Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Garminin maratonohjelma


soennecken
 Share

Recommended Posts

Moikka!

Onko kukaan foorumilaisista eksynyt kokeilemaan garminin (http://static.garmin.com/shared/fi/forerunner/training-plans/forerunner-training.html) juoksuohjelmia? Itse olen harkinnut ottamaan käyttöön tuon edistyneille juoksijoille tarkoitetun maratonohjelman seuraavaksi 14 viikoksi. Miltä se teidän muiden foorumilaisten mielestä näyttää? Mitähän muuten mahtaa tarkoittaa ohjelman 4*6min mäkijuoksut? Meidän kylillä ei nimittäin ole aivan noin pitkiä mäkiä..

Kiitos vastauksista :)

Link to comment
Share on other sites

Mitähän muuten mahtaa tarkoittaa ohjelman 4*6min mäkijuoksut? Meidän kylillä ei nimittäin ole aivan noin pitkiä mäkiä

Ihmettelin ihan samaa. Melko harvassa paikassa suomessa pääsee vetämään 6 min yhtämittaa mäkeä. Yhdenkin mäen löytäminen on joskus ongelma. Eiköhän tuota joudu vähän soveltamaan sen mukaan minkälaisia mäkiä on käytettävissä. Jos ne on lyhyempiä niin sitten tekisin vaikka useamman vedon mitä ohjelmassa lukee.

Link to comment
Share on other sites

Miltä se teidän muiden foorumilaisten mielestä näyttää?

Melkoiselta vikellykseltä. Harjoitustiheys oli kohdallaan, mutta muuten noin epämääräisillä tavoitteilla ja kohderyhmällä laitetulle ohjelmalle yksittäiset harjoitukset olivat jotenkin liian tarkasti määriteltyjä. Vähän samaan tapaan kuin TV-shopin H2O-faasimuunnosmoppi.

Harjoitusten rytmityksen tarkoituksesta ei oikein ottanut selkoa. Suosikki oli erityisesti viikko #9, joka oli merkattu HELPPO: 5x1km/60s 10k-vauhtia, yksi laaturoska tehoharjoitus ja sunnuntai puolikkaan kisa ja nämä molemmat hyvin lähellä "kovien" viikkojen tehoharjoituksia. Mitä ihmettä?

Mitähän muuten mahtaa tarkoittaa ohjelman 4*6min mäkijuoksut?

Ensisijainen tarkoitus harjoituksille on se, että käydään lenkillä. Toinen tarkoitus on se, että harjoituskokonaisuus on rasituksen ja levon suhteen tasapainossa. Kun nämä ovat kunnossa, niin harjoitusten tulisi olla nousujohteisia ja tarkoituksenmukaisia. Ohjelman taustoituksella "4x6min mäkijuoksut" eivät TARKOITA yhtään mitään (neljäntoista viikon maratonohjelman viidentenä harjoituksena). Ne on vaan läiskäisty sinne puolihuolimattomasti, koska ei ole yhtä coolia laittaa harjoitusohjelmaan, että käy nyt vaikka lenkillä ja nosta vauhtia loppuun, jos siltä tuntuu.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Olen itse kerännyt vaikutteita treenaamiseen vähän sieltä täältä erilaisista ohjelmista, myös garminin "kehittyvälle maratoonarille" tarkoitetusta ohjelmasta. Olen lukenut brittiläisesta women`s running lehdestä tuon tyyppisestä mäkitreenistä ja kyseisen lehden tarjoamissa ohjelmissa on myös noita mäkivetoja mukana. Lehdessä kyseinen mäkitreeni ohjeistettiin suorittamaan niin, että esimerkiksi tuohon 6 minuuttiin kuuluu sekä ylä- ja alamäkeä tasaisesti. Lehden mukaan 1 min ylös ja 1 min alas olisi optimi 10 km kilpailuvauhdilla niin, että ala-ja ylämäen vauhti on sama.

Vaikka äsköisessä kirjoituksessa garminin ohjelmaa aika rankalla kädellä arvosteltiinkin, niin olen itse huomannut isoa kehitystä ainakin omalla kohdallani ja varsinkin tuo mäkitreeni tuntuu toimivan. Olen tosin vielä hyvin kokematon juoksija ja minulla on takana vasta yksi kokonainen maraton ja nyt on tavoitteena parantaa viime kesän aikaa (4.21) hcm:llä. Henkilökohtaisesti mulla lähinnä pistää silmiin tuo garminin ohjelman pitkien lenkkien pituus, joka tuntuu lyhyeltä ja se, että ohjelmassa ei juurikaan ole maraton-vauhtisia treenejä. Mutta itseppä olen sitten fiiliksen mukaan näitä "ohjelmaani" lisäillyt. Toisaalta taas esimerkiksi tuo täältä foorumiltakin löytyvä 4-tunnin ohjelma tuntuu hassulta, koska siinä on mun makuun liikaa lepopäiviä ja en löytänyt ohjelmasta mäkivetoja ollenkaan... no joo. Tosiaan kokemusta ei ole, tietoakaan ei kovinkaan paljon, että hyvähän täällä on huudella. Korjailkaa viisaammat ;)!

Sinäänsä en usko, että garminin ohjelma olisi aivan huuhata, sillä ainakin tuo women`s running lehden ohjelmat muistuttavat hyvin paljon garminin ohjelmaa ja jos käsitin oikein lehden ohjelmat ovat ns. "huippujen" laatimia. En silti väitä, etteikö ohjelma hetkittäin tuntuisi hieman epämääräiseltä, mutta kysymys kuuluu pitääkö treeniohjelmaa lukea kuin raamattua?

Link to comment
Share on other sites

Ymmärtääkseni esim. tuo 4*6min mäkijuoksu tarkoittaa 4*6min maastojuoksua, ei (ylä)mäki-intervalleja.

Englanninkielisissä garminin ohjelmissa http://gbr.garmin.com/winter-training/en/plans/training-plans.html puhutaan "hill-training" tai "kenyan hills" -harjoittelusta, suomenkielisissä "mäkijuoksusta".

" The main components involve a variety of hill training and a balance of core and general body conditioning. Hill training

is uncomfortable and that’s why runners either love it or hate it, but it’s an extremely effective method of training. Thisis a staple ingredient in Kenyan athletes’ training and it’s what makes them extremely well conditioned. The additionalstress of hill running places greater demands on your body and helps improve your leg strength and lactate threshold.Running both uphill and downhill forces you to run with a more efficient stride, which helps train and improve your running

style and economy. There is simply no better workout than hill training for improving your overall running fitness."

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy