Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoitusohjelmaan kommentteja


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Moi,

Ensinnä, kiitokset kaikille teille jotka olette vinkkejä ja kokemuksia tänne kirjoitelleet. Aloitin juoksuharrastuksen viime syksynä, jolloin asetin tavoitteekseni juosta maratonin tämän vuoden aikana (ilman aikatavoitetta), lähtötaso oli silloin niinkin huono etten jaksanut 2km juosta putkeen. Kun pääsin alkuun lähetin palstalle kysymyksiä kuinka saisin sykkeet tarpeeksi alas jotta juoksu(=laahustus) kehittäisi peruskestävyyttä. Hivenen rikkonaisesti olen treenannut, mutta vihdoin ja viimein saan sykkeet pidettyä 70-75% maksimista, jolloin vauhti on 7,5min/km. Keväällä juoksin puolikkaan aikaan 2,6h. Pitkiä lenkkejä en ole juossut kuin muutaman. Tarkoitukseni olisi juosta niitä jatkossa noin 3krt kuukaudessa. Viimeisimmän pitkän juoksin 1h47min, ja matkaa kertyi ~14km. Onko tämä sopiva pituus pitkälle lenkille? (tuo matka meni kokonaan juosten, ja matkanteko tyssäsi oikeastaan siihen kun polvi kipeytyi). Tarkoituksenani on juosta jatkossa hivenen yli 30km/vko, ja suurin osa treeneistä sykealueella 70-75% (noin 10% harjoituksista menee kovemmalla sykkellää, ja tämäkin vain sen takia etten aina onnistu pitämään sykkeitä noin alhaalla). Treeniohjelmassani on aina kolme raskaampaa viikkoa ja yksi kevyt viikko, niin että km. määrät nousee noin 10% edelliseen vkoon nähden (4vkon rytmillä...). Mitä mieltä olette, voikohan näillä lähtökohdilla päästä maratonkuntoon 3kk aikana, ja olisiko harjoitusohjelmassa jotain muutostarvetta?

Link to comment
Share on other sites

En ole juossut ainuttakaan maratonia, joten varmaan tyhmää etes lähtä kommentoimaan tähän. Mutta kun kommentteja kaivattiin tässä tulee :)

Itselläni on sellainen tuntuma maratonharjoittelusta, että kun 20+ km pitkät lenkit ovat rutiinia harjoittelussa, niin maratonkin alkaa taipumaan.

Kuitenkin kolme kuukautta on pitkä aika. Siinä ehtii tuolla sinun tahdilla sen 9 pitkää lenkkiä käydä veivaamassa. Jos niistä jokainen on vähintään tuo 20km , niin miksikäs ettei maratonillekin voisi osallistua.

Ota vain huomioon, että harjoitusmäärien nosto ei onnistu, ellei keho pysy perässä. Eli ota mukaan vain kunnon ruokavalio, vaikka vitamiini lisät ja hyvä lihashuolto, niin lähtökohdat kunnon harjoittelulle ovat kunnossa.

Link to comment
Share on other sites

Ilman muuta pystyt suoriutumaan ensimmäisestä maratonistasi kolmen kuukauden päästä, jos pysyt terveenä ja pystyt harjoittelemaan.

Itselläni ennen ensimmäistä maraani oli takana yksi pitkä lenkki, joten taipuu se mara ilman aikatavotetta pienemmälläkin rutiinilla, mutta helpompaa toki on, jos saat niitä pidempiäkin lenkkejä alle.

Muuten rutiineihini kuului noin tunnin lenkki kaksi-kolme kertaa viikossa. Ja ekalla maralla aikaa kulutin jotain 5.30 :icon_biggrin: .

Link to comment
Share on other sites

Onko tämä sopiva pituus pitkälle lenkille? (tuo matka meni kokonaan juosten, ja matkanteko tyssäsi oikeastaan siihen kun polvi kipeytyi).

Ne paikat mitkä kipuilee alussa on usein pitkässä juoksussa heikkoja lenkkejä. Vaikkei isosti niistä huolestuisikaan, niin kannattaa silti kuunnella ja yrittää fiksata tilanne ennen kuin siitä tulee ongelma. Pelkkä monotoninen juoksu ei kaikissa tapauksissa kipuilua korjaa.

Suora voimaharjoittelu saattaisi olla yksi lääke, juoksu maastossa ja mäissä toinen ja ehkä myös sopiva XT-laji, missä monipuolinen jalkojen lihaskunto korostuisi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy