Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Haluatko harjoitella huippuvalmentajan johdolla?

atp
 Share

Recommended Posts

Vuoden vaihteessa aloitin yhteistyön Ian Sharmanin kanssa tavoitteena 8 tunnin aloitus 100 kilometrillä ja juosta Spartathlon. En ole kuitenkaan pystynyt muutamaan viime kuukauteen harjoittelemaan oikeastaan lainkaan ja tällä viikolla sain tietää miksi. Välilevy on rappeutunut niin pahasti että joudun lopettamaan juoksuharrastuksen kokonaan. Se taas tarkoittaa sitä että minulta jää 5 kuukautta valmennusaikaa käyttämättä.

Olen Ianin kanssa sopinut että nämä 5 kuukautta on mahdollista siirtää jollekin toiselle juoksijalle eli nyt on mahdollista päästä erittäin kovan luokan ultrajuoksijan valmennettavaksi.

Jos et tiedä kuka Ian Sharman on, niin tässä lyhyt esittely:

- Juossut yli 150 ultraa ja maratonia, mm. Western States Endurance Run, Rocky Raccoon 100, Marathon des Sables, Comrades, Transalpine Run Stage Race, Everest Marathon

- 100 mailin maastoultran ennätys 12h 44min (Rocky Raccoon)

- Comrades 6h 1min

- Maraton 2h 32min

vain muutamia mainitakseni.

Blogi: sharmanian.blogspot.com

Valmennussivu: www.sharmanian.com

Miten valmennus käytännössä toimii?

Aluksi Ian haluaa tietää minkälaisella tasolla juoksija on, miten on harjoitellut, minkälaista kokemusta on ja mitkä ovat tavoitteet. Tavoitteita ja kilpailukalenteria on mahdollista suunnitella myös Ianin avustuksella ja niin kannattaakin tehdä. Ensimmäisinä parina viikkona yhteyttä pidetään sähköpostin välityksellä tiuhemmin jotta homma lähtee käyntiin, mutta normaalisti yhteyttä pidetään sähköpostitse 3 kertaa viikossa. Videopuhelu (skype) kerran viikossa auttaa pysymään paremmin ajan tasalla ja harjoitusohjelmaa päivitetään tarvittaessa pari kertaa viikossa. Ian asuu Yhdysvalloissa ja siellä kello on 10 tuntia meitä jäljessä. Tyypillisesti videopuhelu on onnistuttu järjestämään meidän ilta-aikaan.

Harjoitusohjelmat Ian suunnittelee pari viikkoa kerrallaan ja niitä muokataan tarvittaessa sen mukaan miten harjoittelu etenee.

Onkos tässä jokin koukku?

On. Se ei ole ilmaista. Uudelta valmennettavalta Ian veloittaa 250 US dollarin (193 euroa tämän päivän kurssilla) aloitusmaksun joka sisältää juoksijan taustoihin perehtymisen ja tarvittaessa tiiviimmän yhteydenpidon valmennuksen alussa. 5 kk valmennusaikaa minulta ostettuna maksaa 419 euroa. Suoraan Ianilta ostettuna 5 kuukautta maksaa 5 * 134 $ = 670 $ josta etukäteen maksettaessa 10% alennus eli 603 $ (465 euroa tämän päivän kurssilla). Yhteensä valmennuksen hinnaksi tulee siis 250 $ + 419 euroa. Jos päätät jatkaa valmennusta hankkimalla lisäaikaa Ianilta, ei hän veloita uutta aloitusmaksua jos välissä ei ole pitkää taukoa.

Nyt on tarjolla siis vain yksi 5 kuukauden paketti jonka olen maksanut Ianille etukäteen ja jota en pysty selän pettämisen takia käyttämään. Olen Ianin kanssa sopinut että nuo 5 kuukautta voidaan siirtää toiselle juoksijalle.

Ok, kiinnostuin. Mitä teen seuraavaksi?

Ota minuun yhteyttä: aki_sakkinen [at] hotmail.com. Vastaan mielelläni kysymyksiin. Kun olen saanut 419 euron maksun noista 5 kuukaudesta ilmoitan nimesi ja yhteystietosi Ianille jotta hän tietää kuka saa ne 5 kuukautta käyttöönsä. Ian veloittaa 250 dollarin aloitusmaksun sinulta Paypalilla ja luottokorttimaksukin käy. Sen jälkeen valmennus voi alkaa.

Ehdin harjoitella jonkin aikaa Ianin valmentamana ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Hän on erittäin pätevä ja perusteellinen valmentaja ja oli tavoitteenasi sitten 50 km, 100 km tai Spartathlon niin Ian auttaa varmasti sinua pääsemään erinomaiseen kuntoon tavoitettasi varten.

• 1 month later...
  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kappas vaan. En itse kaipaa valmentajaa, mutta olen kisaillut ja jutellutkin Ianin kanssa Alpeilla. On tosi mukavan ja fiksun oloinen kaveri, joka nuoresta (31v) iästään huolimatta on ehtinyt kilpailla älyttömän paljon. Tänä vuonna hän on tainnut oppia viimein valmentamaan vähän itseäänkin Rocky Raccoonin keskeytyksen ja muutaman muun keskinkertaisen kisan jälkeen, kun ilmoitti juuri peruuttaneensa CCC 100 km elokuussa. Eihän tuo hänen valmennuksensa tosiaan ilmaista ole, mutta jos euroja jollakin juoksijalla on patjan alla, kannattaa ne varmasti tuhlata nyt kun niillä vielä on jotain arvoa :)

Tuo Rocky Raccoon 100 mailin 12:44 on toki USA:n ja UK:n ennätys, mutta itse lasken Ruotsin Jonas Buudin 2010 juokseman TEC 100 mailin 12:32:04 maailmanennätykseksi (vaikka se kuulemma maastollisesti helpompi reitti onkin).

Tuo Rocky Raccoon 100 mailin 12:44 on toki USA:n ja UK:n ennätys, mutta itse lasken Ruotsin Jonas Buudin 2010 juokseman TEC 100 mailin 12:32:04 maailmanennätykseksi (vaikka se kuulemma maastollisesti helpompi reitti onkin).

Totta, Jonas pitää hallussaan kovempaa aikaa. Ian olikin kiinnostunut tuosta TEC:n reitistä kun olen sen itse juossut. Ei se Rocky Raccoonkaan mitenkään erityisen vaativa reitti ole. Taitavat olla loppujen lopuksi aika lähellä toisiaan vaativuudeltaan. Saa nähdä saako Ian rikottua tuon Jonaksen ennätyksen. Tahtoa ilmeisesti ainakin on.

Totta, Jonas pitää hallussaan kovempaa aikaa. Ian olikin kiinnostunut tuosta TEC:n reitistä kun olen sen itse juossut. Ei se Rocky Raccoonkaan mitenkään erityisen vaativa reitti ole. Taitavat olla loppujen lopuksi aika lähellä toisiaan vaativuudeltaan. Saa nähdä saako Ian rikottua tuon Jonaksen ennätyksen. Tahtoa ilmeisesti ainakin on.

Joo mielenkiintoista nähdä mikä Ianin aika tulee olemaan TECissä. Tänään WS100 meni aikaan 15:54, joka riitti 5. sijaan. Eli nousukunnossa tuntuu kaveri olevan.

En lähtisi tästä vääntämään, mutta "sitoutuneesta valmentamisesta" ja "vinkeistä ja opastukseta" en löydä itse eroa. Kysymys on terminologiasta tässä nyt vaan.

En halua kyseenalaistaa atp:n valmentajan ammattitaitoa. Seppo Leinosellakin on viimeiseltä parilta vuodelta pari maailmanennätys-sulkaa hatussaan.

Kuten kirjoitin, varmasti hyvä tämä ammattivalmentaja myös.

Minkähän lajin ME:stä mahtaa olla kyse? Ainakaan maantiejuoksun määritelmää sen enempää Rocky Racoonin kuin TEC:in reitit eivät täytä ja maastoreiteillä "ME-tulosten" kirjaaminen ja eri reiteillä tehtyjen tulosten vertaaminen on jo ajatuksena absurdi. Tosin ei TEC:in reitti kyllä täytä maastoreitinkään määritelmää: liikaa asfalttia maastokilpailuksi, liikaa polkua maantiekilpailuksi -> ei ennätyskelpoinen missään kategoriassa.

Vinkit ja opastus eivät taida kuitenkaan olla ihan sama asia kuin harjoitusohjelma ja sitoutunut valmentaminen..

Totta, vinkkien ja opastuksen tarkoitus on saada valmennettava ajattelemaan myös omilla aivoillaan...

Muokattu

Joo mielenkiintoista nähdä mikä Ianin aika tulee olemaan TECissä. Tänään WS100 meni aikaan 15:54, joka riitti 5. sijaan. Eli nousukunnossa tuntuu kaveri olevan.

Ian ilmeisesti aikoo yrittää rikkoa Jonaksen ennätyksen Rocky Raccoonilla, ei TECissä. Taisin ilmaista itseäni hieman epäselvästi. Tänä vuonna se oli jo ilmeisesti suunnitelmissa vaikkei siitä tainnut kauheasti huudella. En ole varma että kuinka tosissaan hän sitä ennätystä jahtaa, mutta jos on hyvä reitti ja olosuhteet niin veikkaanpa että aikoo yrittää.

Minkähän lajin ME:stä mahtaa olla kyse? Ainakaan maantiejuoksun määritelmää sen enempää Rocky Racoonin kuin TEC:in reitit eivät täytä ja maastoreiteillä "ME-tulosten" kirjaaminen ja eri reiteillä tehtyjen tulosten vertaaminen on jo ajatuksena absurdi. Tosin ei TEC:in reitti kyllä täytä maastoreitinkään määritelmää: liikaa asfalttia maastokilpailuksi, liikaa polkua maantiekilpailuksi -> ei ennätyskelpoinen missään kategoriassa.

Kyseessä ei siis ole mikään virallinen ME juuri mainitsemastasi syystä, eli maastoreiteillä ei ME-tuloksia kirjata. Jonaksen aika on "nopein tiedossa oleva aika" 100 mailin matkalla, siis maastossa. Itse lasken TECin niukin naukin maastokilpailuksi vaikka se rajatapaus kieltämättä onkin, mutta ei se Rocky Raccoonkaan mikään rankka reitti ole eli jossain määrin niitä voinee vertailla keskenään.

Totta, vinkkien ja opastuksen tarkoitus on saada valmennettava ajattelemaan myös omilla aivoillaan...

Eikä se valmennuskaan toimi jos valmennettava ei ymmärrä miksi mikäkin harjoitus tehdään, eli ei se valmennus mitään aivot-narikkaan meininkiä ole. Vinkit ja opastus voivat riittää pitkällekin, mutta valmentaja tuo tullessaan muitakin hyviä puolia kuin jonkun joka kertoo mitä pitää tehdä ja milloin. Yksi valmentajan tehtävistä onkin pitää urheilija kurissa, eli harjoitellaan niin kuin pitää eikä niin kuin halutaan (joskus ne toki voivat olla sama asia). Valmentaja tarjoaa myös uusia näkemyksiä harjoitteluun. Kun on tottunut harjoittelemaan tietyllä tavalla ei välttämättä itse huomaa mitä voisi tehdä paremmin. Valmennettavana itsekin motivoituu paremmin harjoitteluun kun joku muukin on kiinnostunut siitä miten harjoittelee.

Itsensä valmentamisessa on vaarana se että asioita alkaa miettimään liikaa, jolloin saattaa tehdä päätöksiä tunteiden perusteella. Valmentaja pystyy katsomaan harjoitteluasi objektiivisemmin ja järkiperäisemmin (hyvä valmentaja ainakin). Hyvä valmentaja ymmärtää myös sen että vaikka viikko-ohjelmassa lukee "yhteensä 160 km" niin ei se ole koko totuus. Pitää soveltaa tilanteen mukaan.

Tarkoitus ei ole torpata itsensä valmentamista ja kokeneempien jakamia vinkkejä täysin, ei missään nimessä. Tarkoitus on vain herättää ajatuksia. Kyllä itseänsä valmentava urheilijakin voi pärjätä ja meillähän on täällä foorumillakin hyviä esimerkkejä sellaisista, kuten X-Caliber itse. Jokainen päättäköön itse että tarviiko valmentajan vai ei. Jos tavoitteena on vain kunnon kohottaminen ja omaksi iloksi juokseminen niin ehkä se huippuvalmentaja ei ole sen rahan arvoista, siihen riittää ihan tavallinen personal trainer ( vitsi vitsi :D ), mutta jos tavoitteet ovat korkeammalla niin sitten asia on tietty toinen. Omasta kokemuksesta voin sanoa että kyllä se valmentaja helpottaa asioita kummasti.

Kyseessä ei siis ole mikään virallinen ME juuri mainitsemastasi syystä, eli maastoreiteillä ei ME-tuloksia kirjata. Jonaksen aika on "nopein tiedossa oleva aika" 100 mailin matkalla, siis maastossa. Itse lasken TECin niukin naukin maastokilpailuksi vaikka se rajatapaus kieltämättä onkin, mutta ei se Rocky Raccoonkaan mikään rankka reitti ole eli jossain määrin niitä voinee vertailla keskenään.

Tarkoittanet "nopein tiedossa oleva aika noin 100 mailin maastokilpailuissa"? Onhan maantiellä ja radalla satamailinen juostu aika paljonkin kovempaa: maantiellä Andy Jones 12.05.37 virallisesti kelvollisissa olosuhteissa ja Yiannis Kouros 11.46.37 virallisesti mittaamattomalla reitillä. Radalla Oleg Kharitonov on juossut peräti 11.28.03.

Eikä se valmennuskaan toimi jos valmennettava ei ymmärrä miksi mikäkin harjoitus tehdään, eli ei se valmennus mitään aivot-narikkaan meininkiä ole. Vinkit ja opastus voivat riittää pitkällekin, mutta valmentaja tuo tullessaan muitakin hyviä puolia kuin jonkun joka kertoo mitä pitää tehdä ja milloin. Yksi valmentajan tehtävistä onkin pitää urheilija kurissa, eli harjoitellaan niin kuin pitää eikä niin kuin halutaan (joskus ne toki voivat olla sama asia).

Toki näin ja juuri näistä mainitsemistasi syistä johtuen suhtaudun skeptisesti kaikenlaiseen etävalmennukseen. Ja korjataan vielä sen verran, että parhaat tulokseni maratonilla ja sitä lyhyemmillä matkoilla juoksin nuorena erittäin pätevän valmentajan ohjauksessa, joten kokemusta on sekä valmennettavana olemisesta että itsensä valmentajana toimimisesta. Sitä valmentajaa tarvittiin tuolloin eniten juuri valmennettavan kurissa pitämiseen ja liiallisten menohalujen hillitsemiseen.

Nyt vanhemmiten olen tullut niin laiskaksi, että valmentajaa tarvittaisiin varmaan lenkille piiskamiseen, mutta näyttää homma toimivan jotenkin ilman valmentajaakin. Enkä mä enää tässä iässä taipuisi harjoittelemaan minkään ohjelman mukaan.

Valmentaja tarjoaa myös uusia näkemyksiä harjoitteluun. Kun on tottunut harjoittelemaan tietyllä tavalla ei välttämättä itse huomaa mitä voisi tehdä paremmin. Valmennettavana itsekin motivoituu paremmin harjoitteluun kun joku muukin on kiinnostunut siitä miten harjoittelee.

Itsensä valmentamisessa on vaarana se että asioita alkaa miettimään liikaa, jolloin saattaa tehdä päätöksiä tunteiden perusteella. Valmentaja pystyy katsomaan harjoitteluasi objektiivisemmin ja järkiperäisemmin (hyvä valmentaja ainakin). Hyvä valmentaja ymmärtää myös sen että vaikka viikko-ohjelmassa lukee "yhteensä 160 km" niin ei se ole koko totuus. Pitää soveltaa tilanteen mukaan.

Hyviä pointteja, joita en edes yritä kiistää.

Tarkoitus ei ole torpata itsensä valmentamista ja kokeneempien jakamia vinkkejä täysin, ei missään nimessä. Tarkoitus on vain herättää ajatuksia.

Eipä minunkaan tarkoitukseni ole torpata valmentajia, mutta mielestäni hyvä valmentaja on sellainen, jolla on myös mahdollisuus seurata paikan päällä valmennattavan tekemisiä. Ei hänen tietenkään tarvitse jokaisella lenkillä olla mukana, mutta tietyissä avainharjoituksissa valmentajan läsnäolo on mielestäni ehdottoman tärkeää.