Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuusumu (kunnon ylläpitoa ja kohotusta)

Recommended Posts

^ tuollainen vartin lenkki onnistuu vaikka joka päivä ja varmasti tuossa on ihan ideaa. Mulla ei oikein ole sopivasti tässä maastoja, missä juoksentelisin. Tänään kuitenkin löysin toimiston lähellä olevan pururadan, joten sen tulen kiertämään varmasti moneen kertaan :) Lyhyt se on, mutta onpa muuta, kuin asfalttia.

^^ hiihto kiinnostaisi ihan hurjasti mutta kun pääsen harrastamaan sitä vain viikonloppuisin ja kausikin on kovin lyhyt, niin se ei oikein riitä. Täällä olisi maaliskuussa sellainen kiva hiihtomaratooni, mutta kun juuri silloin olemme sukelluslomalla Filippiineillä..

Ehkäpä voisin ottaa tavoitteekseni juoksta työmatkan eli 20km kerran viikossa. Se kyllä vaatii tuon polven parantumista mutta siinähän olisikin niinkuin kaksi tavoitetta; 1) saada kinttu juoksukelpoiseksi ja 2) saada niin stabiili juoksukunto, että kun se polvi on kunnossa, voin juosta tuon viikottain. Ja mihin se sitten johtaakaan...

• Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

[TABLE="width: 520"]

<tbody>[TR]

[TD]05.11.2012

[/TD]

[TD]50

[/TD]

[TD]19.8

[/TD]

[TD]Pyöräily PK 1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]05.11.2012

[/TD]

[TD]30

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]Kuntosali, vatsalihasrääkki

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]06.11.2012

[/TD]

[TD]60

[/TD]

[TD][/TD]

[TD]Kuntosali, selkätreeni

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]07.11.2012

[/TD]

[TD]45

[/TD]

[TD]6

[/TD]

[TD]juoksu PK 1, PK 2, polveen alkoi sattumaan

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]08.11.2012

[/TD]

[TD]50

[/TD]

[TD]19.8

[/TD]

[TD]Pyöräily PK 1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]09.11.2012

[/TD]

[TD]30

[/TD]

[TD]4.8

[/TD]

[TD]juoksu PK 2, VK 1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]10.11.2012

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD]Laitesukellus, ei hikiurhelua

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]11.11.2012

[/TD]

[TD]25

[/TD]

[TD]4

[/TD]

[TD]juoksu PK 2, VK 1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD="colspan: 2"]4h50min

[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

Viime viikko oli taas rauhallinen mutta olen nyt hyvillä mielin siitä, että tuon keskiviikkoisen juoksun, jossa polveen alkoi sattumaan, jälkeen olen juossut kolmesti eikä polvessa ole tuntunut kerrassaan miltään. Ei miltään tuntuminen tuntuu hyvältä :adoration:

Myös kunnon puolesta tuollainen 3-4km lenkki on todella kevyt. Haaveilenkin jo saada rääkärä kroppaa juostenkin nyt kun se saa rääkkiä vain kuntosalilla. Juu ja olen ilmottautunut crossfittiin, joten kun rääkistä puhutaan...

Huomisesta alkaen pitäisi tällä viikolla olla sateetonta, joten voin harrastaa taas tuota työpaikkapyöräilyä. On vain niin pimeää...

Ainiin, sen vielä lisään, että olen todellakin pidättäytynyt venyttelystä. Ymmärrän nyt, että olen ylinotkea syystä, että lihakseni on ylivenytellyt. Niissä olisi entistäkin enemmän tehoja jos ne olisi normaalitilassa eikä ylivenyneessä tilassa. Se sessio sen fysioterapeutti Holttisen kanssa oli kyllä avartava kokemus. Ajatella, kohta 30 vuotta oon venyttäny itseäni ja nyt tajuan, että rajansa kaikella. Venyttelyn sijaan teen niitä lantioseudun jumppaliikkeitä illalla telkkarinkatselun oheistoimintana :)

Muokattu

Minullahan siis on myös blogi (http://sukeltelija.wordpress.com), mitä päivitän kylläkin vain harvoin ajatuksena pitää muualla asuvat ystävät ja sukulaiset ajantasalla elämästäni. Kuukausi sitten postasin sinne ennen ja jälkeen kuvat itsestäni -> Ennen ja jälkeen elämäntaparemonttia

Lähinnä blogissa on matkakertomuksia reissuistamme ympäri maailmaa runsailla valokuvilla kuvitettuina, askartelu- ja leivontaohjeita ja jonkin verran kurkistuksia sielunmaailmaani. Nyt joulun lähestyessä tulee varmasti taas enenevässä määrin askarteluohjeita. Päivittäisistä yli sadasta vierailijasta on 90% löytänyt blogiini googlaamalla "paperinarupallon askarteluohje" ja lopusta varmaan 8% on muita askarteluohjeiden hakijoita ja vain marginaalisen pieni joukko on löytänyt muuta kautta. Tästä olen päätellyt, että niille askarteluohjeille on suurin kysyntä, joten teen niitä :smile-new:

Että sellainen päiväkirjamerkintä tänään :eagerness:

p.s. juoksin tänään lounaalla matolla kun ei yhtään napannut mennä tuonne sateeseen...

Moimoi,

tulinpa tänne vastavierailulle:)

Lueskelin tämän päiväkirjasi ja myös blogiasi sieltä täältä,löysin muutamia samanmoisia ajatuksia kuin mulla:)

Polvivaivainen oon minäkin,eikä noita polvikipuja aina osaa selittää.Mulla vielä vähän juoksuja takana,hyvin on polvi kestänyt(kop kop)ja juoksu tuntunut muutenkin hyvältä.Mutta toissa viikolla polvi oli 2 päivää todella kipeä!En meinannut pystyä nousemaan rappuja ylös,koukistuksessa sattui ja jouduin kävelyssäkin vähän aristelemaan.Luulin jo että nytkö se sitten tapahtui:polvi ei kestä urheilua...vaan kolmen päivän päästä oli ihan ok kunnossa!Entiseen tapaan jatkoin kaikkea liikuntaa eikä se siitä uudestaan ärtynyt.En ole keksinyt mitään syytä miksi juuri silloin oireet meni pahemmiksi.Mutta hyvä näin,haluan jatkaa valitsemallani tiellä ja rukoilen että polvi ei petä mua...

Toivottavasti sulla polven kipuilut loppuu ja pystyt jatkamaan harjoitteita!

Voi että sä asut ihanassa maassa!En ole käynyt mutta haluaisin!Mä rakastan matkustelua ja varsinkin maita joissa on vuoria,vuorifriikki:redface:Niinkuin mun profiilikuvasta näkee;)

Kerroppa vähän millanen sun ruokavalio on,mitä syöt milläkin aterialla?Onko se sun oma menu vai jonkun toisen laatima?

Huomaan, että me kyllä saadaan keskustelu aikaiseksi :biggrin-new:

Sulla on kyllä nuorena jo sitä ruston kulumaa. Oletsä rääkänny sun niveliä esim pelannu ikäsi tennistä tms?

Mun urheilulajit ovat aina olleet hyvin nivelhelliä; hiihto, pyöräily, uinti, juoksukin tapahtunut tätä ennen vain maastossa (suunnistus) tai pururadalla. Se oli kyllä hyvin avartava kokemus mulle se fysioterapeutilla käynti ja sain häneltä niin hyvät perustelut jokaiseen löytämäänsä "vikaan", että uskoni on kova sen suhteen, että mun polviongelmani tulevat paranemaan täysin jumppaamisella. Ehkä sitten mummelina mun täytyy jotain pohjallisia käyttää sitä vikaa kompensoimaan mutta vielä saa mennä muutama vuosikymmen lihaskunnon parantamisella :)

Mun ruokavalio on "terveellinen". Kamalaa, miten siitä on tullut näiden uusien muotiruokavalioiden myötä ivallinen sana "terveellinen ruokavalio" :rolleyes-new: Jos olisin tredikkäämpi niin ehkä sanoisin olevani hyväkarppaaja. Pyrin syömään mahdollisimman puhdasta, jalostamatonta ja lisäaineetonta ruokaa. Aamupalaksi syön kaurapuuroa rk lusikallisella öljyä ja raejuustolla (raejuustoilla on eroa! Oon löytänyt ihan taivaallisen hyvän makuisen, mitä voin lusikoida ihan sellaisenaan). Jos oon tehnyt aamulla salitreenin tyhjällä vatsalla vetäsen alle vielä pukukopissa banaanin ja teen heti toimistolle päästyäni puuroni, mihin lisään tälläisenä aamuna myös hirssihiutaleita. Hirssissä on hyvin nopeita hiilareita, joita tuollaisen rääkin jälkeen kroppa tarvitsee. Kauran hiilarit taas on hitaita...

Sen jälkeen rajoitankin niitä hiilareiden määrää mutta kyllä niidenkin määrä kertyy sillä syön mielelläni myös hedelmiä ja kasviksia eikä leipäkään ihan mahdottomuus ole...

Ruokavalioni pääpainotus on ehdottomasti proteiinissa. Pyrin saamaan sitä päivittäin noin 150g. Ja rasvaa pyrin saamaan myös 60-70g mutta olen hyvin tarkka rasvalähteistä.

Mut auttoi alkuun tähän projektiini yksi netistä tuttu himoliikkuja ruokavalioguru. Hän jakoi neuvojaan kun munhan oli opeteltava ruokailuasiat ihan uusiksi. Ja mulle oli tärkeää, että mun ruokavalioni on ihan vaan tavallista, terveellistä, arkista ja ikuisesti pidettävää. En perusta yhtään näistä superdieeteistä yms pikakuureista. Tiedostin, että mun on muutettava elämäntapani kokonaan, muuten se laihdutettu paino tulee nopeasti takaisin. Olen hyvin kiitollinen tältä ihmiseltä saamastani pyytettömästä tuesta :icon_syda:

Sittemmin konsultoin myös personal traineria, joka on euroopanmestari body buildingissä. Meillä löytyi välittömästi yhteinen sävel ja olemme pitäneet sen asiakassuhteen jälkeenkin jonkin verran yhteyttä. Häneltä opin myös paljon ruokavalioon liittyvää. Itseasiassa antoisinta hänen kanssaan oli ehdottomasti hänen ruokavaliotietoisuutensa. Tosin en noudata hänen ohjeitaan, vaikka niissä paljon järkeä onkin, kun en vain kertakaikkiaan halua luopua maitotuotteista. Mutta koska en haluakaan niin trimmattua bodya, niin so what ;) Mutta monta minun ajatustani hän vahvisti kuten, että hiilarit on urheilijalle tärkeitä mutta kohtuudella ja järkevistä lähteistä. Hän myös kertoi, miten hän valmistautuu kisoihin; se tapahtuu 95% ruokavaliolla. Muutenkin hän on sitä mieltä, että laihduttaessa ruokavalio soittaa ensimmäistä viulua. Urheilijalla sen rooli vain kasvaa sillä siinä missä sohvaperuna voi lisäta urheilua ja siten urheilulla voi olla laihtumiseen isompi vaikutus, ei aktiiviliikkuja enää voi juurikaan lisätä kulutustaan liikuntaa lisäämällä. Tämä otti minulta paineen pois sen suhteen, että apua kamalaa, lihon heti jos en urheile hulluna. En liho, jos pidän ruokavalion kurissa. Ja myös laihdun säätämällä ruokavaliota. Kesällä kun hänen luonaan kävin urheilin niin paljon, että hän toppuutteli sitä jo kovasti peläten loukkaantumisen riskin kasvavan. Nyt ne on minulla omasta mielestäni kohtuullisella tasolla. Nautin liikunnasta kovasti mutta en ressaannu, jos vaikka pitäisinkin lepopäivän tai vaikka kaksi peräkkäin!

Niin asun kaunissa maassa. Etenkin näin ulkoilmaihmisenä voin sanoa näin :smile-new: Täällä on niin hyvät harrastusmahdollisuudet mutta valaistu latu puuttuu! Siksi pääsenkin vain viikonloppuisin hiihtämään... Voi tulisi jo lunta.

Aika samanlainen ruokavalio kuin mulla!Laittelen siitä lisää tuonne mun päiväkirjaan.Sama täällä,en mäkään ole perustanut mistään "pikalaihareista".

Aina kannattaa kuunnella kokeneempien vinkkejä ja neuvoja,sitten voi ite siitä soveltaa tarvittaessa.Kun on hyvä ja terveellinen peruspohja niin voi joskus jonkun herkunkin sallia:party0051:

Lapsena/nuorena harrastin balettia,ja aiemmin aikuisiällä aerobicciä.

Rustonkulumaa voi tulla kyllä ihan nuorellekin,mulla on polvessa myös pieni halkeama.Jotenkin musta tuntuu että mulla on joku taipumus kulumiin,"yliherkkyys".Isovarpaan tyvessä on nivelen kulumaa,ja toinen olkapää kipuilee välillä kun nostaa kättä ylös,eikä taida toinenkaan polvi ihan kunnossa olla...oon tosi kiitollinen että oon pystyny kaikesta huolimatta harrastamaan liikuntaa,eikä oireet ja kivut ole päässy liikaa haittaamaan.Sehän tässä on ikävää että kaikki on pahenevia vaivoja,varmaan joudun jossain vaiheessa polvesta operaatioon,mutta nyt keskityn vahvistamaan lihaksia koska niiden kunnolla on suuri merkitys tuki,-ja liikuntaelinten tukemisessa.Mulla on myös yliliikkuvat nivelet.Niin pitkälle harrastan kuin vaan suinkin pystyn!

Saadaan käydä työnantajan piikkiin 5 krt vuodessa fysioterapiassa,itse käyn aina OMT-fyssarilla jossa enimmäkseen käsittelee mun selkää,saan siitä paljon apua selän jäykkyyteen,myös venyttelyt on auttaneet paljon.Ens viikolla onkin aika kokovartalohierontaan,ihanaa!

Piti vielä kysyä kuntotestistä jossa kävit,mitä kaikkea siihen kuului ja miten meni?:)

Muokattu
  • 3 weeks later...

Tavoitteen puuttuessa puuttuu myös into ylläpitää harjoituspäiväkirjaa. En enää pyri kohottamaan kuntoa, sillä se on jo katossa. Pelkään, että jos pyrin katon läpi, kasvaa loukkaantumisten riski.

Olen urheillut tasaisesti sen keskimäärin viikossa 3xjuoksua, 2xpyöräilyä, 2-3x lihaskuntoa ja viikonloppuisin useatuntisen vaelluksen, mikä nyt vaihtuu hiihtoon, samoin pyöräilyt tulevat vaihtumaan hiihtoon. Lauantait ovat olleet palautuspäiviä, sillä lauantaisin käyn laitesukeltamassa. Dyykkaan sen verran syvällä, että sinä päivänä tulee välttää hikiurheilua. Jos on pakkasta niin en sukella. Järvi ei kylläkään ole jäässä mutta kun sieltä tulee ulos niin kaikki laitteet jäätyy, mikä ei oo hyvä varusteille. Mutta näin ollessa päässen hiihtämään.

Urheilen mielelläni ja säännöllisesti. Jatketaan näin. Ehkä keväällä tulee aktivoitua taas kun alan treenaamaan määrätietoisemmin triathloneihin mutta menköön tämä päiväkirja nyt talviunille :smile-new:

Voi Kuusumu,älä nyt katoa!:confusion: Sain susta niin mukavan kirjottelukaverin...

Eihän aina tarvikaan suorittaa nousujohteisesti,vaan liikkua oman hyvänolon vuoksi ja kuntoa ylläpitäen.Voithan kertoilla täälä kuitenkin liikkumisestasi,ilman päämäärää.Eihän sen tarvi olla varsinainen harjoituspäiväkirja,eihän mullakaan ole mitään selkeää tavoitetta harjoitella esim.kilpailuun tms.Kirjoitan omaksi iloksi,toivottavasti muidenkin!

Jatka vaan,minä ainakin tykkään lukea:friendly_wink:

^ kiitos Seera viestistä. Ehkä se voisi olla vähän noinkin, ettei tämän tarvitse niin tarkasti olla harjoituspäiväkirja. Jospa se voisi olla nyt väliaikaisesti vain paikka, mihin kirjata ylös urheiluun ja terveyteen liittyviä asioita :)

Näin ollen voisinkin kirjoitella ajankohtaisista kokemuksistani CrossFit-kokeilustani.

CrossFit kiinnosti minua todella kovasti. Ajattelin saavani siitä, harjoitettuna ehkäpä kerran viikossa, juuri sopivaa vaihtelua nykyiseen harjoitteluun. En kaipaa kunnon kohotusta, sillä kuntoni on hyvä, jopa erinomainen. Ajattelen sen olevan nyt katossa ja jos pyrin puskemaan sitä katon läpi, kasvaa vain loukkaantumisriski.

Lauantaina oli paikallisessa CrossFit-boxissa avointen ovien päivä ja koin sen erinomaiseksi mahdollisuudeksi mennä tutustumaan lajiin.

Ok, ensinnäkin palelin koko ajan. Lämmittely oli venyttelyä kylmässä salissa. Sen päälle tehtiin 8 minuutin WOD, joka oli ihan ok ja lämpenin viimein mutta se oli siinä! Se oli se harjoitus! Mulle se WOD oli lämmittely ja oisin siitä voinut alkaa treenaamaan mutta nope, that was it girl_impossible.gif

Muut olivat kai kovinkin väsyneitä. Mutta sorry, he eivät jaksaneet tehdä edes sitä 45 sekunttia vatsalihaksia. Mä vetelin vatsoja sellaisella tempolla, että jotkut katsojat alkoivat taputtamaan mun "urotyölleni" :numbness:

Kaikki he, jotka hyytyivät jo ekassa liikkeessa ilmoittautuivat kyllä kurssille ja uskon heille sen olevan erinomaista kunnon kohotusta. Mutta mä en hae kunnon kohotusta vaan ihan vaan vaihtelua harjoitteluuni mutta jos se on noin lällyä niin pysyttelen mieluummin omassa salitreenissäni, missä sielläkin teen Burpeesejä. Sitäpaitsi mua stressasi se, miten huonolla tekniikalla ne esim veti leukoja. Mä haluun käyttää näitä kyynärpäitäni vielä seuvaavat 50 vuotta eikä pilata niitä roikkumalla parkojen nivelten ja jänteiden varassa sleep.png

Ensinnäkin jo ennen sitä koetreeniä kauhistelin ennen meidän koetreeniä omaa WODiaan vetävää "kokeneempaa" porukkaa. Mielestäni heidän liikkeensä olivat ihan kauhistuvan huonolla tekniikalla tehtyjä girl_impossible.gif Ryhmä oli iso, eikä ohjaaja puuttunut tekniikkavirheisiin ollenkaan. Jo ihan sen perus burpee oli liian vaativa monille, joilla ei ollut minkäänlaista keskikehon (core) hallintaa. Mietin, että jos ei tuosta tule selkä kipeäksi niin ihme. Mulla on hyvä corevoima, kiitos "imurin" ja "supermiehen".

Mun kauhistutti suuresti myös se, että porukat koittivat vetää leukoja parkojan niveltensä ja jänteidensä varassa roikkuen. Meille urheilulukiossa valmentajat aina karju, että jos ei jaksa roikkua lihasten varassa niin ei pidä pilata kyynärpäitään ja olkapäitään roikkumalla jänteiden varassa. "Jos halut käyttä kyynärpäitäsi vielä vanhuksena niin älä pilaa niitä". CrossFitissä ne ovat ylpeitä siitä, etteivät käytä mitään laitteita mutta kyllä suurelle osalle niistä olisi "avustettu leuanveto"-laite ollut paljon terveellisempi vaihtoehto niin kauan, kun pystyy tekemään teknisesti oikeita leukoja. On siellä olemassa kuminauhoja, joiden avulla saa leukoja kevyemmäksi mutta ilmeisesti ei ylpeys riitä käyttämään näitä apuvälineitä. Ja ohjaajat ovat liian kokemattomia ymmärtääkseen oikein suoritettujen liikkeiden tärkeyden. Huomasin sen paitsi katsoessani treeniä myös jutellessani ohjaajien kanssa. He ovat vain niin siinä CrossFit-hypessä, että pitävät kaikkia muita ihan pöljinä.

Henkilökohtainen kokemukseni sitten on sellainen, että koetreenissä yhtenä liikkeena oli wall ball. Työntö-ja heittovaihe ovat mielestäni tosi hyvää treeniä mutta mitens sen kopin ottamisen kanssa?! Monilla muillakin, ei vain minulla, se pallo tippu liian lähelle seinää ja sitä sitten kurkoteltiin selkä mutkalla. Tunsin jo heitellessä, että tää ei hyvää tee mutta tein kuitenkin sen minitreenin loppuun. Samoin tekivät muut. Sen päälle istuskeltiin vielä tosi kylmällä lattialla. Mietin, että pissatautiko tässä on tarkoitus hankkia... Tarkoituksena oli venytellä mutta jutteluksi se meni.. Muista en tiedä, mutta mä oon nukkunu viime yön lattialla ja tänään omalääkärini tuikkasi Valium-piikin selkärankaan ja Voltaren-piikin peppuun. Kotipakettiin pakkasi kolmea ei-saa-ajaa-autoa lääkettä girl_sigh.gif

Noidannuoli siellä vaan on, ei ilmeisestikään mitään rikki mutta hemmetin kipeetä se silti tekee ja oon työkyvytön ainakin niin kauan kun mun tarvii ottaa noita kovia kipulääkkeitä..

Olin meistä neljästä suomalaisnaisesta, jotka oli siinä koetreenistä ainoa, jolla on hyvä lihaskunto ja ainoa, joka ei ilmoittautunut alkeiskurssille ja sitä myötä sitoutunut tuohon CrossFit-treenaamiseen. Ne muut kolme kokivat sen 8 minuuttisen minitreenin haasteelliseksi ja että heille CrossFit tulee varmasti myös kohottomaan kuntoa. Huonoa kuntoa on helppo kohottaa - paitsi jos hankkiin itselleen loukkaantumisen.

Itse en tavoittele kunnonkohotusta, sillä olen jo ihan hyväkuntoinen. Tavoittelen kunnon ylläpitoa ja loukkaantumisen välttämistä ja siihen en usko CrossFitin olevan oikea laji.

Suosittelen vakavasti harkitsemaan moneen kertaan, onko CrossFit sittenkään ainakaan se laji, millä alkaa kohottamaan huonoa lihaskuntoaan. Monet liikkeet ovat todella vaativia. Kuten tuo wall-ball. Mitäs siinä heitellään vaan 5-10 kiloista palloa seinään, ei sen ihmeempää mutta todellisuudessa se on vaativa liike koordinaation puolesta.

Sen sijaan aion ottaa muutamia liikkeitä salitreenini yhteyteen ja saada sitä kautta vaihtelua. Esim ne laatikoiden päälle hyppelyt on tosi kiva liike ja sen ja monen muun otan omaan repertuaariini smile.png

Jatka vain kirjoittamista. Ainakin itse olen lukenut tätä mielenkiinnolla. Ihan liian vähän on naisten harjoituspäiväkirjoja täällä ja liian vähän naiset kirjoitavat treenaamisistaan. Siksi innolla kahlaa jokaisen lävitse, mitä tänne ilmestyy.

CrossFitistä sen verran, että en todellakaan suosittelisi sitä aloittelijan ensiliikunnaksi. En lähtisi siihen edes itsekään, koska ei todellakaan riitä lihaskunto. Mutta ilmiönä tämä on minusta ollut mielenkiintoinen. Monen sohvaperunan se on saanut innostumaan liikunnasta. Mutta tosihan on, että rapakuntoinen kyllästyy äkkiä ja väsyy. Se, kenellä on halua kehittyä, ottaa yleensä asioista sen verran selvää, että alkaa rakentaa pohjakuntoa itselleen ja näin pyrkii välttämään vammat.

Harva ihan oikeasti jaksaa jatkaa liikuntaharrastustaan niin pitkään, että ehtii saada vammat itselleen. Mutta erilaisista yrityksistä ja aloituksista jää aina joku koukkuun, joka innostuu pitämään itsestään huolta monipuollisesti. Ehkä se juuri on näiden eri lajien juju.

Jo pelkkä juoksu on erittäin vammauttava laji jos palikat eivät ole kohdallaan. Ja joskus jopa silloin kun palikat on kunnossa. Jopa hiihdolla olen saanut itselleni olkapäävamman yhtenä talvena, vaikka omat hiihtomäärät ovat vaatimattomia. Mutta tämäkin lähti lihasepätasapainosta, kuten moni muukin vamma.

Ohjaajilta vaaditaan paljon ja itse uskon, että osa hypetyksen syyhyn on se, että ihmiset eivät innostu lajista, jos heille heti kättelyksissä sanotaan, että tämä on hiukan liian vaativaa sinulle. Jokaiseen lajiinhan halutaan harrastajia ja kurssit täyteen. Pari kertaa vuodessa, syksyllä ja tammikuussa ryhmät ovat täynnä ja jouluun mennessä ja maaliskuuhun salit kaikuvat tyhjyyttä. Kaikki haluavat kuulla, että juuri tällä lajilla tulee pikatuloksia. Harva haluaa kuulla, että sun täytyy kuule aloittaa ihan alusta eli ala rakentaan sitä keskivartalon syvää lihaksistoa ensin ja tasapainoa itsellesi. Kuulostaa aika tylsältä:)

Mutta jatka päiväkirjan pitoa. Minä ainakin luen tätä mielelläni, vaikka ei niin tule kommentoitua.

^ Kiitos kannustuksesta ja mielipiteestäsi kurppa :)

Alkuun olin kinuamassa juurikin tätä harjoituspäiväkirjamahdollisuutta tänne ja saatuamme sen, en itse tullut ajatelleeksi uskaltaa lähteä laajentamaan henkilökohtaisen harjoituspäiväkirjakäsitteen merkitystä ;) Mutta olette ihan oikeassa, kirjoitellaan laajemmin. Eihän sitä ole minnekään määritelty, että pitäisi vain listata treenit ja niiden tehot :)

Olet aivan oikeassa. Noinhan se on.

Toisaalta olen taipuvainen ajattelemaan, että hyvä kun tekevät edes jotain ja taas toisaalta pelkään, että paikat menee rikki. Loukkaantumiset ovat aina kaikkein pahinta kuntoilijoille sillä se aiheuttaa mahdollisesti pitempiaikaisempia totaalitaukoja sen sijaan, että tekisi säännöllisesti vähän jotain. CrossFitin liikkeet ovat vaativia ihan siitä syystä, miksi itse pitävät sitä maailman parhaana lajina: koska ne ovat niin vaativia moninivelliikkeitä.

Itse aion ihan varmasti ottaa muutaman liikkeet saliohjelmaani mausteeksi. Tykkään monipuolisuudesta. Mutta ongelmana pidän sitä, että kaikki "pakotetaan" tekemään sanoja liikkeitä katsomatta sitä, onko harrastajat kyvykkäitä tekemään näitä liikkeitä. Wall Ball omalla kohdallani on sellainen, että en muutenkaan ole hyvä pallolajeissa. Se kopin ottamiseen puuttuu mulla taidot ja sillä pilasin selkäni. Voimat kyllä riittää kyykkäämään sen pallon kanssa ja heittämään sen seinään mutta en osaa ottaa koppia niin, etten tekisi liikkeellä hallaa itselleni. CrossFitissä ei tälläisiin asioihin kiinnitetä huomiota vaan sanotaan vain, että tekemällä oppii. Totta ehkä sekin mutta mikä on sen opin hinta? Se, että olen viikon työkyvyttömänä ja täyslevossa? Entä onko se sellainen taito, että siitä olisi hyötyä johonkin muuhun? Eipä taida olla.

Ohjaajat eivät myöskään kiinnittäneet huomiota siihen, miten useilla meni polvet linkkuun askelkyykyssä. Minua tietenkin hirvitti se ja purin kieleeni ja koitin katsoa muualle, etten menisi ohjaamaan harrastajia :rapture:

Yksi ohjaajista on suomalainen nainen. Kun tapasin hänet ensimmäisen kerran, silloin aivan muiden asioiden tiimoilta, oli hän puolirampa, koska paikkansa oli niin hajalla uudesta harrastuksestaan. Parka joutui käymään fysioterapiassa kuntouttamassa olkapäätään, joka oli kipeytynyt CrossFitistä mutta "on se silti niin mahtava harrastus". Ok. Puheli tuolloin siis ihan avoimesti siitä, ettei paikat tahdo kestää uutta harrastustaan..

Totta myös se, että myös juoksulla voi saada rasitusvammoja ja paikkoja hajalle. Monilla nuoruusvuotensa juosseilla on polvissa sellaiset kulumat, ettei enää oteta yhtää tarähtävää askelta.

Hiihto on myös hyvin rankka ja vaativa laji. Siinä joutuu monet paikat, kuten esim alaselkä todella koville. Oikeastaan yksipuolinen harrastaminen tuskin lajissa, kuin lajissa on oikotie onneen. Mutta sillä tavalla tietenkin sitä kehitystä pystyy mittaamaan parhaiten ja niitä syntyy nopeiten. On hyvin inhimillistä panostaa yhteen lajiin ja saada panostuksesta nopeasti kiitosta kehityksen muodossa.

Kiva jos kirjoittelet. Minusta on oikeasti mukava lukea asiantuntevaa tekstiä ihmiseltä, kenellä on tietoa ja laaja harrastepohja. Kävin blogiasikin tirkistelemässä ja muodonmuutoksesi antoi minulle huikeasti motivaatiota omien läskien polttamiseen. Olen siitä monta vuotta puhunut, mutta en ole mitään saanut aikaiseksi. Josko sinun esimerkillä pääsisin alkuun. 10 kiloa pitäisi tiputtaa pois.

Itse olen Crossfitistä ottanut itselleni nuo hypyt laatikoiden päälle ja vaihtohypyt. Tosin minun liikunnat on tosi amatöörimäisiä. Mutta yritän itse pitää selkääni kunnossa monipuolisuudella. Ja olen yrittänyt kerätä itselleni liikkeitä, mitkä sopii minulle ja mitä voin tehdä.

Mutta jatketaan samasta aiheesta. Sinun harkkapäiväkirjahan tämä on ja minä voisin paasata monipuolisuudesta, varsinkin meidän keski-ikäisten akkojen liikunnassa varmaan tuntikausia :)

Mutta minulle se on ainoa vaihtoehto jos meinaan vielä harrastaa liikuntaa 70 vuotiaanakin, kuten olen haaveillut.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy