Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
jakroo

Pyörähankinta, pikaista apua kaivataan.

Recommended Posts

Minulla olisi edessä pyörän hankkiminen triathlonia varten. Nyt kuitenkin kyseessä on harrastelija, yli 30v ja tarkoituksena on vähitellen kehittää itseään joka osa-alueella ja mahdollisesti ensi kesänä käydä muutama kisa läpi.

Tämänhetkinen pyöräilytausta liittyy pelkästään maastoajoon ja maastopyörällä liikkumiseen. Lukkopolkimetkin ovat minulle uusi asia. Tarkoituksena olisi ottaa tosiaan tuo pyöräily nyt kesän aikana mukaan harjoitteluun ja talvella jatkaa sitten tätä spinning puolella. En ole pro, eikä minusta koskaan sellaista tule, vaan omaksi huvikseni aion lajia harrastella ja omia tavoitteita siinä lähinnä asetella. Kilpailla kyllä sillä tykkään kilpailuista. Ehkä jotain pyöräkisojakin voisi ajaa.

Nyt sitten ongelmana on että mikä pyörä? On cyclo, mikä toisaalta voisi olla hyväkin, että saisi sillä talvella ajella, mutta entä sitten tuo harjoittelu ajo kesällä tai kilpailut? En oikein innokas olisi noiden renkaiden vaihtamiseen, eivätkös niissä sellaiset nappulat kuitenkin yleensä ole.

Tri-pyörä, no sillä ilmeisesti ei kaikenlaisissa kisoissa saa ajella ja muutenkin ehkä aloittelijalle saattaisi olla hieman haastavaa(ehkä).

Maantiepyörä, no kavereilla on ja ajavat niillä paljon. Pääsisin mukaan tosin crossillakin varmaan, voisi ajaa tri kisoja ja maantiekisoja jos innostuu. Siinäpä on pulmaa.

No sitten budjetti on on max 1700, mielellään reilusti alle. Pyöristä olen miettinyt tuota, että miten paljon sitten antaa painoarvoa noille varusteille siis osille pyörässä.

Näitä olen katsonut

Felt F5 2012 Shimano 105/105 20-speed

Bianchi C2C Impulso Alu Ultegra 2012

Ridley Orion Shimano 105 2012 1204A

Felt Z75 2012

Ridley Phaeton-R 1012c Shimano 105 5700 BLA 2012 / Maantiepyörä

Ridley X-Ride Cyclocross

Colnago 2012 World Cup 2.0 Cyclocrossari Shimano 105

Ridley X-Bow Cyclocross polkupyörä Shimano 105

Felt B16 2012 Aikaajopyörä Shimano Ultegra/Ultegra 20-speed

Felt S22 2012 Aikaajopyörä SRAM Apex/Apex 20-speed

Ridley Phaeton T Shimano 105

Lista on pitkä, mutta toivon hartaasti, että jollain olisi aikaa kertoa kokemuksia tai olisi tietoa, mitä tarpeisiini kannattaisi hankkia.

Pituutta on 172 ja painoa 84

En osaa kommentoida fillarin valinnasta muuten, mutta tuo mainitsemasi renkaiden vaihto ei ole mikään ongelma kun hankkii kahdet vanteet.

Itselläni on cyclocrossari jonka alkuperäisillä vanteilla on 32 mm cyclocross renkaat jotka toimivat hyvin työmatka, retki ja hiekkatie/polku -käytössä. Lisäksi on sitten pykälää laadukkaammat vanteet joilla on 24 mm maantiekumit. Molemmissa vanteissa on takapakka kiinni jolloin renkaiden vaihtoon riittää että kääntää pyörän ylösalaisin, avaa pikalinkut ja tipauttaa toiset kiekot tilalle. Viiden minuutin homma.

Ensinnäkin riippuu kovasti cyclostasi, millainen tarve sinulla on. Osa cycloista on niin maantiepyörämäisiä, että kumeja (tai koko kiekkoja) vaihtamalla saat niistä melko hyvinkin maantiekisa/tri-tarpeisiin soveltuvan ajokin.

Tällöin fiksu hankinta olisi ihan triathlon-pyörä. Mutta tri-pyörällä taas ei saa ajaa maantiekisoissa eikä kaikissa lyhyissä tri-kisoissakaan; käytännössä Suomessa pääsee tri-pyörällä kisaamaan täydellä matkalla (tänä vuonna Nastolassa), Joroisissa ja Voimarinteellä puolikkaalla sekä muutamassa (ei SM) lyhyessä kisassa (ainakin Kiskossa ja Nurmijärvellä). Muihin kisoihin ei sillä ole asiaa.

Eli ratkaisu riippuu kovasti nykyisestä cyclostasi sekä siitä, mihin tri-kisoihin meinaat osallistua.

Valinta on vaikea, koska vaihtoehtoja on monia ;) . Joskus nuorena poikana kun harrasti pyöräilyä enemmänkin (ja tuli muutama tri-kisakin käytyä), oli ainoa valinta maantiepyörä. Sillä kun voi polkea paremmin porukkalenkeillä ja kuntoajoissa. Tri-kisoja varten ostin pyörään erilliset tangot, jotka kiinnitettiin ohjaustankoon. Näin sai vähän ajoasentoa muutettua. Maantiepyörä oli hyvä yleispyörä, jota sai vähän viilattua tri-kisoja varten.

Nyt näin vanhempana, valinta on se cc-pyörä (Ridley xbow). Ajoasento ei ole ehkä niin agressiivinen kuin puhdas maantiepyörä tai tri-pyörä

mutta mikäli ei halua taistella kärkisijoista tai huippuajoista on meno kuitenkin riittävän vauhdikasta. Rengastus vaikuttaa tietenkin vauhtiin.

Mullakin on keväällä/syksyllä käytössä cc-kumit(32mm) ja kesällä 25 sliksit. Pyrin lenkit hoitamaan työmatkan yhteydessä, cc-pyörällä

olen hakenut kobinaatiota kestävyyden ja vauhdin välillä.

Melkeen kyllä lähtisin liikkeelle siitä maantiepyörästä, siinä ei ominaisuudet lopu kesken ja talvella voi ajaa mtb:llä.

Jos itse lähtisin tota listaa kattomaan niin Ridley tai Bianchi....... oma suosikki on kyllä Willieri.

Hanki niin hyvä maantiepyörä kuin tuolla budjetilla saat jos kerran arvostat monikäyttöisyyttä ja jokainen sekunti ei tässä vaiheessa ole kallis. On se kuitenkin mukavampi ajaa kisoja ja lenkkejäkin sillä kilpapyörällä kuin cyclolla. Talvella sitten paremman puutteessa rouhit sillä maasturilla(?) mikä sinulla nytkin on tai tyydyt hiihtoon ja juoksuun. Noista linkatuista ehkä Orion, tosin muitakin vaihtoehtoja tuolla rahalla löytyy ja etsimällä&tinkaamalla halvemmallakin. 1700:lla pitäisi saada Ultegraa tai vaihtoehtoisesti vähintään 105 osat + laatukiekot.

= "ei hyvä mihinkään".

Harrastuksissa(kin) vierastan viimeiseen asti. Jos jotakin tekee, eikö sitä haluaisi tehdä kunnolla ?

No, mä ennemmin ajan töihin ehjillä kumeilla kun hifistelen keveillä 23 mm ja paikkaan niitä aamusta kuuden aikaan.

Jatketaas tätä kun ei illalla jaksanut vääntää enempää.... Henkilökohtaisten kokemusten perusteella kohtuullisen samanhintaiset cc-pyörät ja maantiepyörät

eroavat suhteellisen vähän toisistaan. Jarruissa, renkaissa ja rungon mitoituksessa on eroa.

Mut jos haluaa tehdä kunnolla niin ostaa tri-pyörän, maantiepyörän, cc-pyörän ja mtb:n niin olis varaa mistä valita.

Ei välttämättä paha ;)

Muokattu

Ei ihmeempiä kommentteja, mutta aika-ajopyörän pelkääminen "aloittelijana" on turhaa. Oman kokemukseni mukaan siihen tottui todella hyvin ja pidän sitä oikeastaan itselleni luontevampana nykyään kuin tavan maantiepyörää. Lukkopolkimiin totuttautumisen jälkeen väittäisin olevan ihan yhtä helppoa molemmilla.

Hyvin rajallisesta kokemuksista ja kokeiluista huolimatta uskallan sanoa, että Felt S22 on hintalaatusuhteeltaan hyvä. Toimii ainakin itselleni.

Ei ihmeempiä kommentteja, mutta aika-ajopyörän pelkääminen "aloittelijana" on turhaa. Oman kokemukseni mukaan siihen tottui todella hyvin ja pidän sitä oikeastaan itselleni luontevampana nykyään kuin tavan maantiepyörää. Lukkopolkimiin totuttautumisen jälkeen väittäisin olevan ihan yhtä helppoa molemmilla.

Minä myin maantiepyörän kokonaan pois ja ajelen kaikki maantielenkkini tulevaisuudessa aika-ajopyörällä. Tutkailin viime kesän ajoja ja maantiefiletsu oli ollut käytössä vain muutamalla hassulla reissulla. Turhaan tallissa pölyytän tilaa viemässä. Tt-fillari kulkee mukavemmin, ajoasento on parempi ja sillä voi tarpeen tullen ihan körötelläkin hissukseen. ;)

Ei ole tosin enää asiaa mihinkään isoihin ryhmäajoreissuihin, mutta onneksi inhoankin moisia. :D

Ensinnäkin riippuu kovasti cyclostasi, millainen tarve sinulla on. Osa cycloista on niin maantiepyörämäisiä, että kumeja (tai koko kiekkoja) vaihtamalla saat niistä melko hyvinkin maantiekisa/tri-tarpeisiin soveltuvan ajokin.

Tällöin fiksu hankinta olisi ihan triathlon-pyörä. Mutta tri-pyörällä taas ei saa ajaa maantiekisoissa eikä kaikissa lyhyissä tri-kisoissakaan; käytännössä Suomessa pääsee tri-pyörällä kisaamaan täydellä matkalla (tänä vuonna Nastolassa), Joroisissa ja Voimarinteellä puolikkaalla sekä muutamassa (ei SM) lyhyessä kisassa (ainakin Kiskossa ja Nurmijärvellä). Muihin kisoihin ei sillä ole asiaa.

Eli ratkaisu riippuu kovasti nykyisestä cyclostasi sekä siitä, mihin tri-kisoihin meinaat osallistua.

Aloittajalla ei taida olla cycloa, vaikka tuosta nopeasti lukemalla sellaisen kuvan saakin.

Aloittajalla ei taida olla cycloa, vaikka tuosta nopeasti lukemalla sellaisen kuvan saakin.

Heh, hyvä pointti. Juurikin nopeasti luin, että "On cyclo..." tarkoittaisi, että "kirjoittajalla on cyclo", kun ilmeisesti tarkoittikin, että "on olemassa cycloja".

Siinä tapauksessa homma on jälleen pykälän kimurantimpi :-)

Tässä itselläkin pyöränhankinta olisi jossain vaiheessa edessä ja budjetin rajoissa olisi seuraavat pyörät:

Fuji Aloha 1.0 (http://www.evanscycles.com/products/fuji/aloha-10-2011-triathlon-bike-ec024644?query=fuji aloha 1.0)

Quintana Roo Kilo Carbon (http://www.evanscycles.com/products/quintana-roo/kilo-carbon-2012-triathlon-bike-ec034639?query=kilo carbon)

Amatööri kuntoilijaharrastajalle, vain ja ainoastaan triathlonkäyttöön ja sen treenaamiseen. Ensi vuonna olisi kiikarissa puolimatka. Tänä vuonna olen ilmoittautunut kuusijärven pikamatkalle, mutta sen ajattelin sotkea vielä ilman kisapyörää - tai no katotaan nyt... :smiley:

Voisitteko antaa sivistyneitä perusteita miksi toinen ennemmin kuin toinen?

Noista mekaanisista komponenteista en ymmärrä mitään, toinen Shimanoa, toinen SRAMia. Toisessa alumiinirunko, toisessa markkinoiden halvin hiilikuiturunko.

Noista runkojen Geometriastakaan en oikein tiedä, mutta oma ruumiinrakenne on sellainen että jalat ovat lyhyet, mutta kädet ja selkä pidemmät kuin keskimäärin (esim. vaimo on 11cm lyhyempi kuin minä (173/162), mutta hänen jalan pituus silti on vain 1cm lyhempi kuin minulla). Nivelet ovat myös erittäin liikkuvat (ns ylitaipuvat). Selän ja jalkojen taipuisuus toivonmukaan auttaa meikäläistä ajoasennon kanssa tai sitten ei. Vaikea sanoa kun pyöräily on aika tuntematon laji minulle, satunnaista työmatkapyöräilyä lukuunottamatta. 52cm runkoa katselen, Competitivecyclist laskuri antoi ideaali rungon kooksi 52.5 - 54.5cm.

Kumpikin pyörä on saanut ok arvosteluita entry fillarina (paitsi että Quintana Roon kiekot ovat kuulemma painavat). Vaikea sanoa kiekkojen painosta, varmasti kevyemmät kun nykyisen Insera Travelleten....

Kumpikin merkki on minulle aivan tuntematon.

Muokattu

Minäkään en mikään ekspertti/sivistynyt ole, mutta avataan peli:

Geometrioista nopeasti katsottuna Fuji näyttäisi sopivan paremmin pitkäselkäiselle ja QR pitkäjalkaiselle.

Tästä huolimatta mulla (173, samoin muuten vaimo 162) on QR Seduza (sama geometria) juurikin kokoa 52. Sisäsaumani on muistaakseni 77 cm. Tuo minun Seduza on mulle juuri passelin kokoinen pyörä, paitsi että ehkä sentin tai kaksi saisi olla pidempi (siis satula–stonga-suunnassa). Heitto on kuitenkin niin pieni, etten ole esim. stemmiä jaksanut alkaa vaihtaa. (Jos muuten haluat koeajaa, onko 52 passeli koko Quintana Roossa, niin tervetuloa!)

Kiekot ovat molemmissa melko edulliset, mutta jos vahingossa innostut lajista, haluat kuitenkin jossain vaiheessa uudet kiekot ;-) eli en niistä niin paljoa murehtisi.

SRAMin osista ei ole kokemusta (semi-valistunut arvaus: ovat ihan jees!), nuo 105/Ultegra-Shimpat ovat ihan kelvot.

Muuten sanoisin ilman tarkempaa tuntemusta, että molemmissa aika hyvä hinta/laatu-suhde; Kilo on muutaman satasen kalliimpi, Aloha taas alumiininen.

Minä myin maantiepyörän kokonaan pois ja ajelen kaikki maantielenkkini tulevaisuudessa aika-ajopyörällä. Tutkailin viime kesän ajoja ja maantiefiletsu oli ollut käytössä vain muutamalla hassulla reissulla. Turhaan tallissa pölyytän tilaa viemässä. Tt-fillari kulkee mukavemmin, ajoasento on parempi ja sillä voi tarpeen tullen ihan körötelläkin hissukseen. ;)

Ei ole tosin enää asiaa mihinkään isoihin ryhmäajoreissuihin, mutta onneksi inhoankin moisia. :D

Aivan samanlailla kävi itsellenikin. Alkuun hirvitti minkälainen tt-pyörä on ajaa, mutta kyllä heti ensimmäisestä lenkistä lähtien ei ollut enään mitään halua maantiepyörän selkään. On kaikinpuolin mukavampi ajaa. Ja kun muutenkin yksin ajan, niin ei tarvi ryhmäajoja miettiä, eikä ne kyllä kiinnostakkaan:)