Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuusumu (kunnon ylläpitoa ja kohotusta)

Recommended Posts

Noniin Kuusumu,hyvinhän sitä tekstiä tulee:)

Valitettavasti me ihmiset opitaan monet asiat kantapään kautta,niin myös liikunnassa.Toki ohjaajilla on suuri merkitys ja heiltä toivoo opastusta liikkeiden oikein tekemiseen,mutta usein ryhmäliikuntatunneilla on niin paljon asiakkaita ettei ohjaajat millään ehdi kaikkia neuvomaan,ehkä heidän silmiin osuu joukosta ne kaikkein huonoimmalla tekniikalla tekevät joita sitten ohjaavat pikaisesti ihan vierestä.

Jos vielä puhutaan ryhmäliikunnasta niin kaikilla tunneillahan on oma ohjelmansa joka on suunniteltu vedettäväksi läpi,ja joka tunneilla käy eri tasoisia ja kokoisia harrastajia,huonommassa kunnossa oleville ei mitenkään voi tehdä kevyempää ohjelmaa vaan kaikki noudattaa samaa kaavaa,se on sitten jokaisen tehtävä oman kunnon ja jaksamisen puitteissa.Kyllähän monille liikkeille on olemassa raskaampi ja kevyempi vaihtoehto joista ohjaajat kertovat.

Ja mä en nyt tässä kirjotuksessa tarkota CrossFitiä koska en siitä mitään tiedä,vaan yleisesti ohjattua liikuntaa joissa käy paljon väkeä.

Vaikka panostaisi yhteen lajiin niin eipä siinäkään ikuisuuksia kehity jos ohjelmaa ei mitenkään muokata,samoilla temmoilla,vastuksilla,toistolla jne on turha puuskuttaa vuosikausia,kaikkeen tottuu kun tarpeeks tekee :tranquillity:

Ja onhan se niinkin että jokaisen täytyy löytää se oma lajinsa,josta todella tykkää ja haluaa tehä.Jos pakottaa itsensä tekemään jotain todella tylsää niin ei se yhtään motivoi liikkumaan.Sen takia kannattaa kaiken kuntoisten testata eri lajeja,jostain se kipinä syttyy ja sitä haluaa jatkaa,ja siitä ehkäpä laajentaa muihin lajeihin.Koskahan joku sais mut innostumaan luistelusta...:icon_rolleyes: Kaikki liikunnan harjoitus,edes se yrittäminen on positiivista,mä koitan aina olla vähättelemättä kenenkään suorituksia,me ollaan kaikki erilaisia ja hyvä niin!

• Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tarviiko aina kehittyä?

edit:

tarkoitan, että jos jo on pirun hyväkuntoinen niin mitä siitä vielä lisää kehittyminen tuo? Muuta, kuin loukkaantumisen riskin kasvun expotentiaalisti?

Tässä on ihan sama juttu, kuin lääkkeiden vaikutuksella ja sivuvaikutuksilla. Lääkkeiden vaikutus ei kasva linaarisesti annostukseen nähden ja taas sivuvaikutukset kasvavat expotenttiin. Ideaalisti löydetään se alue, missä saadaan lääkkeeltä maksimivaikutus sivuvaikutusten pysyessä minimissä.

Itse olen juuri siinä tilanteessa, että olen ikäisekseni erinomaisessa kunnossa ja pelkään, että kunnon kohottaminen tästä kasvattaa vain niitä sivuvaikutuksia. Kunto on nyt katossa ja jos pyrin katon läpi, niin siitä ei hyvä seuraa.

Nuoremmaksikaan tässä kukaan meistä tule. Jos vain pysyisi ikäisekseen rautaisessa kunnossa vaikka objektiivisesti se tietenkin tarkoittaa sitä, että kunto laskee. Ei tietenkään kroppani palaudu yhtä nopeasti, kuin se palautui parikymppisenä. Enkä tietenkään pysty samoihin suorituksiin 20 vuoden päästä, kuin tänään. Ei aina tarvitse kehittyä. Mulla hyvän kunnon ylläpito tarkoittaa sitä, että todelisuudessa se tulee vuosien myötä laskemaan. Objektiivisesti katsottuna. Subjektiivisesti jos se pysyisi aina hyvänä verrattuna ikätovereihini, niin se ois jo aika mahtava homma mutta pidän sitä mahdottomuutena, että koskaan enää tulisin yhtä hyväkuntoiseksi, kuin oli 15 vuotta sitten.

Muokattu

Ei tarvi aina kehittyä,varsinkin jos on ollut joku tavoite johon on jo päässyt.

Kirjoitit itse että :"On hyvin inhimillistä panostaa yhteen lajiin ja saada panostuksesta nopeasti kiitosta kehityksen muodossa." Mä kommentoin tohon lauseeseen,ja tässä oli juttua huonokuntoisimmista,mä uskon että heillä on tavoite kehittyä valitsemassaan lajissa tai ylipäätään kunnon kohotuksen tavoite.

Mun hyvä ystävä muuten sukeltaa myös,sukellusreissuista on tosi mielenkiintoista kuunnella:)

Muoks.Kirjotettiin samaan aikaan,mä en tässä kohdista kommenttejani sinuun tai keneenkään muuhunkaan,vaan ihan yleisesti.

Muokattu

Kuusumulla on lajikirjo niin laaja, että olisi ihana jos kertoisit muistakin treeneistä täällä.

Tuosta kehittymisestä mun oma mielipide. Koska olen vasta aikuisiällä (40 vuotiaana) keksinyt liikunnan ilon, olen tällä hetkellä kehitykseni huipulla. Kovin paljoa ei voi odottaa sohvaperunalta, joka hoksaa nelikymmenpäivän lähestyessä, että selkä ei enää kestä työntekoa ja verenpaine on korkealla yms.

Mutta iloinen olen siitä, että sitä kehitystä tuli sohvaperunalla niin nopeaa. Innosti lähtemään toisenkin kerran liikkeelle kun huomasi, että tämähän tosiaan toimii. Mutta tällä hetkellä on onnellinen, jos pystyy hidastamaan vanhenemisen vaikutuksia ja sekin on kyllä motivoivaa.

Eli ei aina tarvitse kehittyä. Itse en jaksaisikaan koko aikaa miettiä, että pitäisi olla parempi ja parempi. Olen johonkin muuhunkin kirjoittanut, että normielämä on jo niin suorittamista monesti töissä ja muualla, että harrastuksen pitää olla iloinen asia ja rentouttaa. Eli jos on sen luonteinen ihminen, ettei koko aikaa jaksa kehittyä niin silloin on tyytyväinen ylläpitoliikunnalla.

Eli vaikka sinulla Kuusumu ei ole tällä hetkellä tavoitteita, liikunnasta on kiva vaihtaa mielipiteitä ja kokemuksia ja lukea toisen tuntemuksia ja treenejä. Se tuo meille lukijoillekin aina uutta vinkkiä eteen ja toisen kirjoituksista voi oppia aina paljon. Samoin Seeralle. Luen kummankin päiväkirjaa mielelläni ja on kiva kun jaksatte päivittää niitä.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy