Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Saako ylipitkän jälkeen olla väsynyt?

Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Miten teillä muilla, kuinka väsyneitä olette ylipitkän jälkeen (yli 30 km maratonille valmistautuessa)? Juoksin viikko sitten ekan ja olin kyllä muutaman tunnin juoksun jälkeen aivan puhki, vaikka sykkeet oli kutakuinkin kohdallaan eli keskisyke alle aerobisen kynnyksen. Onko normaalia vai onkohan peruskestävyys vielä liian heikko? Maraton olis kuitenkin tarkoitus juosta kovempaa kuin pitkä... Viimeisestä maratonista on niin pitkä aika, ettei oikein enää muista millaiselta ylipitkä tuntui.

Montako ylipitkää teillä on tapana juosta ennen maraa (+ millaisilla aikatavoitteilla maralle)?

Montako ylipitkää teillä on tapana juosta ennen maraa (+ millaisilla aikatavoitteilla maralle)?
Eipä ole yhtään ylipitkää tullut juostua treenatessa. Pisin pitkä lenkkini on ollut 28 km / 2:58. Tuolla lenkillä vauhti oli 6:19/km, keskisyke 144 ja silloin tähtäimessä oli neljän tunnin alitus 3 viikkoa myöhemmin, mikä onnistui aika mukavasti. Päiväkirjan mukaan jalat tuntuivat hieman väsyneiltä tuon lenkin jälkeen, mutta muuten olo oli ollut hyvä.

Monesti täälläkin on sanottu, että yli kolmen tunnin mentäessä (ultraajat poislukien) lenkki käy helposti liian rasittavaksi ja palutuminen siitä kestää turhan kauan.

Jos jaksat juosta yli 30 km, niin kyllä sen maratoninkin läpi jaksaa mennä - tuskin homma jää peruskestävyydestä kiinni (ja ilmeisesti olit aiemminkin juossut, joten mikään uusi juttu kyseessä ei ole). Päivittäinen fiilis lenkkien jälkeen vaihtelee ainakin minulla todella paljon, joten ei siitä väsymyksestä kannata liikaa stressata, varsinkaan jos keli on vielä ollut helteinen.

Sopivan kisavauhdin haen itse treenatessa reippaammilla lenkeillä (10-21,1 km) juoksemalla tulevalla tavoitevauhdilla tai nopeammin ja kuulostelemalla niiden tuntemuksia enemmän kuin pitkien lenkkien.

Mielestäni poikkeuksellisen pitkien lenkkien (joita ei montaa voi olla) jälkeinen väsymys ei sinällään merkitse mitään katastrofia. Kunhan ne eivät johda ylikuntoon tai rasitusvammoihin, mutta senhän voi tietää varmasti vasta viikon parin jälkeen...Olen huomannut, että liian pitkään/kovaan lenkkiin syyllistyminen näyttäytyy jonkinlaisena vaivana usein vasta treeniohjelman ehkä vasta parin viikon päästä tulevan lepojakson aikana, joten vaikka viikkokin ylipitkän treenin jälkeen menisi hirveessä draivissa, jossain voi kulma kyteä...ja maltilla kehittyminen tuottaa pitemmän päälle paremman tuloksen kuin muutoin jossain vaiheessa edessä oleva kunnon romahduttava sairausloma.