Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
vta

Kenkien sisäänajo maratonille

Recommended Posts

Kuinka kauan tulisi uusilla kengillä juosta, jotta uskaltaisi lähteä maratonille?

Hankin vasta uuden kenkäparin, mallin (Pegasukset) jolla en ole aiemmin juossut. Olen lähdössä Tukholman maratonille, aikaa siis vielä pari viikkoa. Paljon kilometrejä ei tosin ole luvassa. Yhden pitkän lenkin, 28km, tein kengillä maanantaina. Ihan hyvät fiilikset jäi, mutta kenkä on leveälle jalalleni hieman puristavampi kuin esim. Vomerot, joilla olen aiemmin juossut. Ulkosyrjää särki hieman lenkin jälkeen, mutta johtuisiko jalan tottumattomuudesta.

Nyt mietin sitä, onko järkeä lähteä näin uudella parilla matkaan, vai ehtiikö vielä ajaa kengät sisään. Pegasukset tuntuivat pitkällä lenkillä sen verran rullaavammilta kuin Vomerot, jotka olisivat varma valinta, mutta ehkä turhan raskas kenkä. En tiedä.

Millaisia kokemuksia siis sisäänajoista? Kaikki kommentit tervetulleita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en lähtisi uudella kenkätyypillä liikenteeseen vaan käyttäisin niitä kenkiä joilla olen treenannutkin, ellei sitten niissä ole paljastunut joku tosi paha ongelma. Sen sijaan uusilla tutun mallisilla kengillä voisin lähteäkin parin testilenkin jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotkut kengät vaativat pidemmän sisäänajon, kuin toiset. Vomeroista itselläni ei ole kokemusta, mutta Pegasuksilla tuli aikanaan juostua paljonkin ja niillä olen joskus lähtenyt hyvinkin lyhyen sisäänajon jälkeen maratonille. Minä pitäisin niitä Pegasuksia nyt parin viikon ajan jalassa aina kun se vaan on mahdollista ja lähtisin sitten niilä luottavaisin mielin Tukholmaan. Parasta olisi, jos pääset juoksemaan niillä kunnon vesisateessa. Siellä ne parhaiten tekeytyvät jalkoihin sopiviksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime kerralla lähdin maratonille lähes hyllystä vedetyillä Adioksilla. Olisko muutama peruslenkki tullut kengillä heitettyä ennen kisaa. Ei mitään ongelmia. Kenkämalli oli tosin koeponnistettu ja hyväksi havaittu ja kun ei ollut aikaisemmin aihettanut mitään ongelmia niin uskalsi lähteä.

Täysin tuntemattomalla kengällä / uudella mallilla en lähtisi pitkään kisaan, mutta kyllä sen jo parin viikon lenkkeilyllä huomaa miten se kenkä jalkaan sopii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen juossut maratonin ongelmitta pegasuksilla, joilla oli maaliin tullessa alle 50 km kasassa... Tosin samalla mallilla olen juossut aikaisemminkin ja edelliset kengät olivat jopa samaa vuosikertaa ja kyseinen malli on aina tuntunut hyvältä uudesta asti. Lyhyellä testilenkillä testilenkillä sai kokeiltua lähinnä sen, ettei kengissä ole mitään juuri niihin yksilöihin liittyvää vikaa tyyliin vähän pieleen mennyt sauma jossain tms., mikä saattaisi kalvaa. Jos jalkasi ovat ekalla pitkällä lenkillä kipeytyneet, niin vanhat kengät olisi varmaan järkevä valinta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse pidän 80-100 km miniminä, ennen kuin uskaltautuisin uudella kenkätyypillä maratonille, etenkin jos vastaavasta mallista ei ole aikaisempia kokemuksia. Otin talvella käyttöön Adiokset, jonka tyyppisistä kengistä ei ollut aikaisempaa kokemusta. Parin viikon ja noin sadan kilsan koeponnistus ei riittänyt vakuuttamaan vaan juoksin vanhoilla kengillä ja jatkoin sisäänajoa myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdyn varoittelijoiden kuoroon: Jos maraan on aikaa pari viikkoa ja uusi kenkätyyppi saa jalan/t kipeäksi ensimmäisellä pitkiksellä, en missään tapauksessa lähtisi niillä kisaan.

Omat marakenkäni, jopa entuudestaan tutut ja turvalliset mallit, ajan sisään useilla asteittain pitenevillä lenkeillä. Pikkuisen olen tinkinyt uusimpien parien kohdalla, kun on syntynyt luottamus kyseisen tossun sopivuuteen. Mutta jokainen malli on aina vähän erilainen kuin entinen, joten olen katsonut parhaaksi tehdä huolellisen sisäänajon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista. Erityisesti varoituksista. Taidan rohjeta olemaan järkevä ja luottaa turvalliseen Vomeroon (450km alla). Vomero-ketjussa olikin monta lausuntoa kengän kelpoisuudesta maratontossuksi ja hyvistä kokemuksistakin. Onhan tässä kesä aikaa totutella uusiin kenkiin ja suunnitella seuraavia haasteita. Kiitos vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysynpäs minäkin mielipidettänne siitä, millä kengillä lähtisin seuraavalle maratonille parin viikon päästä.

Muutaman vuoden takaisen fysioterapeutin tekemän jalka-analyysin mukaan oikea jalkani askeltaa neutraalisti ja vasemmassa on hieman ylipronaatiota. Oman silmäni ja tuntumani perusteella oikea nilkka on selvästi jäykempi kuin vasen. Askellan keskijalalla ennemmin kuin kantapää edellä. Ennen fysioterapeutille menoa kärsin juoksijan polvesta, mutta sieltä saamieni jumppa- ja venytysohjeiden turvin olen jo useamman vuoden juossut kivuitta Adidaksen neutraaleilla kengillä. Myös lievästi tuettu Niken Lunarglide ja sitä ennen Zoom Elite ovat olleet ok. Mielestäni parhaiten jalkaani ovat kuitenkin sopineet Adidakset ja kolme tai neljä edellistä maratonia olen ilman erityisiä ongelmia juossut Supernova Glideilla, vaikkakin viimeisellä kympillä jalat ovat aina toki enemmän tai vähemmän kangistuneet ja hyytyneet. Muutama kuukausi sitten ostin kokeiluun Asicsen DS Trainerit, joilla olen nyt juossut ehkä 100-150 kilsaa, myös pari pitkää lenkkiä. DS Trainereiden ohella olen juossut nyt keväällä noilla Glideilla, vähän myös Adistar Rideilla ja Adizero Adioksilla. Trainerit tuntuvat ihan merkittävästi toimivammilta maratonvauhdissa kuin Glidet, jos ajatellaan askeleen rullaamista ja juoksun mukavuutta. Myös vaimennus tuntuu niissä paremmalta kuin Glideissa, jotka kyllä vetelevätkin jo viimeisiään. Kuitenkin huomaan, että vasen jalkani hieman oireilee kenkiä. Pidemmillä lenkeillä vasen päkiä alkaa hiertyä ja nyt reilun kympin maratonvauhtisen Trainereilla juostun lenkin jälkeen vasemmassa sääressä on lievää kipuilua.

Mietin, tulkitako nämä oireet siten, etteivät Trainerit kuitenkaan sovi askellukseeni? Olisiko lievästä pronaatiotuesta haittaa vai reagoiko juuri vasen jalka nyt siksi, että pronaatiotuki asettaa sitä oikeampaan asentoon? Kertooko päkiän hiertyminen askelvirheestä vai vain erilaisesta kengästä (juoksusukat yms. ovat kunnossa)? Uskallanko lähteä Trainereilla maratonille vai pelaanko varmaan päälle ja menen kauppaan ostamaan jälleen kerran uudet Supernova Glidet? Auttakee! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tuo mainitsemasi vasemman säären kipeytyminen tarkoittaa "penikkatautia" niin siihen pitäisi DS Trainereiden ominaisuudet sopia edes vähän pronaatiotuettuina paremmin kuin noiden Glidejen. Voi toki johtua monesta muustakin seikasta. DS Trainereiden pronaatiotuki on kuitenkin aika kevyt, ja kyseinen kenkä menee myös neutraaliin jalkaan. Ymmärtääkseni siinä on ajateltu pitkän matkan juoksua ja sitä että kun kahden tunnin juoksun jälkeen kun alkaa jalka olla jo väsynyt, niin se auttaisi siinä vaiheessa. Pronaatiotuesta ei varsinaiesti ole "haittaa", jollei jalka sitten ole supinoivaa tyyppiä. Pronaatiotukihan ei mitenkään "lykkää" jalkaa ulkoreunalle päin vain vaan estää ylipronatoivaa jalkaa antamasta liian paljon periksi sisäsyrjälle päin. Tuo hiertymishommeli johtunee epäsopivasta lestistä (mikäli sukat on olleet ok kuten mainitset), joka taitaa Asicsilla olla vähän leveämpi kuin Adidaksella. Lähde Adioksilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin eilen uudet kengät ja aion lähee niillä Forssan maran juoksee 11 vrk kuluttua. Samaa kenkää oon käyttänyt ennenkin, mutta tää uusi malli on ihan erilainen. Juoksen nää keventelyt niillä ja eiköhän ne pelitä. Uskallan lähteä, kun en koskaan ole saanut mistään kengistä rakkoja tai hiertymiä. Kerran meni varpaankynnet 10k kisassa mustaksi liian pienistä kengistä johtuen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Hernia14 vastauksestasi! Siinä tuli monta pointtia, jotka helpottivat pähkäilyäni. Onneksi säärikipu ei ollutkaan mitään sen kummempaa kuin pientä juilintaa, joka hoitui venyttelyllä. Varmaankaan pulma ei nyt sittenkään ole tuo kevyt pronaatiotuki, vaan voi tosiaan olla niin, ettei DS Trainer ole lestiltään aivan sopiva kapeaan jalkaani, niin hyvä kenkä kuin muutoin tuntuukin olevan. Tai ainakaan en vielä uskalla luottaa, että sillä voisin ongelmitta juosta, joten lähden vanhalla tutulla Glidella, joskin uudella parilla. Sentään Adioksilla en uskalla maralle! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olepa hyvä, toivottavasti ei neuvot menneet ihan metsään! :smiley:

Mikä ettet niillä Adioksilla lähtisi? Ovat ainakin kapeat, mikäli jalkasi sellaista kaipaa. Näytti Tukholmassa olevan yksi suosituimmista malleista, ja eikös sillä ole maratonin ME:kin juostu? Itse juoksin nyt Tukholmassa Sauconyn Kinvaralla (tyypiltään samassa kategoriassa Adioksen kanssa), joilla en ollut koskaan ennen juossut yli 15 km lenkkiä, ja hyvin toimivat! Jaloille on muutenkin hyväksi jos on ainakin kaksi erilaista kenkää, eli hyvin voisit ajatella niin että harjoittelet Glidellä ja juokset itse tapahtuman Adioksella. Nyt täytyy kyllä myöntää etten ihan täysin tiedä mistä puhun, koska en ole itse juossut ikinä Adidaksen kengillä metriäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Hernia14 vastauksestasi! Siinä tuli monta pointtia, jotka helpottivat pähkäilyäni. Onneksi säärikipu ei ollutkaan mitään sen kummempaa kuin pientä juilintaa, joka hoitui venyttelyllä. Varmaankaan pulma ei nyt sittenkään ole tuo kevyt pronaatiotuki, vaan voi tosiaan olla niin, ettei DS Trainer ole lestiltään aivan sopiva kapeaan jalkaani, niin hyvä kenkä kuin muutoin tuntuukin olevan. Tai ainakaan en vielä uskalla luottaa, että sillä voisin ongelmitta juosta, joten lähden vanhalla tutulla Glidella, joskin uudella parilla. Sentään Adioksilla en uskalla maralle! ;)

Entäs Aegis? Juoksin viime vuonna ensimmäiset maratonini Glideilla, mutta ne alkoivat tuntua vähän liian vaimennetuilta. Ostin syksyn alesta kaksi paria Aegiksia, jotka vähitellen syrjäyttivät Glidet kokonaan (nykyään käytän Glideja lähinnä kauppareissuilla). Reilu viikko sitten juoksin ensimmäistä kertaa maratonin Aegiksilla, ja olin hyvin tyytyväinen valintaani. Aegis on selvästi kevyempi kuin Glide, ja tuntuma alustaan on huomattavasti parempi, mutta silti vaimennusta on riittävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy