Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Avataan nyt tämäkin ketju. Ensi vuonna on tarkoitus lähteä rajaa rikkomaan. Toivottavasti foorumilta löytyisi muutama muukin hullu yrittäjä. 2:30 ketjuun ei ole mitään asiaa, mutta tätä voi vielä pitää teorissa mahdollisena.

Tällä hetkellä mahdollisia suorituspaikkoja on ainakin Riika (23.5?), Edinburgh (26.5), Vienne (26.5) ja Tukholma (1.6). Olisihan tänä vuonnakin vielä mahdollisia juoksuja Vantaa jne., mutta nyt ei oikein nappaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa että saatiin tämä ketju pystyyn! Voisin ilmoittautua myös mukaan jahtaamaan 2:40 alitusta. Aikataulusta en osaa vielä sen enempää sanoa, kuin että tänä vuonna se ei tule tapahtumaan. Toivottavasti Vantaan mara kertoo kuitenkin vähän suuntaa, että milloin tuon rajan alitus voisi olla realistista. Tarkoitus olisi kuitenkin lisätä juoksutreeniä ensi kaudella ja toivottavasti 2:40 alituskin tulee sen myötä aikanaan ajankohtaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kait tässä pitäsi olla suurempia ongelmia. Itse juoksin Helsingissä suht tasaisella vauhdinjaolla 2.45.xx ja siitä 6 viikkoa Joutsenossa 2.39.59 (aivan järjettömällä vauhdinajolla eka puolikas 1:16.xx). Vedin vain perusharjoittelua, muutaman 10k ratakisan ja yhden 10*1k lyhyellä palautuksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ketju sopii minullekin. Sopivan kova tavoite. Ja nimenomaan kova minulle. Mutta samalla mielestäni realistinen. Jos tämä joskus onnistuisi. Toki pitää saada hyvä treenijakso alle ja ongelmaton tilanne kaikkinensa terveyden ja muidenkin juttujen suhteen. Mielellään kovemmilta juoksijoilta kuulisi vinkkejä ja kokemuksia, miten tuo raja on tullut rikottua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä nyt ei ole mitään vinkkejä Mensongelle, vaan ihan omien ajatusten järjestelyä tähän palstannurkkaan.

Mun tapauksessa tässä on kolme asiaa, joiden perusteella homma luistaa tai siten ei:

- ajankäyttö: elämä ei ole (onneksi) pelkkää juoksemista, ja viime vuosi oli jo sopivasti limitillä ajankäytön suhteen. Tässä elokuulla kun systemaattinen harjoittelu on nyt alkanut, niin projektiin on sijoittaa tuonne maaliskuulle saakka tuommoiset 100-130km/viikko. Mukaan tulee väkisin joitain viikkoja vähemmilläkin kilometreillä. Luettakoon se ennemmin eduksi kuin tappioksi. Tuntuva fiksaus on heittää kuntosalitreenit aamulle, niin illat ei veny liian pitkiksi, kuten viime vuonna, jolloin monesti tein illalla sekä juoksu-, että saliharjoittelun. Lyhyemmän aamulenkin voi samalla vetää salin matolla.

- terveys: Tähän ei varmaan tarvitse perusteluja antaa. Lihaskuntotreeniä otan aikaisempaa enemmän mukaan a) vammojen estämiseksi ja b) josko siitä saisi vähän myös juoksuun etua

- motivaatio: Yksi tapa motivaation kasvattamiseksi on tehdä tavoitteesta julkinen. Sen vuoksi täällä voikin huudella asiasta ja asia vierestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Julkinen tavoite on tosiaan hyvä porkkana ja piiska. Eihän sitä kehtaa sluibaillakaan, kun on tavoitteen julki sanonut. Treenaamisesta on nyt jo vuosien kokemus. On tahkottu juoksumäärää, hiihdelty, vähän pyöräiltykin. On juostu kovaa ja reipasta yksin ja porukassa. Tämä kesä on ollut aika yksinäistä puurtamista, kun keskenkuntoisena ei oo muiden rallattelua viittiny lähtee takaapäin edes kattoon. Mutta taas on tullut kokemusta vaihtelevasta harjoittelusta uusissa muodoissa.

Mulla terveystilanne tarkoittaa lähinnä hemoglobiinia. Jos se on kunnossa, muita ongelmia ei juuri ole. Mitä nyt nilkka voi mennä lukkoon. Siihen onneksi on apu tiedossa. Kuntopiirit ja huoltavat treenit ovat tärkeä osa palettia ja niitä pitäisi vaan muista tehdä. Vesijuoksu, kuntopiirit, loikat, venyttelyt, hieronnat. Kaikista on apua ja niihin pitää myös panostaa.

Kevätmaratonien osalta omien kokemusten perusteella, voi ongelmaksi muodostua asfaltti-iskutuksen puute. Talvella kun täällä ei siihen saa jalkoja oikein totutettua. Esport kovuudessaan palvelee asiaa jotenkin, mutta ei ole kuitenkaan ihan yksyhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä kesä on ollut aika yksinäistä puurtamista,

Tuo on myös yksi osa-alue, johon pitää hakea muutosta. Liian suuri osa treeneistä tuli tehtyä yksin. Nyt olisi intoa vetää enemmän kovia treenejä ja pitkiksiäkin porukassa, pienessäkin. Viime kautena kiersin Pirkkolan rinkiä vain viitisen kertaa porukassa, Areenalla tuli vähän enemmän yhteistreenejä. Itse asiassa Areena on melko hyvä paikka vetää kovia treenejä ilmapiirinsä vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kait tässä pitäsi olla suurempia ongelmia. Itse juoksin Helsingissä suht tasaisella vauhdinjaolla 2.45.xx ja siitä 6 viikkoa Joutsenossa 2.39.59 (aivan järjettömällä vauhdinajolla eka puolikas 1:16.xx). Vedin vain perusharjoittelua, muutaman 10k ratakisan ja yhden 10*1k lyhyellä palautuksella.

Taitaapi lähtökohtaisesti ForrestG:n juoksupohjat olla eri kaliiperia kuin monen muun. Ja 2.45 ei tuolloin tainnut olla ihan aikaisempaa ennätysvauhtiasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä laitan ketjun myös tarkkailuun, jos tarttuisi joitakin kokeiltavia vinkkejä. Itse tavoite ei vielä tunnu realistiselta, mutta katsotaan mitä loppusyksy tuo tullessaan. 2:45 alle nyt ainakin lähden yrittämään, jos se jää marraskuussa rikkomatta.

Mikähän muu voisi olla motivoiva tavoite : 2:42:19.5, 2:44:00 (ensi vuoden ikä. Siitä vois sitten vaikka jo alkaa hiipua minuutin vuodessa. 60v alle 3h. Hmm)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaapi lähtökohtaisesti ForrestG:n juoksupohjat olla eri kaliiperia kuin monen muun. Ja 2.45 ei tuolloin tainnut olla ihan aikaisempaa ennätysvauhtiasi.

Tilastopajan mukaan ForrestG puhuu vuodesta 2005, mistä on jo aikaa. Terveydestä olisi rajan tavoittelussa tosiaan hyötyä. Aikaa ja motivaatiota (käytännössä sama asia) mulla on, kun juoksu on elämän tärkein asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaapi lähtökohtaisesti ForrestG:n juoksupohjat olla eri kaliiperia kuin monen muun. Ja 2.45 ei tuolloin tainnut olla ihan aikaisempaa ennätysvauhtiasi.

Tilastopajan mukaan ForrestG puhuu vuodesta 2005, mistä on jo aikaa. Terveydestä olisi rajan tavoittelussa tosiaan hyötyä. Aikaa ja motivaatiota (käytännössä sama asia) mulla on, kun juoksu on elämän tärkein asia.

Molemmat puhuvat totta, vaikkakin oli 2.45 aikaisempaa ennätysvauhtiani, mutta olihan sitä tullut treenailtua pohjia jo ennen tuota. Kisoissa vain ei hirveesti tullut käytyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tässä motivaatio rajan rikkomiseen alkaa löytyä, kun ei ole ainoa lajiaan. Talvella pyrin hiihtokauden ohessa pitämään "perusjuoksukunnon" yllä tekemällä hiihdon ohessa vähintään yhden pitkän, ja yhden kovan vetotyylisen treenin. Viimeistään maaliskuun alussa alan keskittymään enemmän juoksuun. Tarkoitus on aloittaa "juoksuleirillä" jossain lämpimässä. Viime keväästä viisaampana annan itselleni kuukauden enemmän aikaa maratonia varten. Luulen/toivon sen riittävän. Jos hommaa menee plörinäksi, niin sitten laitetaan uusi yritys vasta jonnekin marraskuulle.

Treenin suhteen tulen lisäämään maratonvauhtia reippaasti kovempia vetoja (100-400m). Olen laiminlyönyt nämä lähes kokonaan. Vauhtikestävyyttä löytyy, mutta nopeuttakin tarvitaan. Ajattelin tehdä myös pitkiä, hieman maratonvauhtia kovempia esim.2000m vetoja. Kovat tempojuoksut about 8-16km tulevat myös mukaan ohjelmaan. Toivottavasti näillä lääkkeillä saisi pientä kehitystä aikaan.

Jossain vaiheessa olisi hienoa vetää muutama treenikin yhdessä. Viimeistään ensi vuoden puolella, kun kaikilla on kisa kalenterissa. Itse kuulen mielelläni viisaampien mielipiteitä, ja omakohtaisia kokemuksia tavoitteellisesta maraton-juoksusta. Tässä ketjussa voisi ainakin vaihtaa treenijuttuja keskenään. Mielenkiintoista nähdä miten porukka treenaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy