Jump to content
Juoksufoorumi.fi



riopentti (2021: VM65 <9h, 2022: KK83 <11h)


Recommended Posts

  • Replies 939
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Puolisentoista tuntia sitten saavuin maaliin, KK55 nettoaika 7:02:20 ja sijoitus 74. sarjassani vajaasta viidestäsadasta mieslähtijästä - ei siis kovin huono ultraneitsyelle. Maran verran meni hyvin,

Tässäpä oma tajunnanvirtavuodatukseni hyvin menneestä viisvitosesta. Kiireistä johtuen teksti odotteli viikon viimeistelyä, joka kävi ajatusvaihtelusta kellonympärityöskentelyn jälkeen. Enempää en jak

Löysinpäs maaliintulokuvani, Photo: @onevisionfi #nutskarhunkierros2019 Lakki oli koko matkan kädessä kun ei satanut kaatamalla, en viitsinyt pysähtyä laittamaan sitä liivin takaosaankaan k

Posted Images

Duha ellei jopa (mies)flunssa, sen verran sekaisin pää ja välillä valonarat silmät. Kävin varalta ronkittavana, olikohan syksyn kolmas testaus.

Onneksi en mennyt eilen uimaan, alkoi jo eilen oireilemaan, vaan tyydyin uintitekniikkavideoiden katseluun, mistä poimintoina käsien rytmitys ja pitkä ojennus, joita viimeksi jo harjoittelinkin; lisäksi olkapää poskeen, pitkä niska sekä ennen kaikkea jalkojen laahaamisen poistaminen - kevyt korsetti, takaliston aktivointi (mitä jo yrittänytkin) linkun poistamiseksi, ja liukuasento, mm. potkun pienentämisellä. 
Onneksi tämä tauti nyt kun muutoinkin juoksutauko.

Link to post
Share on other sites

Polttelee, polttelee päästä kokeilemaan polkuilua, mutta vielä tiistaihin Fortea kintulle, niin kaksi viikkoa tullut voideltua ja juoksutaukoa pidettyä 3,5 viikkoa. Patti siellä jänteessä on vieläkin, mutta pitää tässä aloitella pohjejumppaa kotiportaissa ja heittää coolia eli viileää perään.

Nuha helpottamassa, ja koronatestin tuloskin tuli vuorokaudessa eli eilen, negatiivisena jatketaan. Tiedä pitäisikö tässä sitten pitää kolmen viikon tauko kuntosalistakin kun leviämisvaiheessa ollaan - toki järki sanoo että pitää pitää.

Link to post
Share on other sites

Itselläni tässä äskettäin tuli selkeä patti/lyhyt turvotuskohta rasituksesta melko nopeasti tuohon tibialis anterioriin ja tuntui että se on juuri siinä jänne-lihasliitoksen kohdassa mikä tuolla nilkassakin saattaa olla. Oli ensin melko arka jos sitä kovempaa painoi ja juoksussa ja eka ajattelin että onko se luussa vai jänteessä, mutta melkoisen epävarmasti kotipalpaation perusteella sanoisin että jänteessä. Vähän vaikea kyllä erottaa varmasti kun se jänne menee aivan siinä luussa. Rauhoittui ja laski kyllä hyvin ehkä noin viikossa juoksutonta eikä nyt eka lenkeillä eikä kävelyssä (eikä myöskään tunnusteltaessa) tunnu mitään. Toivottavasti tuo sullakin jo siitä rauhoittuu ainakaan tauko ei liene huono yritys.

Link to post
Share on other sites

Uintia perheen kanssa Flamingossa, liukumäen jälkeiseen vastavirtaan oli hyvä harjoitella käsivetoja, hyvin menivät. Mutta ne potkut ja vartalon linkku, aijaijaijai, eikä tässä todellakaan ole Puerto Rico -poljentoa vaan aitoa suomalaista urheiluselostusta. 

Link to post
Share on other sites

Iltapäivän jalkailu 0:25 4,7 km (5´18) asc 50m avg 149 max 169 PTE 3.12, välissä reippaammin, kolmas kilsa 4:50 joka vaati työstämistä. 

Liian lyhyet yöunet varmaan verottivat, ja jalkakin oireili vaikka vain pari kertaa käytetyt dessut jalassa. Kylymä kuin mikä, ja nuhaköhä jatkuu, tosin lievänä.

 

Link to post
Share on other sites
On 3.12.2020 at 18.29, riopentti kirjoitti:

Läskistä puheenollen, törmäsin ultraajia ja triatlonisteja kiinnostavaan rasvanpolttolaskelmaan Hulan ajankohtaista-osiossa (jossa myös 10% alennus kuntotesteistä 18.12.saakka - harkintaan): Helsingin Urheilulääkäriasema (facebook.com):
"Pitkissä kestävyyssuorituksissa kuten täysmatkan triathlon korostuu hapenottokyvyn sekä kynnystasojen lisäksi tehokas rasva-aineenvaihdunta. Hengityskaasuanalysaattorin avulla on mahdollista määrittää rasvojen ja hiilihydraattien osuus energia-aineenvaihdunnasta. Käyn esimerkin avulla läpi näiden määritysten käytännönmerkitystä.
Esimerkin triathlonisti on suorittanut täysmatkan 10,5 tuntiin, pyöräilyssä keskiteho oli 184W ja juoksussa keskivauhti 10,6km/h. Nämä intensiteeti sijoittuivat urheilijan aerobisen kynnyksen tuntumaan. Kyseisellä teholla ja vauhdilla oli rasva-aineenvaihdunnan taso testeissä 0,30g/min pyörässä ja 0,39g/min juoksussa. Koko suorituksen energiankulutus vastasi n. 8000kcal tasoa. Hiilihydraatteja voidaan elimistöön varastoida n. 3000kcal edestä, joten tämä yksinään ei millään riitä kattamaan suorituksen energiavaatimuksia. Rasvoista puolestaan näillä arvoilla tuotettiin n. 2000kcal energiaa, jolloin jää vielä n. 3000kcal tarve. Tämä pystytään saavuttamaan nauttimalla hiilihydraatteja n. 80g/h (olettaen, että uinnin aikana ei hiilihydraatteja nautita). Tutkimuksissa on arvioitu, että ulkoisia hiilihydraatteja kyetään vatsan harjoittamisen myötä ja hiilihydraattityypistä riippuen imeyttämään n. 60-90g/h.
Esimerkin urheilijan tavoitteena on 10 tunnin alitus lähitulevaisuudessa, joka hyötysuhteen ja ilmanvastuksen pysyessä samana vaatisi n. 206W keskitehoa ja 11,3km/h keskivauhtia. Näillä tasoilla testissä hyödynnettiin rasvoja 0,30g/min (pyörä) ja 0,19g/min (juoksu) tasolla. Tämä puolestaan vaatisi jo n. 100g/h ulkoisia hiilihydraatteja, joka on jo enemmän kuin hiilihydraatteja oletetusti pystytään imeyttämään. Pitkän aikavälin tavoite (9,5 tunnin alitus) puolestaan vaatisi n. 237W keskitehoa ja 11,8km/h vauhtia, ja näitä tasoja vastaava rasva-aineenvaihdunnan taso putoaa 0,10g/min tasolle molemmissa lajeissa, johtaen tarpeeseen imeyttää 140g/h ulkoisia hiilihydraatteja suorituksen aikana.
Toisin sanoen, päästäkseen tavoitteisiinsa, on esimerkin urheilijan selvästi kehitettävä maksimaalista rasva-aineenvaihdunnan tasoaan päästäkseen tavoitteisiinsa.
..."

Mielestäni vähän turhan pitkälle yksinkertaistettu esimerkki, suorastaan vähän typerä! Asiahan ei miksikään siitä toki muutu, rasvanpolton optimointi on totta tosiaan ultraajille ja triathlonisteille ihan ehdottoman tärkeä asia! Tuossa vedetään vaan muna-vai-kana -tyyliin yksinkertaistaen asioita. Eli jos tuo kyseinen urheilija pystyy nyt ajamaan 184W tehoin täyden matkan, ja tavoite on ajaa 237W, niin kaikki ymmärtää, että joku muukin parametri siinä on muututtava kuin rasvanpoltto (eli kunto ei missään nimessä vielä riitä). Tosi typerää ajatella, että suorituskyky olisi pelkästään riippuvainen rasvanpoltosta. Tuo lasku vain osoittaa, että rasvanpoltonkin suhteen tuo tavoite on vielä utopistinen. Mitä tuossa ei mainita, mielestäni virheellisesti, on, että samalla kun urheilijan perustaso nousee, nousee myös kynnykset joiden myötä myös kyky polttaa rasvaa siirtyy kohti isompia tehoja. Täten olisi ihan realistista odottaa, että rasvanpolttokyky siinä kunnossa, missä 237W on realistinen täydellä matkalla, on lähempänä nykyistä 184W rasvanpolttoa kuin nykyistä 237W rasvanpolttoa eli pyörinee siellä 0.3g/min tienoilla! 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hyvää itsenäisyyspäivää, vaikkakin vielä näin iltamyöhään!

Päivä meni lapsiperheulkoilulla Pirttimäellä, kävelyn lomaan tuli tehtyä loikkaleikkejä, polvennostohyppelyjä ja muuta hauskaa. Juoksemaan ei nyt kerennyt, mutta hyvä antaa nilkan palautua, ei kestänyt perjantaina juoksulenkille lähtöä. 
Uimahallien avautumista odotellessa uintitekniikkaa videoilta, tässä esimerkiksi hyvä jakso käsivedon syvyydestä ja takaosion työnnöstä: 

 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy