Jump to content
Juoksufoorumi.fi


riopentti (2021: VM65 <9h, 2022: KK83 <11h)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

Kiitos @puujalka on, juurikin noita. Kirjaanpa samalla jos jollekulle vinkkinä tai apuna: 1. yhden jalan varpaillenousut polvi koukussa - tasaiset, rauhalliset toistot 3x45s (tai 10-15 krt), 1-2 min palautus eli toinen jalka lepää kun toista harjoittaa, 2. varpaiden alustatukiharjoitus, jossa varpaat esim. rullatun maton päällä ja varpaita painetaan mattoa vastaan - itselläni näihin vaikuttavat lihakset olivat myös tulehtuneet eli ylirasittuneet otettuaan roolia ongelmajänteeltä. 3. jalkaterän sisäkiertoliike vastuskuminauhalla, alkuun vain jalkaterä suorana jottei nilkan etupuoleinen jänne ota ongelmajänteen roolia ja sittemmin eri asennoissa. Akuutissa vaiheessa viimeistä liikettä aloiteltiin oman käden vastuksella, jalka koukussa toisen jalan polven päällä.
Aika aloittaa ulkopyöräily. Sopivasti äsken satoi rättejä taivaalta.

Link to comment
Share on other sites

Py(örä) 0:44 19,4km (26,4km/h) asc 90-100m avg 134 max 155 PTE 2.7

Fillarikauden avaus näin keskikeväällä, Matarista kohti Nikkilää kymppi myötäiseen ja takaisin vastaiseen, ennen lapsen hakua tarhasta. Paljon töitä ja vähän unta, joten hieman naatti - kohta nukkumaan, pikkulasten aikaan.

Link to comment
Share on other sites

Pyörä 1:06 28,4km asc 140m avg 130 max 147 PTE 2.4

Loppuiltapäivän fillarointi Korsolandiasta Nikkilään ja vanhan kirkon kautta takaisin, mennessä vastatuulta ja takaisin kevyemmin perätuulessa. Viikonloppuna lisää.

Kas, SuuntoAppiin on tullut hrTSS. Missään ei ainakaan kerrota kalibroinnista - jaa kuinkas syke kalibroidaan - joten tiedä vertailukelpoisuudesta muiden TSS:ien kanssa, mutta tästä kevyestä ulkoilusta kertyi maksimaaliset 60 teeäsässää. 
Ja näköjään aiempiinkin suorituksiin tällaiset etsiytyneet, mm. +7 C 34 km -hiihdosta pari viikkoa sitten 255 hrTSS (PTE 3.7), aiemmasta lähes samanmittaisesta mutta helpon kelin ja maaston hiihdosta alle puolet tuosta (PTE 3.0), ja aiemmasta lähes viiskymppisestä 274 TSS. Lisää raportoitavaa numerorimpsun perään, ja vielä jos Stravasta poverit lisäisin, niin joku voisi luulla prooksi 😁

 

Link to comment
Share on other sites

19 tuntia sitten, riopentti kirjoitti:

Kas, SuuntoAppiin on tullut hrTSS. Missään ei ainakaan kerrota kalibroinnista - jaa kuinkas syke kalibroidaan - joten tiedä vertailukelpoisuudesta muiden TSS:ien kanssa, mutta tästä kevyestä ulkoilusta kertyi maksimaaliset 60 teeäsässää.

Normeeraus menee siten, että TSS=aika*IF^2, jossa IF on intensiteetti suhteessa yläkynnykseen ja kalibrointina IF=1 tulee tunnissa 100TSS. Eli jos mennään perinteisesti alakynnyksellä (eli aika tiukkaa PK settiä) tällöin kertyy 64TSS pistettä. Peruslenkillä pitäisi kertyä tuntiin noin 35-55 pistettä riippuen vähän kuin hurjasti polkee. Noiden lukujen perusteella menisin melkein sanomaan, että kynnyssykkeet on arveluttavasti määritelty. Tai jossain muussa menee tuo väärin. Tai vaihtoehtoisesti ajoit ihan rapsakan lenkin ja nuo hiihtolenkit olleet tosi rajuja vetoja! Esim. itse ajoin tänään pyörällä karvan verran alle 5h ja pisteitä kertyi ~220TSS. Eikä ollut pelkkää PK-ajoa. 

Link to comment
Share on other sites

Kiitos @AnttiSn! Varmaan sekä että - pari pitkää hiihtolenkkiä olivat varsin kuormittavia mutta usein myös nämä (alku)lenkit ovat lähellä alakynnystä eli liian kovavauhtisia. Kynnyksiä en ole määrittänyt viiteentoista vuoteen mutta silloinen 150-155 alakynnys lienee nykyään 135-140 tuntuman ja lajin mukaan.

Tänään eilisen lenkin toisinto, mittauksina 1:02 28,3km asc 140m avg 135 max 157 hrTSS 62 PTE 2.8 pal 16h ja Strava-wattiloeset 151 W (eilen 149W). Hieman nopeammin kuin eilen ja pari ylämäkeä vahvemmin, yhdistettynä katkonaisiin yöuniin, niin PTE reippaasti suurempi, hmm - noh, ei kannata kovin monen merkitsevän numeron tarkkuudella näitä miettiä 🙂

Kun harvoin liikkuu, niin aina täysillä vaimitensenytmeni.

 

Link to comment
Share on other sites

17 tuntia sitten, riopentti kirjoitti:

Tänään eilisen lenkin toisinto, mittauksina 1:02 28,3km asc 140m avg 135 max 157 hrTSS 62 PTE 2.8 pal 16h ja Strava-wattiloeset 151 W

 

Huomaan itsessäni orastavaa datakateutta, onkohan sille määritetty oma diagnoosinumero ja -kriteeristö? Hoitolinjoja näihin oireisiin lienee erilaisia.

Link to comment
Share on other sites

^Ja numerorimpsu enimmäkseen sykedatajohdannaisia. Fiilis kyllä kertoo samat asiat.

Tänään pyöräpitkis omassa mittakaavassani, Porvooseen ja takaisin Sipoon vanhan kirkon kautta:

2:50 73,6km asc 330m avg 122 max 143 hrTSS 123 PTE 2.2 pal 25h

Nyt tuo TSS hyvinkin linjassa, noin 45/h kun keskimäärin peekooykköstä enkä mäkiäkään ahnehtinut. Enimmäkseen en edes hengästynyt 😄

Tunnin paikkeilla aivonesteen luovutuspysähdys, Porvoossa vesihuikka ja yksi geeli (olikin jo nälkä iltakuuden maissa kevyen lounaan jälkeen) ja takaisintullessa juomapysähdys vanhalla kirkolla. Oikea istuinkyhmy piukkana (ja takalisto hieman muutenkin), mikä ei ihme tällä aloituksella, mutta viikolla ei tällaisia pitkiksiä kerkeä tekemään ja kylmempää ilmaa tiedossa. Siis vauhdilla telakalle, laji kuin laji... 🤣

Kroppa koittaa ottaa takaisin sen minkä menetti, sillä nyt on illallisen jälkeen karkinhimo mikä itselleni harvinaista...

Edit: aisniin, Strava-watit 134 🙂 Pieniä ovat tehot mutta eipä niitä ole harjoiteltukaan.

Link to comment
Share on other sites

Fillarointi 2:45 71,3km asc 550m avg 130 max 189 (?) PTE 2.6 pal 38h hrTSS 156 Strava 147W

Aamulla tuntui hieman eilisjumppa nilkassa joten varalta peekoofillarointia viilenevään iltaan, palatessa 7 astetta. Tuntui että koko reitillä oli vastatuuli, outoa. Kotoa Ruotsinkylän vierestä Klaukkalaan. Metsäkylänraitin vierestä ohiajotielle ja Perttulaan et takaisin. Kahden tunnin jälkeen alkoi virta hieman loppua, enpä tosin juonut paljoakaan. Onneksi oli käsineet ja irtolahkeet.
Yksittäinen piikki mittausdatassa, toinen matalampi, mutta onneksi muutoin lukemat luotettavia.

 

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy