Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Recommended Posts

Vuosi sitten kävin ilmoittautumassa 2:50-ketjuun, eikä sen suhteen tänä juoksukautena erinäisistä syistä johtuen juuri edistystä tapahtunut.  Silti tämä ketju herätti kiinnostusta, sillä paikallisen urheiluseuran ennätys on niinkin "vaatimaton" kuin 2:37. Joten siinähän on hyvä syy haluta huomiota ja saada vähän päteä. Eihän tämä ensi vuoden tavoite taida millään olla, mutta jollakin aikavälillä, lähitulevaisuudessa? Toivottvasti kukaan tuttu ei ole tätä lukemassa!

Mitähän tuo sitten vaatisi? Tällä hetkellä kympin kunto taitaa olla vaadittavaa vauhtia, joten joitakin vuosia riittävästi (5000+ km?) riittävän laadukasta harjoittelua. Eli lisää kestävyyttä.

Onko tämäkin tahdosta kiinni? :smiley:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinhän siinä sitten kävi, kuten edellistä viestiä kirjoittaessani vähän arvelin, että yritys saada bruttoaikakin alle 2:40 rajan osoittautui hankalaksi. Erilaiset töihin liittyvät seikat sekä erityisesti läheisten terveysongelmat ovat estäneet harjoittelun siinä määrin, että todellinen yritys on jäänyt tekemättä.

 

Asia korjautuu toivottavasti Berliinin maratonilla ensi syksynä. Lähtötilanne on aika neutraali. Sain keväällä juostua ihan ok, mutta en mitenkään erityisen paljon ja kovat juoksut puuttuivat melkein kokonaan. Lisäksi keväällä oli jonkin verran juoksutaukoja. Toisaalta kesä ja alkusyksy näyttävät aiempia rauhallisemmilta, ja mahdollistavat varmaankin systemaattisen harjoittelun. Toivottavasti vanha jalkapöydän vaiva pysyy kurissa. Tästä päivästä alkaa siis uusi, tavoitteellinen harjoittelukausi. Kisa on vajaan 14 viikon päästä, eli siihen asti pitää jaksaa ponnistaa.

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pientä päivitystä projektin tiimoilta sikäli, että hiljaisuudesta huolimatta 2:40 alitus neljän viikon päästä Berliinissä on edelleen tavoitteena. Kesän treenit sujuivat suht ok, vaikka juoksukilsoja tulikin suunniteltua vähemmän. Kuten pelkäsin, jalkapöytä alkoi taas vaivata ja sen vuoksi juoksusuunnitelmia piti aina välillä muutella. Viime viikolla jouduin pitämään jo isompaa juoksutaukoa, mutta onneksi lääkärissäkäynti auttoi. Toivottavasti jalka kestää vielä tulevat viikot. Toinen ero suunniteltujen ja toteutuneiden juoksujen välillä oli se, että lämpimän kesän vuoksi tehokasta juoksua tuli tehtyä aika vähän. 


Edellisistä haasteista huolimatta tämänhetkinen kunto on viimevuotista parempi. Silloin juoksin puolimaratonin vajaan 10 asteen "lämmössä" hieman yli 1:18 aikaan ja siitä kaksi viikkoa myöhemmin soolojuoksuna kokonaisen 2:40:42. Tänään Paavossa puolikas 1:17:12, auringon paistaessa ja lämmön ollessa 20+ astetta. Eli ainakin viime vuoden juoksuihin peilaten 2:40 alitus näyttäisi olevan hyvänä päivänä tehtävissä, varsinkin kun Berliinissä riittää selkiä peesattavaksi 🙂 
 

  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Numero haettu (11762), aamupala syöty ja tavarat pakattu. Tunnin päästä matkalle kohti lähtöaluetta. Edellisen kirjoittelun jälkeen harjoittelu meni alamäkeä yllättävien työkiireiden ja odottamaani rasittavampien työmatkojen vuoksi. Onneksi matkalta tuliaisena (tai työstressistä) saatu vatsatauti jäi pieneksi ja oli jo viikko sitten. Odotukset hyvästä juoksusta ovat siis poissa, mutta merkillisesti se myös rauhoittaa mieltä. Juoksu sujuu miten sujuu.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 tuntia sitten, Ghatmando kirjoitti:

Edellisen kirjoittelun jälkeen harjoittelu meni alamäkeä yllättävien työkiireiden ja odottamaani rasittavampien työmatkojen vuoksi. Onneksi matkalta tuliaisena (tai työstressistä) saatu vatsatauti jäi pieneksi ja oli jo viikko sitten. Odotukset hyvästä juoksusta ovat siis poissa, mutta merkillisesti se myös rauhoittaa mieltä. Juoksu sujuu miten sujuu.

 

Ilmeisesti ihan kelvollisesti sujui ;). Onnittelut!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi viikkoa jäljellä, ja ihan lupaavalta vaikuttaa.

 

Tänään juoksin syksyn kovimman harjoitukseni: 14 kilometrin kisa (@3.40), ja sitä ennen sama reitti verryttelynä (@4.25). Välissä kenkienvaihto ja 20 minuutin tankkaustauko. Kisassa jouduin aika koville. Maasto oli mäkinen, ja jouduin käymään kolmossijan eteen loppukirikamppailun.

 

Ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että akillesjänteet kestivät hyvin tuon raaston kisakengät jalassa. Olin suunnitellut tekeväni vielä kaksi kovaa harjoitusta (jassot ja 10 km vk) ennen maraa, mutta voi olla, että teen vain jassot. Tuntuu siltä, että tästä päivästä on syytä palautella huolella.

 

Yhdet jassot juoksin jo keskiviikkona.10x800/2' meni keskiarvolla 2.40 eli pari sekuntia kovempaa kuin keväällä ennnen Joensuun maratonia. Siten kaikki ennusmerkit vihreitä. Influenssarokotuksenkin kävin ottamassa, joten aika levollisin mielin odottelen H-hetkeä. Kaikki tehtävissä oleva on tehty.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎23‎.‎9‎.‎2018 at 19.54, Ghatmando kirjoitti:

Olin lähtökarsinassa B (2:40-2:50 tuloksen juosseet), joka tuossa vaiheessa pursui jo yli tilansa. Mahduin juuri ja juuri sisään. Edessä oli useampi sata juoksija ja siksi tuo ero brutto- ja nettoaikojen välillä kasvoi noin suureksi. 

Kansainvälisissä tapahtumissa pitää unohtaa suomalainen ujostelu, vaan mennä sinne väkisin. Muistan 2010 Berliinissä, kun varustesäilytystä ei meinannut millään löytyä, kun ne teltat eivät olleetkaan ihan numerojärjestyksessä. Sen seurauksena tuli vähän sellainen kiire fiilis ja kun noustiin mutaista nurmikkoa ylös kohti karsinoita, niin ajattelen mitenköhän tässä ehtii hyvään kohtaan, mutta sitten kun näin sen mestan ja että on ryysis jostain aukosta, niin kävelin suoraan eteenpäin ja hyppäsin sen aidan ylitse karsinan etuosaan. Sieltä vielä hivutin itseni väkijoukon poikki toiselle puolen, koska halusin olla reunassa, missä pääsee juoksemaan muista ohi tarvittaessa. Lupaa ei kannata siis kysyä, vaan mennä silloin kun paikka tulee. Tarvittaessa vaikka aidan yli.

On ‎23‎.‎9‎.‎2018 at 19.54, Ghatmando kirjoitti:

 

Maalissa ja sen jälkeen olin yhtä hymyä: pitkäaikainen tavoite saavutettu hyvällä marginaalilla. 

hieno suoritus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä. 

 

Nyt näyttää siltä, että 2.40 jää minulle tavoittamattomaksi rajaksi.

 

Frankfurtin (2.44) jälkeen pidin taas kunnon harjoitustauon ja palasin systemaattiseen treeniin vasta tammikuussa. Jotta akillesjännevaivat eivät uusiutuisi, päätin kuunnella tarkasti kroppaani. Sillä olikin aika paljon asiaa. Neljän kuukauden harjoitusjakson kilsat jäivät noin tuhanteen. Akillesjänteet eivät kipeytyneet, mutta reiteen tuli jonkinlainen revähdys, joka häiritsi viimeisen kuukauden treeniä.

 

Maratoniksi valikoitui pieni Vändran maraton Virossa. Reitti oli tasainen ja lämpötila sopiva 8 astetta. Olosuhteet siis kunnossa. Lähdin liikkeelle rohkeasti, liian rohkeasti. Ensimmäinen kymppi meni puolimaratoonarin peesissä alle 38 minuutin, eli alle 2.40 vauhtia.

 

Jänikseni kääntyessä kympin jälkeen takaisin vauhti hieman hidastui, mutta puolikkaaseen tulin noin 1.22. Käännöksen jälkeen muutaman kilsan puhalsi vastatuuli, ja vauhti hidastui entisestään. 31 kilsan jälkeen tilanne muuttui katastrofaaliseksi: jalat olivat aivan lopussa ja vauhti enää vähän alle 5/kilsa. Jos tämä olisi ollut kaupunkimaraton, olisin jättänyt kesken. Nyt oltiin kuitenkin keskellä virolaista maaseutua ja ainoa keino palata kisakeskukseen oli jalan.

 

Lyllersin hitaita kilsoja tuskan ja vitutuksen pikantisti maustamisessa tunnelmissa. Maali koitti vihdoin ajassa 3.01. Tuloksena siis noin 20 minuutin yltiöpositiivinen splitti ja viimeinen kymppi yli 10 minuuttia hitaammin kuin ensimmäinen.

 

Mitä tästä opin: maratonille ei voi mennä, jos jalat eivät ole tottuneet iskutukseen, ja se taas onnistuu vain kilsoja keräämällä. On ihan turha mennä elvistelemään jollain vanhojen pohjien voimalla. Kunto oli muuten kyllä ihan hyvä enkä oikein edes hengästynyt. Puolimaraton olisi varmaan mennyt lähelle ennätystä, jotain 1.17-1.18, luulisin.

 

Tilanne on nyt se, että enää en maratonille lähde, jos takana ei ole usean kuukauden harjoitusjaksoa, jolla kilsoja kertyy vähintään 300 kuukaudessa. Se taas vaatii jalkojen pysymistä kunnossa, ja sitä en uskalla pitää kovin todennäköisenä. En aio käydä fyssarilla kerran viikossa, lapsiperheessä on rahalle parempaakin käyttöä.

 

Kansi kiinni ja kuulemiin - tai sitten ei.

  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennukset jopa -70%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy