Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Brujita

Puolimaraton kunnialla läpi

Recommended Posts

En löytänyt äkkiseltään vastaavaa niin aloitanpas itse..

Tavoitteena on siis juosta tuo puolikas vihdoin läpi. Edellisvuonna olin jo siinä kunnossa että olis varmaan onnistunutkin, mutta jotenkin tuntui aina että enhän minä nyt voi jaksaa.. 10km meni kuitenkin about 50min. Sitten ilmoittelikin toinen lapsi tulostaan ja se jäi sitten taas.

Nyt on sitten jo muutama kuukausi hölkkäilty satunnaisesti ja touko-kesäkuu aktiivisemmin. Nyt tein itselleni juoksija-lehden kalenteriin ohjelman jonka tavoite olis juosta Yyterin piikki syyskuussa. Tein ohjelman itse kun en pitänyt niistä valmiista ohjelmista, on kylläkin vasta elokuulle asti tehty kun tuo osaaminen ei ole ihan kohdillaan, iski epävarmuus. Ai niin, tiedän ettei tuo yyterin piikki ole oikea puolikas mutta tarpeeksi liki kuitenkin mulle.

Ensimmäisen lapsen jälkeen nivelten ja jänteiden lujitus takaisin tarpeeksi kestäviksi asvalttijuoksuun kesti melkeen puoli vuotta, joten nyt vähän jännittää mahtaako ehtiä syyskuuhun tarpeeksi kestäviksi. Nyt 10km menee ilman kipuja, mutta aikaa kuluu hurjat 1h 7min. 12km sujui mutta aiheutti jo sääriluuhun ja lonkkaan turhan kovasti tärinäsärkyä.

Olen suunnitellut ohjelmani niin että 2 viikkoa tehdään 4-5 lenkkiä joista yksi on pitkä ja loput noin 5-7km riippuen siitä miten tuo kunto kohenee. Kolmas viikko on aina helppo viikko jolloin tehdään vaan 3 harjotusta ja pitkäkin on vaan sen 10km ja palautellaan vaan. Pitkää lenkkiä ajattelin venuttaa aina pari kilsaa kerrallaan noiden aktiiviviikkojen aikana.

En vaan oikein tiedä kuinka pitkäksi tuo pitkä lenkki pitäis saada ja kuinka lujaa esim 10km pitäis jaksaa juosta? Siis jos nyt ei halua siellä puolikkaalla kuitenkaan kolmea tuntia kuluttaa... :huh: Riittääkö tuo 5-7km peruskuntolenkiksi ylipäätään vai pitäskö nekin pidentää jossain kohtaa vai miten tuota harjottelua värkätään silleen eteneväksi?

Kiitollisena otetaan mielipiteitä vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuinka lujaa esim 10km pitäis jaksaa juosta? Siis jos nyt ei halua siellä puolikkaalla kuitenkaan kolmea tuntia kuluttaa... :huh:

Ihan huomiona vaan, että tolla sun nykyiselläkin kympin ajalla puolikkaaseen menis 2h 21 min. Siis olettaen, että vauhti pysyy tasaisena. Kuinka paljon alle kolme pitäis mennä? Vinkkinä: tuo "Sepon puolikas läpi" on hyvä ohjelma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mä en jaksa juosta vielä pitempää lenkkiä kuin 12km ja sekin sattuu luihin ja niveliin niin en missään nimessä nyt pystys pitämään tuota kympin vauhtia vielä toista mokomaa. Varmaan konttaisin maaliin...Mä olen aina juoksennellu jonkun verran mutta sillonkin kun viimeksi juoksin ihan säännöllisesti monta kertaa viikossa, en nostanut lenkin pituutta juurikaan yli tuon 10km niin että tää on vähän uutta maaperää mulle.

Muuten tuo 2.20 aika kuulostas ihan ok tavotteelta ekalle puolikkaalle. Siis nyt kun tarkotus olisi vaan saada se juostua ja päästä tuosta rimakauhusta yli. Sen jälkeen ajattelin alkaa rakentelemaan kuntoa niin että puolikas kulkis kahteen tuntiin ja sitten jos jalat kestää niin sitten sille kokomaratonille HCMlle vaikka...

Täytyy tutustua tarkemmin ajatuksella siihen Sepon ohjelmaan. Mulla on myös se Matkalla maratonille-kirja jota olen selanut ettiis takasin mutta en silti jotenkin osaa rakentaa tuota ohjelmaani, on sellanen epävarma olo sen kanssa. Onkos tää muuten sama Seppo mikä on tehnyt tuon kirjan..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti matskupu tsempistä.

Kun tuota ohjelmaa kattelin tässä hetken ja sovittelin omaan ohjelmaani niin tajusin ettei se oikeestaan eroa paljonkaan omastani. Menee tuokin silleen jaksoittain eteenpäin niin että ottaa aina vähän rennommin välissä ja kiristää sitten taas. Noihin pitkien pidentämisiin mä taidan ottaa tosta mallia.. ja kai noita vetoja täytyy ottaa vaikka mä niitä inhoankin. Jotain lapsuusiän traumoja kun vedot vedettiin aina veren maku suussa. yäk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ota iisisti vetojen kanssa, jos ne ei maistu. Puolikkaasta selviät läpi ilman niitäkin.

Tärkeämpää on aluksi kehittää peruskestävyyttä juoksemalla tosi hitaasti ja riittävän pitkään. Sillä selviät puolikkaasta kunnialla läpi. Selviäisit siitä varmaan tahdonvoimalla nykykunnollasikin. Kunnialla läpi varmaan kohdallasi tarkoittaa sitä, että pystyt maaliviivan jälkeenkin vielä liikkumaan ja seuraavat päivät eivät ole tolkutonta tuskaa. Siihen auttaa parhaiten riittävän pitkä rauhallinen hölköttely. Parempiin tuloksiin tarvitaan sitten niitä vetoja, joilla saadaan lisää vauhtia.

Luultavasti tällä hetkellä se, ettet tunne jaksavasi yli 12 km johtuu ainakin osittain hiukan liian reippaasta vauhdista kuntoon nähden. Toinen tekijä on sitten jalkojen iskunkestävyys, joka ei ole vielä kehittynyt tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu että jos hidastan vielä vauhtia niin kuljen takaperin. Mutta tuon iskunkestävyyden allekirjoitan kyllä, on vähän vaikea kuvitella juoksevansa pitempään kun joka askeleella saa miettiä että meneekö loksahtaako lonkka paikaltaan vai hajoaako polvi vai kenties ihan sääriluu.. Tää on näitä synnytyksen jälkeisiä löystymisiä joiden kanssa on ihan pakko olla kärsivällinen. Imetyskin loppu vasta hetki sitten.

Juu tarkotus ei ole itteeni rikkoa tuon puolikkaan kanssa vaan nimenomaan lähteä rähmimään sitä sellasella kunnolla ettei se ole ihan tuskaa. Siinä käy muuten niin että se on sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta. Suunnitelmissa kun on jatkaa tavotteita eteenpäin ja tuo puolikas on vasta ensimmäinen välitavoite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tuntuu, ettei pitkiksellä jaksa enempää kun sattuu, voit aluksi myös pitää pisimmät lenkkisi ennallaan ja ottaa mukaan muita lajeja, jotka eivät ole rankkoja nivelille ja jänteille, mutta parantavat peruskuntoa. Tällaisia lajeja on kesäisin mm. uinti ja pyöräily. En ole selannut sepon ohjelmaa, mutta kannattaa myös sitä kävelyä ottaa mukaan pitkiksille säännöllisesti. Esim. 10min juoksua, 2min kävelyä tai enemmän tai vähemmän. Siitä sitten progressiivisesti enemmän juoksua suhteessa kävelyyn ja lenkit pitenevät kuin itsestään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo muut lajit ja harjottelun monipuolistaminen on niitä asioita joiden tiedän olevan hyviä ajatuksia mutta jotka tuntuu olevan nyt jotenkin tahmeita. Meillä on kuitenkin kaksi pientä lasta ja kaksi juoksevaa aikuista talossa ja yksi koira joka pitäisi myös lenkittää ja jota ei todellakaan voi ottaa juoksemaan. Ajankäyttö siis on suuniteltava melkosen hyvin.

Saattaapi olla vaan selittelyä kun mieli vetää juoksemaan eikä muista lajeista saa sellasta fiilistä niin ne ei houkuta. Eikä mulla ole pyörääkään vaikka sen ostosta tässä on kyllä haaveiltu jo pari kesää. Uimahalliin pitäs ensin ajaa puoli tuntia ja sitten toiset puoli tuntia vielä takasin...

Seli seli mutta kyllä mä luulen että edelleen keskityn tähän lempilajiin. Teen nyt varmaan niin tuon viikonlopun pitkän kanssa että tunnin jälkeen otan 10minn kävelyä ja jatkan sitten juoksua niinkuin tuossa Sepon ohjeessa oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin.. lauantaina olis ollut pitkä lenkki mutta koska nuorimmainen päätti että äiti ei nuku ennen kl 03.30 siirsin lenkin suosiolla sunnuntaille. Juoksin oikein tosi hiljaa 60min, edeten vaivaiset n.8km ja kävelin 10min. Kävelyn jälkeen rytmistä ja tekniikasta kiinni saaminen oli vähän tahmeeta mutta rähmin sitten vielä 40min juosten niin että kokonaissaldoksi tuli 14km! juhuu!! Ikävästi särki jalat loppumatkasta mutta niveliin ei sattunut jälkikäteen joten ei haittaa yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä juoksin ensimmäisen puolikkaani aikaan 2:15 toukokuussa Helsingissä pohjana tuo Puolimaraton läpi-ohjelma, joten voin suositella. Treenatessa kun muistaa vaan pitää vauhdit tarpeeksi hitaina, niin pitkiksetkin huomaa hetken kuluttua jaksavansa.

Tsemppiä treeniin!

Suosittelen minäkin. Varsin huonolla pohjakunnolla käytin Puolimaraton läpi-ohjelmaa, joskin vedot jäivät melkein poikkeuksetta lyhyemmiksi, kuin ko. ohjelmassa. Lisäksi pari pitkistä jäi väliin flunssan ja matkan takia. Forssassa puolikas aikaan 2.18. Minulla vaikeinta oli juosta alkuun riittävän hiljaa. Lisäksi toinen vaikea juttu oli lähteä juoksemaan se 2 tuntia, se tuntui valtavan pitkältä ajalta, mutta rauhallisesti vaan ja lopulta aina joutui pidentämään matkaa jottei aika olisi jäänyt vajaaksi.

Tsemiä täältäkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos pitkillä alkaa tulla muuta kuin tervettä lihassärkyä, niin suosittelisin yhden viikoittaisen superpitkän sijaan tekemään yhden pitkähkön ja yhden puolipitkän, ja nostamaan pidemmän lenkin määrää rauhallisemmin. Esim. keskellä viikkoa 10 ja viikonloppuna 12, ja siitä sitten vaikka kilometri viikossa lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset tsempeistä teemu.

Hyvä vinkki petsa! Täytyy pitää mielessä.

Ei mulla tullut kyllä mikään paikka kipeeksi mutta kuntotason surkeuden entiseen verrattuna huomaa palautumisen hitaudesta. Ei tuu mitään lenkille lähdöstä pariin päivään tollasen pitkän lenkin jälkeen ja ihan normi 5-6km lenkin jälkeenkin on tosi tahmeeta ottaa edes mitään puolen tunnin palauttelevaa seuraavana päivänä. Tuntuu että ihan pienekin lenkin jälkeen tarvis yhden palautuspäivän.

Onneksi nivelet on ottanut jonkun kehitysharppauksen eikä mitään särkyjä ole tullut enää. Nuo Asicset on kyllä niin ihanasti vaimennetut että ihan kuin pilvien päällä hipsuttelis menemään! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy