Reitti oli suurimmaksi osaksi asfalttia jonka huomasin käyvän jaloille huomattavasti enemmän kuin juostessa, ilmeisesti sen takia että maakontakti on paljon pitempi kuin juostessa. Liikkeelle lähdimme noin klo 19.25 ja maaliin tultiin n. klo 00.25. Aikaa kului siis taukoineen n. 5 tuntia. Taukoihin käytettiin aikaa noin puoli tuntia joten ilman niitä kilometriaikamme oli n. 9min/km.

Mitä sain tuosta marssista:

- Äärimmäisen hyvän matalalla sykkeellä tapahtuneen pk/(alle pk:n) harjoituksen

- Oikeaan jalkaan 5 isoa rakkulaa

- Vasempaan jalkaan 4 isoa rakkulaa joista yksi puhkesi matkalla

- Jalat kipeäksi

- Hiertymiä

- Mitalin ja diplomin :thumbsup:

- Opin sen, että 30 kilometriä juosten on huomattavasti helpompi kuin reippaasti kävellen ja siihen kuluu mukavasti vähemmän aikaa.

Ihan kiva tapahtuma suurimmaksi osaksi. Kannattaa ainakin kerran käydä kokeilemassa. Järjestelyt tökkii jonkun verran ja niiltä osin tapahtumasta jäi vähän amatöörimäinen kuva. Tapahtuman nettisivuilla myös kehutaan reitin kiertelevän Tuusulan ja Järvenpään kauniissa kulttuurimaisemissa mutta ei ne maisemat siellä nyt mitenkään erityisen kauniit ole.. asfalttitietä pellon/metsän laidalla suurimmaksi osaksi.

Linnahölkkä Hämeenlinnassa tuli viime perjantaina jolkoteltua. Tasainen kiva reitti, matka 10km. aikaa sain kulumaan omasta kellosta katsottuna 47,44.

Onko sinde löytänyt virallisia tuloksia mistään? Minäkin kävin juoksemassa kyseisen hölkän, mutta tuloksia en ole löytänyt. Mun aika oli noin 37.10.

Joo tuollaisen matkan järjestäjä ilmoitti, mutta vaikka mulla ei noita mittareita oo niin kyllä sen huomasi että ei se kyllä seitsemää kilometriä ollut. Ja tuota matkaan kulutettua aikaakaan en tiedä tarkkaan, kun en muistanut katsoa kelloa matkaan lähdettäessä. Kyllä me juoksijat sitten ollaan kummallisia, kun näköjään vaikka numerolappuakaan ei rintaan laiteta niin aina kun rinta rinnan mennään niin kilpailuksihan se kuitenkin menee. Onneks en oo ainut tän lajin hullu!:102:

Olimme USAssa sukuloimassa kesäkuussa. Keväällä etsin netistä mahdollisimman pitkiä maastojuoksukisoja Yhdysvaltojen koillisosasta. Vierailujakson aikana pisin vaihtoehto oli puolimaratoni Adamsissa Massachusettsissa.

Juoksun piti nousta noin 700m ensimmäisen viiden kilometrin aikana ja sitten loivemmin tulla alas 16 kilometrin matkalla. Vasta paikanpäällä sain kuulla, että reittiä oli jouduttu muuttamaan täksi vuodeksi tietöiden takia. Reitti oli hiukan helpompi: nousua 4km, laskua 4km, nousua 4km, laskua 4km, nousua 2km ja laskua 3km. Nousua oli erittäin paljon kyllä tällä tämänvuotisellakin reitillä. Koska nousut eivät olleet aivan niin jyrkkiä, en joutunut ottamaan kovin paljoa kävelyaskelia. Alamäet olivat pääosin hyvin juostavia eli vauhdikkaita. Sain kyllä melkein jatkuvasti varoa askeleitani, etten kaatuisi. Poluilla oli paljon juurakoita ja kiviä. Vaikka mielestäni juoksin alkumatkan riskirajoilla, luontainen hitauteni tällaiselle pikamatkalle säästi kuitenkin voimia niin, että ohittelin muutaman juoksijan loppumatkalla ja pääsin neljäntenä maaliin. Taso ei siis juoksussa ollut kovin korkea, voittaja kylläkin vaikutti ihan juoksijalta. Aikani oli 1.43.49 ja voittajalle hävisin yli viisi minuuttia. Juoksijoita puolimaratonilla oli 124.

Juoksussa oli mukavan kotoisa tunnelma, kaikki olivat ystävällisiä. Kun reitti oli pääosin edestakainen, useat vastaan tulleet juoksijat kannustivat minua. Kilpailun jälkeen tietenkin tarjottiin hot dogeja ja paljon muutakin syötävää.

Hyödynsin muutenkin seudun mäkisiä maastoja ja pieniä vuoria juoksulenkeilläni

Amerikan matkani aikana. Tänä vuonna olin tehnyt paljon mäkiharjoituksia kevään aikana, joten olin siis hyvin valmistautunut tuohon maastojuoksuun. Toivottavasti pääsen syksyllä juoksemaan pitempääkin maastojuoksua.

Tulokset: http://www.runwmac.com/gt2007/greylock2007.html