Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
llippone

Adidas Adizero Boston

Recommended Posts

Kävin koittamassa kaupassa Boston 3:sia ja Adios 2:sia... Kovin kapean oloiset kengät (nykyään käytössä Vomero 5:t ja Pegasus 28:t.

KUITENKIN Adidaksien materiaali oli ohuempaa ja joustavampaa, "sukkamaista". Voisiko se poistaa kapeuden ongelmat?

Toisin sanoen kuuluuko kenkien tuntuakin kapeammilta kuin "hitaampien" kenkien?

Tekisi mieli nopeat kengät ostaa. Asicsen Trainerit vaikuttivat ok:lta.

Kävin koittamassa kaupassa Boston 3:sia ja Adios 2:sia... Kovin kapean oloiset kengät (nykyään käytössä Vomero 5:t ja Pegasus 28:t.

KUITENKIN Adidaksien materiaali oli ohuempaa ja joustavampaa, "sukkamaista". Voisiko se poistaa kapeuden ongelmat?

Toisin sanoen kuuluuko kenkien tuntuakin kapeammilta kuin "hitaampien" kenkien?

Tekisi mieli nopeat kengät ostaa. Asicsen Trainerit vaikuttivat ok:lta.

No, kyllähän sen nopean tossun kuuluukin istua tavallaan sukkamaisesti siihen jalan ympärille.

Tuo Adios 2 on minun mielestäni huomattavasti hitaampi ja huonompi tossu kuin Adios 1, esim. kaikki nykyiset keskipitkien matkojen enkkani olen juossut Adios 1:llä.

Jos jostain vielä löydät Adios 1:set, niin ne kannattaa kyllä ostaa kakkosten sijasta.

Sit nuo DS Trainerit on taas mielestäni kaikkea muuta kuin nopeat tossut.

Tän vuoden päivitetyistä malleista Adidas adizero Ace 3:set on minusta se kaikista onnistunein päivitys.

Tuo Adios 2 on minun mielestäni huomattavasti hitaampi ja huonompi tossu kuin Adios 1

itse olen siinä käsityksessä, että Adios 2 on nimen omaan selvästi nopeampi tossu, mutta se vaatii lahjakkaamman juoksijan, jotta sen hyödyn voi käyttää hyväkseen. Tossussa on parempi pito kuin ykkösessä ja lisäksi etupäässä enemmän pehmustusta, droppi samalla vähän matalampi, jonka tarkoitus on saada se energia ikäänkuin ponnahtamaan takaisin eli jos jaksaa painaa päkiällä niin saa vauhtia siihen juoksuun, kun se energia ponnahtaa sieltä jotenkin takaisin siihen juoksuun. Maailmanennätyskin on maratonilla tehty Adios 2:lla ja uudistuksessa on kysytty juuri eliittijuoksijoilta, mitä pitäisi parantaa. Toki he ovat hakeneet kisakenkää vähän pidemmille matkoille eli jos tähtää vaikkapa cooperille tai vitoselle niin voi haluta jonkun kevyemmän racing flatin.

Speksit: Adios 1, 210g, 12mm drop, Adios 2, 221g, 9mm drop.

itse olen siinä käsityksessä, että Adios 2 on nimen omaan selvästi nopeampi tossu

Ei pidä paikkaansa ollenkaan.

Adios1:set on jaloille paljon raaemmat ja rajummat juosta kuin Adios 2:set, joissa vaimennusta on huomattavasti enempi ja tossu muutenkin semmonen pehmeä vaahtokarkki. Nimenomaan Adios1:set vaatii sitä voimaa ja oikeaa juoksutekniikkaa jotta niillä pääsee kovaa, Adios2:set taas on totaalisen turhat tossut.

Oletkos muuten itse koskaan Adios1:llä juossut? Kun jotenkin vaikuttaa että et ole, korkeintaan urheilukaupassa niitä jalkoihin kokeillut.

Ja maratonin maailmanennätyksestä puhuminen on suorastaan absurdia, nuo kenialaiset kun juoksee millä hyvänsä kevyillä tossuilla maratonin aina väliin 2:03-2:09:59 t. ja ihan koska vaan ja millä maratonilla vaan, reitistä riippumatta. On ne niin kovia.

Ja ne on pikkasen kovempia juoksijoita kuin minä tai Baldi.;)

Huomattavasti toki lahjakkaampia ja korkeassa ilmanalassa paljon treenanneita jo nuoresta pitäen, hurjasta juoksukulttuurista.

Ei pidä paikkaansa ollenkaan.

