Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
rinieme

Muiden maiden juoksulehtiä

Recommended Posts

Runner's World ilmestyy monella kielellä. Pöydän laatikoista löytyi ruotsiksi, saksaksi ja englanniksi. Englanninkielinen on brittiversio, joka eroaa jenkkilehdestä.

Lehden sisällöstä osa on samaa kaikilla kielillä, osa taas räätälöidään paikallisille markkinoille. Esimerkiksi olympialaisten alla briteille on Geenen, Farahin ja Radcliffen haastattelut.

Jenkkialkuperän vuoksi joskus sisältö on jotenkin huvittavaakin. Ei tunnu oikein ruotsalaisuuteen sopivalta hehkuttaa maapähkinävoileipiä palautusmuonana. Saattavat olla hyviäkin, ei sillä.

Minun mielestäni Runner's World on sillisalaattia kielestä riippumatta. Jutuissa raapaistaan hiukan pintaa ja juostaan (?) sitten jo seuraavaan juttuun. Kannen aiheista ei löydy lopulta juuri mitään asiaa lehden sisältä. Kannesta: Get fit fast! The warmup that gets you a PB. Heute noch besser laufen. Schneller schlank ohne verzicht.

Arvatkaapas muuten, miten kävi vertailussa, jossa oli aina kallis merkkituote vastaan halpis. Eipä pärjänneet Lidlin juoksusukat yli kahdenkympin kullanvärisille X-Sockseille. Lidlin sukkien materiaali oli juostessa epämukava iholla. Sama tulos kaikissa muissakin tuotepareissa. Mukana oli tossuja, kelloja, rintsikoita, ... Toki voi sille korkeammalle hinnalle jotain vastinetta saadakin.

Lehden hinta:

UK £4.50

Saksa 4,20 €

Muokattu

Tämä on minun ehdoton suosikkini! Brittiläinen maastojuoksuun keskittyvä lehti.

Itse en ole mikään maastojuoksija. Tämä lehti on kuitenkin niin innostava, että kesällä piti käydä Skotlannissa vaeltelemassa. Lehdessä on tuotetestauksia ja -esittelyjä, haastatteluja, tekniikkaopastusta. Paljon on kertomuksia juoksuretkistä sekä hyvien maastojuoksukohteiden esittelyjä.

£4.30

Muokattu

Saksalainen juoksulehti. Ostamassani lehdessä on 146 sivua eli melkoinen lukupaketti.

Sisällön laatu vaikuttaa aika kirjavalta. Tässä lehdessä sanotaan olevan kaksi testiä.

Ensimmäinen on maastojuoksukenkätesti. Se vaikuttaa aivan asialliselta testattujen kenkien osalta. Suppea testi kyllä on. Mukana on vain kuusi eri tossua.

Toinen testi on "Sportlerparfüms". Siis aivan oikein: parfyymi"testi". Mikään testi se ei mielestäni ole. Vertailussa on nuuhkaistu puoltakymmentä urheilullisina mainostettua tuoksua. Liekö edes nuuhkaistu. Kuvaukset ovat valmistajien markkinointilauseita. Ei ole ihme, että lehdelle saadaan paksuutta!

Mainoksia on todella paljon. Pääosin lehti on aika tavanomainen juoksulehti. Ei mitään syvällistä pohdintaa tässäkään lehdessä. Aika paljon on kertomuksia juoksutapahtumista ympäri maailmaa ja tietysti Saksassa myös.

€ 3,50

Muokattu

Harrastelijajuoksijoille suunnattu brittiläinen juoksulehti.

Kohderyhmän mukaisesti aika paljon sisältöä aloittavillekin juoksijoille. Mielestäni lehti on reilusti sitä, mitä nimikin sanoo. Aika luettava lehti, sis hyvää matkalukemista. Voisi heittää roskiin luettuaan. Minulla on näköjään sitli kulkeutunut kotiin saakka.

Hinta £2.99, Arlandassa 65,00 SEK.

Sveitsiläinen kestävyysurheiluun keskittyvä lehti. Sisällöstä suuri osa on juoksua. Löytyy myös suunnistusta, seikkailu-urheilua, haastatteluja, välineitä.

Lehti on selvästi sveitsiläinen ja pyrkii erottumaan paikallisella sisällöllään suuremmista saksalaisista lehdistä. Ohuempi ja kalliimpi kuin saksalainen juoksulehti. Jotkut jutut tuntuvat jopa aika perinpohjaisilta. Tässä lehdesä mainoksia on vähemmän. Ehkä siksi se ei tunnu yhtä sillisalaatilta kuin suurempien markkinoiden mainoksia pursuvat lehdet. Lehti on ohuempi, mutta sisältöä saattaa olle yhtä paljon.

Fr. 8.50

Mä luen tota ruottalaisversiota Runner's Worldista ja samoten nyt tulee kotiin kannettuna Aktiv Träning, jossa on paljon asiaa juoksusta joka kerta, vaikkei pelkkä juoksumagazine olekaan. Mua harmittaa, ettei näiltä lakeuksilta saa britti-/jenkkiversioita RW:sta, ettiny olen kyllä. Mutta onneks toi svenska taittuu sen verta hyvin.. :)

Mä luen tota ruottalaisversiota Runner's Worldista ja samoten nyt tulee kotiin kannettuna Aktiv Träning, jossa on paljon asiaa juoksusta joka kerta, vaikkei pelkkä juoksumagazine olekaan. Mua harmittaa, ettei näiltä lakeuksilta saa britti-/jenkkiversioita RW:sta, ettiny olen kyllä. Mutta onneks toi svenska taittuu sen verta hyvin.. :)

Minulle on tullut kotiin kannettuna USA:n Runners World jo monta vuotta. Jotain 50$ maksaa per vuosi, ei ole kallista. RW:n nettisivuilta voi tilata.

Tilasin ennen US RW:ta, mutta en kestanyt enaa sita "70 tapaa syoda enemman suklaata ja kehittya" -soopaa maksimaalisen kaupallisuuden kera. Siiryin UK RW:iin muutama vuosi sitten, mika on mielestani askel parempaan US-versiosta. Vahemman yllamainittua, joskin ehka lisaantynyt viime aikoina. UK lehdiossa onneksi on aina mukana olut palautumisjuomana ja hiilarilahteena, ainakin kahteen pintiin asti.

RW:n julkaisijalla on olemassa myos ns. kunnon lehti, Running Times, joka myos kolahtaa postilootaan. Se on halvempikin kuin nuo patukkamainoslehdet. Action Asia on myos hyva yhdistetty lehti kaikkeen ultrajuoksusta pyorailiin ja vuoristokiipeilyyn asti, mutta arvatenkin kaikki aasiassa. Lomasuunnitteluun voi olla monelle tjareboria parempikin.

Sitten sokerina pohjalle viela ihan paras aviisi, mika kotiin tulee: marathons&beyond. ei ole mainoksia lain, pelkkaa asiaa ja painotus hieman ultrapuolelle.

Kun olin vaihto-opiskelemassa Espanjassa luin siellä kerran kuukaudessa ilmestyvää Planeta running-lehteä. Irtonumeron hinta kaupassa oli 3,5 euroa. Hyvä lehti ja vielä halpakin! Erityisesti tykkäsin joka lehden lopussa olevasta osasta, jossa oli maakunnittain/kaupungeittain/paikkakunnittain kaikki juoksutapahtumat seuraavalle kuukaudelle (ja perusinfo aina tapahtumasta: nettisivut, ilm.maksu jne.). Maantiejuoksuille ja maastojuoksuille oli omat osionsa. Lisäksi joka numerossa esiteltiin omana juttunaan aina joku kaupunki tai paikkakunta juoksun näkökulmasta, eli ko. paikan lenkkireitit ja kisat yms.

Näiden juttujen lisäksi lehdessä oli tietysti aina myös juttuja juoksijoista, niin harrastelijoista kuin ammattilaisistakin. Treenivinkkejä ja ohjelmia. Varusteiden esittelyjä ja testailuja. Ravintojuttuja yms. Sivumäärä oli samaa luokkaa kuin Juoksija-lehdessä (jota myös tilasin Espanjaan). Kaikki ostamani Planeta runnig-lehdet toin mukanani myös tänne Suomeen.

http://www.planetarunning.com/

Muokattu