Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millä kriteereillä valitset maratonisi?


Björn

Millä kriteereillä valitset maratonisi?  

134 ääntä

  1. 1. Millä kriteereillä valitset maratonisi?

    • Ajankohta
      40
    • Sijainti
      40
    • Nopea reitti
      27
    • Massamaraton
      8
    • Mahdollisuus loman yhdistämiseen
      7
    • Tapahtuman hinta
      9
    • Muu, mikä?
      5


Recommended Posts

Yleensä juoksen 1-3 maraa vuodessa + puolikkaita + joku ultra.

1. Olosuhteet: Ei kuumaa, ei tolkuttoman raskasta reittiä eli ennätyksen teko mahdollista jos kunto on kohdallaan.

2. Etäisyys max. 200 km kotoa jos omalla kulkupelillä ollaan liikenteessä, asia erikseen on yhdistetyt maraton ja lomareissut, tällöin kohteen pitää olla myös mielenkiintoinen, pelkän maratonin takia en ulkomaille lentele.

3. Järjestelyt hyvät ja osallistumismaksu kohtuullinen.

Useammin kuin kerran olen käynyt ainoastaan Ã…land-maratonilla, Tukholmassa, ja Finlandia Maratonilla. Yleensä syksyllä on se ennätysyritys, johon kyllä nämä Finlandian ja Ã…landin reitit sopii hyvin, Ahvenanmaalla keli on tietysti arvoitus. mun ennätys on Vantaalta.

Tänä kesänä saattaa kyllä tulla poikkeus näihin prioriteetteihin sillä suunnitelmissa saattaa olla HCM, jolla todennäköisesti on kuuma, hirveä ruuhka ja kohtuuton osallistumismaksu... saas nähdä ?

Link to comment
Share on other sites

Vastauksissa on melko vähän hajontaa, vaikkei suuria yllätyksiä näykään. Ennätysten tavoittelu ja (ehkäpä siitä johtuen) ei liian kuuma keli tuntuvat miellyttävän monia. Massamaratonien ja maratonmatkustusinnokkuuden suhteen kannattavat ja vastustavat mielipiteet jakautuvat selkeämmin.

Itse olen kaikkiruokaisempi muiden juoksutapahtumien suhteen, mutta maratotoneissa olen krantumpi. Ehkäpä ennätystavoittelun vuoksi maratonin valmistautumisaika on niin pitkä, että kilpailu tulee valittua erityisen huolella. Mikään ei tietysti estäisi vetämästä silloin tällöin maratonia hölkkämielessä läpi. Voisi olla mukavaa seurata tunnelmia rauhassa tapahtumien keskeltä ilman, että on omasta onnistumisesta kiinni.

Link to comment
Share on other sites

En äänestä, koska nuo vaihtoehdot eivät vastaa kriteereitäni. Ensimmäinen lähtökohta on se, että olen aikanaan muutama vuosi sitten kirjoittanut ylös ne kilpailut, mitkä tahdon juosta eli Runners Worldin top 10 maratonia, sitten kaikki majorit (en muista ovatko kaikki tuossa RW:n listalla), Two Oceans Marathonin ja Comradesin. Aluksi on tarkoitus mennä suhteellisen tasaisella 6kk jaolla huhti- ja lokakuu. Tosin nyt loukkaantumisten jne. syiden vuoksi homma on mennyt vähän vihkoon ja olen joutunut jättämään 2 viimeistä "sesonkia" väliin. Tosin noi eivät ole ainoita marathoneita, joita tulen juoksemaan, vaan olen jättänyt itselleni mahdollisuuden ilmoittautua vähän myöhemmin, koska nuo edellä mainitut kisat menevät täyteen hirveän aikaisin. Niinpä olen juossut Zürichissä sillä periaatteella ja nyt keväällä oli tarkoitus juosta Hampurissa, mutta sen ajatuksen sitten peruin, kun en kuntoutunut. Valencia oli syksyllä mielessä samalla periaatteella, mutten nyt tiedä, kun telakka voi pudottaa juoksukunnon. Ihan läpijuoksua en viitsi lähteä tekemään. Marathon on muutenkin matka, jossa jokaisen kisan täytyy olla tapaus sinänsä, joten mielummin harvemmin kuin liian usein. Tosin jos en juokse nyt syksylläkään niin tulee sitten jo kahden vuoden tauko ja se on kyllä turhan pitkä.

Link to comment
Share on other sites

Voisi olla mukavaa seurata tunnelmia rauhassa tapahtumien keskeltä ilman, että on omasta onnistumisesta kiinni.

Tuo ei kuulosta kovin mukavalta. Oli kunto mikä tahansa tai onko valmistautunut ollut ollenkaan niin kyllä maraton on tapahtuma, jonne lähdetään "sata lasissa kuolemaan". Ei 42195 metriä viitsi ihan lämpimikseen tehdä.

Link to comment
Share on other sites

Itse asiassa Valencia vaikuttaa tässä vaiheessa monessa mielessä potentiaaliselta vaihtoehdolta. Yksi heikkous löytyy: sinne on hankala päästä ja matukstamiseen menee äkkiä yli puoli vuorokautta suuntaansa. Tuopa harmittaa, ellei sitten aio jäädä paikalle pidemmäksi aikaa kuin vain ottaa osaa kilpailuun. No, tämä oli ennemminkin tämmöistä pohdintaa kuin mitään ruikutusta.

Mäkin löin viime syksynä ikäänkuin Valencian puoli tosissani lukkoon sen takia, että se pidentäisi kautta. Jos juoksee esim. Berliinissä niin syyskuun puolivälissä alkaa kuukauden lepo urheilusta. Sen sijaan jos kisa on marraskuussa niin saa treenata ne sateiset syyskuukaudet ja ne ilmat menevät ikäänkuin huomaamatta. Nyt en ole kuitenkaan varma olenko maratonkunnossa marraskuussa. Mitä tulee sitten matkustusaikaan niin en pidä sitä millään tavalla ongelmallisena. Joka paikkaan pääsee, jos haluaa päästä. Yksi hyvä puoli maratoneilla on se, että saattaa tulla käytyä paikkakunnilla, joilla ei muuten kävisi. Tuskin Hollannissa ensisijaisesti viettäisin aikaa Rotterdamissa ja vaikka olen käynyt esim. Barcelonassa varmaan 20 kertaa niin Valenciaan ei ole ollut ikinä mitään asiaa, joten sekin olisi ensi käynti. Jos hakee syksylle helppoa lentoa niin Nizza-Cannes marathon on yksi vaihtoehto. Sitäkin olen joskus miettinyt.

Link to comment
Share on other sites

Hyvin tasaisella rytmillä olen juossut, 2 maratonia/vuosi (1 keväällä, 1 syksyllä).

Toiseen on aina yhdistetty kaupunkiloma perheen ja tuttavaperheen kanssa jossain päin Eurooppaa (2 x Berliini, Praha, Riika, Düsseldorf, Wien, Hampuri).

Toinen jossain Suomessa lyhyen matkan päässä.

Reitin pitäisi olla nopea, että on mahdollisuus hyvään aikaan suhteessa omaan kuntoon (poikkeus Espoon rantamaraton, juoksin kotikaupungin ensimmäisen maratonin)

Järjestelyt mielellään hyvät, tosin näistä ei etukäteen oikein tiedä jos juoksee ensimmäisen kerran ko. maran.

Link to comment
Share on other sites

Täti ei varmaan juokse koskaan kokonaista maratonia, koska paikat eivät kestä, mutta puolikkaita on tullut juostua ulkomailla siksi, että kohteessa asuu hyviä ystäviä. Sparraamme toinen tosiamme, ja saan kivan syyn päästä ulkomaille varsinaisen lomasesongin ulkopuolella. Niin, ja tietysti painavan syyn treenata, kun lentoliputkin on ostettu.

Link to comment
Share on other sites

asia erikseen on yhdistetyt maraton ja lomareissut

Näiden kahden yhdistämistä olen joskus pohtinut. Aika vaikea yhdistää, koska maraan valmistautuminen vaatii mielellään jokseenkin tipatonta jaksoa ja keventelyä. En mielellään ennen maraa kävelisi pitkin Pariisin tai Rooman katuja nähtävyyksiä katsellen koko päivää ja seuraavana päivänä lähtisi viivalle. Myöskin viinit ja oluset täytyisi jättää juomatta, koska tarvitsisi osallistua maralle. Samoin maran jälkeiset päivät ihan mahdotonta liikkua kunnolla ja nauttia jotenkin lomasta. Luultavasti nämä molemmat ongelmat olisivat melko todennäköisiä, vaikka maraa ei juoksisikaan aivan päivän kunnon mukaisesti täysillä.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Minä aion juosta ensimmäisen maratonini Roomassa. Ajattelin, että ansaitsen jotain extraa, kun juoksen niin pitkän matkan. Ehkä Rooman hieno ympäristö keventää juoksun rasittavuutta ja tankkaukseen voi keskittyä kunnolla iltalialaisilla herkkupastoilla. Nähtävyyksiä katselen maltillisesti jalkoja säästellen.

Aikatavoitteeni on 5 tuntia, mutta olen onnellinen pelkästä maaliinpääsystä. Treenit osuvat vähän hankalaan ajankohtaan, koska juoksutapahtuma on maaliskuussa. Hankin viime talveksi juoksumaton, joten eiköhän sen avulla selvitä pahimman talven yli. Juoksen toki ulkona mielummin, jos ilmat vain sallivat. Vesisade ei haittaa, mutta jäällä liukastelusta jalkani eivät tykkää.

Link to comment
Share on other sites

Eka kokomara vasta edessä, jonka valitsin sijainnin ja ajankohdan perusteella. Sijainti ei tässä tapauksessa tarkoita New Yorkia tai muutakaan fancya paikkaa, vaan ihan kotikaupunki Espoota. Reitti menee vielä yhdessä kohtaa ihan himan ohi, joten eikun kotiin kontaten jos oikein pahalta tuntuu ;) Jos tuosta ekakerrasta selviän kunnialla, niin seuraavan maran haluaisin juosta vaikka Nizza-Cannes maisemissa, kun tykkään siitä paikkana.

Link to comment
Share on other sites

Minulla ratkaisee se onko mahdollisuus saada töistä vapaata ja sen mukaan rakentelen kalenterin. Sijainti jonkinverran myös ratkaisee, jos on mahdollisuus yöpyä sukulaisten ym. luona tai matka kotoa ei liian pitkä. Työ määrittelee kuitenkin pääosin asian ja päivämäärät on katsottava jo monta kuukautta aiemmin.

Link to comment
Share on other sites

Takana 36 maratonia, joista ylivoimaisesti suurin osa suomalaisissa pikkutapahtumissa. Tärkein kriteeri on oikein mitattu reitti ja itselle sopiva reittiprofiili. En ole mikään armoton juttumies, joten minulle sopii yksin tai Garminin virtuaalikaveria vastaan juokseminen, mutta ymmärrän, ettei se sovi kaikille. Tässä Nizzojen ja Roomien ketjussa en viitsi mainita, missä olin juoksemassa pari viikkoa sitten omalle tasolleni erittäin onnistuneen maratonin, josta jäi kaikin puolin hyvä fiilis. Ei WC-jonoja, ei ruuhkaa pukuhuoneissa, ei lähtöruuhkaa. Etäisyys kotoa tunnin ajomatka. Elämysreissut ovat sitten erikseen ja hyvä juttu nekin.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy