Jump to content
Juoksufoorumi.fi



riopentti (2021: KK83 <11h, Nuuksio 70 <9,5h, VM65 <9h)


Recommended Posts

Meinasin etten tankkaa ollenkaan siitä johtuvan pöhön vuoksi mutta jospa nyt hieman kuitenkin syön hh-painotteisesti. Täysjyväpastaa lohen kanssa ja maltoa maitoon, illalla vielä banaani, aamupuuro puolitoistakertaisena mustikoiden kera, varmastikin maltoa sekaan ja illallisen replika huomenna sekä lounaalla että illalla. Odotettavissa siis puolentoista, kahden kilon painonlisäys nesteen sitoutumisesta johtuen. Öyh.

Tänään ensimmäinen päivä kun ei nilkassa enempää tuntunut. Olihan se odottavissa maratonin seurauksena. Ehkä tämä tästä 😀

Link to post
Share on other sites
  • Replies 905
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Puolisentoista tuntia sitten saavuin maaliin, KK55 nettoaika 7:02:20 ja sijoitus 74. sarjassani vajaasta viidestäsadasta mieslähtijästä - ei siis kovin huono ultraneitsyelle. Maran verran meni hyvin,

Tässäpä oma tajunnanvirtavuodatukseni hyvin menneestä viisvitosesta. Kiireistä johtuen teksti odotteli viikon viimeistelyä, joka kävi ajatusvaihtelusta kellonympärityöskentelyn jälkeen. Enempää en jak

PoJu 5:16 42,3km (7´28) asc 700m cad 75 avg 144 max 168 PTE 4.8 pal 120h Raportoitavaksi päätyi suunnitelman mukainen omatoimipolkumaraton ja 80m ultraa päälle 😁 En vain kehdannut tuoda tätä julk

Posted Images

Kyllä se poskipussien pullistaminen kannattaa tehdä. Nestetttä ja hiilareita vaan reilusti kroppaan ja glykogeenivarastot piripintaan. Matkan loppupuolella tankkaamisen edut kyllä huomaa, noin veikkaan..
 

Päivää ennen kisaa kun syö normaalisti, niin se pöhö laskee, mutta maksa on edelleen energiaa täynnä. 👍

 

 

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, joukor kirjoitti:

Kyllä se poskipussien pullistaminen kannattaa tehdä. Nestetttä ja hiilareita vaan reilusti kroppaan ja glykogeenivarastot piripintaan. Matkan loppupuolella tankkaamisen edut kyllä huomaa, noin veikkaan..
 

Päivää ennen kisaa kun syö normaalisti, niin se pöhö laskee, mutta maksa on edelleen energiaa täynnä. 👍

 

Taitaa ensimmäinen lauseke olla vähemmän pätevä näillä pitkille matkoille. Kuitenkin energiaa kuluu niin paljon, että sitä täytyy myös suhteessa enemmän nauttia -> tankkauksen merkitys pienenee. Joku maraton lienee se matka, jossa tankkauksen rooli on lähes tapissaan, kun sillä voi merkittävästi edesauttaa syömisen vähentämistä ja intensiteetti on sen verran korkea, että se suoraan korreloi ylläpidettävään vauhtiin. Noissa pidemmissä suorituksissa vauhti on sen verran alhainen, että ravintoa pitäisi pystyä upottamaan sen verran matkan aikana kuin minkä kuluttaa. Varastoilla ei ole isompaa roolia mitä pidemmälle kisaa etenee, koska varastot kuluu joka tapauksessa 2-3h etenemisen jälkeen tyhjiksi. Sen sijaan tankkauksen rooli on oleellinen!

 

Ei siitä tankkauksesta tietysti haittaakaan ole, kun muistaa tuon toisen lausekkeen eli lopettaa hyvissä ajoin ja käydä kevyesti siinä vielä hölkällä pahimmat turpeet tiputtamassa. 

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Taitaa ensimmäinen lauseke olla vähemmän pätevä näillä pitkille matkoille. Kuitenkin energiaa kuluu niin paljon, että sitä täytyy myös suhteessa enemmän nauttia -> tankkauksen merkitys pienenee.

 

Tottakai, aivan varmasti voi ultralle lähteä tankaamatta. 

 

Energiatankkauksen avulla lihasten hiilihydraattivarastot ovat mahdollisimman täynnä ja hiilihydraateilla päästään  silloin mahdollisimman pitkälle. se on selvä etu. Kasvavaa energiankulutusta täydennetään sitten huoltopisteillä tankkauksella. Vesi / malto tms. tai kiinteämpi tavara. Parempi varastoida etukäteen, näin myös mahdolliset imeytymis/vatsavaivat tulevat sitten vasta myöhemmin kuvaan. Glykogeenivarastot saattavat tyhjentyä nopeasti, jos hiilareita nautitaan liian varovaisesti.  60-70g/ tunti pitää suorituksen aikana hiilareita saada  sisään ja myös imeytymään. 

 

Wihan sataselle en taannoin tankannut ennakkoon lainkaan, juoksun aikana tankkasin 10 kilometristä alkaen tasaisesti malto / mehusekoitusta. Viidenkympin kohdalla tökkäs sitten pahasti, ja sisällä ei enää pysynyt edes ongenkoukut. Matka loppui n. 60 km kohdalla, kun ei vaan ollut enää voimia. Saattaahan olla, että join liikaa, seos oli liian vahvaa tjsp. En tiedä. 

 

Tuon kokemuksen jälkeen kuitenkin olen tankannut huolella ennakkoon, ja aina myös päässyt maaliin. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Muistiinpanoja harjoitusohjelmaan, jotta seuraava Vaarojen kuusvitonen sujuu mallikkaammin:

1. Alamäkitreeniä ja rutkasti. Nyt loppuivat reisistä paukut, enhän tuota ollut treenannut ollenkaan. Ei se ollutkaan juoksijanpolvi vaan sen viereinen lihas joka rupeasi väräilemään. Tätä niin ulko- kuin sisäsyrjän reisilihaksissa.

2. Teknistä polkua etsittävä ja hypittävä. Reisien lähentäjiäkin rupesi kramppailemaan, enkä ollut ainoa kuulemma. Mikroliikettä sivusuunnassa sen verran eteläpäässä, että heikot lihakset eivät pärjää.

3. Kilsoja, kilsoja, kilsoja. Wanna-been turha haaveilla läpijuoksusta jos eivät jalkaterät ml nilkat kanna koko matkaa.

4. Sauvat ovat hyvät, alamäissä suuri apu.

5. Ultra-kolmoset hyvät kengät, ei rakkoja märkinäkään. Hieman ehkä kovemmat kuin kakkoset? Odotin hieman parempaa pitoa, nyt joutui varomaan eikä pitkospuilla uskaltanut juosta ollenkaan.

6. Juomista ja energiaa heti alusta lähtien, vaikka aamiainen vielä tökkisikin. Samoin suolan ja magnesiumin saanti varmistettava, kuulemma apteekin tabut hyviä. 

Ilmahan oli kuin morsian, parempaa tuskin voi ollakaan tähän vuodenaikaan. Seuraavan kerran varmaan loskaa ja mutaa 🙂

Mutta oli erinomainen harjoitus, järkipäätös himmata väsyneillä jaloilla jottei telakka kutsu ja pääsee syömään kilometrejä nopeammin.

Jäläkiruapustus: Kaiken varalta tänään koronatestiin keuhkoputken vuoksi, vaikka vihreät yskökset kertovatkin taudin, tuttu entuudestaan. Olisi se kova homma jäljittää kaikki tuhat osallistujaa tai hotellimajoittujat jos tulisikin yllätyksenä positiivinen tulos. Ja pohdinta mistä itse sen saanut, koronavilkkukaan ei vielä raportoinut mistään. No, tuskinpa mitään tälläkään kertaa.

Lissäyksen lissäys: Eteläpää-simulaattori: hyppää polvenkorkuiselle pallille ja sieltä yhdellä jalalla alas. Kierrä palli juosten ja toista kolme tuntia. Ai niin, kastele kengät ensin. 

Link to post
Share on other sites

Hotellihuone varattu VM65 -21 varten, jos ensi vuonna pääsisi koko matkan juosten. Perhe mukaan, kylpylä on hyvä.
Perusmatkan aikataululle ei ollut enää huoneita, ei myöskään vaihtoehdolle to-pe & la-su. Onpa hyvä ettei tule vielä houkutusta 😁

Muutoin odottelen nilkan kuntoutumista oireettomaksi, vaikka poluille mieli tekeekin. Viikonloppu meni mm. sokkelia tasoittaessa, nysväti nysväti.

Link to post
Share on other sites
14 hours ago, riopentti said:

Hotellihuone varattu VM65 -21 varten, jos ensi vuonna pääsisi koko matkan juosten. Perhe mukaan, kylpylä on hyvä.
Perusmatkan aikataululle ei ollut enää huoneita, ei myöskään vaihtoehdolle to-pe & la-su. Onpa hyvä ettei tule vielä houkutusta 😁

 

Pitääkö siellä siis olla jo eilen liikenteessä että pääsee ensi vuoden kisoihin järkevästi?

 

Link to post
Share on other sites

Sokos-hotellin suhteen kyllä - tai olisi pitänyt olla jo aiemmin jos perusmatkalainen. Oli siinä jokin varausikkunakin tämän kuun kahdeksanteen saakka, muistelen vastaanoton kertoneen, mutta unohtui. Nyt sentään sai 10% asiakasomistajaedun, mutta maksamaan jo joutui ilman peruutusmahdollisuutta (en tiedä mitä kuluttajaviranomainen sanoisi tuohon, mitään muuta vaihtoehtoa ei nettivarauksessa ollut - onneksi luottokortissa matkavakuutus). Tämänvuotisen majoituspaikkani sain tosin jonotuslistalta, taisin ilmoittautua siihen maaliskuussa tms ja sain huoneen elokuussa - mutta ei siitä takeita.

Link to post
Share on other sites

Pitäisiköhän jo varata kahden vuoden päähän? 😆

Ju 0:29 4,7km (6´14) asc 40m cad 77 avg 135 max 162 PTE 2.5

Joo, ensimmäinen jaloittelu sitten vaarojen ja keuhkoputken oireilun. Kummasti sitä näinkin "pitkän" tauon jälkeen lähes mietti että osaako sitä enää juostakaan, varsinkin kun nilkkakin tuntui alussa joka askeleella mutta siitä turtui tai vertyi - huomenna näkee kummin. Etureisissä vielä tuntemuksia, eipä tuo tietty mikään ihme. Iltahämärässä hiekkaista kevyttä väylää ja lehtien peittämää polkujuurakkoa. 

Lenkkitunnelmaa:

800747510_iltakuva20201012.thumb.jpg.b5689db773582df116060e9e2607a59a.jpg

Ja mieli palaa vielä Vaaroille, tunnelmakuva alkumatkasta:

2001396289_VMalkukuva20201003.thumb.jpg.2d40196f0304b00e91c789bb014a2124.jpg

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy