Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maastopyöräily

MarkoA
 Share

Recommended Posts

Löytyykö palstalta maastopyöräilyn harrastajia? Itsellä heräsi viimekesänä kiinnostus lajiin, toki pyöräilyä on tullut sekalaisesti harrasteltua pidempään. Sattui vain niin, että hankin semmosen vanhan halpis maasturin jossa on kuitenkin kohtuullinen runko. Pikkuhiljaa kasasin siihen uusia/ehyitä käytettyjä osia ja niinpä syksyllä oli käytössä ihan ajettava mtb pyörä. Sillä sitten piti työntyä heti osallistumaan johonkin tapahtumaan, joka mulla sattui olemaan Levin K80 (puolimatka tosin). Keli oli alkajalle raskas ja muutenkin meinas usko loppua välillä kun tuli lähdettyä liian kovalla vauhdilla omalle kunnolle (yllätys yllätys! ). Ei se mitään, sen verran positiivinen fiilis hommasta jäi, että mieli tekis kokeilla toistekkin. Erittäin raskasta, vaativaa ja mielekästä touhua. Myöskin vaellus/retkeily ajo ois kiinnostavaa touhua jos pääsis jonnekkin hienoihin maisemiin ajeleen. Tuli mieleen, että löytyykö palstalta muita jotka harrastaa tai haluiais harrastaa mtb ajelua? Miten treenaatte ja minkälaisella kalustolla? Vaikutuksia juoksuun yms?

• Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Muutamana kesänä olen hieman maastopyörää käynyt ulkoiluttamassa poluilla ja pikkuteillä. Kahteen lajin tapahtumaan olen osallistunut (Tahko MTB60 -04 ja Kuusankosken Gary Fisher marathon-osakilpailu -05), ehkä tänäkin vuonna johonkin GF-cupin kisaan voisin osallistua jos aikataulut sopii.

Mukavaa vaihtelua juoksemiselle ja maantiepyöräilylle, vaikka meikäläisen maastoajotekniikka onkin lievästi sanottuna puutteellinen. Pyöränä mulla on jäykkäperäinen vm. -04 Kona Caldera, jossa on renkaat, tanko, polkimet ja satula päivitetty paremmiksi. Seuraavaksi on päivitysvuorossa varmaan keula, ellen innostu vaihtamaan koko pyörää ensi vuodeksi.

Itse asiassa juuri eilen kävin hakemassa tuollaisen halpismaasturin ja Salosta ajelin Teijon kautta kotiin...

Huomasin tulevani osan matkasta merkittyä Salo-Teijo-Strömma reittiä johon täytyy varmaan tutustua tarkemmin sekä juosten, että pyöräillen ja varmasti myös niiden sekoituksena...

Jokos X-Caliber on koeajanut reitin ja jos on, niin pieni arvostelu olisi tervetullut...

Osuus jolle minä satuin, oli ainakin miellyttävää idyllistä leveää polkua ja tietä, mutta kuinka paljon reitillä on esim. asfalttiosuuksia...

Salo-Strömmä -väliä olen ajellut maastopyörällä jonkun verran, mutta tuohon uuteen, viralliseen reittiin en ole vielä tutustunut. Se kulkee tietääkseni hieman isommilla poluilla, hiekkateillä ja osan matkaa jopa asfaltilla? Salosta Strömmaan pääsee käytännössä koko matkan mukavia pikkupolkuja, joista suurin osa on ajettavissa jopa meikäläisen ajo-/suunnistustaidoilla.

EDIT: Salon kaupungin sivuilta löytyy Salo-Strömmä -reitin kartta ja tekstimuotoinen esittely. Tuosta päätellen viralliselle reitille osuu asfalttia muutaman kilometrin verran.

• 2 weeks later...

Maastossa fillarointi ja pyoran raahaaminen kosteikkojen lapi on yksi minun lempilajeistani, ollut jo vuodesta -95. Siihen viela hieman puutteellinen suunnistustaito ja sehan onkin jo sitten ihan extremea.

Huippuelamyksia ovat olleet Jyvaskylan Laajavuoressa kevattalvella kaatuminen suorilta, jalat polkimilla, karmeaan mutakasaan, ja totaalinen eksyma Hervannan Suolijarven takana...

Minulla on Kuwahara Vo2Max vahan viriteltyna, kiva pyora.

Treenaaminen on lahinna fillarin selkaan hyppaaminen ja ajaminen, ei sen kummempaa. Ei vaikuta juoksemiseen millaan tavalla; juokseminen on ihan eri juttu.

Minäkin ajelen. Fillari alkaa olla jo aika vanha, mutta nyt olen hiljaksiin päivitellyt sitä. Uutta keulaa vielä puuttuu. Suunnitelmissa on neljän päivän maastopyörävaellus Pöyrisjärven suuntaan, joten alkaa olla korkea aika etsiä sekä osia että kuntoa. Tässä muutama linkki, jotka saattavat kiinnostaa:

http://www.saunalahti.fi/~tapihut/

http://www.liukkonen.net/mtb/vaellukset/olkapaa2005/etuindex.html

http://www.netsonic.fi/~agri46/vaellus_html/muita6.html

Treenaaminen on vähemmän suunnitelmallista kuin juoksussa. Työmatkat ja kaupunkiajelua totta kai. Helsingin Keskuspuistossa ajan kovempia lenkkejä, ne korvaavat vauhtikestävyys- ja intervalliharjoittelua. Viikonloppuna ajattelin ajaa Reitti 2000:n, siihen menee koko päivä. Talvella spinnausta.

Ei se pyöräily juoksua haittaa, etenkin, kun pitää selän kunnossa.

Itse "jouduin" syventymään pyöräilyyn pari vuotta sitten jalkavaivojen takia. Ajelin toki enemmän maantiellä. Mutta kävin kuitenkin ajelemassa MTB marathoneita useampiakin läpi. On ne maallikolle jotenkin hienoja tapahtumia, varsinkin kun sai lähteä rennolla asenteella ajelemaan läpi, ja oli toisaalta vähän pakkokin kun ei sitä maastoajotaitoa ollut yhtään. Näin jälkeenpäin ajatellen, olisi ehkä pitänyt hankkia täpäri ekaksi pyöräksi, olisi edes vähän antanut anteeksi ajotaidottomuutta maastossa.

Ainakin mulla pyöräily on erittäin hyvää lihaskuntoa juoksua varten, kehittää juoksua tukevia lihaksia. Jumin vaara siinä vaan on, ainakin kun maantiellä aina painelee puolikovaa, niin reidet on tukossa takuuvarmasti.

Nyt kun saa viimevuotisia malleja "halvalla", niin on taas maasturin vaihto mielessä. Olenkin miettinyt, olisko kuitenkin jotain järkeä vaihtaa jäykkäperä täpäriin? Maastoajoon sen kuitenkin hankin. Mitä hyviä ja huonoja puolia täpärissä teidän mielestä on, ihan tällaisen harrastelijan kannalta?

Olen muuten menossa avaamaan kauden SU 23.7 Kuusankosken MTB marathonille. Olisko joku halukas lähtemaan mukaan, olen yksin menossa ja asun pääkaupunkiseudulla. Voin lähteä autolla tai hypätä kyytiin. Ko tapahtumassa voi ilmoittautua paikan päällä, ei tarvita lisenssiä ja matkat muistaakseni 23 ja 60 km. Pistäkää privaattiviestiä jos kiinnostaa, ei tarttis ajella yksin...

• 7 months later...

Nyt on iskenyt pyöräilykuume entistäkin pahemmin ja kiinnostaisi osallistua teknisesti helpppoihin maastopyöräkisoihin, esim Laajavuoren MTB-marathon cupin kisaan. Tähän asti oon pärjännyt Tunturin jousittamattomalla hybridillä, mutta nyt olis hakusessa etujousitettu MTB-pyörä. Ongelmana on, että tietämys pyöristä on heikkoa ja valikoima laaja. Vinkkejä pyörän valintaan otetaan siis kiitollisen vastaan. Pyörä vois olla sellaista aktiiviharrastajatasoa ja maksaa noin 500-800 euroo. Mitkä merkit olis hinta-laatusuhteeltaan hyviä? Onko Tunturin maasturit toimivia? Entäs Felt merkkiset? Onko jotain edullista suomalaista nettikauppaa mistä uskaltaa/kannattaa tilata jos ei Intersportista tai BikePlanetista löydy sopivaa?

Moi!

Pyöräilykuume nousee kevään tulon myötä kovasti täälläkin suunnalla.

Käypä alkuun ostamassa uusin Fillari-lehti 1/2007. Siinä on luettelot uusista pyöristä ja testi about 1000e etujousitetuista maastureista.

Suosittelin tutkailemaan pyöriä hintaluokkasi yläpäästä jos meinaat ihan oikeasti pyörällä mennä maastoon tai ajella vähän vakavammin. Halvemmissa useimmiten varsinkin joustokeulat on melkoista kuraa ja rungot jostakin vesijohtoputkesta tehtyjä. Kunnon pyörä on kuitenkin melko pitkäikäinen sijoitus, joten en näe järkevänä alkaa paria hunttia kiristelemään laadun sijaan.

Jengi tilailee aika paljon pyöriä Saksasta esim http://www.canyon.com. Noilla on kai maahantuontia nykyisin Tampereella myöskin??

Ensimmäinen maasturi saattaa vaan olla melkoisen hankala suoraan tilailla koeajamatta. Ennemmin kannattaa vaan käydä paljon koeajamassa eri pyöriä ja hankkia sit itselle sopiva peli.

Nykyisistä Tunskan malleista pysyttelisin erossa, joskus 90- luvun lopulla Kayapot etc oli vielä hyviä pelejä, nykyiset enempi markettimalleja. Feltti tiettävästi ihan Ok. Polkupyörätukun Inseroista etc. pysyttelisin myös hyvin kaukana.

Jotain hyviä merkkejä voi olla esim. Trek, Specialized, Kona, Gary Fisher

Löytyi sen verran hyvä tarjous, että pyöräkaupat syntyikin nopeasti eli tuollainen on tulossa:

http://www.konaworld.com/bikes/2006/kula.htm

Konan mallistossa pyörä on edullisin kilpakäyttöön soveltuva malli eli lienee ihan sopiva ekaksi maasturiksi ja noihin teknisesti helpoissa maastoissa ajettaviin MTB-maratonkisoihin. Ihan hyviä arvosteluja saanut sekä kotimaisilla että ulkomaisilla foorumeilla. Tietysti jos vielä olis 300-500 euroo laittanut lisää niin olis saanut jo ihan huippuvehkeen esim Canyonin, mutta pyöräily kuitenkin ainakin toistaiseksi mulla vaan sivulaji ja harjotusmuoto hiihtoa varten. Onkohan kenelläkään palstalaisella tuosta fillarista kokemuksia?