Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaisla

Kisaraportteja sieltä sun täältä

Recommended Posts

Tämän otsikon alle voi kirjottaa raportteja kaikista muista juoksutapahtumista, joilla ei ole omaa otsikkoa.

Lauantaina 15.7 oli Ristiinassa juoksutapahtuma, jossa juoksin elämäni toisen puolimaratonin. Päätös osallistumiseen synty jonkinlaisen sisuuntumisen seurauksena edellisen viikon sunnuntaina Luusalon GP kisojen jälkeen, jossa oma juoksu jäi puoleentoista tuntiin kolmen tunnin sijaan.

Soittelin Ristiinaan, seuran yhteyshenkilölle ja kyselin reittiprofiilista professionaaliseen sävyyn(; onko pahoja kallistumia tiessä, mikä on korkeusero, mitä ja minkä vahvuista juomaa on matkan varrella tarjolla ja kuinka usein. Voi herranen aika tätä mun pätemisen tarpeen määrää; metrijärjestelmä on aika hämärä juttu, mäkiä joko on tai ei ole ja teollisia urheilujuomia en vielä edes ole opetellu juomaan saatika niitten prosenteista mitään ymmärtäisin! Muiden juomien prosentit on kyllä hallussa. Kossu on kuivaa, viini on makkeeta ja mellanööl on litkua.

Kilpailujen yhteyshenkilöiden vastaus reitin mäkisyyteen oli selvällä savon kielellä, että eipä näiltä seuvuilta kovin tasasia maastoja löyvy, mutta ei siellä muistaaksein kovin isoja mäkijä ou. Selvä. Ei siis isoja mäkiä. Hyvä juttu. Voin yrittää rikkoa oman ennätykseni.

Aloitin valmistautumisen. Viikolla fillaroin, joogasin ja juoksin, mutta vähemmän kun normaalisti. Torstain lenkillä pohje sano, että taijan kohta olla yhtä kirree kun kantajansa. Mitä, minäkö kireä?! Kyllä (vastasi pohje), kun hiilen pistää sinne, minne päivä ei paista, siitä tulee kahdessa viikossa timantti. Pohje sano, että olen kramppi ja minulla on oma tahto. Pidin pohkeelle puhuttelun, venytin sitä, hieroin ja laitoin kiinalaista öljyä, joka parantaa kaikki vaivat mustelmista itikanpuremiin, päänsärystä ihottumiin ja lihasvaivoihin. Perjantaina pohje ja minä levättiin. Huutelin perjantaina shoutboxiin kavereille ja ne sano, että voi sitä vähän tankata, mutta puolikkaalla ei energiat lopu. Vettä olinkin juonu vähän normaalia enemmän ja hiilihydraatteja nautin litkuna perjantai-iltana n. 400 kalorin verran. Muuten söin normaalisti.

Lauantaina Forresterin ohjeiden mukaan söin kevyen aamupalan 7 tuntia ennen starttia ja lopetin juomisen kaks tuntia ennen, ettei tarviis kallista kisa-aikaa uhrata puskapiille. Siipukkani päätti samana aamuna osallistua juoksuun kans ja hänen yllätyksiin tottunu kehonsa ei ollu milläsäkkään kolme tuntia ennen starttia nautitusta aamiaisesta ja tunnin ajomatkalla pupelletuista kahdensadan gramman kuivahedelmäsekoituksesta.

Startti oli 15.00. Olin printannu ranteeseeni salaisen tavoitevauhtikilometritaulukon. Lähdin juoksemaan viiden minuutin kilometrivauhtia. Ylämäki, alamäki, ylämäki, ylämäki, ylämäki, mitä helvettiä, reitillä ei pitäny olla kovin isoja mäkiä! No, ei ne mahottoman isoja ollu, mutta niitä oli monta, kokoajan, tuskin yhtään tasaista! Kolmen kilometrin jälkeen olin jääny tavoitevaudista jo vähän alle minuutin, mutta juoksu tuntu hyvältä ja kevyeltä. Vitosen kohdalla pohje kramppas. Siihen loppu nautinto. Kramppihan ei matkan taittuessa lähe mihinkään, pahenee vaan. Varsinkin ylämäet oli yhtä tuskaa. Kympin kohdalla lopetin vauhtitaulukon ja kellon kattomisen. Juoksin minkä kintuista pääsin. Kerran jossain 15 km kohdalla erehdyin kävelemään muutaman metrin ylämäkeä, mikä oli virhe. Kramppi paheni lihaksen päästessä vähän rennommaksi ja juoksun uudestaan alottaminen sujui reippaiden suomalaisten sivistyssanojen äänekkään säestyksen myötä tuskaisesti. Matkan varrella jouduin opettelemaan uusia juoksutyylejä, pohkeettoman juoksun yrittäminen on aika vaikeeta…Ei tietoakaan kauniisti kannatellusta kevyestä askelluksesta(;

