Jump to content
Juoksufoorumi.fi










lare85

Ylikunto/sykkeet

Recommended Posts

Kokonaisuushan ihminen on, ja jos joku osa alue on epätasapainossa, niin tuloskin on sama. Paha näin puskista neuvoa, mutta anna ajan kulua. Negatiivinen työstressi vähenee kyllä, kunhan uuteen hommaan pääset paremmin kiinni.  

Kuntoilua kannattaa varmaan harrastaa kevennetysti. Kovilla sykkeillä treenaaminen ei paranna  PK ta, eikä valitettavasti tuo toivottua tulosta. Mikä sitten on parasta tuossa tilanteessa, en tiedä. Jos olisin samassa tilanteessa, niin kävelyä päivittäin ( laskee stressitasoa ) ja kevyttä lihasharjoittelua omalla painolla himassa. ( vatsoja, etunojaa, kyykkyjä jne. ) 

On ehkä kliseistä ja tyhmää sanoa, kyllä se siitä. Mutta sanon kuitenkin : Kyllä se siitä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole nyt käynyt missään tutkimuksissa, kävi kyllä mielessä. Helmikuussa olisi perussairauden vuositsekkaus, mutta voisi olla paikallaan pyörähtää edes perusjutut tarkistamassa aiemmin. On vaan vähän korkea kynnys käydä vinkumaan tutkimuksia, kun en kuitenkaan varsinaisesti ole sairaskaan, kai tämä on vähän ammattiongelma... Ortostaattista sykettä ajattelin joskus tsekata, mutta aina tuntuu olevan jotain, minkä vuoksi on turha edes mitata (viime yönä pari tuntia unta - pätkissä, nuorimmainen lapsista on kipeänä...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mene ihmeessä lääkäriin, ja mielummin urheilulääkärin puheille joka ymmärtää näitä asioita.

Muutama vuosi sitten ajoin itseni ylirasitustilaan. Menin Helsingissä urheilulääkäriasemalle, jossa asia selvitettiin poissulkemalla sairauksia, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta jne, veriarvot otettiin, tehtiin rasitustesti, ja mut laitettiin First Beatin sykeseurantaan kolmeksi vuorokaudeksi. Sylttytehtaan osoite löytyikin, joka ei ollutkaan yksin harjoittelu, vaan töistä tullut stressi (yt-neuvottelut ja toimin silloin työsuojeluvaltuutettuna) ja sinänsä oppikirjamainen harjoittelu yhdessä. Mutta tuo kuorma yhdessä olikin sitten liian iso pala ja treeni oli aivan mätää pitkän aikaa. 

Ensin mulle määrättiin muutama viikko täydellistä liikuntakieltoa ja sen jälkeen 2 + 2 viikkoa pelkkää kävelyä. Lääkärin mielestä ylirasitustila paranee parhaiten jollakin muulla liikuntalajilla, kuin sillä millä sen on aiheuttanut.

Loppujen lopuksi selvisin aika vähällä, mutta lääkärin mielestä ainekset oli pahempaankin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin tuoretta kokemusta ylikunnosta viime talvelta. Urheilulääkärillä kävin ja verikokeiden perusteella suljettiin pois mahdollisia syitä tilanteeseen kuten mykoplasma. Omalla kohdalla tärkeimpänä syynä ylirasitus- taikka alipalautumistilaan oli liian vähäinen lepo yhdistettynä koviin maratontreeneihin. Tilanne ilmeni maratreenien edetessä suorituskyvyn huonomisena viikko toisensa jälkeen eli juoksukunto oli lopulta huonompi parin kuukauden maratreenien jälkeen kuin ennen niitä. VK- ja MK-juoksut tuntuivat lopulta aivan hirveältä ja kevyen vitosen lenkin jälkeen tuntui samalta kuin kolmenkympin pitkiksen jälkeen. Totaalista juoksutaukoa pidin kaksi viikkoa, jolloin tein ainoastaan kävelylenkkejä. Oma lääkärini kehotti sitten juoksemaan kevyitä korkeintaan puolen tunnin lenkkejä, jotka hänen mukaansa auttavat toipumisessa paremmin kuin täysi lepo. Itsekin selvisin aika vähällä, sillä pystyin aloittamaan uudet juoksutreenit parin kuukauden himmailun jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä aivan upea tilanne, kun on huipputyyppejä työkavereina niin arki on niiltä osin hienosti hallussa - eikä mitään ihme uhkia näkyvissäkään. Mutta aiemmin on syksyt olleet vähän haastavia. En ole kuitenkaan onnistunut ajamaan itseäni varsinaiseen uupumukseen, vaan on löytynyt mahdollisuuksia tasoitella syntyneitä ylikierrostiloja. Silloin pääsee vielä vähällä. Tätä ne lekurit kai miettii, että onko vielä ylikierrospuolella, vai onko jo basedown - ja ohjeet sitten vähän sen mukaan. Joskushan se on tosiaan niin päin, että pitää vetää itseään käyntiin ja päätä pinnalle, kun on aivan maissa ja melankoliikki.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sepä just, Petteri.vartiainen, osuit asian ytimeen. Kun en oikein tiedä onko tämä ylikierrosta (muista elämänalueista johtuen) vai silkkaa syysdepistä reenilorvimisesta johtuen. :D Eli pitäiskö tosissaan pistää karstoja poltellen vai heittäytyä ihan halvaantuneeksi sohvalle, kun tää keskitien kulku ei selvästikään sovi. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka olisi kunto miten pohjassa tahansa, niin Sinun pitäisi silti kyetä säätelemään tekemisen intensiteettiä. Jos/kun näin ei ole, niin ajatus palaa Joukon, Pasin, Ollin ja harmiksen mietteisiin. On itselleni tuttu moka antaa karkaileville sykkeille pätevä selitys juoksemalla vetoja. Siinä on jo vähän karkuun juoksemisen makua. Hetken se kestää, kuten moni muukin onni. Kun on uutta työkuviota ja muuta meneillään, niin se palkitseva, tavallisen hyvin rullaava arki antaa odottaa itseään. Sitä voi uskoakseni kiirehtiä hyvin rajallisesti. Pahoittelen erilaisten oletusten suurta määrää, mutta tällaisia tuntoja heräsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin. Parempi kai se on vetää varman päälle ja lonnia vielä joulukuu. Kyllähän se tekemättömyys alitajuisesti ahdistaa, kun jo nyt poden pientä morkkista tästä koko syksyn laiskottelusta. No, ei oo hikisiä treenivaatteita tarttenut pesukoneessa pyöritellä... Toivottavasti se juoksukunto joskus löytyy taas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy