Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Björn (42.2<3h vähin juoksuin)


Recommended Posts

  • Replies 893
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Onko tässä nyt pari vuotta mennyt kirjoittelematta. Niin on mennyt nämä kaksi vuotta aika vähillä juoksuillakin. Otin kevään 2017 jälkeen kunnolla etäisyyttä juoksuun ja halusin lonkan kuntoon ennemmi

Olen joskus tunnistanut itsessänikin piirteitä, ettei kisoihin voisi mennä ellei ennätystä olisi varmasti tiedossa. Lopulta olen jo vuosia sitten tottunut ajatukseen, että kisoista voi nauttia myös mu

Tuli tuo nyt suoritettua. 3:02:1x pitäisi kyllä riittää Bostonin sisäänpääsyyn. Pitää vain muistaa laittaa paperit vetämään, kun sen aika on. Tuon kun tästä nyt unohtaisi..   Beantown Marath

Posted Images

^Pitää tutkia asiaa.

En ole kyllä aikeissa uusia reseptiä enkä muista miksi juuri tuommoinen lääke on alunperin määrätty. Vaihtoehtoinen lääke ilman eri lupavaatimuksia löytyy varmasti mun tarpeisiin.

Näyttäisi, että ADT:n kansallisen tasomäärittelyn mukaan A-luokan tulos yleisurheilulajeissa edellyttää erivapauden hakemista lääkeaineiden käytölle. Jos ADT käyttää SUL:n luokitteluvaatimuksia, A-luokan tulos maratonilla olisi 2:38.

Mutta saa näissä näköjään olla tarkkana, kun ei sitä aina tiedä mitä lääkäri määrää.

Tarkkana kannattaa olla. Nuo on kuitenkin aina loppujen lopuksi omalla vastuulla. Lääkäreillä ei vastuuta ole. Löydät kuule vielä ittes jostain vetskukisoista pissailemasta purkkiin allergiaoireiden jälkeen..

Link to post
Share on other sites

^Kyllä. Ylimielinen on näissä asioissa turha olla.

Sen verran olen kuullut esim. Suomen Pyöräilyunionin taholta tapauksista, jossa urheilija on joutunut "kuseen" tietämöttömyyttään tai huolimattomuuttaan tai muuten vain huonon tuurin vuoksi. Esim. kaatumalla ulkomaanharjoitusleirillä ja joutumalla tajuttomana sairaalaan, jossa kroppaan on pumpattu jotain kiellettyjä mömmöjä jne. urheilijan oikeusturvan kannalta hankalaa.

Muokattu
Link to post
Share on other sites

^Kyllä. Ylimielinen on näissä asioissa turha olla.

Sen verran olen kuullut esim. Suomen Pyöräilyunionin taholta tapauksista, jossa urheilija on joutunut "kuseen" tietämöttömyyttään tai huolimattomuuttaan tai muuten vain huonon tuurin vuoksi. Esim. kaatumalla ulkomaanharjoitusleirillä ja joutumalla tajuttomana sairaalaan, jossa kroppaan on pumpattu jotain kiellettyjä mömmöjä jne. urheilijan oikeusturvan kannalta hankalaa.

Näin ne menee monesti. Itsekin toissa keväänä olin lähdössä vetskumaastoihin ja oli aika tukkonen olo ja yskitti. Yskänlääkettä etin kaapista ja meinasin huikan ottaa, kunnes katsoin, mitäköhän tämä sisältää. Kielletty oli sekin.

Link to post
Share on other sites

Seittemän viikkoa olis aikaa maratonille.

Helmikuun treenit ei menneet aivan suunnitellusti matkustelun ja sairastelun vuoksi, mutta kelläpä kaikki aina aivan suunnitelmien mukaan menisi. Muutama viikko jäi jonkin verran alle sadan kilsan ja yksi viikko oli 50km eli aika torso. Sen sijaan joulu- ja tammikuu sujuivat ihan mallikkaasti ja sinne mahtui useita 140-150km viikkoja. Kestävyyspohja tuntuisi olevan ihan sopiva. Kunhan seuraavat viisi viikkoa menisi jotakuinkin putkeen, niin ihan hyvä juoksukilpailu on tulossa.

Saa vaan nähdä, kuinka aika riittää vauhtien nostamiseksi. Viime vuonna tehonmäiskettä tuli jopa niin, että maraton tuli eteen ehkä 2-3 viikkoa liian myöhään. Nyt on vähän erilainen lähestyminen. Tälle viikolle tuli reilu 160 kilsaa ja mahtui mukaan vähän fillarointiakin. Viikon treeneistä voi mainita mm.

- 10km@3:47+3km@3:39+2km@3:34+1km@3:18 (välissä 2 minsan kävelypalautus)

- 5km@3:44+3km@3:35+2km@3:30+5x100m

- 34km 2h37min sis. 4km@3:47 ja viiden kilsan välein 400m@4:00/km

Muut treenit oli perusjuoksua 5:00-4:40/km sisältäen lyhyitä spurtteja ja muutamia kevyitä lenkkejä noin 5:15/km

Seuraavien viikkojen kaava on aika yksinkertainen: paljon maravauhtista, jonkin verran sitä nopeampaa ja pitkä juksuharjoitus kerran viikossa, ei kuitenkaan enää ajallisesti niin pitkää kuin tämänpäiväinen 2h37min. Vaikkei kaikkea voi saada kerralla, niin sekaan sotketaan myös hieman fillaria. Hieman.

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Eilinen meni lähes levossa mitä nyt pyöritin jalat vartissa trainerilla lämpimiksi kevyttä jalkajumppaa varten.

Tänään aamulla liikkui 7km@5:15 ja illalla 15km@4:37, josta kolmannes Petikon pehmeillä "juoksuhiekan" peittämillä latupohjilla. Ylämäet kiskoin räväkästi sen mitä nyt sai jalkoja irti pehmeästä alustasta. Aika epäkiitollista elikkäs väistämättömän kehittävää on huhkia tuollaisessa.

Huomenna on luvassa 12km reipasta ja pätkän verran vielä reippaampaa.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Aikaa on jäljellä noin kuukausi. Kun katsoo viime vuoden treenejä nyt, niin aika hyvin tuntui treeneissä silloin kulkevan. Vauhdit ei vielä ole ihan samalla tasolla, mutta kunto tuntuu olevan ihan hyvässä nousussa.

Tänään tuli vähän henkistä piiskaa. Viimeviikkoinen kahvakuulankäsittely ja lauantain hieronta on näköjään saanut takareidet aika kunnolla makarooniksi. Tänään oli pakko pilkkoa 16km reipas kahdeksi 8km pätkäksi, kun jalat oli aivan puuta ja kiveä. Parin minuutin tauon aikana piti koittaa venytellä jalat auki, mutta ryytyivät taas vikoille kilsoille. Aika karvasta.

Täytyy venytellä lisää ja ottaa uutta hierontaa. Ja ennen kaikkea TREENATA.

Link to post
Share on other sites

Aikaa on jäljellä noin kuukausi. Kun katsoo viime vuoden treenejä nyt, niin aika hyvin tuntui treeneissä silloin kulkevan. Vauhdit ei vielä ole ihan samalla tasolla, mutta kunto tuntuu olevan ihan hyvässä nousussa.

Tänään tuli vähän henkistä piiskaa. Viimeviikkoinen kahvakuulankäsittely ja lauantain hieronta on näköjään saanut takareidet aika kunnolla makarooniksi. Tänään oli pakko pilkkoa 16km reipas kahdeksi 8km pätkäksi, kun jalat oli aivan puuta ja kiveä. Parin minuutin tauon aikana piti koittaa venytellä jalat auki, mutta ryytyivät taas vikoille kilsoille. Aika karvasta.

Täytyy venytellä lisää ja ottaa uutta hierontaa. Ja ennen kaikkea TREENATA.

Oliko tämä kahvakuulailu uudempi treeni, jota et ole ennen tehnyt? Sellaisethan kannattaa tässä vaiheessa jättää väliin. Turha kikkailla itselle turhia tukkoisuuksia. Iteki vetelin reipasta ja kelithän suosii, siitä ei ole kiinni.

Link to post
Share on other sites

No joo ei se uusi treeni ollut, mutta parin kuukauden tauko kuulaliikkeessä (yhden jalan maastaveto) riitti piäksämään lihasta irvokkain seurauksin.

Kelit on kyllä kivat. Vedän varokeinona osan kovemmista treenesitä sisällä katupölyn takia, koska astma saattaisi innostua siitä liiaksi. Mutta tosiaan pihalle kun pääsee hyviin olosuhteisiin, niin mahdollisuutta on myös käytettävä. Edelliset 2 vuotta olivat lumien ja aikaisemman maratonajankohdan takia erilaiset.

Link to post
Share on other sites

Parin viime viikon treeneistä vähän yhteenvetoa:

Toissa viikko oli kevyt ja koska en ollut varma oliko lonkassa tuntunut lievä kipu vakavaa vai ei, jarrutin alkuviikosta juoksumääriä ja viikolle kertyi reilut 70 km. Onneksi kivut lievenivät ja menivät kokonaan ohi. Fillarointia ja krossaria tuli sen sijaan useita kertoja. Treeneistä voi mainita 10x1000m@3:30/90sek ja kombo juoksu 8,5km + spinning vl 60 min + 10km@3:48+2km vr.

Viime viikko oli juoksupainotteinen, 140km. Mukaan mahtui myös parit pyöräilyt. Avaintreenit: 15km@3:45/km, 5x2000m 7:20-6:50 ja 32km@4:37/km sis. 2km 7:40 + 1km 3:40.

Tämä viikko tulee olemaan edellisen kaltainen eli kuormittava ennen kevyempää seuraavaa viikkoa. Huhtikuun puolivälissä on tarkoitus juosta Maskussa puolikas. Ei täysii vaan jotain 3:45/km tahtia. Siitä onkin sitten vielä 2 viikkoa aikaa lonnia itsensä vireeseen.

Link to post
Share on other sites

Viikko toteutui suurin piirtein suunnitelman mukaan. Ainoastaan takareisien kireys häiritsi, enemmän alkuviikosta, vähemmän loppuviikosta. Lauantain hieronta paransi taas tilannetta ja täytyy jatkaa omatoimista venyttelyä ja rullailua aktiivisesti.

Pääharjoitukset:

- Tiistaina 2x8000m@3:44 & 3:47. Oli tarkoitus juosta yhtenä hönkäyksenä 16km, mutta oli pakko pitää venyttelytauko puolivälissä reisien vuoksi ja tokalla pätkällä hiljentää vauhtia samasta syystä selvästi 300m ajaksi.

- Perjantain 6x1600m@3:30/2min kävelypalautus meni ihan ok. Tuli vaan vedettyä liian vähän ennen treeniä välipalaa ja siellähän se sitten pisteli ja häiriköi vatsassa eikä oikein pystynyt kauheasti tekemään mitään nostoja.

- Sunnuntaina asvaltilla ja mäkiä keräten 33km@4:28 joka viides kilsa reippaasti eli 6x1000m nelosen molemmin puolin riippuen osuiko kohdalle ylämäki- vai alamäkivoittoinen pätkä.

Yhteensä juoksua 140km.

Sunnuntaina oli jalassa Adios Boostit, jotka ensituntuman perusteella voisivat olla kelvot maratonjalkineet. Adios 2 on mulle liian raaka kapine maratonille eikä se istu jalkaan yhtä hyvin kuin tuo Boost. Kakkosissa on silti jotain, joka viehättää ja kyllä niille käyttöä on jatkossakin.

Se on myös tullut todettua, että mulla ei oikein toimi mataladroppiset tossut. Esim. Sauconyn Kinvara 3 ei sitten tunnu alkuunkaan juostavalta, vaikka jalassa tuntuukin kutkuttavalta. Lieneekö syynä huonosti liikkuvat nilkat vai "ei-kovinkaan-päkiävoittoinen" askel vai molemmat..

Muokattu
Link to post
Share on other sites

En ole hirveästi selaillut mitään harjoitteluoppaita. Välitonnit viritin sekaan, koska niillä saa pitkän lenkin pilkottua mukavasti osakokonaisuuksiin. Viime talvena vetäsin pitkisten loppunostot aina 10km saakka ja semmoinen treeni on tosi kuormittava ja palautumisen kanssa saa olla tarkkana. Nyt olen vetänyt reippaat omana settinään ja kuormittanut pitkiksiä vaatimattomammin loppunostoilla tms.

Oma tuntuma tavoitteen suhteen on vähän kaksijakoinen vaan ei mitenkään luovutusmielialainen. En pääse lyhyemmissä intervalleissa viime talven parhaimpiin treenivauhteihin samalla effortilla, mutta toisaalta reippaat maratonvauhtiset kulkee rohkaisevan vaivattomasti. Olen nyt varonut, että kunto ei mene liian aikaisin yli ja ohi. Ja aikaa on vielä ihan passelisti hyvään viimeistelyyn

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Joutuu ihan pikkasen hehkuttamaan, että jalat on aikasen kevyet ja irtonaiset nyt. Lauantain hieronta ja kinttujen kauliminen on auttaneet!

Eilen otin ainoastaan vartin lämmöt trainerilla ja foam rolleria niin perkuleesti. Tänään aamulla 7km@5:15 ja illalla 17km@4:33 sis. 3x100m. Lihat vielä odottavat iltakaulintaa.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy