Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
vmakinen

Ylipitkät harjoitukset (sauvakävely, vaellus, pyöräily)

Recommended Posts

Uusimmassa Juoksija-lehdessä (4/2012) oli juttu ns. ylipitkistä, eli yli 3 tunnin harjoituksista matalalla sykkeellä. Lajeiksi ehdotettiin sauvakävelyä, vaellusta tai fillarointia.

Harjoituksen hyödyt tehtiin kyllä selväksi, mutta jutusta jäi kuitenkin sellainen kuva, että ylipitkät harjoitukset ovat jotenkin riskaabelia puuhaa ja pitäisi sijoittaa selkeästi kisakauden ulkopuolelle. Kirjoittajan mukaan "juoksun herkkyys voi kärsiä". Kuinka kisa- tai tulosorientoitunut pitää oikeasti olla, että täytyy välttää ylipitkiä harjoituksia?

Avatkaapa aloittelijalle myös vähän tätä "herkkyyttä", että tiedä mitä tarkkailla pitkän sauvakävelyn jälkeen ;)

-veikko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mika Myllylä omassa kirjassaan kommentoi näitä harjoituksia siten että paikat jäykistyi ja tätä myöten nopeus hävisi kun teki 30-40 tunnin harjoitusviikkoja, eli jopa 8 tunnin harjoituksia matalilla sykkeillä lähes päivittäin. Myllylä olikin enemmän intervalli-orientoitunut vaikka ylipitkätharjoituksetkin kuuluivat ohjelmaan, vaan ilmeisesti iso osa ikäpolvensa hiihtäjistä treenasi noita 30+ tunnin viikkoja. Jostakin luin/kuulin että yleensä määrätreenaajat alkoivat menestyä vasta 20+ ikävuosilla, ja myllylän kaltaiset hallitsi kisoja nuoremmalla iällä. Voi olla että on täyttä kakkaa koko juttu.

Yleensä noita kai käytetään urheilijan alku-uralla luomaan peruskuntopohja, myöhemmissä vaiheissa sitten harjoittelu on enemmänkin tehollista.

Itse, kuten moni muukin, tekee kuitenkin työtä jossa mennään vastaava aika fyysisesti rasittuen ja ainakin minulla työpäivän keskisykkeet on 100-120 useiden tuntien ajan (130 ollessa minulla noin suurin piirtein peruskestävyysrajana). Huomaa sen kun jää lomalle, tai tulee todella kevyt työviikko, että "koneesta" irtoaa pikkuisen enemmän teholliseen harjoitteluun. Varsinaisesti juoksun rentouteen en ole havainnut tulevan eroja, mutta en kisaa enkä ole juossut kuin kolmisen vuotta, ja olen vain hölkkäri. Voi olla että kokeneemmilla juoksijoilla asiat on hivenen toisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun silmiini kuulostaa vähän oudolta niputtaa kaikki yli kolmen tunnin harjoitukset ylipitkiksi. Esimerkiksi pyöräilyssä yli kolmen tunnin lenkit eivät ole mitenkään poikkeuksellisia. Samoin, jos lähtee vaeltamaan, niin olisi melkoisen outoa vaeltaa alle kolme tuntia päivässä. Pointtina siis lähinnä se, että ylipitkän harjoituksen pituuskin on lajikohtaista, eikä suoraan yleistettävissä kaikkiin lajeihin.

Sinällään mä kyllä suosittelen sekä vaellusta että pyöräilyä juoksun oheen. Kun pyöräilyllä on kehittänyt peruskuntoa matalilla sykkeillä, niin sen huomaa myös juostessa. Ja vaellus puolestaan kehittää jalkoihin voimaa hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavallisen kilpakuntoilijankaan ei ole mitään syytä treenata yli 3h.Nyt olen polvivaivan takia tehnyt paljon pyöräilyä 110-120 sykkeillä joka on tehnyt mulle hyvää.Kesto on ollut kuitenkin "vain"1.5h-vähän yli 2h.

Nyt kun aloin juoksemaan niin tuntui juokseminen todella helpolta VK-alueella ja jopa MK-alueellakin.

Kyllä sitä satunnaisesti voisi tehdä 3.5h-4h harjoituksen ja pidemmänkin,kun tekisi vain rasvanpolttosykkeillä mulla 100-130.

Ainakin minä tykkään näistä matalasyketreeneistä ja onhan ne pumpullekin hyväksi ja hiussuonistolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy