Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Haaveissa Maraton


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Viikonloppuna tuli juostua ensimmäinen puolimaraton. Helteisessä kelissä/varman päälle juosten(tarpeeksi hiljaa...), aikaa tuhraantui 2h20min...Maalissa ei ollut uupunut olo, eikä mitkään paikat kipeytyneet. jälkeenpäinkään..Joku tokaisikin tämän kerrottuani:Et sitten juossut tarpeeksi kovaa! No, arvotukseksi jää, olisiko matka taittunut nopeammin, jos olisi "konetta" käytellyt vähän enemmän riskirajoilla! Tyytyväinen olin silti suoritukseeni, siitä jäi hyvä maku, eikä kertaakaan matkalla tullut ajatusta, etten kestä enää tai että en jaksa....No, nyt sitten mieli halajaa kuningasmatkalle. Olin ajatellut, että juoksisin ekan täysmaran ensi kesäkuussa Tukholmassa, mutta nyt mieli on sen verran malttamaton, että haaveilen jo tästä syksystä...lähinnä Vantaan maratonia silmällä pitäen. ELI: Mitä luulette, asetanko tavoitteen liian kovaksi(aikatavoitekkin voisi olla n.4.30)? Ehdinkö treenata tarpeeksi 1.10.06 juostavaan tapahtumaan? Onko Vantaan reitti(ken on sen juossut) sopiva ensimmäiseksi maratoniksi?

Link to comment
Share on other sites

Tässähän on vielä ruhtinaallisesti aikaa tehhä vaikka mitä! Ei muuta kun ilmottaudut maratonille ja juokset sen oman kunnon mukaan. Ei se matka tapa vaan vauhti. (Sanoo yks, joka ei ole maratonia vielä juossu, vaan syyskuun alussa sen ensimmäiseni juoksen.)

Et kirjoittanut, kauan olet harrastanut juoksua tai liikkumista ylipäätään. Aikatavoitteeseen ja kysymykseen pystytkö juoksemaan maratonin, vaikuttaa mm. nykyinen peruskuntosi taso. Mutta jos olet puolikkaan jo nyt juossut ja juokset silloin tällöin pitkiä lenkkejä, en näkisi mitään estettä miks et kokonaista pystyisi juoksemaan. Roheesti vaan kokeilemaan miltä se tuntuu. Sittenhän sitä viimeistään näkee, oliko aikatavoite realistinen vai jatkuuko harjoitukset ja meneekö tavoitteet uusiksi. Minä en juoksemisesta tai harjoitusohjelmista paljon mitään tiedä, mutta kokeneemmat osaavat varmasti vastata ja neuvoa sua eteenpäin.

Itse juoksin viime syksynä ekan puolikkan alle kahteen tuntiin, vähän alle 2 kk juoksutreenin jälkeen. Eikä ollu minullakaan jalat kippeet sen jälkeen...Johtui varmasti siitä, että olen harrastanu liikuntaa koko ikäni ja peruskunto oli aika hyvä juoksemisen aloittaessani.

Link to comment
Share on other sites

ELI: Mitä luulette, asetanko tavoitteen liian kovaksi(aikatavoitekkin voisi olla n.4.30)? Ehdinkö treenata tarpeeksi 1.10.06 juostavaan tapahtumaan? Onko Vantaan reitti(ken on sen juossut) sopiva ensimmäiseksi maratoniksi?

Täysin realistinen suunnitelma, eikä aikatavoitekaan tunnu mitenkään pahalta, vaikkei taustoja olekaan tiedossa. Aikaa on vielä vaikka kuinka paljon, joten kehitystäkin ehtii tapahtumaan.

Vantaan reitti on varsin kiva, juoksin itse siellä ensimmäisen kisani vuosi sitten. Neljä kertaa saman lenkin kiertäminen tuntui aika ilkeältä ajatukselta ennakkoon, mutta oli lopulta varsin kiva kokemus. Etenkin vikalle kiekalle sai lisävoimia siitä, kun tiesi, ettei tartte enää kivuta sitä yhtä ylämäkeäkään (ei sekään kovin paha) uusiksi.

Starttiviivalle vaan - itse lähden sinne kokeilemaan ennätystäni kauden päätökseksi.

Link to comment
Share on other sites

Mina en asettaisi itselleni aikatavoitetta ensimmaisella maratonille. Menisin juoksemaan nautiskellen 42 195 metrin pituisesta matkasta, jossa huolto ja kannustus on hoidettu. Jo se, etta jaksaa suorittaa kyseisen matkan on upea juttu. Kokea se maaliintulon fiilis, hykerrellen itsensa kanssa, vahan "pala kurkussa"-fiiliksella.

Seuraavalle maratonille voi sitten katsoa jotain aikatavotetta, jos haluaa.

Mutta, jokainen valitsee itselleen sen sopivimman tyylin. Uskon, etta pystyt sen kokonaisen juoksemaan jo tana syksyna, aikatavotteeseen en osaa sanoa mitaan.

Link to comment
Share on other sites

Viikonloppuna tuli juostua ensimmäinen puolimaraton. Helteisessä kelissä/varman päälle juosten(tarpeeksi hiljaa...), aikaa tuhraantui 2h20min...Maalissa ei ollut uupunut olo, eikä mitkään paikat kipeytyneet. jälkeenpäinkään..Joku tokaisikin tämän kerrottuani:Et sitten juossut tarpeeksi kovaa! No, arvotukseksi jää, olisiko matka taittunut nopeammin, jos olisi "konetta" käytellyt vähän enemmän riskirajoilla! Tyytyväinen olin silti suoritukseeni, siitä jäi hyvä maku, eikä kertaakaan matkalla tullut ajatusta, etten kestä enää tai että en jaksa....No, nyt sitten mieli halajaa kuningasmatkalle. Olin ajatellut, että juoksisin ekan täysmaran ensi kesäkuussa Tukholmassa, mutta nyt mieli on sen verran malttamaton, että haaveilen jo tästä syksystä...lähinnä Vantaan maratonia silmällä pitäen. ELI: Mitä luulette, asetanko tavoitteen liian kovaksi(aikatavoitekkin voisi olla n.4.30)? Ehdinkö treenata tarpeeksi 1.10.06 juostavaan tapahtumaan? Onko Vantaan reitti(ken on sen juossut) sopiva ensimmäiseksi maratoniksi?

Ei muuta kuin Vantaalle matkaan. Aikatavoitteen kanssa kannattaa olla varovainen ja kenties - jos tavoitteen ottaa - haarukka voisi olla 5 - 5:30 h. Hiljaa hyvää tulee ja paikat pysyvät kunnossa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Itse olin miltei samassa tilanteessa.

Juoksin puolimaran tuossa toukokuussa ensimmäistä kertaa. Nyt olen menossa elokuussa toista puolikasta juoksemaan ja vähän kaivelee jossain tuolla mielenperukoilla, että josko sitä kokonaista jo tänä syksynä kokeilisi.

En ole välittänyt noista pitkistä lenkeistä tässä nyt kesällä eli yhtään yli 22km lenkkiä ei ole takana. Tähän se minulla todennäköisesti vielä kaatuu tämä kokonaisen kalastaminen. Mutta so not.

Mutta jos tosissani tähtäisin kokonaiselle jo tänä syksynä, niin juoksisin pitkiä lenkkejä kovasti. Puolikkaasta on kuitenkin vielä niin pitkä matka kokonaiselle, että se vaatinee paljon pitkiä lenkkejä tueksi.

Siitähän se kokonaisen juokseminen lähtee, että ensin ilmoittaudutaan ja sitten reenataan sen mukaan. Ja minä kehoittaisin kyllä asettamaan tarkan aikarajan. Sillä tavalla tulee ryhtiä harjoitteluun, kun tietää sekunnilleen, mihin on harjoitusvauhdit nostettava, jotta kisassakin pääsee samaa vauhtia.

Link to comment
Share on other sites

"Nege:Siitähän se kokonaisen juokseminen lähtee, että ensin ilmoittaudutaan ja sitten reenataan sen mukaan. Ja minä kehoittaisin kyllä asettamaan tarkan aikarajan. Sillä tavalla tulee ryhtiä harjoitteluun, kun tietää sekunnilleen, mihin on harjoitusvauhdit nostettava, jotta kisassakin pääsee samaa vauhtia."

Olen hiukan eri mieltä.

Jos haluat sen maratonin juosta jo tänä vuonna, niin harjoittele rauhallisesti sitä peruskuntoasi kasvattaen ja menet kokeilemaan mitä elimistösi tykkää tuosta "kuningatar-matkasta".

Voi olla, että pääsetkin ihan mainioon aikaan. Sekuntteja vasten taistellessa, meikäläinen ainakin turhautuisi, mut se onkin mun mielipide. En ottaisi itselleni niin paljon paineita niistä kilometriajoista ja loppuajoista, ensimmäistä kertaa maraa juostessani.

Jokainen tavallaan... harjoitteluun monipuolisuutta ja lenkkeilyysi iloa.

Link to comment
Share on other sites

Jokainen tavallaan... harjoitteluun monipuolisuutta ja lenkkeilyysi iloa.

Meitä ilmeisesti on moneen junaan.

Nimittäin itselleni melkeestä puolet kaikesta juoksuun liittyvästä nautinnosta tulee tavoitteiden asettelusta ja niiden saavuttamisesta.

Josta tänään tuli loistava esimerkki.

Vieläkin olen äärimmäisen onnellisessa olotilassa (niin lenkkeilyn aiheuttaman nautinnon, kuin edistykseni huomaamisen vuoksi), kun juoksin 10km 55 minuuttiin alle 150 keskisykkeellä.

Toukokuusta on pudonnut syke 10 pykälää samoilla vaihdeilla juostuna.

Tällaiset pienet välietapit pitävät minut ruodussa ja tuovat aina jotain pientä lisää tähän meininkiin.

Mutta kukin tavallaan. Joku tykkää juosta nautinnon vuoksi joku toinen laihduttaakseen ja joku ehkä tehdäkseen naapurinsa kateelliseksi.

Link to comment
Share on other sites

Ei muuta kuin rohkeasti syksyllä täyspitkää juoksemaan.

Itse olin vuosi sitten samassa tilanteessa. Keväältä oli takana elämäni ensimmäinen puolikas aikaan 2:10. Juoksukuntoni ei ollut mikään kovin hääppöinen, takana oli monta vuotta sohvaperunointia. Tosin talvella tuli hiihdeltyä säännöllisesti, kesällä suunnistin pari kertaa viikossa. Kesällä otin sitten tuon Sepon 4:30 ohjelman avuksi ja sen avulla rupesin köpöttelemään enemmän. Elokuun lopussa juoksin puolikkaan 1:56. Kunto oli kasvanut kohisten kesän aikana. Sepon ohjelma loppui sopivasti erään maraton-tapahtuman päivään. Vielä muutamaa viikkoa ennen tuli panikoitua sen ilmoittautumisen kanssa, että en minä kuitenkaan jaksa yms. Ilmoittauduin kuitenkin ja 8.10.2006 oli sitten totiset paikat. Koska olin harjoitellut 4:30 ohjelman mukaan, asetin myös tavoitteekseni tuon ajan. Haapajärven tasaisella reitillä kierrettiin 6 kierrosta. Olin laskenut kierrosajat, 45 min joka kierrokselle, niin pääsen 4:30 aikaan. Juoksu kulki hyvin ja jokaisella kierroksella alitin kierrostavoitteen muutamalla minuutilla. Maalissa aika oli 4:17, tavoite alittui nätisti. Se oli upea hetki mulle, mähän olin ennen vihannut juoksemista, koska olin niin huonossa kunnossa ja hidas. No, edelleenkin olen hidas, mutta olen hurahtanut juoksemiseen.

En näe mitään estettä sille, etteikö sitä voisi asettaa jonkinlaisen ajallisen tavoitteen myös ensimmäiselle maratonille. Mulle pienetkin tavoitteet on harrastuksen suola. Ilman tavoitteita tulisi pistettyä lenkkarit naulaan aika nopeasti.

Link to comment
Share on other sites

En näe mitään estettä sille, etteikö sitä voisi asettaa jonkinlaisen ajallisen tavoitteen myös ensimmäiselle maratonille. Mulle pienetkin tavoitteet on harrastuksen suola. Ilman tavoitteita tulisi pistettyä lenkkarit naulaan aika nopeasti.

tietysti tavoitteellisesti. laske itsellesi inhorealistinen loppuaika ja lähde sitä vauhtia. lopussa voit kiristää jos paukkuja riittää ja mikä onkaan ihanampi loppu ekalle maratonille kuin ohittaa monta "selkää". jos menet vain fiilareiden mukaan voit lähteä liian kovaa ja lopulta muutut seläksi jota muut ohittavat.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy