Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
Juhanuha

Vanhasta hybridistä aloituspyörä?

Recommended Posts

Aloittelevan triatleetin ensimmäinen ongelma olisi pyörän hankkiminen. Pyöriä toki saa kaupasta kun kävelee paksun lompakon tai Visan kanssa tiskille mutta tällä kertaa budjetti on opiskelija-luokkaa joten tuo ei ole vaihtoehto. Käytettynä näyttää löytyvän suhteellisen edullisesti pyöriä muutamalla satasella, mutta sekin on tällä hetkellä liian kallis vaihtoehto.

Valmiiksi minulta kuitenkin löytyy hybridi-pyörä ( http://www.nic.fi/~nallew/hellberg/www/hybrid352.html) joka on muutenkin huoltoa vailla niin jos samalla kerralla laittaisi sitten lukkopolkimet ja maantie-renkaat alle ja mahdollisesti käyrätangonkin. Ei ole minkäänlaista tietoa pyöristä eikä renkaista joten olen aivan pihalla rengasviidakossa, minkälaisia renkaita pitäisi lähteä etsimään (kuitenkin halpoja). Mitä on tuubirenkaat? Kannattaako käytettyjä ostaa, mistä niitä voisi katsella? Miten tiedän mitkä renkaat sopii minun pyörään?

Tarkoitus olisi että tällä setillä voisi tässä vielä ennen pakkasten tuloa ajella (jos ei jostain saa rahoitusta oikeaan pyörään) ja keväällä sitten ostaa parempi pyörä varsinaiseen käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta kun vaihdat vaihteet, tangon, etuhaarukan, kiekot, renkaat, kammet ja rungon, niin alkaa olla soiva peli. Satulankin voisi sitten samaan konkurssiin laittaa uusiksi.

Totta puhuen, käyrätankoa ei kannata vaihtaa tuohon, kun vaihdevivut menee uusiksi ja se on aika kallis pieti (luokkaa pari sataa pelkät vaihdevivut). Kannakkeiden kanssa voi myös tulla kohtuuttomia yhteensopivuusongelmia. Joustohaarukkakin olisi hyvä vaihtaa pois jne. Eli aivan liikaa pitäisi muuttaa suurella vaivalla, jotta tuosta saisi mitään järkevää maantie-/tripyörän suuntaista. Rungon geometriakin on enemmän matkapyörän kuin maantiepyörän, eikä sitä ilman hitsipilliä paljoa muuteta.

Tee siitä työmatkapyörä/talvipyörä ja keväällä sitten hanki jostain edullinen maantiepyörä, jossa kaikki osat on valmiiksi oikeaan suuntaan. Eli vaihda lukkopolkimet (ja hommaa lukkokengät) ja hieman kapeammat nakit. Talveksi sitten nastarenkaat.

Kannattaa käydä paikallisessa pyöräliikkeessä kysymässä noista kesärenkaista ja sanoa, että haluaa mahdollisimman kapeat ko. vanteelle sopivat renkaat. Ne eivät maksa liikkessä niin paljoa, etta kannattaisi netissä alkaa tuhlaamaan aikaa selvittämällä mistä saa saman renkaan kolme euroa halvemmalla. Ja ne kestävät vuosia normaalikäytössä. Nastarenkaat ovatkin sitten erikseen, ne voivat olla aika tyyriitäkin.

En ole kuullut, että renkaita myytäisiin käytettynä missään. Viisaammat korjatkoon. Pyöräilyssä ei ole sama tilanne, kuin vaikkapa moottoripyöräilyssä, jossa isommat pojat käyttävät vaikkapa ratarenkaita kerran-pari ja myyvät niitä eteenpäin 70%-kunnossa noviiseille, joille ne kelpaavat vielä mainiosti.

Normaali rengassetti koostuu ilman sisältävästä sisärenkaasta ja kulutusta kestävästä ulkorenkaasta. Tuubirengas taas on kuin se sisärengas - tuubi, joka pitää ilman sisällään. Mutta se on tarkoitettu ajamiseen sellaisenaan, ilman erillistä ulkorengasta. Tuubit ovat yleensä vain maantie-/tri-/aikajopyörissä ja niitä tuubeja kannattaa miettiä vasta sitten kun päätät sijoittaa johonkin arvokkaampaan peliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kävin ekan neljäsosamatkan ja puolikkaan kisan kisaamassa hybridillä, tosin asensin siihen jonkinlaisen biltema-tason aerotangon, jonka sain ilmaiseksi kaverilta. ja renkainakin oli ihan "vakiokumit".

Budjettini ei ollut ihan opiskelijabudjetti, ja heti puolikkaan jälkeen lähti oikea triahtlon-pyörä tilaukseen.

Sanoisin, että lukkopolkimet vaan niin tuolla treenaa jo ihan hyvin, tosin selkä ei saa totuttelua lopulliseen ajo-asentoon, mutta siihen on aikaa sitten keväällä. Ja pyörän säätö mahdollisimman aggressiivisiin säätöihin (tankoa alas yms.). Sitten myöhemmin kun oikeasti lähtee vakavammin kisaamaan, voi vaihtaa parempaan pyörään.

Paras hinta-nopeus-suhde löytyy viime vuosituhannen maantiepyöristä, niitä saattaa löytyä jostain hyvin halvalla, ja ne on nopeita, vaikka ajomukavuudessa vähän uusille häviääkin. Tosin nuo hipsterit tuohavat niitä oikein urakalla kun muuttavat niitä fiksipyöriksi, mikä vaikeuttaa tällaisen löytämistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, kyllä tuolla hybridillä ajelee hyvin tämän vuoden kun pelkkää treeniähän se on eikä kisata Talveksi siitä saa modattua menopelin, kun nastat hankkii alle. Keväällä on reilusti aikaa ajaa uudella pyörällä.

Itse kisasin myös ensimmäisen puolikkaan kisani hybridillä, enkä ollut tehnyt siihen mitään muuta modausta kaupasta oston jälkeen (yli 10v vanha), kuin 35mm kumit vaihtuivat vähemmän kuvioituihin 28mm kumeihin jossain vaiheessa.

Nykyään on alla maantiepyörä aerotangoilla, ja ainakin ensi kesä mennään sillä. On se kuitenkin kiva ajella porukassa ja kaupunkiolosuhteissa. Jos ensi kesänä menee kisat hyvin, voi harkita tripyörää (ei kolmipyörää).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisten kanssa samaa mieltä. Hirveän paljoa en investoisi tuon modaamiseen, jos haluat tuolla ensi kesänä kisata, niin kapeammat renkaat (halvimmat varmaan 15 €/kpl, uutena kannattaa ostaa) ja ehkä ne lukkopolkimet (niitä voi jostain huuto.netistä vahdata, jos haluaa; edellyttää sitten myös kenkien ostoa...). Ei muuta. Ennemmin säästä rahaa kisapyörään, jos kunnolla lajiin hurahdat.

Opiskelijabudjetilla voi tuollakin varmaan ajaa yhden kesän, kisapyörät kuitenkin maksaa hiivatisti. Mun eka kisapyörä oli (ja on) kait vuoden 98 mallia, maksoi 350 € ja kyllähän sillä kärsii ajaa. Mutta. Nyt jälkikäteen katsottuna olisi melkein kannattanut saman tien säästää vähän enemmän ja ostaa hieman uudempi pyörä. Jos olisi maksanut vaikka 700, olisi jo saanut käytettynä pyörän, jonka osasarjat ovat yhteensopivia nykyisen kisapyöräni kanssa ja elämä olisi monin tavoin helpompaa.

Eli jos nyt talvea/syksyä/alkukevättä ajattelet, en oikeastaan vaihtaisi tuohon mitään, paitsi ehkä ne polkimet; talvella kapeammat kumit ovat vain pahasta. Sitten keväällä mietit, ajatko ensi kesän tuolla hybridillä (ja kaposammilla gummeilla) vai oletko saanut kasaan pesämunan kisapyörää varten.

Ja jos päädyt ostamaan kaudeksi 2013 uuden pyörän, kannattaa mahd. ajoissa päättää minkälaisen ja -hintaisen haluat ja alkaa kyttäillä käytettyjä ja ulkomaantarjouksia. Aina silloin tällöin törmää aivan älyttömän hyviin hintoihin, mutta niitä pitäisi malttaa vartoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Kengät olikin jo ostoslistalla koska tarkoitus olikin talvi mennä hyödyntämään elixian spinningiä ja varsinkin spinning-maratoneja joten pitää ainakin ne polkimet yrittää ensimmäisenä hommata. Talviajoon sainkin jo lankomieheltä varsin pätevän maastopyörän todella leveillä renkailla. Siinäkin kyllä todella kevyt runko, joten saattaa olla että siitä teen ajopyörän kun on muuten hyvässä kunnossa. Nishikissä pitää ainakin takajarrulängit vaihtaa sekä säätää vaihteet kuten myös vaihtaa molemmat sisäkumit.

Mutta mennään sillä että polkimet ja kapeammat renkaat ensin alle ja testataan miltä tuntuu. Sellaisenaanhan tuolla Nishikillä ajelin n. 25km/h keskivauhtia ja olisi se hyvä saada ainakin tuonne 30 tietämiin ja vielä niin että jaksaisi ajella niitä yli 50 lenkkejä helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoisin, että lukkopolkimet vaan niin tuolla treenaa jo ihan hyvin, tosin selkä ei saa totuttelua lopulliseen ajo-asentoon, mutta siihen on aikaa sitten keväällä.

niin onhan se ihme, jos syyskuussa ei vanhalla fillarilla voi treenata ensi kevääseen saakka. Jos ei ole menossa kisoihin niin mitä hyötyä siitä kisafillarista. Ainoa huono tollaisessa fillarissa on huonompi vierintävastus, joka voi tehdä ajamisesta rasittavaa, ts. sitä ei ehkä viitsi harrastaa ja se voi olla niin, ettei liike ole silloin pyörittävä, vaan runttaava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sama homma meneillään oman Nishikin kanssa. Pyörä on n. 13v. vanha Timbuk, josta olen ehtinyt ajaa lähes kaikki liikkuvat osat kerran tai useammin vaihtokuntoon. Vaihdoin alle Schwalben Maraton Supreme renkaat, kun sattuivat löytymään suht edullisesti kera Shimanon A530 2-toimisten polkimien. Renkaat, sisäkumit, polkimet ja kengät jäivät alle 250€, josta kengät kalleimpana sen 120e.

En kaikkein kapeimpia renkaita ja pelkkiä lukkopolkimia tuohon halunnut, kun jälkikasvuakin kyyditän tuolla eikä aina muutenkaan pyöräilykengillä tule poljettua. Jälkikasvu messissä ei olisi kiva usein paikkailla renkaita, joten nuo renkaat toiminevat siinäkin mielessä. Ajattelin polkea tuolla nyt ainakin ensi kesään asti ja hommailla sitten sopivan maantiefillarin, kun sellainen sattuu eteen.

Muuta huoltoa tuohon pitäisi varmaan nyt tehdä lähinnä kampilaakerin vaihto tai aukaisu ja uudelleen asennus. Pitää melkoista natinaa polkiessa taas. En tiedä auttaisiko asiaa, jos kerrankin kiristäisi sen johonkin oikeaan momenttiin eikä vaan "irvi-piukkaan" :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aloittelin maasturilla ja ajelin ekan kesän kisani sillä. Ainoa tuunaus oli sileet maasturin renkaat ja takaiskari niin kireelle kun sai ettei keinahtanut joka polkasulla. Toi oli jopa yllättävän ripeä kulkine jostain syystä, vaikka ei periaatteessa pitäisi olla. Seuraava pyöräni oli oikea maantiepyörä, jolla ei mitään järjetöntä harppausta vauhdeissa saanut lyhemmillä matkoilla, pikkasen kuitenkin (luokkaa 28km/h --> 30km/h). Joten eiköhän hybridillä nyt syksyn ja talven treenit vedä ihan komeesti, säästät sitten oikeeseen pyörään nekin rahat mitä tuohon nyt menisi.

Itse en siis lähtisi paljon pimppaamaan tota hybridiä, ehkä ne lukkopolkimet korkeintaan, kun niillä nyt sulalla kelillä kerkee vielä opetteleen, mutta talvella en alkais harjoittelemaan niiden käyttöä ekaa kertaa. Ja ne sitten kerralla semmosta maantiemallia, ettei tartte niitä uusia tulevaan kulkupeliin ekana.

Rookie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpä. Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, jos et ole palstaan vihkiytynyt, että tuo yksi kommentti tuossa välissä kannattaa jättää noteeraamatta...

Joo kyllä Baldinin tekstit on jo tullut tutuksi. Tuollaisia oman elämänsä sankareita on nähty jo niin paljon että sellaiset tunnistaa jo yhdestä viestistä ja se yksi viesti luettiin jo kauan sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en siis lähtisi paljon pimppaamaan tota hybridiä, ehkä ne lukkopolkimet korkeintaan, kun niillä nyt sulalla kelillä kerkee vielä opetteleen, mutta talvella en alkais harjoittelemaan niiden käyttöä ekaa kertaa. Ja ne sitten kerralla semmosta maantiemallia, ettei tartte niitä uusia tulevaan kulkupeliin ekana.

"Kerralla maantiemallia" kuulostaa kyllä pyörän yleiskäyttöisyyden kannalta aika pahalta, kun sillä rajoittaa sen peruspyöränkin ajettavaksi vain kengillä, joilla ei voi kävellä, ts. tekee siitä hankalan "hyötyajopyöränä".

Itse olen kuitenkin yhden täysmatkan ja pari puolikasta mennyt SPD-polkimilla.

Se, että tulee mentyä mahdollisimman paljon "normaalia liikkumista pyörällä", "työmatkatempoa", lisää treenin määrää ja sen kautta nopeutta selvästi enemmän, kuin mitä "hiukan paremmat" polkimet lisäisivät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy