Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Juhanuha

Vanhasta hybridistä aloituspyörä?

Recommended Posts

"Kerralla maantiemallia" kuulostaa kyllä pyörän yleiskäyttöisyyden kannalta aika pahalta, kun sillä rajoittaa sen peruspyöränkin ajettavaksi vain kengillä, joilla ei voi kävellä, ts. tekee siitä hankalan "hyötyajopyöränä".

miten niin tekee? Ei mulla ole ollut lapsuuden jälkeen sellaista pyörää, missä ei olisi ollut lukkopolkimia ja silti pärjää. Jos ei ole lukkopolkimia niin tossu lipeää polkimilta ja lyöt kiveksesi siihen tankoon. Se on fakta. Itse olen ajanut urheilukentälle, uimahalliin, baariin ja ties minne hyötypaikkaan niin että on ollut repussa toiset kengät ja jalassa pyöräilykengät, eikä ole ollut mitään ongelmaa. Samalla kun kaivaa laukusta lukon, jolla pyörän voi kiinnittää johonkin tolppaan, voi kaivaa myös ne vaihtokengät, jotka vaihtaa siinä kadulla. Se on vain tekosyy, jos ei halua hankkia kunnon polkimia.

Mä ajan vuoden ympäri työmatkaani (20km sivu) urbaanissa ympäristössä ihan tavallisella naisten pyörällä - ei kai se edes ole mikään hybridi tms, ihan vaan hyvä ja vakaa pyörä. Erityistä plussaa pyöräni saa isosta korista tarakalla sekä siitä, että siinä on melkoisen pysty ajoasento eli näen muun liikenteen hyvin myös nyt, kun aamuisin on vielä pimeää lähtiessäni sutkuttamaan.

Minulla on myös aika hyvä hybridi mutta en varsinaisesti näe mitään etua ajaa työmatkoja sillä. Olisin ehkä vähän nopeampi mutta so what kun tavoitteeni kuitenkin on ylläpitää ja kohottaa kuntoa. Sillä olen kyllä ajanut triathlon kisani viimeiset 3 kesää. Tulevana kesänä harkitsen (taas) joko vuokraavani kisoihin kilpapyörän tai ostavani jonkun halvan. Monena vuonna oon tätä jo harkinnut mutta ei ole tuntunut tarpeelliselta. Ensi kesänä haluaisin kuitenkin palkintopallille meidän kaupungin sprinttitriathlonissa ja ajattelin, että pari niistä tänä vuonna puuttuneista minuuteista voisi saada kiristettyä pyöräilystä jos olisi nopeampi pyörä alla...

Polkimista: Naistenpyörässäni on sellaiset kombipolkimet eli polkimen toisella puolen on tavallinen metallinen osa, jota on miellyttävä polkea tavallisilla kengillä ja toisella puolen on lukkopoljin. Minusta tämä on varsin kätevä ja arkikäytössä toimivaksi todettu systeemi.

Kengistä: Pyöräilykenkiä on monenlaisia. Ihan perus pyöräilykengät eivät todellakaan ole niin mukavat kävelykengät. Jos pyöräilee käytännössä vain pyöräilylenkkejä niin silloinhan se ei haittaa. Jos taas päätavoite on triathlon, niin silloin siihen tarkoitetut pyöräilykengät saattavat olla paras vaihtoehto. Niissä on tavallisiin pyöräilykenkiin verrattuna yleensä vain yksi solki, jotta kenkä aukeaa ja jalka sujahtaa sisään hyvin. Niissä on myös pehmusteita niin, että kengät ovat myös ilman sukkia miellyttävät ja reikiä niin, että kosteus pääsee ulos kengästä. Eli käytännössä voi hypätä suoraan järvestä kenkään ilman kuivatteluja tms.

Mä tosiaan en pyöräile erillisiä pyörälenkkejä vaan matkoja A:sta B:hen ja mulla on myös tarve kävellä kengillä sinne ja tänne. Triathlon kisoja on mulla vain 1-2 kesässä eikä niissä ole tähän asti ollut kunnianhimoista tavoitetta. Tästä syystä valitsin kengiksi nämä maastopyöräilykengät. Niissä on kunnon kuvio pohjassa ja ne on melko lämpimät sekä ihan hyvin kosteutta hylkivät, joten voin niillä hyvin pyöräillä myös ns huonolla säällä. Ihan vesisateella laitan vedenpitävät "mononsuojat" kylläkin sillä ei ne vedenpitävät ole. Kestääkin tosi kauan kuivua jos ne oikein kastelen..

Hybridissä on tavalliset lukkopolkimet ja niillä ei todellakaan ilman pyöräilykenkiä poljeta. Mulla ei myöskään ole vaihtoehto kulkea aina reppu ja vaihtokengät selässä. Esim jos postiin tai kauppaan pitää piipahtaa niin varmaan joo alan vaihtamaan kenkiä ja mihin minä ne ostokset/paketit sitten laittaisin jos repussa olisi jo ne toiset kengät?

Nää on vaan tälläsiä ajatuksia, joita halusin jakaa ennen, kuin Juhanuha menet ostamaan sitä sun tätä tilpehööriä etenkin kun se budjetti on pieni. Eli mieti, mitkä seikat sulle on tärkeimpiä ja osta sen mukaan.

"Kerralla maantiemallia" kuulostaa kyllä pyörän yleiskäyttöisyyden kannalta aika pahalta, kun sillä rajoittaa sen peruspyöränkin ajettavaksi vain kengillä, joilla ei voi kävellä, ts. tekee siitä hankalan "hyötyajopyöränä".

Itse olen kuitenkin yhden täysmatkan ja pari puolikasta mennyt SPD-polkimilla.

Se, että tulee mentyä mahdollisimman paljon "normaalia liikkumista pyörällä", "työmatkatempoa", lisää treenin määrää ja sen kautta nopeutta selvästi enemmän, kuin mitä "hiukan paremmat" polkimet lisäisivät.

Ajattelin tätä lähinnä siitä näkökulmasta että kun kysyjällä ei ole tällä hetkellä ylimääräistä rahaa laittaa kalustoon, niin ei sijoittaisi turhaan, eli esim. kombipolkimiin.

Pidin siis (ehkä turhaa) itsestäänselvyytenä että maantiepyörään halutaan kuitenkin "oikeat" maantiepolkimet ja kengät, sitten kun sen aika ehkä ensi keväänä tulee.

"Edes" se reilu satku heittää tiukan talouden aikaan vanhaan pyörään tuntu minusta turhalta.

Mulla on maasturissa spd polkimet ja niillä ei polje ilman kenkiä Erkkikään. Mutta jos tulee jotain baarireissua tai muuta reissua jonne ei halua pyöräkenkien kanssa lähteä niin vaihdan polkimet. Siihen menee kaksi minuuttia max.

Muissa tapauksissa Baldinin ehdottama kengät reppuun taktiikka voisi olla toimiva.

Rookie

Aargh! Pojat ei, ei! Reppu selässä joka paikkaan kulkeminen ei ole coolia, saati kenkien vaihtaminen kadulla. Jos sulla on pyöräilykamat päällä niin ok, mut farkkujen saati suorien housujen kanssa, pyöräilykengät on no go!

Edit: jos naisellinen näkökulma on sallittu...

Se on aivan totta, et pienellä budjetilla ei kannata ostaa ensin yhdenlaisia ja sit toisenlaisia. Kombipolkimista maksoin n. 50 euroa ja lukkopolimista tuplasti sen verran.

Edit: jos naisellinen näkökulma on sallittu...

No menköön nyt tämän kerran...

...mutta coolius ei käy perusteeksi ;-)

Se on aivan totta, et pienellä budjetilla ei kannata ostaa ensin yhdenlaisia ja sit toisenlaisia. Kombipolkimista maksoin n. 50 euroa ja lukkopolimista tuplasti sen verran.

ja mä laskin tuohon vielä toisenlaiset kengät, jotka todennäköisesti tulee myös hankittavaksi.

Mulla menee niin, että kun urheilukamoista on kyse, coolius ei käy perusteeksi. Kun on kyse arkikamoista (joilla liikutaan siviilivaatteissa), juuri mikään muu kuin coolius ei käy perusteeksi :-) Tämän seurauksena mulla on luonnollisesti kaikki pelit ja vehkeet erikseen liikuntaan ja liikkumiseen.

Ei mulla oo coolius ollu ikinä perusteena urheilukamojen perusteelle, toivottavasti ei muillakaan sillä se vasta epäurheilijamaista onkin :)

Mutta siis mulla on nyt jo fillarikengät ostettu, seurakaverilta sain klossit ja polkimet (joita en tosin oo kiinnittäny pyörään ja muutenkaan tehnyt pyörälle yhtään mitään).

Spinningissä käyty ja muissa treeneissä niin ei tuota fillarilenkkeily ole ehtiny edes käydä mielessä :) Toivotaan että keväälle saisi kuitenkin hommattua ihan maantiefillarin koska tykkään kuitenkin että kauppa/työ/hupipyörä on sitten ihan erikseen. Yritän tuon 50e kuukaudessa pistää sivuun niin keväällä on jo hyvä pesämuna pyörälle :)

Niin ja olihan se korjattu veronpalautuskin vielä tulossa...

Samalla linjalla oon ton hybridin säilyttämisestä yleiskäyttöön sopivana, ja lähes samanlaisella säästösuunnitelmalla mennään täälläkin maantiefillarista unelmoiden. Kuin lukisi omia juttuja... :D

2-toimisten polkimien kanssa tuo fillari on nyt todellinen hybridi. Shimanon A530 SPD polkimet sai 35 eurolla, joten ei niin mittava investointi. Varsinkin vanhojen poljinten ollessa tiensä päässä. Kenkiin sitten panostin enemmän, kun niitä on tarkoitus käyttää tulevan maantiefillarinkin kanssa. Joka tapauksessa hybridiin nuo lukkopolkimet teki huikean muutoksen parempaan. =)

Continentalin Traffic renkaiden vaihto Schwalben Marathon Supreme renkaisiin teki kanssa mukavan lisän. Rullaa huomattavasti paremmin ja kai tuo vajaan kilon kevennyskin jotain tekee. Vanhat renkaat oli kyljistään halki, joten renkaat olisi muutenkin joutunut ostamaan eikä 30e/kpl noista Schwalbelaisista ollut kovin paha hinta mielestäni.

Pyörän ostossa saatat tehdä hyviä sijoituksia tuolloin veronpalautusten tienoilla. Kaupat myyvät loppuvuodesta uusia vehkeitä mukavaan hintaan. Itse ostin oman maantiemenijäni 700 eurolla (ovh. 1200) pari vuotta sitten. Sillä pärjään niin pitkään kun en puolikas pidemmille pätkille halua mennä.

Toki käytettyjen pyörien markkinat saattavat olla kuumemmat keväällä. Fillari-lehden tori lienee hyvä paikka tähyillä menopeliä tahi sitten huuto.netit jne.