Adios1:set on jaloille paljon raaemmat ja rajummat juosta kuin Adios 2:set, joissa vaimennusta on huomattavasti enempi ja tossu muutenkin semmonen pehmeä vaahtokarkki. Nimenomaan Adios1:set vaatii sitä voimaa ja oikeaa juoksutekniikkaa jotta niillä pääsee kovaa,

Pehmeä vaahtokarkki on Lunaracer, siinähän on pyyhekumit tai vaahtokarkit pohjissakin ja koko tossun rakenne on hyvin löysä ja joustava. Se heiluu minne sattuu kuten 60 luvun jenkkiauto. Adios 2 on nimenomaan tossuna jäykkä, eikä löysä, mikä johtuu pidennetystä torsionista pääasiassa. Ykköset ovat ehkä raaemmat, mutta kakkosessa Continental ja Adidas ovat tehneet töitä sen eteen, että tossut olisivat nopeammat. Siinä on kaksi elementtiä, joista molemmat ovat yhteydessä alustaan eli asfalttiin. Toinen on pito ja toinen on se liike-energian välittyminen alustasta siihen liikkeeseen. Ovat tehneet paljon työtä sen eteen, että juuri maailman huipuilla tuo Adios 2 olisi oleellisesti nopeampi tossu edellä mainittujen seikkojen vuoksi. Pito tulee esille esimerkiksi mutkissa tai liukkaissa olosuhteissa. Ei luista ja vähän niinkuin formuloissa niin kovat jätkät vetävät mutkatkin kaasu pohjassa. Makai sanoi, kun sai 2 pvää ennen tuota ME-kisaa uudet kengät testiin ja päätti ottaa ne heti kisaan, että hän tunsi, että pystyi mutkissa kiihdyttämään. Jos tossu on kuntoilijalle hitaampi kuin edellinen malli niin silloin syyn täytyy olla juoksutekniikassa tai vauhdissa, sillä joissakin testeissä on sanottu, että tossu vaatii kovempaa tempoa, jotta ominaisuuksia voisi hyödyntää. Toinen tuon uuden kumin hyvä puoli on se, että se ei kulu pohjasta niin helpolla, jolloin pito säilyy, vaikka kilsoja olisikin jo mittarissa.

Puhun tässä nyt kohtuu pitkistä kilpamatkoista, enkä mistään hyvin lyhyestä kisasta. Joku Hagio voi olla parempi hyvin lyhyeen rypistykseen.

Pehmeä vaahtokarkki on Lunaracer, siinähän on pyyhekumit tai vaahtokarkit pohjissakin ja koko tossun rakenne on hyvin löysä ja joustava. Se heiluu minne sattuu kuten 60 luvun jenkkiauto. Adios 2 on nimenomaan tossuna jäykkä, eikä löysä, mikä johtuu pidennetystä torsionista pääasiassa. Ykköset ovat ehkä raaemmat, mutta kakkosessa Continental ja Adidas ovat tehneet töitä sen eteen, että tossut olisivat nopeammat. Siinä on kaksi elementtiä, joista molemmat ovat yhteydessä alustaan eli asfalttiin. Toinen on pito ja toinen on se liike-energian välittyminen alustasta siihen liikkeeseen. Ovat tehneet paljon työtä sen eteen, että juuri maailman huipuilla tuo Adios 2 olisi oleellisesti nopeampi tossu edellä mainittujen seikkojen vuoksi. Pito tulee esille esimerkiksi mutkissa tai liukkaissa olosuhteissa. Ei luista ja vähän niinkuin formuloissa niin kovat jätkät vetävät mutkatkin kaasu pohjassa. Makai sanoi, kun sai 2 pvää ennen tuota ME-kisaa uudet kengät testiin ja päätti ottaa ne heti kisaan, että hän tunsi, että pystyi mutkissa kiihdyttämään. Jos tossu on kuntoilijalle hitaampi kuin edellinen malli niin silloin syyn täytyy olla juoksutekniikassa tai vauhdissa, sillä joissakin testeissä on sanottu, että tossu vaatii kovempaa tempoa, jotta ominaisuuksia voisi hyödyntää. Toinen tuon uuden kumin hyvä puoli on se, että se ei kulu pohjasta niin helpolla, jolloin pito säilyy, vaikka kilsoja olisikin jo mittarissa.

Puhun tässä nyt kohtuu pitkistä kilpamatkoista, enkä mistään hyvin lyhyestä kisasta. Joku Hagio voi olla parempi hyvin lyhyeen rypistykseen.

Mutkissa saattaa Adios2 hyvin ollakin nopeampi, mutta vanha Adios1 vaatii parempaa juoksutekniikkaa ja voimaa jaloissa.

Se on todellinen racer, uusi ei.

Ja en tiedä oletko sitten tottunut ihan huippupehmeisiin tossuihin, mutta kyllä ainakin minun jalkoihini Adios2:set on todella pehmeät vaahtokarkit joilla ei kovaa juosta.

Se lienee siis tottumiskysymys, jos aina juoksee vain huippupehmeillä tossuilla, niin edes pikkasen vähemmän pehmeät tuntuvat jo erilaisilta, vaikka vaahtokarkit olisivatkin.

Eikä pelkkä uusi kumiseos nopeutta takaa, pidon varmasti kyllä, että jyrkistä mutkista on helpompi kiihdyttää, mutta suorilla vanha Adios1 on nopeampi.

Vanha Adios1 on todellinen kilpuri, uusi on pikemminkin kuntoilijan tossu, eli Adidas mokasi pahemman kerran.

Tai ehkä oli sitten tarkoituskin suunnitella kuntoilijalle oma tossu, racerin sijaan.

Uusilla voi juosta pk-lenkit, mutta kisaan en niitä laittaisi, vain vanhoilla Adioksilla kisaan.

Kokemusta on siis molemmista tossuista jo aika lailla kertynyt niin lenkeillä kuin kisoissakin.

Eikä kokemusta korvaa kyllä mikään.

Ja kuten sanottua, niin afrikkalaisille ei tossuilla juuri ole väliäkään, kunhan vain ovat kevyet niin kovaa kulkee varmasti.

Olen muutaman vuoden juossut pelkästään (paitsi nastakeleillä) Bostoneilla muistaakseni nelosversiosta lähtien. Ostan aina muutaman parin varastoon. Juoksen melko paljon (100+ km per viikko) Muutokset eri vuosimallien välillä ovat olleet tähän asti melko pieniä. Nyt kuitenkin kun jouduin jokin aika sitten pakosta siirtymään seiskaversioon, oli järkytys melkoinen. Mielestäni kenkä on ihan erilainen. Huomattavasti kiertojäykempi ja lisäksi kokostandardia on muutettu (entinen uk 10 on ehkä uk 10 1/2 Boston 7 mallissa).

Onko muilla samanlaisia havaintoja vai olenko vain saanut jostain hankittua "maanantaikappaleet"? Aiemminkin olen havainnut, että saman mallin eri väriversoissa on yllättäen muitakin pieniä eroja. 

On 23.6.2019 at 21.41, juhanahm kirjoitti:

8 oli tänään Intersportissa hyllyssä

Joo vertasin sitä jo viime torstaina blogissani seiskaan. Viime viikon alussa taisi olla jo useimmissa Inter sporteissa se musta. Ainakin miehille. 

Onko kukaan bongannut pääkaupunkiseudulla Boston 8 kenkää muussa kuin mustassa värissä hyllyssä? Oranssi "Solar red" kiinnostaisi omasta mielestä tylsän mustan sijasta, mutta ainut paikka mistä tuota onnistun löytämään on Addun oma web store 😞

Aikaisemmalla Boston versiolla olen nyt melkein kaikki lenkit juossut ja itselle hyväksi kengäksi todennut niin ei viitsisi lähteä hirveästi muita kenkiä edes testaamaan.

On 24.6.2019 at 20.38, Oblomov kirjoitti:

Olen muutaman vuoden juossut pelkästään (paitsi nastakeleillä) Bostoneilla muistaakseni nelosversiosta lähtien. Ostan aina muutaman parin varastoon. Juoksen melko paljon (100+ km per viikko) Muutokset eri vuosimallien välillä ovat olleet tähän asti melko pieniä. Nyt kuitenkin kun jouduin jokin aika sitten pakosta siirtymään seiskaversioon, oli järkytys melkoinen. Mielestäni kenkä on ihan erilainen. Huomattavasti kiertojäykempi ja lisäksi kokostandardia on muutettu (entinen uk 10 on ehkä uk 10 1/2 Boston 7 mallissa).

Onko muilla samanlaisia havaintoja vai olenko vain saanut jostain hankittua "maanantaikappaleet"? Aiemminkin olen havainnut, että saman mallin eri väriversoissa on yllättäen muitakin pieniä eroja. 

Saman havainnon tein aikanaan seiskoista. 4-6 ei muita muutoksia kuin värit, mutta seiskan ekat kerrat karmeita, tuntui kovilta ja jäykiltä. Olen seiskoilla nilkuttanut hyvän matkaa mutta ei vain tunnu hyviltä. Onneksi on yhdet kuutoset tallella. Yhtä asiaa ei ole vuosien varrella muutettu, jalkaan laitto on aina yhtä vaikeaa. Siinähän ovat mytyssä, jos ei avaa nauhoja kunnolla.