Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
artturi

Pirkan hölkkä 2012

Recommended Posts

Hyvin kulki tälläkin N40-sarjan ensikertalaisella! Ehdottomasti ensi vuonna uudestaan, mutta vähän enemmän pitkiksiä alle. Nyt ehdin juosta parin kuukauden aikana ehkä viitisen kappaletta sellaisia vähän alle tai yli parinkympin lenkkiä, enkä koskaan ennen ollut juossutkaan pidempään kuin 22 km. Aikaa eilen meni 3.40, vaikka puolimatkassa vilkaisinkin kelloa, että huh huh, 1.56. Että näinkö kauan tähän meneekin, mutta loppua kohdenhan pystyi sitten kiristämään reippaasti, kun noilta mutapoluilta selvisi. Reidet kramppasi kyllä ihan mehevästi viitisen km ennen maalia, mutta silti taisi kahdesta viimeisestä kilometristä tulla nopeimmat. Oikein oli mukavaa, sopivasti oli päällä, ja eiköhän nämä tönköt reidetkin tästä jonain päivänä vetry... :)

Oma Polar taisi näyttää matkaksi 33,37 km. Itselleni oli vasta toinen Pirkka ja aikakin parani 22 minuuttia viime vuotisesta ollen nyt vähän päälle 3.19. Kun olen tälläinen melkein 90 kiloinen panssarivaunu niin pehmeät polut löivät tällä kertaa takareidet aika lukkoon ja ihan kaikkea ei koneesta saanut irti loppukilometreillä. Puolikkaat meni kyllä ihan samaa vauhtia että vauhdinjako oli sikäli onnistunut. Mukava juoksukisa näin muutoin enemmänkin suksien ja pyörän päällä viihtyvälle...

Nyt on tulokset heidän sivuillaan.

Mielestäni minulle on laitettu liian huono aika. Laitoin paukusta käyntiin ja sammutin maalissa kun olin jo hiljentänyt vauhdin eli about siellä missä ne seisoskeli, jotka räpläsivät numerolappuja. Omalla kellolla 2.39.16, tuloslistan mukaan 2.39.20. Chipinhän pitäisi saada tarkka aika siitä, kun menee lähtö- ja maaliviivojen yli, joten jotain hämärää tossa on. Anyway, heidän sivujen mukaan 1651 maalintulijaa, katsoin sarjat läpi ja olin kaikki sarjat mukaanlaskettuna yhteensä 70. Sitä pidän ihan kohtuullisena hölkkätuloksena. Aina voisi toki mennä paremminkin, mutta ainakin mulle toi oli niin myrkkyä tollainen reitti, joten olen sijoitukseen aika tyytyväinen. Niin moni oli kuitenkin hitaampi.

Jea! Ihanainen Pirkan hölkkä päästy maaliin neljännen kerran. Täytyy sanoa, että kuraisin tähän mennessä missä olen mukana ollut, eikä siinä mitään, mahtavaa oli jälleen. Hervannan mäet olivat juuri niin mukavat kun muistelinkin. Edellisestä Pirkasta olikin aikaa se kolme vuotta.

Itse juoksuun lähdin vain perinteitä kunnioittaen, tähtäimessä päästä vain Nirvaan ehjänä ja hymyillen sekä nautiskella Suomen ja Pirkanmaan syksystä. Ja tulihan se pikku tihkukin sieltä! Avot! Lähdin suhtkoht rauhallisesti siinä kolmen tunnin juoksijoiden ryhmässä ja totesin ettei mikään ole muuttunut; kasapäin itsestään liikaa luulevia ja varmoja uupahtajia:) Mutta mikäs siinä, kyllä tavotteita pitää olla! Ja täytyy arvostaa heitä, loppu oli varmasti raskas ja koettelemuskin varsin kova, eikä Hervannan mäetkään varmaan jättäneet kylmäksi, ei käy kateeksi! Vaikken itse ole ns. vakavissaan (mikä sitten on vakavissaan ja mikä ei) juossut sitten 2009, niin ajattelin että tämän vuoden kesästä asti pikkuhiljaa löytynyt juoksukiima ja harjottelumotivaatio siivittäisi ainakin kolmeen tuntiin, ja alku olikin hyvän tuntuista, eikä alle kolmen tunnin vauhti tuntunut lainkaan pahalta. Kuitenkin kesällä juostu maraton, ilman suurempaa harjoittelua, toi jonkunlaista luottoa kestävyydestä.

Polut oli kuraiset, ei tokikaan kokeneille, mutta ainakin tälläselle tissiposkelle:) Mutta kyllä siellä vaan taas laitettiin menemään ruuhkajonoissa, vaikka löysää velliä ja liukasta olikin. Olisi voinut jopa mennä lujempaakin polkuosuuksilla, mutta paha semmosta junaa on lähteä niin kapealla osuudella ohittelemaan, parempi oli muutenkaan aiheuttaa pahennusta moisilla:) Täytyy antaa propsit heille jotka tarjosivat tietä, iso kiitos teille ja osotus hyvästä hengestä!

Ja ei olisi kyllä tullut mieleenkään haalia kylmiä juomia 20km jälkeen:D Vatimaista. Maalissa kylmä maistui kyllä mainiosti:) Ja illalla myös kylmä tumma tsekkiläinen huurteinen..

2:37 ja osia sain ajaksi, joka jää ennätyksestä reilun 6 ja puoli min. Mutta jäipä hyvät tuntemukset. Ehkä sitä taas hurahtaa vähän harjotteleen ja ens kesänä koitetaan Kom Igen -temppua muihinkin kisoihin. :) Mutta nyt pidetään taukoa juoksemisesta ja päätetään tämä lyhyeksi jäänyt juoksukausi tähän. Nyt jos keskittyisi elämöimään katsomoissa kannattaen paikallista kiekko- sekä jalkapalloseuraa!

Ensi vuonna toivottavasti taas mukana. Mutsin viitoittamalla tiellä mennään ja kenties jonain vuonna saadaan kympit paukkumaan Pirkoissakin:) Ole!

Toivottavasti kellekään ei käynyt kuten norskille: https://twitter.com/VibekeSkofterud/status/254886130313469952/photo/1

Ehkä nuo kuvat pelästyttävät Pirkkojakin ja ensi vuonna on paremmat tiet. Pirkka on muuten suosittu Norjassakin tai oli ainakin vielä 10v sitten: http://www2.hs.fi/english/archive/news.asp?id=20020403IE14

Vaikka matkaa oli muutama sata metriä enempi kuin aikaisemmin, niin lisämatka sinänsä ei tainnut tehdä ajallisesti kovinkaan paljoa lisää loppuaikaan; tieosuus oli varmasti 20-30s/km nopeampi juosta kuin polkuvaihtoehto. Näinollen uskoisin loppuaikojen olevan kohtuulisen hyvin verrannolisia edellisten vuosien aikoihin. Siihen nähden loppuajat olivat aika huonoja; voittoaika yli 10 min hitaampi kuin viime vuonna. Olen pitänyt 2.25 alitusta verrannolisena 3 tunnin alitukseen maratonilla. Tänä vuonna alle 2.25 juoksi 21 juoksijaa. Tämä määrä on selkeästi heikoin lukema sinä aikana, kun mä olen osallistunut kisaan. Aikaisempi hitain vuosi on ollut 2005 jolloin 34 alitti 2.25. Maaliin asti juosseiden määrissä ei ole ollut kovin suuria heittoja, joten tänä vuonna reitti oli polkujen osalta vain reilusti hitaampi kuin viime aikoina. Pirkan alkuaikoina reitti oli varmasti sateisina syksyinä todella mutainen ja hidas. Nythän suurin osa reitistä on todella hyvässä kunnossa. Ja vaikka kuivin jaloin onkin kiva juosta, niin mun mielestä Pirkan luonteeseen kuuluu maastojuoksu. Toivottavasti tuo maantiereitti ei jää pysyväksi muutokseksi.

Vähän fifty-sixty fiilis, että ehdotanko yleistä Pirkan Hölkän boikottia. Siis itse en ole tänä vuonna osallistumassa, mutta muiden osalta. Tilannehan on se, että sieltä tuli esite postitse ja tämän vuoden tilanne on se, että siellä ei pääse uimaan, saunomaan, peseytymään, kun Kalevan uimahalli on remontissa. Siis haloo, onhan Tampereella muitakin uimahalleja, esim. Tesoma on hyvä, miksei sinne pääse? Esitteessä lukee, että maalissa rajoitetut suihkutilat. Jokainen muistaa kuinka mutainen tuon kisan maalissa on ihan lenkkareita myöten, joten onhan tuo skandaali. Toisaalta lähettivät mukana "lahjuksena" vähän mielipahaa korvaamaan Zalandon 10€ etusetelin, jonka ansiosta sain tilattua Tempo 5:t hintaan 44,95€, joten sen takia fifty-sixty. Olisi sen peseytymisen ja allasmeiningin voinut silti järjestää :tana:. Siis ihan muita kilpailijoita ajatellen, itsehän en osallistu.