Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Helle, sykkeet, vauhti ja tavoitteet?


hermine
 Share

Recommended Posts

Eli kovasti kaipaisin tietoa /omakohtaista kokemusta kuumuuden vaikutuksesta sykkeisiin ja tietysti sitä kautta vauhtiin? Paljonko teillä sykkeet hypähtelee? Tiputatteko vauhtia sykkeen mukaan vai vähemmän? Miten maratontavoitteen on käynyt, kun on ollut kuuma?

Itse vedin lauantaina pitkän ihan killerityyliin, klo 13 eteenpäin ja vain 0,8 litraa vettä mukana. Meinasi vähän lopussa huipata..... Sykkeet oli noin alussa ihan kohtuulliset, mutta lopussa tuppas karkaamaan 10 yksikköä ylöspäin ja vauhti jäi vähän keskimääräistä hitaammaksi. Tuolla helleketjussa olikin linkkejä kuumansiedon treenaamiseen, mutta mites ne omakohtaiset kokemukset?

Link to comment
Share on other sites

Sykkeet tahtoo karata, mutta etenen hissuksiin, enka sitten niita sykkeita viitsi hirmuisesti seuratakaan.

Kisasykkeet mulla on muutenkin niin korkealla, etta silloin en ainakaan niita viitsi katsella, ei taitaisi juoksemisesta tulla yhtaan mitaan.

+ 30 asteen helteessa saan reippaalla kavelyllakin sykkeet tuonne 135 pintaan.

Link to comment
Share on other sites

Sunnuntaina kävin pitkän lenkin juoksemassa n. 2h 20min. Alkuun kanssa sykkeet normaalit, mutta n. 40 min hölköttelyn jälkeen sykkeet mullakin reilut 10 lyöntiä korkeammat. ja loppua kohden nousivat vielä lisääkin. Vauhti alkoi myös lopussa pakostikkin hiipumaan, kun alkoi väsy painaa. Saman olen huomannut lyhyemmillä pk- lenkeillä. Syke korkea, vauhti hiipuu ja kokonaistuntuma lenkistä liian raskas.

Itse ainakin lasken pk-lenkeillä automaattisesti vauhtia helteellä ja otan lyhyemmällekin lenklille vettä mukaan. Pitkillä vauhti onkin niin hidasta ettei siitä paljoa alaspäin voi hidastaa tai täytyy alkaa kävelemään. Vetoja ja reippaita lenkkejä en helteellä juokse.

Kaksi helle maratonia läpikäyneenä olen oppinut, että omallakohdallani olen laskenut tavoitteena ollutta kilometrivauhtia alkuun heti 10-20s/km. Tavoitteena ainoastaan maaliinpääsy.

Link to comment
Share on other sites

Mä en ole juossut maratoneja, mutta muita kilpailuja kyllä helteellä. Itse lähden helteellä heti alusta 10-15 sek/km hitaampaa vauhtia, kuin viileäämäällä kelillä, ja annan sykkeen olla 5 pykälää korkeammalla. Joka kerta olen maalissa ollut vain ihan yhtä kuollut, kuin viileämmällä kelillä vähän nopeampana. Mutta tätä vauhdinhidastusta voi testata myös harjoituslenkillä helteellä. Ihan lyhyellä se ei vielä vaikuta paljon, mutta tunnin lenkin loppupuolella ainakin jo. Kannattaa testata, kun tässä nyt on näitä testikelejä tarjolla :icon_cool:

Juoda tosiaan kannattaa ja jos omistaa jonkinlaisen huivin tai muun päähineen, jonka voi kastella matkan aikana, niin se tuntuu melko viilentävältä.

Lisäksi missinmitattomuudesta huolimatta juoksen helteellä tosi lyhyillä sortseilla ja topilla.

Link to comment
Share on other sites

Eilen tein helteessä keskellä päivää noin tunnin lenkin, ja meno oli tosi rankkaa, vaikka juotavaa olikin mukana. En ole tehnyt yhtään kovaa tai pitkää lenkkiä näissä helteissä; tuntuu tuossa tunnin peruslenkissä olevan ihan tarpeeksi. Sykkeitä en ole kovin tarkasti seurannut, mutta meno tuntuu paljon rankemmalta, joten sykkeetkin ovat todennäköisesti korkeammat. Toivottavasti pikku hiljaa helteet rauhoittuisivat!

Link to comment
Share on other sites

Rauhallinen vauhti lienee avainasia. Olen kyllä sitä mieltä, että kuumaa oppii sietämään sietämällä kuumaa, eli lenkille vain helteillä, ja jos juoksu tuntuu liian raskaalta, voi aina kävellä välillä. Tärkeintä on kai se että totuttelee olemaan liikkeellä pitkän aikaa helteellä. Ja juotavaa mukaan. Suolatasapainosta kannattaa myös huolehtia, eli juoda muutakin kuin pelkkää vettä. Joillekin sopii vissy tms, ja urheilujuomissahan noita kivennäisaineita ja suoloja on.

Huippaamiseen asti ei kuitenkaan kannattaisi itseään rasittaa. Jos tulee tosi huono olo niin sitten varjoon ja äkkiä. Lämpöhalvaushan voi kai iskeä aika varoittamatta...

Link to comment
Share on other sites

Mä en ole juossut maratoneja, mutta muita kilpailuja kyllä helteellä. Itse lähden helteellä heti alusta 10-15 sek/km hitaampaa vauhtia, kuin viileäämäällä kelillä, ja annan sykkeen olla 5 pykälää korkeammalla.

Jotain tällaista mututuntumalla olen tainnut itsekin tehdä. Laskit tuossa pikaisesti että vaikka vauhtia tiputtaisi sen 20 min/km, se maratonin pituudella tekeen vartin, mikä loppujen lopuksi ei ole hirveästi.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se on aivan selvää,että lämpimällä ilmalla se vauhti hidastuu jos aikoo juosta samalla rasitustasolla kuin viileällä ilmalla.

Omat kokemukseni rauhallisella pk-lenkillä n.20-40sek kilometrille.

Alan kirjallisuus kertoo helteen vaikuttavan 2.35 maratoonarin aikaan n.5% ja 3.25 maratoonarin jopa 10%!

Meillä kuntoilijoilla se voi varmaankin olla kaikkea 20-60% väliltä,aina totaaliseen stoppiin.En muutenkaan usko että kaikki menee aina niin lineaarisesti ja ennustettavasti koska emme me mitään koneita ole.

Näin kuntoilijana ei auta kuin juosta helteellä rauhallisemmin ja juoda hyvin jos kyseessä on pitkä lenkki.

Harjoitellessa ei saisi koskaan tulla minkäänlaisia viitteitä nestehukasta, lämpöhalvauksesta puhumattakaan.

Eli ei pahaa oloa,paleltamisen tunnetta,huimausta yms.

Kilpailussakin järkevästi liikkeelle,mutta taitaahan se vaikeaa silloin olla.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Miten useat teistä tosiaan ottaa mukaan juotavaa? Itse tein viime sunnuntaina kolme tuntia pitkän lenkin, erittäin rauhallisella vauhdilla. En tuntenut milloinkaan mitään huonoa tunnetta. Lenkin jälkeen tietysti tankkasin ja lähdin muksun kanssa ulos.

Olen aloittanut lenkkeilyn viime syksynä piiiiiiiiiiiiiiiitkän tauon jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

En normaalisti alle tunnin lenkeille juotavaa ota, pitkille yleensä näin kesäaikaan otan vähintään 1/2 litraa nestettä mukaan (vettä)

Nyt tosin näillä armottomilla helteillä tuo puoli litraa lähtee mukaan vähän vauhdikkaammille lyhyillekkin lenkeille.

Yleensä mulla sykkeet nousee pitkällä lenkillä tommosen 10-15 pykälää ja kyllä tuo helle tekee siihen 5-10 lisää.(siis lenkin loppussa)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy