Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
artturi

Pirkan hölkkä 2012

Recommended Posts

Uskaltaisikohan tänne lähteä täytenä aloittelijana? Alkoi lenkkeily vasta elokuun alussa ja kilometrejä on kertynyt vasta n.150. Ylivoimaisesti pisin lenkki on eilen juostu (osin kävelty) 23km aikaan 2t 44min (muuten pisimmät n.14km). Tämä oli kyllä varsin mäkisessä maastossa (Garminin mukaan elevation gain 840m, edestakainen matka). Kävelin kutakuinkin kaikki ylämäet. Lenkki meni varsin mukavasti, kahdenkympin kohdilla alkoi hieman painamaan reisissä ja polvet oli melko kipeät mutta en kyllä mitenkään kaikkeni antanut ollut. Tänään polvia särkenyt alkuiltaan asti ja pohkeissa tuntuma että jotain eilen tuli tehtyä mutta ei varsinaista kipua.

Uskaltaisiko näillä pohjilla lähteä matkaan? Tai oikeammin uskaltaisko näillä pohjilla lähteä matkaan siten ettei ihan konttaukseksi menisi loppu?

Onhan tuo ihan mahdollista - muistaen puhki kuluneen ohjeen siitä kumpi tappaa: matka vai vauhti. Itse menin ekaan Pirkkaan, kun olin aloittanut kesäkuun puolivälissä 3 (max 4) krt viikko harjoittelun. Pisin lenkki alla oli samaa luokkaa kuin sinulla: 24km. Pari parikymppistä lisäksi. Muistan, että nuo pisimmät ei kovin kevyeltä silloin tuntuneet ja hieman hirvitti mitä tapahtuu viimeisellä kympillä. Itse juoksu ja toipuminen sujui kuitenkin oikein hyvin.

Uskaltaisiko näillä pohjilla lähteä matkaan? Tai oikeammin uskaltaisko näillä pohjilla lähteä matkaan siten ettei ihan konttaukseksi menisi loppu?

Kun mä juoksin ekan Pirkan hölkän, niin takana oli jo hieman pidempi jakso juoksua. Juoksukilometrejä oli reilusti enemmän takana, mutta pisin lenkki oli 20km. Kun sitten vauhti ekassa Pirkassa alussa oli järjettömän kova kuntoon nähden, niin loppu meni todella hitaasti. Mä olen sitä mieltä, että A.N.Tin kannattaa ilman muuta lähteä mukaan. Alussa vain hieman varovaisemmin ja tavoitteena vain maaliin pääsy yrittäen juosta koko matka. Ensi vuonna sitten parantamaan aikaa hieman pidemmällä harjoittelulla.

Tänään tuli postissa numerolappu ja oheismateriaalia. Ohjeissa luki, että kiinnitä ohessa oleva numerolappu varustekassiisi. Oliko muilla sitä lappua? Mulla sitä ei ollut. Täytyy pistää oma teippi tai lappu reppuun kiinni.

Onhan tuo ihan mahdollista - muistaen puhki kuluneen ohjeen siitä kumpi tappaa: matka vai vauhti. Itse menin ekaan Pirkkaan, kun olin aloittanut kesäkuun puolivälissä 3 (max 4) krt viikko harjoittelun. Pisin lenkki alla oli samaa luokkaa kuin sinulla: 24km. Pari parikymppistä lisäksi. Muistan, että nuo pisimmät ei kovin kevyeltä silloin tuntuneet ja hieman hirvitti mitä tapahtuu viimeisellä kympillä. Itse juoksu ja toipuminen sujui kuitenkin oikein hyvin.

no ite menin ekalle maratonille, kun en ollut ikinä juossut yli 10km lenkkiä, enkä harrastanut juoksua muutenkaan. Silti pääsin sieltä about 4h netolla kotiin (vaikka silloin ei ollut chippejä ja nettoaikoja). Rohkeasti tulta päin.

Sain tänään muuten numerolapun jo postitse. Samoin sain vinkin, että kannattaa lähteä vähän pitävimmillä kengillä. Niinpä en laita maratonkisakenkiä, kun niissä on slicksipohjat, vaan noi Brooksin Adrenalinet. Painoa on vähän enemmän, mutta myöskin kuviota. Vaikka niillä on juostu vain 52,5km ja vituttaa lika niin ne ovat mustat, joten mahdollinen kura ei niissä sillä tavalla näy. Kerran kun tekee sateessa lenkin niin hiekka menee veke, eikä jää fläkkejä.

Pakko kyllä ite startata tonne suht rauhallisesti, kun en tiedä reittiä yhtään, enkä oo tehnyt mitään pitkiksiä, joten ei mitään all-in 4.10 vauhdilla. Pikemminkin päin vastoin.

Tänään tuli postissa numerolappu ja oheismateriaalia. Ohjeissa luki, että kiinnitä ohessa oleva numerolappu varustekassiisi. Oliko muilla sitä lappua? Mulla sitä ei ollut. Täytyy pistää oma teippi tai lappu reppuun kiinni.

Ei ollut lappua täälläkään.

Vikon kun vielä sataa, niin missä kunnossa reitti onkaan.

Varustekassin lappu teillä tietämättömillä täälläkin. Onko meillä ollut sama kirjeen pakkaaja?

Varustekassin lappu teillä tietämättömillä täälläkin. Onko meillä ollut sama kirjeen pakkaaja?

Lappu puuttui minultakin. Puuttui muuten viime vuonnakin.

Onneksi nyt oli mukana sellainen Valkeakoski-esite, jonka paperi on sopivan jämäkkää tuohon tarkoitukseen. Takakannessa on riittävästi valkoista tyhjää tilaa, että sitä voi käyttää. Jos nyt muuten ei satu valkoista paperia kotona olemaan;-)

Treenit alkaa olla tehty. Vähän pitäisi vielä kuntoa saada viimeisellä viikolla nousemaan, mutta en päässyt sille tasolle mihin halusin. Eli kesällä suunniteltu 2.15-tavoite pitää luovuttaa ja tapella sitten 2.20-rajasta, ja tiukkaa tekee sekin.

Nyt ei tarvitse enää ottaa paineita aikatavoitteista, kun matka on noin oleellisesti muuttunut. Eli otetaan rennosti!

Hyvä idea, mutku ... ei sitten millään meinaa pystyä. Enkka piti tehdä. Tulossa kyllä all-time top#1 tai top#2 viikko kilometreissä, joten saattaa tulla hieman nahkeakin reissu.

Anyway, laskeskelin aamulenkillä korjaussarjaa. Päädyin tavoitevauhtiini peilaten: +3min 12s. Olkoon +3min - kun ei tuota lisämatkaa (tietenkään) ole tarkkaan mitattu.

Hieno fiilis lähteä kerrankin matkaan ilman mitään tavoitteita tai no tavoitteena on nautiskella syksyisisät poluista ja hienosta tunnelmasta. Sen verran tavoittellisuutta juoksussa kuitenkin on, että en aio saunoa reitin varrella vaikka sellaistakin mahdollisuutta on tarjolla :)