Vettä nautin matkan varrella joka juomapisteellä mukillisen verran, hyvin uppos ja riitti. Viimesen kilometrin kiri oli elämäni pisin ja tuskallisin. Omaa ennätystä en rikkonu, mutta juoksuun olin tyytyväinen. Kestin kivun eikä aikakaan ollu huono kuntooni nähden. Nyt juostu aika oli 1.52.33 (entinen tasasella juostu 1.50 ja jotain). Keskisyke 170 (maksimia ei virallisesti mitattu).

Seuraavana päivänä ei lihakset pohjetta lukuunottamatta ollu erityisen rasittuneet. Juoksin tänään palauttavan 8 km, mutta pohje ei siitä tykänny. Jos jollakin on siis vähän käytetty pohje myytävänä, otahan yhteyttä.

Lauantaina 15.7 oli Ristiinassa juoksutapahtuma, jossa juoksin elämäni toisen puolimaratonin.

Ylämäki, alamäki, ylämäki, ylämäki, ylämäki, mitä helvettiä, reitillä ei pitäny olla kovin isoja mäkiä! No, ei ne mahottoman isoja ollu, mutta niitä oli monta, kokoajan, tuskin yhtään tasaista! Juoksin minkä kintuista pääsin. Kerran jossain 15 km kohdalla erehdyin kävelemään muutaman metrin ylämäkeä, mikä oli virhe.

Seuraavana päivänä ei lihakset pohjetta lukuunottamatta ollu erityisen rasittuneet. Juoksin tänään palauttavan 8 km, mutta pohje ei siitä tykänny. Jos jollakin on siis vähän käytetty pohje myytävänä, otahan yhteyttä.

Kaislallahan oli oikein hyvä aika reittiin ja vaivoihin suhteutettuna. Ainakin Vantaalla lokakuussa olisi hyvät mahdollisuudet ennätysjahtiin. Saattaa lohjeta kerralla montakin minuuttia ennätyksestä. Vaikka välillä joskus väsyttääkin ei käveleminen yleensä auta ollenkaan. Ei kisoihin ole kävelemään lähdetty :sick0010:

Mulla olis vähän käytetty pohje mut sekin on aika heikossa hapessa. Eli, sama

"ei kovin mäkinen" Ristiinan reitti takana. Oli paljon kaltevaa yms. mäkeä välillä ja yli tunnin lenkit jääny kesäkuussa tekemättä niin hyytyihän se vauhti kivasti loppua kohden. Siinä jossain 7km:n kohdalla kyllästyin seurailemaan kilometrivauhtia kun tuntui pysyvästi hyytyvän päälle 4 min/km. Edelleen on reidet ja pohkeet kipeät, varsinkin portaiden laskeutumiset tuntuu erikoisen ihanalta :tana:

Puolimaratoni taisi olla minun kolmas. Aika toiseksi paras tähän mennessä. Nyt meni 1.25.40. Toissa kesänä vähän tasaisemmalla reitillä 1.21.??. Aika tyytyväinen olen tuohon kun en noin pitkiä ajatellut koko kesänä juosta ollenkaan. Liian reippaasti tuli mukaan lähdettyä, hiukkasen säpsähdin kun matkaseura kääntyi vitosen kohdalta takaisin päin. Taas oli lähdetty ihan liian kovaa, 5km:n väliaika oli reilusti alle 18min, sitten hölkkäiltiinkin kauniita maisemia katsellen loput 16,1 km. :hali_popcorn:

Lauantaina 15.7 oli Ristiinassa juoksutapahtuma, jossa juoksin elämäni toisen puolimaratonin.

Olinkin kuulevinani yhden naisten sarjan voitoista menneen Sepon Tallille. Onneksi olkoon siitä Kaislalle !

Itselläni oli tarkoitus tehdä vain hyvä harjoitus, mutta eipä suunnitelma pitänyt. Eka kilometri karkasi kympin juoksijoiden perässä 3.24 loppuajan hiipuessa 1.19.01. Varsinkin se noin 20 km:n kohdalla ollut pitkä loiva nousu oli melko ryydyttävä. Vesa Erojärvellä kova reitti-ennätys 1.11.xx. Mukava ja hyvin järjestetty hölkkäkisa.

Kiitos onnitteluista! Sain tosi monta plkintoa ja arpaonnella vohveliraudan, jolla voin paistaa terveellisiä proteiinivohveleita(; Olin ihan onnihepuleissa kinkattuani korkeemmalle korokkeelle. Palkintojenjakajan piti vihjata mulle, että tajusin lähteä pois, mutta selitin että odotan sitä kolmatta kilpailijaa. Meitä kuntossarjalaisia ei ollu kun kaksi, enhän minä sitä tienny...

Viralliset tulokset

http://www.ristiinanurheilijat.net/maraton2006.htm

Kai tää kuuluu tähän ketjuun, mut kuitenkin...

Vehmaalla kävin hölkkäilemässä puolikkaan aikaan 1.19.38, 10k 38.01, 16k 59.45 ja 20k 1.15.45. Ihan kiva hölkkä, ilma ihan ok lopussa 3k vain tautinen vastatuuli, maasto ok kunpuilevaa asfaltti/hiekkatietä. Syke avg 165, lopussa m. 170 ku kroppa kuivui. Nii, kaikki muut tais olla mua hiljasempia, siis hidasta hiljasempia...

Parasta hölkässä oli kiertopokaali minkä iskivät käteen: pysti mikä on vuodelta 1909!!! Pokaaliin on vielä kaiverrettu Hannes Kolehmaisen JA Albin Stenroosin nimet. Sanoivat vielä tilaisuudessa jotta arvo ois n. 3500 Euroo. Iskivät pystin käteen eikä ees kyselly yhteystietoja! Juu kyllä pysti pauluatuu, mutta melkoinen luottamus järjestäjillä juoksijoihin!!!

Vehmaalla kävin hölkkäilemässä puolikkaan aikaan 1.19.38, 10k 38.01, 16k 59.45 ja 20k 1.15.45. Ihan kiva hölkkä, ilma ihan ok lopussa 3k vain tautinen vastatuuli, maasto ok kunpuilevaa asfaltti/hiekkatietä. Syke avg 165, lopussa m. 170 ku kroppa kuivui. Nii, kaikki muut tais olla mua hiljasempia, siis hidasta hiljasempia...

Juoksu meni sitten ihan suunnitelmien mukaan vk-treeninä - 1.20 taisi olla tavoite. Onnittelut siitä ja tietysti hienosta voitosta! Tosta se kunto taas lähtee nousemaan kohti syksyn maratonia.

Juoksu meni sitten ihan suunnitelmien mukaan vk-treeninä - 1.20 taisi olla tavoite. Onnittelut siitä ja tietysti hienosta voitosta! Tosta se kunto taas lähtee nousemaan kohti syksyn maratonia.

Jeps. jeps ihan ok lenkki, jalat ny pari päviää pikkasen väsyneet (su: lepo, ma: 20k, ti 16k), mut kone on kyl kunnos. Hämeenlinnassa 10k seuraava kova treeni...

ps-. Parasta on kuiteskin toi pokaaali; meinaa se historia!!

Taas oli lähdetty ihan liian kovaa, 5km:n väliaika oli reilusti alle 18min, sitten hölkkäiltiinkin kauniita maisemia katsellen loput 16,1 km.

Ei siis mitään uutta taktiikkapuolella. Sama vauhdinjako kuin aktia-cupissa koko viime talven ajan.

Hyviä suorituksia. Kaisla on lähemmäs 1.40 kunnossa sitten kun jalat on rennossa kunnossa ja nopea reitti. mw:n peesissä ei enää taitaisi kauaa pysyä.

Tämän otsikon alle voi kirjottaa raportteja kaikista muista juoksutapahtumista, joilla ei ole omaa otsikkoa.

Pohjetta ei ole myynnissä, mutta kramppikokemusta pohkeiden kanssa löytyy.

Kymmenkunta vuotta sitten minulla kramppasi pohje aivan hiljaisessa vauhdissa. Parin viikon päästä sama toisen pohkeen kanssa. Etsin ongelmaan syytä, ja siihen tulokseen tulin, että ongelmat voisivat johtua magnesiumin puutteesta. Siitä lähtien olen syönyt magnesiumia melkein säännöllisesti, eikä pohkeiden kanssa ole ollut enää ongelmia. Ovat muuten niin löysät, että voisi luulla, etteivät ne tiedä harjoittelusta mitään! Laitanpa liitteeksi seuraavan googletuksen magnesiumista:

Magnesiumin vaikutukset pähkinänkuoressa

Antaa lihas- ja sydänsoluille energiaa

Lisää fyysistä suorituskykyä ja kestävyyttä

Ehkäisee valtimonkovetustautia ja sydän- ja aivoinfarkteja

Nopeuttaa toipumista sydän- ja aivoinfarkteista

Ehkäisee ja hoitaa sydämen rytmihäiriöitä

Ehkäisee ja hoitaa sydämen toiminnanvajavuutta

Ehkäisee verenpaineen kohoamista

Toimii statiinina (alentaa kolesterolia)

Lujittaa luustoa

Ehkäisee kuulon heikkenemistä

Ehkäisee munuaiskiviä

Ehkäisee migreeniä

Hoitaa kivuliaita kuukautisia (PMS)

Ehkäisee suonenvetoa

Ehkäisee levottomat jalat -oireyhtymää

Lisää vastustuskykyä tulehdusta, syöpätauteja ja vanhenemismuutoksia vastaan

Lisää urheilijoiden ja kuntoilijoiden suoristuskykyä

Toimii synergisesti B-vitamiinien kanssa (refs 30-40)

rauhoittaa hermoja ja voi auttaa lukivaikeudessa ja ADHD-oireyhtymässä ja vähentää aggressiivisuutta ja väkivaltaista käytöstä.

Ehkäisee stressiä ja masennusta sekä parantaa yöunen laatua

Auttaa astmassa ja muissa allergioissa

Vähentää paksusuolisyövän riskiä

Onnea Ristiinassa juosseet sekä Tuska_H ja mw!

Kiitos Karppa1 tietopaketista, tuntuu Mg olevan yhtä ihme aine kun Kiinasta ostamani linimentti, mutta se ei mun käytöshäiriöihin kyllä auta.

Kaisla on lähemmäs 1.40 kunnossa sitten kun jalat on rennossa kunnossa ja nopea reitti.

Kuulostaa hyvältä! Tekis niin paljon mieli juosta noita puolikkaita, ne ei tunnu kovasti rasittavan mun roppaa (pohje oireili jo ennen kisoja). Mutta jos eka kuitenkin sen kokonaisen juoksis ja sitten alkais alimatkan ennätysjahtiin.

Ei siis mitään uutta taktiikkapuolella. Sama vauhdinjako kuin aktia-cupissa koko viime talven ajan.

Juu, voisihan sitä joskus tehdä toisinkin. Kyllä minä kerran yritin talvella aktia-cupissa hitaampaa lähtöä mutta taisi olla huono päivä muutenkin ja

tulos oli vallan surkea. Kerrankin olin sinua puolivälissä pari sataa metriä

edellä ja maalissa tuplasti perässä:075:

Taitaa jäädä se Karhuviestin paitojen jakokin sitten elokuulle...

Huomenna pariksi viikoksi pohjoiseen, saas nähdä kuinka juoksukunnolle

käy. Eihän se tästä enää kauheasti voi kyllä huonontuakaan.

Intoa ja terveyttä maratonvalmisteluihin...