Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Samuli

Kiekkokysymys

Recommended Posts

Tarkoitus olisi lähteä reilun viikonpäästä Challenge Copenhagen -kisaan. Vielä arvon kummilla kiekoilla kannattaisi lähteä. Tuubi vai avo?

Olen tämän kesän ajanut reynoldsin 46mm tuubikiekoilla ja tufon teipeillä kiinnitetyillä kumeilla. En ole kuitenkaan onnistunut saamaan rengasrikkoa kesän aikana, joten kumin paikkaaminen litkulla tai koko tuubin vaihtaminen on jäänyt kokematta. Kisatilanteessa ei viitsisi alkaa opettelemaan. Toki on tässä vielä aikaa harjoitella. En kuitenkaan haluaisi että kisa kaatuisi rengashuoliin.

Toisen vaihtoehtona on lähteä avoilla Shimano Rs30 ja GP4000 kumeilla. Avokumeilla renkaanvaihtoa on harjoiteltu ja sitä ei niin kovasti tarvitse jännittää.

Kysyn sen takia, koska ainakin juttujen mukaan Köpiksessä on paljon pientä liuskekiveä tiellä, joka aiheuttaa rengasrikkoja.

Mitä sanoo raati?

Itselläni on karuja kokemuksia Köpiksen fillarereitistä parin vuoden takaa.. Rengasrikkoja taisi tulla 4kpl (ja paikka-aineita oli kolmeen). En tiedä sitten johtuiko tämä enemmän edellisen yön myrskyn tielle tuomasta pienestä kivestä vai asfaltin laadusta (joka on kuulemma terävämpää kuin täkäläinen). Suomessa ei ollut minullakaan ollut mennyt juurikaan renkaita.

Reitin varrelta, katsojilta yms., olisi saanut sisärenkaita, mutta kenelläkään ei tuntunut olevan tuubeja. Sinuna siis laittaisin litkut tuubin sisään, ottaisin paikka-aineita ja lisäksi ainakin yhden kokonaisen vararenkaan sekä riittävän määrän co2 -patruunoita. Jos siis päädyt tuubeihin.

http://tajut.blogspot.fi/2010/08/challenge-copenhagen-1582010-ironman.html

Itse lähtisin sellaisilla kumeilla joita osaa helposti ja nopeasti vaihtaa. Onk tuolla köpiksessä ihan normaali ongelma noiden renkaiden kanssa? Itse olen miettinyt ensivuodeksi tuota kisaa, mutta jostain syystä rupee epäilyttää kun luki tuon lasserin hurjan kertomuksen kisan kulusta rengasrikkoineen (huikea suoritus muuten). Pitäisiköhän kuitenkin miettiä jotain muuta kisaa...

No ei tarvitse miettiä muita kisoja vaan miettikää ennemmin renkaita..jotkut lähes uudet pistonkestävät ns. tavalliset renkaat niiden 20g kevyempien ultralight kisatuubien tilalle (joiden kanssa sitten otetaan 500g litkuja & renkaita 'tarakalle' jarruttamaan menoa). Ei tainnut jupiskaan paikata siellä 2010 kertaakaan kun oli Michelin pro race:t??

Muokattu

Joo taisin olla ainoa suomalainen, jolla ei ollut rengashuolia. Mulla oli käytössä normisetti misukka pro3race + lateksi sisurit. Jokunen viilto oli tullut renkaaseen, mutta kesti.

2010 keli oli aika poikkeuksellinen. Kisaa edeltävänä päivänä satoi ehkä eniten mitä olen koskaan kokenut ja sit kaikenlaista ryönää oli valunut teille. Mukulakivipätkälle kannattaa myös tulla suht maltillisesti...

Hyvä kisa kuitenkin. Sinne tai Kalmariin 2013!!!

Kiitos kommenteista. Aikamoinen tarina lasserilla. Kai se rengasrikkosuma koski nimenomaan tuota vuotta 2010.

Taidan taipua oman mielenrauhan vuoksi tuohon avokiekkosettiin. Uudet Contin GP 4000 renkaat alle, niin hyvä tulee.

Seuraavat aerokiekot saatan kyllä ostaa avona. Jotenkin on vaan helpompaa. Toki jos opettelisi liimaamaan ja touhuamaan tuubien kanssa niin mikä ettei. Tällä kokemuksella ei viitsi lähteä tuonne asti opettelemaan. Eihän tuo reynolds nyt niin super aero ole, mutta lähes kilo enemmän painoa kiekoissa tuo aikalailla raskaamman fiiliksen. Vaikuttaako se sitten nopeuteen helpohkolla reitillä, en tiedä. Mutta nimenomaan tuo ajotuntuma on ihan eri.

Juu, Köpikseen vaan! Oli loistava kisa ja resgasmurheet teki vaan ekasta täydestä matkasta vieläkin ikimuostoisemman tarinan.:) Alla oli tuubit raskaammasta päästä, ei mitään ultralighttejä, mutta ilman edeltävää myrskyä ei varmaan ihan vastaavia ongelmia ole odotettavissa.

Hei,

En tiedä pyörän teknisestä puolesta tuon taivaallista, joten ajattelin tiedustella asiaa viisaampien kautta. Olen siis ostamassa korkeaprofiilin kiekkoja avorenkaalle, haluaisin tietää mitä minun tulee ottaa huomioon ennen ostosten tekoa? En halua päätyä tilanteeseen, jossa huomaan, että "No niin, tämä ei menekään tähän." Eli minulla on shimanon 105-osasarja, jossa on kymppilehtinen takapakka.

Pitää vain katsoa ennen ostoa, että takakiekon vapaaratas on Shimano/Sram yhteensopiva. Campan vapaaratas ei oikein sovi shimanon pakalle. Jos liikkeestä meinaat ostaa, niin kerro myyjälle pyörä ja osasarja jolle haluat sopivat kiekot. Nettikapoissa lukee aika hyvin että mille osille ne kiekot sopii.

-j

Ei suoranaisesti vastaus mihinkään kysymykseen, mutta mikäli levyä hankkii, niin pitää tuon osasarjayhteensopivuuden lisäksi muistaa huomioida levyn ja rungon yhteensopivuus.

Onko tässä kyseessä sellainen kiekko, joka on "täyttä" levyä? Itse olen siis hankkimassa jotain 50-60 kiekkosarjaa. Mitä siis tarkoittaa tuo rungon ja kiekkojen yhteensopivuus?