Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kohti ekaa ultraa


Strömppä
 Share

Recommended Posts

Juoksin edellisen maratonini jo 4 vuotta sitten (kolmen viikon valmistautumisella 3:07), sen jälkeen n. 3 vuotta sitten puolikas meni 1:21. Viimeiset vuodet on menneet suunnistusharjoittelun merkeissä, tosin esim. viime talvena tuli juostua mm. Aktia-cupissa vaihtelevissa olosuhteissa muutama kerta, paras aika tais olla jotain 36:15 tai sinne päin.

Muutaman vuoden ajan jo olen harkinnut yrittää jotain "haasteellisempaa" matkaa, kuten ultra-juoksuja. Mitä sanovat kokeneemmat, olisko hyvä aloittaa esim. Hiekkaharjun 6 tunnin juoksusta ens vuoden toukokuussa? Tällä hetkellä oikea nilkka vammautuneena Jukolan-viestissä tapahtuneen loukkaantumisen vuoksi, mutta elokuussa olis tarkoitus aloittaa taas kurinalainen harjoitteleminen ja liittyä tietysti siinä samassa uuden hienon Endurance-seuran jäseneksi :icon_razz:

Link to comment
Share on other sites

6h juoksu sopii vallan hyvin ekaksi ultraksi, mutta toki mikään ei estä osallistumasta heti suoraan sataselle. Näin ovat monet tehneet itseni lailla ja hyvällä menestyksellä. Ja kuten tälläkin palstalla on jo moneen kertaan todettu, niin ns. perusmaratonharjoittelulla pystyy juoksemaan erittäin hyvin 100 km. Ja sulla tuo vauhtitasokin on varsin hyvä. Viikon tärkein treeni on pitkä lenkki ja toiseksi tärkein vauhtikestävyyslenkki, varsinkin jos on ns. alle kolmen tunnin maratoonari ja/tai alle 9 tunnin satasen taivaltaja.

Myös tammi- ja helmikuun 50km kotirataultrat ovat hyvää mentaali- ja kestävyysharjoitusta tulevan kesän ultrille;

http://seponkotisivut.com/kotirata/kotirataultra2006.php

Tervetuloa Enduranceen!

(Odotellaan vaan vielä yhdistyksen virallistamista Patentti- ja Rekisterihallitukselta ...)

Link to comment
Share on other sites

Myös tammi- ja helmikuun 50km kotirataultrat ovat hyvää mentaali- ja kestävyysharjoitusta tulevan kesän ultrille;

http://seponkotisivut.com/kotirata/kotirataultra2006.php

Joo, kotirataultran olinkin jo ajatellut juosta talvella, koska kokemusta tarvitsen anyway näistä pikkasen pidemmistä pätkistä :icon_razz: Onkohan Helsingissä ollut tämän forumin yhteistreenejä vuosien varrella lainkaan. Itse asustelen Kivihaassa ja juoksentelen (silloin kun jalat on kunnossa) paljon Keskuspuistossa.

Tervetuloa Enduranceen!

(Odotellaan vaan vielä yhdistyksen virallistamista Patentti- ja Rekisterihallitukselta ...)

Thanks! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

J Onkohan Helsingissä ollut tämän forumin yhteistreenejä vuosien varrella lainkaan. Itse asustelen Kivihaassa ja juoksentelen (silloin kun jalat on kunnossa) paljon Keskuspuistossa.

On noita treenejä ollut. Sunnuntaisin on lähtenyt melko repasvauhtinen pitkä lenkki Laaksosta (ei ole foorumin lenkkejä, mutta foorumilaisia on ollut paikalla). Meillä on ollut toisinaan yhteisiä vetoharjoituksia/TV-kovia Liikuntamyllyssä. Itse asustelen E-haagassa ja teen mielelläni osan harjoituksistani porukassa.

Link to comment
Share on other sites

Selailin lukemattomia posteja ja huomasin, että Strömppä on nuorempana juossut Cooperissa yli 4000 m tuloksen. Kun nämä muutkin mainitsemasi 10 km - maraton tulokset ovat suhteellisen kovaa kamaa, niin eihän tässä pitäisi olla mitään estettä ultran juoksemiselle! Kunhan vaan saat nilkan kuntoon.

Hiekkaharjun 6 tunnin juoksu on varmasti hyvä paikka aloittaa ultra-ura, mutta kyllä tuollaisella kuntopohjalla voi ihan yhtä hyvin lähteä suoraan sataselle tai 12 tunnin juoksuun. PALJON heikommalla pohjalla ja huterammalla kunnolla on ultria juostu, ja juostaan koko ajan. Normaali juoksu&suunnistus -harjoittelu on varmaan hyvä pohja harjoittelullesi, muutama ylipitkä lenkki tyyliin Kotirataultra on tietysti hyvä olla mukana että opit juoksemaan hitaamminkin. Sinulle ilmeisen hyvin sopiva 4.00 min/km vauhti on nimittäin ultra-kisoihin turhan kova vauhti, paitsi jos aiot pistää ennätystilastot kertaheitolla uusiksi!

Link to comment
Share on other sites

Joo, nuorena tossu nousi kivasti - 800m n. 1.55 ja 3000m esteissä sellainen aika, että edelleen, nykyisellä Suomen tasolla, oltaisiin vieläkin kausitilastoissa suht korkealla. Mutta ne ajat oli melkein 20v sitten. Nyt on nyt, mutta tukka ei ole vielä päästä lähtenyt. :-)

Olen tehnyt valmiit suunnitelmat nyt sillä toiveella, että nilkka paranee tän kuun loppuun mennessä. Sen jälkeen opetan elimistöä taas säännölliseen liikuntaan n. kuukauden verran ja sitten normitreenillä kohti ultramatkoja. 6 tunnin juoksussa uskon pääseväni ainakin yli 65km tulokseen ensi yrittämällä - mutta tää ei ole lupaus ;-)

Näkymisiin ja kuulemisiin!! Yhteistreenit ainakin talvella olis kivoja :running:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy