Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
lare85

Ylikunto/sykkeet

Recommended Posts

tammikuusta lähtien ollut 4 flunssa, ja yleensä en sairastele kun kerran kahdessa vuodessa. Treenannut olen määrällisesti enemmän kun ikinä, mutta mielestäni tämä oli ensimmäinen kausi kun hiihdossa pystyin pitämään sykkeet myö aisoissa. Huhtikuun alussa oli viimeisin flunssa joka kesti 2 viikkoa. Treenasin kuitenkin muutaman kerran viikossa, mutta kevyesti. No en ollut palautunut kunnolla mutta juoksin silti maratonin. Tämän jälkeen pidin 4 lepopäivää. Sitten kävin juoksemassa pari kertaa reiluun viikkoon ja sykkeet olivat 20 pinnaa korkeammat kun normaalisti. Tyhmänä kävin myös hcr:n juoksemassa punaisella. Nyt sitten viikko totaalilepoa ja leposyke vieläkin vaihtelee 5-10 normaalista. Tänään kävin fillaroimassa ja sykkeet pysyivät 110-120 eli ihan ok. Mutta kun pienikin mäki tuli, sykkeet nousivat nopeasti korkealle ja eivät sieltä kovin nopeasti laskenut alas, toisin kun normaalisti. Lisäksi muutaman kerran sykkeet nousivat jopa 220 (oma max 188) mutta sitten laskivat nopeasti taas sieltä normaaleihin lukuihin. Aluksi epäilin mittaria, mutta sama toistui myös velipojan suunnolla. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Ajattelin käydä ensi viikolla ottamassa sydänfilmin ja verikokeita, josko sieltä saisi jotain vastauksia. On niin hemmetin turhauttava...

Share this post


Link to post
Share on other sites

On, kokemusta on ylikunnosta. En jaksa enää kertoa yksityiskohtia, mutta käy lukemassa vaikka mun blogista jos kiinnostaa. Lääkärissä kävin vaikka kuinka monta kertaa, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Tutkittiin sydän, keuhkot, kilpirauhaset, veriarvot jne. Lopulta kävin Helsingin Urheilulääkäriasemalla. Sieltä löytyi ensimmäinen lääkäri, joka edes ymmärsi jotain ylikunnosta. Sieltä löytyi testikin ylikunnon toteamiseksi, maksoi tosin ihan hirveäsi. Testin perusteella mun ylikunto oli jo ohi, mutta mielestä kannatti. Sain selvyyden vaivoihini ja ohjeet miten jatkaa treenamista.

Jos epäilet ylikuntoa ja aiot mennä lääkäriin, niin suosittelen, että menet urheilulääkärin vastaanotolle, esim. Helsingin Urheilulääkäriasema on hyvä. Yleislääkäristä ei kyllä ole mitään apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemusta löytyy ylikunnosta mullakin. Minä en käynyt aikoinani lääkärissä, mutta sykkeitä seurasin ortostaattiseen sykereaktioon pohjautuen vai miten se nyt oli; mittasin sykkeen ensin makuultaan esim. minuutin ajalta ja sitten nousin seisomaan ja mittasin heti sykkeen samalta ajalta kuin makuullakin. Sen ajan jälkeen kun meni lopullisesti yli, syke-ero oli 15-34 korkeampi seisten jatkuvasti kuin makuulla. Kun palautuminen oli hyvä, ero oli 10 lyönnin paikkeilla. Meni 6 viikkoa kevyellä harjoittelulla kun tapahtui ensimmäinen selvä toipumisen merkki olotilassa, aloin saamaan jotain irti jo kropasta kun juoksin pari 800m kisaa. Sykkeitten seuraamisen lopeti tympääntymisen vuoksi niihin aikoihin, mutta meni kuukausia vielä ennenkuin kroppa alkoi ottamaan vastaan kovempia ja pidempiä reeniputkia ilman että heti alkoi tuntumaan juoksu hirveältä väännöltä. Koko seuraavan vuoden seurasin sykkeitä tarkkaan, kun olin ostanut Polarin kellon jolla pystyi tekemään rasitustilan seurantatestin. Samalla tapaa tein testin silläkin kellolla. Tein sen joka aamu ja päätin sen perusteella päivän reenit. Sen ansiosta varmasti pääsin juoneen kiinni enkä hakannut kroppaani vastaan, ja pienemmästä harjoitusmäärästä huolimatta juoksu kulki seuraavana kesänä kovempaa kuin ennen.

Minä suosittelisin siis tarkkailemaan olotilaa ja sykkeitä joka päivä ja unohtamaan ennaltalaaditut harjoitusohjelmat. Silloin kun merkit kohdallaan, kuormita mutta älä liikaa, ja ota kevyesti matalilla sykkeillä tai lepää heti kun kroppa antaa signaaleja siihen suuntaan. Lääkäriä ei minun mielestäni tarvita mutta eihän koskaan voi olla liian varovainen, jos epäilee että pumpussa voisi olla häikkää kuten esim. sydänlihastulehdusta, kun kerran olet tiuhaan sairastellutkin. Siitä ei tosin saa varmuutta ennenkuin sydämen ultraäänellä, mutta sitä varten on myös suuntaa antavat verikokeet. Kokemusta molemmista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mittailin myös tuota ortostaattista sykettä viime syksynä, mutta enpä tullut niistä tuloksista juuri viisaammaksi. Jos ei ole tietoa aiemmista tuloksista, niin aikas vaikea päätellä niistä sykkeistä yhtään mitään. Mä jotenkin päättelin, että olisi ylikuntoa, kun ero oli aika suuri, mutta ei sitä enää silloin ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eilen näytti osrtostaattinen n. 15. Tänään oli 20-25 paikkeilla. Sehän tässä hämmentävää on että sykkeet vaihtelevat päivittäin, oli liikkeessä tai ei. Ei kyllä kovin pahalta tunnu vaikka sykkeet epänormaalin korkealla ovatkin, ei vaan uskalla rehkiä. Kai se on vähennettävä ja kevennettävä treenailua ja katsella mitä tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta orto-testistä ei ole mitään hyötyä ellet ole kerännyt itseltäsi dataa talteen pitkällä aikajänteellä. Dataa pitää löytyä sekä aivan varmasti "palautuneilta" jaksoilta, että ajoilta, jolloin olet satavarmasti kunnollarasittunut. Ja sitten vielä välimaastosta. Orto-lukemia on turha vertailla kaverin lukemiin, toisilla 15 lyönnin ero on jo merkki rasitustilasta, toisilla kuten esim minulla tuo 15 on täydellisen palautuneisuuden merkki.

Orto-testi pitää tehdä joka kerta samaan kellonaikaan ja täysin samoilla rutiineilla. Paras aika on aamulla kun herää. Käy vaan kuseksimassa ja siitä suoraan testin kimppuun.

Sitten kun nämä hommat ovat kuosissa niin on todella helppo ja hyvä konsti testailla onko sitä laiska vaiko väsynyt.

R-R-mittaus onkin sitten vielä parempi konsti, mutta tähän tarvitsee ominaisuuden omaavan mittarin ja hyvän hyvän analyysikikkareen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tammikuusta lähtien ollut 4 flunssa, ja yleensä en sairastele kun kerran kahdessa vuodessa. Treenannut olen määrällisesti enemmän kun ikinä, mutta mielestäni tämä oli ensimmäinen kausi kun hiihdossa pystyin pitämään sykkeet myö aisoissa. Huhtikuun alussa oli viimeisin flunssa joka kesti 2 viikkoa. Treenasin kuitenkin muutaman kerran viikossa, mutta kevyesti. No en ollut palautunut kunnolla mutta juoksin silti maratonin. Tämän jälkeen pidin 4 lepopäivää. Sitten kävin juoksemassa pari kertaa reiluun viikkoon ja sykkeet olivat 20 pinnaa korkeammat kun normaalisti. Tyhmänä kävin myös hcr:n juoksemassa punaisella. Nyt sitten viikko totaalilepoa ja leposyke vieläkin vaihtelee 5-10 normaalista. Tänään kävin fillaroimassa ja sykkeet pysyivät 110-120 eli ihan ok. Mutta kun pienikin mäki tuli, sykkeet nousivat nopeasti korkealle ja eivät sieltä kovin nopeasti laskenut alas, toisin kun normaalisti. Lisäksi muutaman kerran sykkeet nousivat jopa 220 (oma max 188) mutta sitten laskivat nopeasti taas sieltä normaaleihin lukuihin. Aluksi epäilin mittaria, mutta sama toistui myös velipojan suunnolla. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Ajattelin käydä ensi viikolla ottamassa sydänfilmin ja verikokeita, josko sieltä saisi jotain vastauksia. On niin hemmetin turhauttava...

lare85: Jos tuntuu väsyneeltä ja epäilee, että on ylirasitustilassa, eikö silloin olisi parempi levätä. Ei se treenaaminen siihen kaadu. Todennäköisesti kunto paranee verrattuna väsyneenä treenaamiseen. Tuntuu, että tämä ortostaattinen sykkeen mittaus on epätoivoinen yritystä antaa lupa itselle lähteä lenkille. Mikään ei ole helpompaa kuin itsensä huijaaminen. Jos olet ollut tänävuonna 4 kertaa flunsassa niin sen pitäisi kertoa, että kaikki ei ole kunnossa.

Koeta jaksaa pitää lepoa niin oot kunnossa nopeammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tässähän se ihmeellisyys piileekin, että tässä on jo pidempään tuntunut niin sanottua henkistä väsymystä, mutta treeni kulkenut kuitenkin koko talven/kevään erinomaisesti ja tulokset paranivat koko ajan ja elämäni parhaassa kunnossa olinkin pari viikkoa ennen kevään päätavoitettani krakovan maratonia. Eikä tänäänkään pahalta tuntunut viikon levon jälkeisellä pyörälenkillä, mutta sykkeet olivat vaan pirullisen korkealla aika ajoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tuli sitten käytyä työpaikkalääkärillä, ja sanoi ihan rehellisesti, ettei asiasta paljoakaan tiedä ja ehdotti kääntymistä yksityisen puolelle. Toki Labraan menen kokeet joka tapauksessa tekemään. Soitin Helsingib Urheilulääkäriasemalle ja sanoi että tulee maksamaan about 300€ kelakorvausten jälkeen ja voi olla että ajan saa vasta loppukesälle.

Täytyy tässä varmaa pari viikkoa katsella josko omilla poppakonsteilla ja lääkärin määräämällä levolla saisi ihmeitä aikaan. Muuten se on varmaan mentävä yksityiselle, maksoi mitä maksoi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ota nyt alkuun rauhallinen PK-kausi. Vauhdeista 15-30 s pois ja syvä aerobinen kunto ensin kohdilleen. Kuukauden päästä sitten katsot onko ainesta määrien ja tehojen nostoon. Uuden kuntohuipun ehtii hyvin luoda kesän loppuun tai syksyyn.

Samantyyppisellä kaavalla (joskin pienemmällä porrastuksella) etenen nyt itsekin kohti loppukesää vaikka takana ei olekaan ylirasitusta vaan ainoastaan kova 100 km kilpailu, josta palautuminen on vielä hitusen kesken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

R-R-mittaus onkin sitten vielä parempi konsti, mutta tähän tarvitsee ominaisuuden omaavan mittarin ja hyvän hyvän analyysikikkareen.

Kiinnostaisi, mitä tarkoitit hyvän hyvällä analyysikikkareella? Omistan mittarin joka mittaa R-R (RS800CX), mutta en saa asiasta paljon irti. Dataa löytyy pitkältä aikaväliltä, mm ensimmäiseltä maratoniltani. Käytän Polar Pro Trainer 5 ohjelmaa. Kunpa oppisi tulkitsemaan vielä tuotetun datan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos epäilet ihan tosissasi ylikuntoa, niin pariin viikkoon ei mitään treeniä! Toisaalta ei kannata heittäytyä sohvalle makoilemaan vaan harrastaa todella kevyttä melko pitkäkestoista liikuntaa. Ns. Sunnuntaikävely on ihan parasta, samoin mummopyöräily. Uintiakin voi yrittää, jos osaa sillai kevyesti kuviokellua. Venyttelyt, joogat yms suotavia. Ei niin että syke nousee, vaan kevyesti nautiskellen 1-2 h kerrallaan. Tämän ohjeen sain Hulasta, kun epäiltiin, että mulla on ylirasitus päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy