Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaisla

Kisaraportteja sieltä sun täältä

Recommended Posts

Tuosta Mensongen mainitsemasta Illinjuoksusta: järjestäjät kirjoittavat aina hauskan kertomuksen kisan kulusta, ks. http://www.oulunkaari.net/iinyritys/yu/illi_2006.htm

Pari kertaa olen itse osallistunut, taidanpa mennä huomenna taas.

"Onnistunut kisa, sillä molemmilla matkoilla kaikki juoksivat alle jonkin tasaminuutin!"

Nuo kisaraportit on tosiaan aika ainutlaatuisia. Harmittaa kun ei tullu kysyttyä, kuka järjestäjistä ne tekee.

Nuo kisaraportit on tosiaan aika ainutlaatuisia. Harmittaa kun ei tullu kysyttyä, kuka järjestäjistä ne tekee.

Keväällä oli paikallislehti Rantapohjassa artikkeli Illinjuoksuista. Siinä kerrottiin, että jutun kirjoittaja haluaa pysyä tuntemattomana.

Illin kisaraportti myös julkaistaan joka viikko Rantapohjassa.

:voitto: Täältä vähän kisaraporttia pohojanmaalta.

Lauantaina 5.8. oli perinteinen Matin hölkkä matkana 5,6 km.

Reitti on melko mäkinen suurimmalta osin hiekkatietä, loppu ja alku asfalttia. Tänä vuonna johtuen huonosta tiedottamisesta mukana oli ehkä noin 25 juoksijaa, joista osa lasten lyhyemmällä matkalla.

Ennätyksestäni 25.53 jäin nyt parisenkymmentä sekunttia, mutta helle olikin melkoinen ja ilmassa tuskin lainkaan happea suojaisilla peltotie osuuksilla. Ensimmäinen kilometri meni aivan liian kovaa 4.30 vauhtia ja toinenkin vielä 4.35 vauhtia...

Ja loppu olikin sitten tosi vaikea joskin viimeisillä sadalla metrillä vähän jopa saavutin muutamaa kanssakilpailijaa. Kaikenkaikkiaan kuitenkin kelpo juoksu.:smiley:

Kävinpä Tampereen puolikkaan jälkeen hölkkäilemässä Piirimestaruus Esteet tänään Helsingin Eläintarhan kentällä.Itellä ei ollu mitään muuta tavoitetta kuin juosta alle C-rajan (11.20) ja tuoda seuralle 1 luokittelu piste. En todellakaan osaa juosta esteitä, mutta vaseliinilla ja väkivallalla kaikki onnistuu.. (vanha ruottalainen sanonta:D)

Eli tulokset oma seuran (ja piirin) suhteen oli palttiarallaa:

1. MÃ¥rten Boström: 9.16

....

....

...

7. Tusker-h: 11.04.

En nyt sentään hävinny MÃ¥relle 2 minuuttia!

Välillä pitää mennä kisoihin vain pitämäään hauskaa ilman ryppyotsaisuutta. Minä nöyryytin itteäni esteissä, toivottavasti palstan muutkin ns. kovat juoksijat uskaltavat nöyryttää itseänsä täysin vieraissa lajeissa.

Suosittelen!!!

t.Tusker-H

Eilen kävin lopettelemassa kautta Tapiolan Silkkiniityllä järjestetyssä puistojuoksussa. Tapahtuma oli aika pienimuotoinen ja etukäteismainonta vähäistä. Osanottajia oli lasten ja nuorten sarjoissa kohtuullisen mukavasti, mutta miesten yleisessä olin ainoa juoksija. Voittoa pääsin siis juhlimaaan...

Kisan pituudeksi ilmoitettiin 6 km, mutta Forerunnerin mukaan mittaa kertyy kyllä noin 200-300 metriä enemmän. Matka juostiin kuutena kilometrin lenkkinä. Sää oli ihan ok, pientä tihkusadetta, joka ei mitenkään haitannut menoa. Omalta osalta juoksu ei oikein kulkenut, tuntui että Joutsenon puolikas painoi vielä jaloissa. Kisa meni siis osastolle "hyvä harjoitus". Aikaa meni 22.56. Kovinta vauhtia piti M35-sarjan mies, jolle jäin vajaan minuutin.

1.10 eli tänään tuli juostua Punkaharjun halkijuoksu. Matkana 10 kilometriä.

Ennätystähän sitä oli tarkoitus alunperin lähteä hakemaan, mutta esimerkiksi torstain ja perjantain lenkkien perusteella sitä ei tulisi. Syke korkealla ja rentoudesta ei ollu tietoakaan. Joten päätin että kuhan juostaan. No, eka kilometri meni aikaan 4:18, ja sitä se melkein olikin koko loppumatkan. Keskivauhti oli 4:28, eli loppuaika oli 42:53 joka oli henkilökohtainen ennätykseni. se kolmisen minuuttia putoaa ainakin ensi vuoteen.:075:

Niiiiiin, ja Fore näytti matkaksi 9,6 km, mutta järjestäjät vakuuttivat sen olevan 10 kilometriä.

Kävinpä hölkkäilemässä kotikyläni hölkän, eli Inkoon Hölkän. Matkana oli 15.2k, joka oman 20v hölkässä osanottoni mukaan, on melko tarkka matka. Olen siis ottanut osaa ko. tapahtumaan ekan kerran 20v sitten, mutta ekat 7-8v matka oli 5.2k. Viimeksi olin mukana 2000, eli 6 vuotta sitte, Tämän takia halusinkin mennä juoksemaan vaikka itseäni viisaammat kehoitti lepäämään Joutsenon keskeytyksen jälkeen.

No, jästipää ku jästipää niin piti mennä viivalle mielessä "kiva perusnätti reipas lenkki tunnin pintaan".... No jästipää kuin jästipää (edelleen) niin hommahan lähti hanskasta jo ekalla 3k, aika 10.23, lupasi "hieman" alle tunnin rykäsyä.

Edellä kärkiporukka poikkoili sinne sun tänne ja hirmusta kyytiä n. 10 kaverii erkani heti matkaan, omahyvänen virne naamalla pohdinpahan vaa, että tää matka on sen verta pitkä,jotta taitaa monta selkää tulla vastaan.

Vaikka aloitinkin ennakkoon liian kovaa, niin juoksu oli koko ajan helppoa. Ainosastaan metsäosuudella rankka ylänousu pisti pikkasen hapottaan. Puolimatka meni 27.21 rennosti rullaten. Tämän jälkeen ylämäet alkoi painamaan entistä enemmän. Päätin siis rauhottaa vauhtia ylämäissä. Vauhti oli koko ajan tasasta ja aiemmin aavistamani selät tuli vastaan. 9k jälkeen ohitin 5 kaverii ja enää oli isku etäisyydellä 2 kaverii. Päätin, että en ala heitä tietoisesti tavoittelemaan vaan pidän oman helpon vauhdin, siis sellaisen jossa ei tartte alkaa puristaan.

Loppu tuli rullaten, ohitin 1k ennen maalia tokana olleen kaverin, mutta kärkeen ei olut asiaa, vaikka lopussa jäin vain 12s voittajasta. Loppuaika oli 54.41, eli kiihdytin tokan puolikkaan aikaan 27.20.

Jälkikäteen jalat on ihan ok ja muutenkin fiilis hyvä. Nyt vois vaikka treenata 2.5viikkoa. Tää kisa antoi uskoa Frankfurtiin.

Lauantaina Saarijärvellä Mahlun kylässä Kivimäki maraton ja puolimaraton. Yleinen mielipide kaveripiirissä oli sellainen, että vain viikko maastoultran jälkeen ei kannattaisi lähteä juoksemaan. Mutta kun matka kesämökiltä kisapaikalle on lyhyt, osallistumismaksu vain kympin, tapahtuma mukavan rento ja muistomitali tavallisesta poikkeava, niin olihan se lähdettävä. Tarkoitus kuitenkin oli juosta puolikas niin kevyesti kuin kisatapahtumassa kehtaa. Eihän sekään mikään palauttava lenkki olisi, mutta tuskin jalkoja hajottavakaan.

Tämä hieno suunnitelma kesti noin puoli kilsaa. Siinä paikkeilla huomasin, että eihän mun edellä juokse kuin kolme ihmistä ja heistäkin kaksi oli M50-sarjalaisia. En voinut uskoa että näin varovaisella alulla olin palkintosijoilla. Yleensä kun ei palkintosijoille ole mitään asiaa vaikka kuinka yrittäisi. Seuraava suunnitelma olikin pitää sijoitus. Se onnistuikin helposti ihan perusjuoksulla sen enempiä yrittämättä. Toki vauhti oli ainakin paikoin reipas mutta juoksu kuitenkin rentoa eikä jaloissa tuntunut mitään lihaskipuja tai jäykkyyttä. Maaliin tulin yleisen sarjan toisena. Missä lienee kaikki oikeat juoksijat olleet? Mun loppuaika oli jotain 1.40 eli eihän sellaisella ajalla pitäisi olla lähelläkään kärkeä. Mutta joka tapauksessa juoksusta jäi hyvä mieli ja kirjahyllyä koristamaan upea pokali. Enpä kyllä ennen starttia olisi millään tällaista sijoitusta uskonut!

Lake Tahoe Marathon, California.

Tulipahan juhlittua 42v synttaria kunnolla asiaan kuuluvalla tavalla. Tapahtuma aivan uskomattomalla reitilla maisemien puolesta, kylla on outoa kun ihmiset pysahtyvat kesken juoksun ja ottavat valokuvia maisemista ja toisistaan kunnon turistin tavoin. Mutta ei heita voi siita moittia.

Itse juoksusta, startti heti aamusta 8,30 ja saa mukava reilu 10 astetta (maalissa n 20). Eka puolikas meni mukavasti ajatellun mukaan (noin 2.20). Mutta sitten alkoi reitin hauskimmat kohdat. Eka kunnon nousu (nimi osuvasti Hill from Hell), suoraan taivasta kohti 520 jalkaa reilun mailin matkalla. Ekan kerran tuli sekin nahtya kun kaikki kavelee rauhallisesti. Muutaman mailin jalkeen taas 200 jalkaa ylospain (korkeus oli jo 6800 jalkaa). Joten tulihan kerrankin kaveltya kunnolla maratonin aikana. Sitten alkoivatkin alamaet, ja tulihan mentya sitten reilumpaa vauhtia lasketellen. Loppuajaksi tuli 5.13.40 johon olen erittain tyytyvainen huomioiden nuo kavelyt.:rockwoot:

Itse tapahtumaa voin suositella silla sielta kylla loytyy kaikille jotakin matkaa juostavaksi. Aina 10km:sta maratooniin ja ultraan (72ml) ja triplaan (26,2+26,2+26,2 mailia) ja viela huipuksi supertripla (26,2+26,2+72 mailia) perakkaisina paivina.

Ja jarjestelyt toimivat amerikkalaiseen tapaan oikein hienosti.

Lake Tahoe Marathon, California.

Tulipahan juhlittua 42v synttaria kunnolla asiaan kuuluvalla tavalla...

Upeaa Tappi ja onnittelut tosiaankin asiaankuuluvasti juhlituista synttäreistä! Kyllä pistää kuolaamaan tällaiset kertomukset. Voi vaan sanoa, että ei tämä juoksuharrastus kovin halvaksi tule, kun siihen kunnolla hurahtaa. Mutta tuolla tavoin minä kyllä mielellään maisemia katselisin.

Viime viikonloppuna osallistuin aikuisikäni toiseen juoksukilpailuun.

Tosin juoksin hölkkäsarjassa.

Kolleega sai minut mukaan Keravalle Keinukalliojuoksuun 12 km.

Vaikka sadeilma uhkasi niin juoksun aikana ei vettä tullut.

Reitti oli itse asiassa aika raskas. Ylämäkiä vedettiin ensimmäiset kolme-neljä kilsaa mikä otti luulot pois aika pikaisesti.

Mutta toisella kierroksella niin tiesi niistä ja pystyi paremmin laskemaan voimiaan.

Ihan kiva pikku juoksu. Kuten sanottu niin sitä "ikspiiriänssiä" ei niin paljon ole, joten en pysty vertaamaan juuri mihkään. Kurrejuoksu keväällä oli kylmempi mutta reitti helpompi.

Ens vuonna taas ja aikoja parannellen. Nyt meni 1h 8 min. mikä on ihan hyvä kun ajattelee miten vähän aikaa olen tätä harrastanut.

14.4.2007 XXIV Hokkahölkkä, PM-maantiejuoksu Muurame

Osallistuin viime lauantaina lähes kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen piirinmestaruustasoiseen kilpailuun. Matkat olivat 4,9 km ja 12,3 km, itse osallistuin pitemmälle matkalle. Reitti kiersi reilun kahden kilometrin lenkkinä pyöräteitä pitkin väliä Muuramen koulukeskus - Saunakylä - koulukeskus. Pitemmällä matkalla kierrettiin viisi kierrosta ja lyhemällä kaksi. Keli oli aurinkoinen, mutta tuuli yltyi kisan aikana haitaten viimeisillä kierroksilla. Osanottajia oli kaikkiaan vain noin viitisenkymmentä, johtuen varmasti vaatimattomasta mainonnasta. Kierroksella oli kaksi ysitien ylittävää siltaa, joille tultaessa olivat reitin ainoat kunnon ylämäet. Muuten pidän reittiprofiilia nopeana. Hölkän järjestelyt toimivat erinomaisesti. Suosittelen max.kovana treeninä kohden kevään puolikkaita ja kokonaisia.

Itselläni oli tavoitteena tunnin alitus ja alle 5 min/km vauhdin pitäminen. Tavoite onnistuikin tunnin alittuessa parilla minuutilla, keskivauhdin ollessa 4.41 min/km. Ottaen huomioon meikäläisen 29:ssä pyörivän painoindeksin, niin voidaan sanoa läskin saaneen kyytiä. Tarkoituksena oli vetää tasaisen kovaa siten että tuntuisi "aika pahalta" ja tämä onnistuikin hyvin. Onnistuneen juoksun kruunasi ikäluokkani pm-hopea (sarjassa kaksi osanottaja). Edellinen pm-mitali olikin vuodelta 90. Aionkin kulkea hopeamitali kaulassa koko kesän.

Tulipa kynnettyä kauniissa mutta tuulisessa kevätsäässä Suolahden keskustaa 9 kertaa ympäri. Hienointa kisassa oli oman seurakaverin, Obed Kipkuruin SM-hopea ajalla 66.32. Itse kaveri oli tosin pettynyt juoksuun ja aikaan, kun ei kuulemma oikeen kulkenut...

Oma juoksu oli tukkoista räpellystä, mutta lopputulokseen on 2 lama vuoden jälkeen pakko olla tyytyväinen. Keskivauhti 3.31/km puolikkaalla (ja 1.5min parannus omaan enkkaan) kertoo, että 3 viikon päästä Prahassa kaikki on mahdollista, kunhan kaikki natsaa kohdalleen...

t. Tusker-H