Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MESE

Säären rasitusmurtuma

Recommended Posts

Vihlaista. Löytyihän se kuvaava verbi tuolle minun vasemman jalan kivulle. Kiitos uliini. Vaasan ratajuoksuissa 5-6.7. se alkoi, ne vihlaisut nimittäin vasemman jalan ulkosyrjässä. Ei sen pahempaa. Seuraavalla viikolla juoksin pari hieman yli 10 km lenkkiä ilman vihlaisuja. Viikko sitten maanantaina vähän kovavauhtisemmalla 7 km:llä jotain tuntemuksia ja juoksun jälkeen jouduin nilkuttamaan mutta ei sen pahempia vaivoja. Lauantaina oli sitten minun vuoden tärkein jo perinteeksi muodostunut (4. kerta) puolimaraton Kalajoen Tyngällä. Vauhti pysyi ihan hyvänä pienistä vihlaisuista huolimatta aina 14 km:iin saakka mutta sitten kipu koveni niin että piti pysähdellä välillä, sisulla menin 17,6 km:iin mutta pakko oli luovuttaa kun en yhdellä jalalla voinut mennä. Eli kipu kohta on vasemman jalan ulkosyrjässä noin 10 cm sen koholla olevan luun yläpuolella. Jalka on turvonnut myös jalkaterästä. Tänään kävin lekurilla ja antoi siihen Voltaren Emulgeliä josko olis lihasperäistä kipua sekä lähetteen röntgeniin jos kipu ei kolmessa päivässä lopu. Minulla on kyllä uskomus, että nuo geelit ei mitään auta. Täytyy katsella muutama päivä ja mennä kuvauttamaan mutta eiväthän ne pienet murtumat ilmeisesti röntgenissä näy.

Lohdullista lukea teidän kommentteja että vaikka olisi murtuma kyseessä niin voi jopa kuukaudessa parantua ja että voi tuntemuksien mukaan pyöräillä. Tällä hetkellä se ei vielä onnistu. Neljän viikon päästä olisi HCM, joten kyllä totiseksi vetää.

Vielä noista oireista. Eli juostessa vihlaisuja aluksi. Nyt kipu joka askeleella, eli ei pysty kunnolla astumaan. Kipukohta kosketusarka ja jalkaterää liikuteltaessa kipu tuntuu todella kovana. Oliko tellä rasitusmurtuman kokeneilla samoja oireita.

No sääriluuongelmaiset kertokaapas ovatko seuraavanlaiset oireet tuttuja.

Itsellä on nyt kintut vihoitelleet säärestä viikon/pari. Säären sisäsyrjältä noin runsaan 5cm nilkan "klontista" ylöspäin. Lähinnä oikea jalka ilmoittaa itsestään hyvinkin reippaalla vihlaisulla aina jalan myötäillessä tien pintaa. (Mukulakivillä tänään viimeksi). Muutenkin kävellessä huomaa lievää kipua. Pirun kosketusarka nimenomaan luusta. Vasemmassa jalassa samoja oireita, tosin lievempiä. Olen viimeaikoina kipittänyt aivan liikaa asfaltilla ja ehkä pikkaisen liian kovalla vauhdilla.

Penikkataudilta ei oikein vaikuta, koska se puolestaan on aiemmin kiukutellut toisen 5-10cm ylempänä. (Vai oliskohan sittenkin?)

Olisin itse voinut kirjoittaa täysin samanlaisen kuvauksen omista viimeaikaisista säärivaivoistani. Kipukohta oli sama ja itsekin pelkäsin pahinta, eli jonkinlaista rasitusmurtumaa. Kivut olivat vielä viime viikolla juostessa - ei siis muuten liikuttaessa - sangen huomattavat.

Pidin viiden päivän juoksutauon ja korvaavana liikuntana pyöräilin - pyöräilleissä kipu ei tunutunut - kolmena päivänä yht. n. 300 km ja popsin kuurin buranaa.

Tänään kävin ensi kertaa tauon jälkeen juoksemassa n. 16 km melko kevyesti, eikä kipuja alun lievän aristelun lisäksi ollut.

Arvelen, että kyseessä on joku penikkataudin "sukulainen", vaikka itsellänikään ei sitä koskaan ko. kohdassa ollut, ja luulen, että viime kädessä syy löytyy uudesta kenkämallista, jota kokeilin ennen kipujen alkua.

Sääret alkavat olemaan siinä kunnossa että juoksemaan pääsen pikku hiljaa. Halusin kuitenkin ensin ostaa uudet lenkkarit sekä teetättää uudet tukipohjalliset niihin jotta lähtökohdat juoksemiselle olisivat hyvät.

Juoksukaverini suosituksella varasin ajan ”podiatrist”lle. Vastaanotolla alun kyselyjen ja kantapäähän/akillekseen piirrettyjen viivojen jälkeen siirryin juoksumatolle juoksemaan paljain jaloin. Videokamera kuvasi juoksuani takaapäin. Jos jalkani olisivat normaalisti askeltavat, piirretyt viivat pysyisivät pystysuorassa koko ajan. Minun tapauksessani ponnistusvaiheessa jalka/nilkka antaa periksi sisäänpäin (lienee siis myöhäispronaatio) ja viivat harittivat 15/16 astetta (hidastetusta videosta näkyi selvästi periksianto ilman viivojen tarkasteluakin). Tämän jälkeen laitoin olemassa olevat lenkkarini (Asics 2130) tukipohjallisineen jalkaan ja taas juoksumatolle. Hämmästys oli suuri koska kengät/tukipohjalliset eivät antaneet yhtään lisätukea minun pronaatiolle. Jalka/nilkka antoi periksi aivan samalla tavalla kuin paljain jaloin juostessa.

Tohtori totesikin että jalkojeni luihin on juostessa kohdistunut melkoinen kierre eikä ihmetellyt yhtään että olin saanut rasitusmurtumia.

Lisäksi tohtori passitti minut röntgeniin jossa mitattaisiin jalkojen luiden pituus koska hänen mittausten tulosteella vasen jalkani oli lyhyempi. Röntgenillä saataisiin varmuus siitä että jalka on oikeasti lyhyempi, ettei se ole vain tilapäisesti lyhyempi lihasjumien johdosta. Röntgenin tulos oli että vasemman jalan luut ovat 7 mm lyhyemmät kuin oikean => vaatii siis korotuksen vasempaan pohjalliseen.

Samalla sain myös listan lenkkareista (Adidas adistar/supernova control, Asics 1130 / Kayano, Nike structure triax, New Balance WR 768, Brooks Vapor 7 ja Saucony Tricon Guide) jotka minun pitäisi hakea lainaan urheilukaupasta ja tulla seuraavana päivänä takaisin kenkien kanssa tohtorille.

Urheilukaupasta löytyi 5 listan kenkäparia minun kokoani ja sellaisia että voisin niillä kuvitella juoksevani. Kengät kainaloon ja takaisin tohtorin luokse.

Juoksin juoksumatolla vuoron perään kaikilla kengillä ja jälleen videokamera tallensi askellustani.

5 kenkäparista kahdet (Brooks Vapor 7 ja New Balance WR 768) toimivat kohdallani ja poistivat lähes kokonaan pronaationi. Näiden kenkien pohjallisiin tehtiin sitten vielä lisätukea sisäsyrjälle sekä korotus vasempaan pohjalliseen tasoittamaan jalkojen erimittaisuutta.

Eka 20 min. juoksu Brooksien kanssa juoksumatolla oli ihan positiivinen kokemus. Jalkojen ulkosyrjissä tuntui pientä ”puutumista” jossain vaiheessa, josta päättelin että kenkä toimii ja siirtää jalan painoa enemmän ulkosyrjälle.

Ihana päästä taas baanalle yli 4 kuukauden parantelun jälkeen. Toivotaan että uusista kengistä/pohjallisista on apua ja vältyn tulevaisuudessa rasitusmurtumilta :kumarrus:!

Tsemppiä ja malttia kaikille murtumista kärsiville!

Pikku Myyn tarina on mielenkiintoinen. Itsellä kun on ollut jo viime kesästä rasitusmurtuma vasemmassa sääriluussa. Kuitenkin tuuria mukana sen verran, että ei vaivaa kovin pahasti, ja tuntuu lievänä kipuna murtumakohdassa juostessa, ei koskaan niin voimakkaana, että tarvitsisi muuttaa treenejä. Asfaltilla vetelen edelleen kaikki lenkit, vetoja lukuunottamatta, jokta radalla nyt kesällä. Luu myös erittäin kosketusarka, siitä sen murtuman oikeestaan pahaiten tunnistikin jo vuosi sitten, luu kun ei kipuile ilman murtumaa.

Murtuma kuvattiin tavallisessa röntgenissä Toukokuussa, ja siellä on sääriluu paksuuntunut aika selvästikin murtuman molemmin puolin, noin 15 sentin matkalla.

Olen siirtynyt kuitenkin käyttämään pk-lenkeillä entistä (Zoom Elite) paremmin vaimennettuja kenkiä, ja pohjallisen alla pidä murtumakoivessa kannan alla muutaman millin paksuista geelilappua.

Metka homma on se, että kokeilun kautta parhaiten ja vähimmillä säryillä juoksen nykyään kaikki pk-lenkit Adidas Adistar Cushoin, Asics 1130, Asics Stratus (saman tyyppinen hyvin vaimennettu kuin 1130, mutta 40 g kevyempi), ja toisinaan myös Brooks Clyserin-tossuilla. Kayanoja olen vahdannut vesi kielellä, mutta en raaski ostaa, ennen kuin löytyy alennuksesta vähintään -40% hintaan. Siis metka siinä mielessä, että olen päätynyt kokeilun kautta melkeimpä samoihin kenkiin, kuin tuo Pikku Myyn tohtorikin. Ja kyllä vaan on pysynyt jalka hyvänä, eikä ole ollut ongelmaa koko kesänä, pientä kipuilua lukuunottamatta.

Syksyllä pitkän kisan jälkeen alan jauhaa crostrainerilla ja ehkä fillarillakin 4-8 viikkoa, enkä iskuta jalkaa. Mutta vielä syyskuun loppuun mennään murtuman kanssa. 5000 km on jo ollut siellä, joten eiköhän nämä jäljellä olevat 1000 mene samalla rupeamalla.

Muokattu

Periksi en meinaa antaa, vaikka koko juoksuhomma alkaakin tuntua aika kaukaiselta. Ei tätä nyt enää oikein harrastukseksi voi nimittää.

Joo'o. Mä en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä tai ajatella kun en ole päässyt lenkille pitkään aikaan. Todella turhauttavaa. Olen yrittänyt tässä tehdä kaikkea muuta ja vähän päntätä koulunkin kanssa. Yritin tossa lähteä juoksemaan, mutta se meni itkien 3km. Juoksin vaikka sattui niin prkleesti. Nyt itketään vielä enemmän kun lepopäiviä kertyi lisää :(

Nyt vasta löysin tämän ketjun, jota kaipailin ennen HCM:a. Mulla alkoi kivut oikeassa sääressä (hiukan nilkasta ylöspäin oikealla puolella) kaksi viikkoa ennen HCM:ia. Juoksin kuitenkin vielä sitkeästi, kunnes viikkoa ennen sunnuntaina oli kipu niin kova, että kävelin mäen alas. Jalka oli kipeä myös kävellessä, mutta ei turvonnut. Pidin lähes viikon juoksutaukoa ennen maraa. Vaikka sääri oli yhä edelleen kipeä myös kävellessä, päätin lähteä Hesaan juoksemaan. Juoksu kulki ihan ok, vaikka kipu tuntui koko ajan. Maaliin tulin ennätysajassa. Jalkaan kipu palatui kovana juoksun jälkeen. Illalla sääressä oli sormenpään kokoinen mustelma, mutta aamulla oli koko sääri polvesta nilkkaan mustumassa ja turvonnut ja särki. Kävin lääkärissä, joka sanoi siinä olevan lihasvaurio ja antoi kaksi päivää sairaslomaa. Hoitona lepo, kylmä, jalan pito ylhäällä sekä Panadol 1g. Buranaa ei kuulemma tuollaiseen kipuun saa missään nimessä ottaa, koska lihasvaurio ja burana on huono yhdistelmä. Se vaikuttaa munuaisten toimintaan.

Keskiviikkona kävin uudestaan lääkärillä. Nyt lääkärinä oli maratoonari ja juoksuvalmentaja. Hänen mukaansa jalassa on alkava rasitusmurtuma. Hoitona vesijuoksua pari viikkoa ja sitten uusiksi lääkäriin näyttämään. Jos ei vielä ole parempi, jalka kuvataan. Murtumat näkyvät vasta muutaman viikon jälkeen, kun kipu on alkanut, siksi hän ei halunut kuvauttaa sitä vielä.

Kovin hän lupaili, että pystyn juoksemaan vielä Ahvenanmaalla lokakuussa. Toivottavasti hän on oikeassa, sillä matka on jo varattu :-)

Nyt jalka ei pahemmin satu kävellessä ja turvotus on laskenut melkein kokonaan. Kipua on silloin kuin jalka vääntyy jotenkin. Tänään pitäisi koittaa miltä vesijuoksu tuntuu.

Nyt on kolme viikkoa HCM:ista. Reilun kahden viikon juoksukielto on päättynyt. Keskiviikkona kävin näyttämässä jalkaa lääkärissä ja hän totesi sen olevan niin "parantaunut", että voin aloittaa juoksun. Ensin 2km (alamäet kävellen, ekstrana ylämäkiä) sitten päivä lepoa ja taas 2km, päivä lepoa ja 4km. Jos ei viikon jälkeen ole ongelmia, sitten saan taas juosta vapaasti :-)

No, kuten arvata saattaa, lähdin heti keskiviikkona illalla juoksemaan, mutta en malttanut juosta 2km, vaan juoksin 6km ja vähän ylämäkeä. Jalassa ei tuntunut kipua juoksun aikana eikä sen jälkeenkään. Pidin kyllä päivän juoksutaukoa (kävin spinningissä) ja perjantaina juoksin 10km, yhä edelleen ei kipua :-) Tänään sitten piti olla 4km vuoro, mutta juoksinkin 13 km. Jalka tuntuu olevan kunnossa. Ei lainkaan kipua. Ahvenanmaan reissu näyttää lupaavalta - jos vaikka yrittäisi TAAS alle neljän tunnin.

toivottavasti joku tämän näkee ja osaa auttaa. Sain eilen lääkäriltä kurjia uutisia, mutta toivoa on. eli rtg:ssä sääriluun yläosassa näkyy paksuuntuma jonka kuitenkin joku peittää. tämä paksuuntuma herättää epäilyn alkavasta rasitusmurtumasta. juoksutaukoa on takana jo kuukausi (2 kertaa ehdin ennen lääkärin puhelua käydä kokeilemassa)

joudun lisäkuviin ja vastausta saan odotella 20.10 asti. olen nyt kiltti tyttö ja en juokse nyt ollenkaan, muuta liikuntaa en voi lopettaa. sillä jalka on ihan oireeton! sillä voi konkata ja hyppiä, loikkia, pyöräillä, rullistella, mennä rappuja alas vauhdilla...ei kipuja, ei tuntemuksia. kuvassa kuitenkin jotain olisi...

arvailkaa koska olen juoksukunnossa!?

fysioterapeutti sanoi kaiken liikunnan olevan nyt kiellettyä, juoksukoulun ohjaaja puhui toista kieltä(sallii muut mutta ei juoksun) lääkäriltä en tajunnut edes kysyä, menin vähän lukkoon uutisesta. käytänkö maalaisjärkeä ja odotan uusien rtg kuvien vastausta? ja pyydän sitten lausunnon joltain urheiluun erik. ortopediltä vai keltä? ohjeet ovat mitä epäselvempiä ja eroaa toisistaan paljon.

Suosittelisin kaikkea korvaavaa liikuntaa kivun sallimissa rajoissa. Itse kärsin koko kesän todennäköisesti säären rasitusmurtumasta (säärtä ei kuvattu mutta kaikki oireet viittasivat rasitusmurtumaan). Juoksutaukoa kertyi 3 kuukautta, mutta sinä aikana harrastin kaikkea muuta aerobista liikuntaa kuten rullaluistelua, sauvarullaluistelua, pyöräilyä ja crosstraineriä. Luunmurtumat paranevat yleensä parhaiten aktiivisella levolla. Tällöin luun verenkierto pysyy vilkkaana, jolloin myös luuta rakentavien solujen (osteoblastien) pitoisuus luussa on suurempi.

Itselläni todettiin rasitusmurtuma hieman epätyypillisessä paikassa reisiluussa. Kipu alkoi kesäkuussa, josta alkaen olen ollut juoksematta. Pyöräillyt, uinut ja vesijuossut olen. Nyt jalka vihdoin alkaa olla melko oireeton ja olen tehnyt ensimmäisen 4km sauvalenkin ilman kipeytymistä. Lääkärin ohje oli, että kaikkea saa ja pitääkin tehdä, paitsi iskutusta aiheuttavaa. Ei kyllä ole tullut mieleenkään juosta, sillä jokaisella iskulla kipu tuntuu. Nyt on siis kulunut melkein 4kk ja vähän alkaa olla valoa tunnelin päässä. Taisin selvitä tästä jopa ihan täyspäisenä, vaikka välillä näytti sen suhteen aika pahalta, kun kaikki ympärillä juoksivat tai ainakin näyttivät juoksevan.

Nyt edetään tosi pienin askelin niin, että kun kävely on kivutonta voi siirtyä juoksemaan, mutta jokaisen lenkin jälkeinen päivä pitää levätä ja kuulostella vaikutuksia.

Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä ja kuulostelua.. Kyl se siitä, mutta saattaahan siinä muutama kuukausi vierähtää...

tuo on niin totta, että juoksijoita on joka puolella! tänään auriko paistaa ja olisi tilaisuus lähteä piiiitkälle hitaalle metsään. Eilen satoi vettä kaatamalla kun ajoin fillarilla kotiin, vastaan tuli juoksija, liti märkänä. olin "kateellinen". Ja tämä on tosi outo tilanne minulle. Kaikki nämä tunteet on totta,mutta reilu vuosi sitten olisin vain ollut iloinen "pikku paussista" ja sadesäästä(ei kannata ulos mennä-ajatukset) toisaalta yritän ottaa tämän iloisena asiana, tämä tauko kertoo sen ,että olen tainnut saada liikuntakipinän pysyvämmäksi jutuksi kuin osasin odottaa. eli jotain hyvää.

päätin, että koska jalka on nyt kivuton/oireeton, teen kaikkea mikä ei satu. En edes JOKAPÄIVÄ juokse sisällä kokeillen jalkaa...

arvailkaa koska olen juoksukunnossa!?

Veikkaan, että juoksutauon alusta 12 - 16 vkoa.

Korvaavat lajit vaan mukaan: pyöräily, uinti, ...

Mulla itsellä alkaa tää olemaan nyt voiton puolella: viime vkolla juoksin reilu 20 km, no tällä viikolla on sitten ollut rauhallisempaa kun varon tuota jalkaa edelleen.

Anna sen parantua kerralla kunnolla, odotus kasvattaa sitä henkistä kuntoa - sitäkin tarvitaan.

rtg:ssä sääriluun yläosassa näkyy paksuuntuma jonka kuitenkin joku peittää. tämä paksuuntuma herättää epäilyn alkavasta rasitusmurtumasta. juoksutaukoa on takana jo kuukausi (2 kertaa ehdin ennen lääkärin puhelua käydä kokeilemassa)

Tätä vielä kommentoisin. Itse oon ollut käsityksessä, ettei rasitusmurtuma näy rtg-kuvissa. Ja tuo paksuuntuma on luuston korjausreaktio, eli siihen alkaa kasvaa korjaantunutta "jotain kerrosta" ympärille. Olen ymmärtänyt, että kun tuo näkyy jo kuvissa, niin korjautuminen on jo alkanut - mulle ortopedi sanoi silloin, että 6 vkoa juoksukieltoa, jonka jälkeen määräsi vielä 3 vkoa lisää.

-Syte