Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
forrest_42195

Juoksutekniikan muuttaminen

Recommended Posts

No ihan näin kärkevästi en ajattele asiaa, mutta siis jos kohtuullisella treenillä rikkoo itsensä, niin silloin vika voi löytyä juoksutekniikasta...

Länkisääret,lattajalat,eripituiset kintut,skolioosi,ylipaino on niitä muitakin syitä kuin juoksuteknisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielesta paljasjalkajuoksu on erittäin hyvä tapa opetella tehokasta päkiävoittoista juoksuaskelta, jos haluaa muuttaa juoksutekniikkaansa esim polvia säästävämmäksi. Tätä tekniikkaa voi myös soveltaa sitten kun juoksee lenkkarit jalassa. Juoksutekniikan muuttamisessa täytyy kuitenkin noudattaa varovaisuutta, koska rasitat jalkasi tavalla jota sitä ei ole ennen rasitettu.

Asian ydin onkin nimenomaan tässä. Pitää olla halu muuttaa sitä tekniikkaansa. Ja hyvä juoksutekniikka lähtee ensisijaisesti hyvästä keskivartalon hallinnasta joka on välttämätön edellytys nopealle askeltiheydelle. Mun mielestä yritetään vaan kiivetä perse edellä puuhun jos sanotaan yksiselitteisesti, että "Juokse ilman kenkiä ja ala lätkyttämään 180-190 askelta minuutissa. Kyllä se sillä korjaantuu". Hyvä juoksutekniikka koostuu niin monesta muustakin tekijästä kuin vaan nopeasti kadenssista ja päkiävoittoisesta askelluksesta.

Palkasjalkailu toki pakottaa askelta oikeaan suuntaan, mutta ihan yhtä hyvin sen tekniikan saa kuntoon kengät jalassa kuten sanoit. Jos siis on halua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen yrittänyt kiinnittää huomiota tuohon tekniikkaan. Aiemmin olen juossut lyhyellä askeleella. Sitten muutin sitä pidemmäksi, kun eräässä tapahtumassa sitä suositeltiin. Se ei tuntunut oikein hyvältä. Sitten palasin taas lyhyeen askeltamiseen. Nyt olen kesän ja syksyn aikana taas koittanut pidentää askelta. Jalkaterän asentoon kiinnitän huomiota että jalat pysyisivät suorassa eivätkä kääntyisi sisään tai ulospäin. Nyt olen koittanut juosta niin että jalan kosketus maahan olisi mahdollisimman lyhyt. Tällä tavalla ainakin minulla tulee askeleeseen lisää pituutta ja lennokkuutta. Jalkavaivojen takia yritän kiinnittää tekniikkaan koko ajan huomiota. Teen myös paljon lyhyitä vetoja sekä lenkkien ohessa tekniikka harjoituksia. Koko ajan parempaan suuntaan mennään. Koutsinikin sanoi että nyt askel rulla hyvän näköisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palkasjalkailu toki pakottaa askelta oikeaan suuntaan, mutta ihan yhtä hyvin sen tekniikan saa kuntoon kengät jalassa kuten sanoit. Jos siis on halua.

Sanoisin että kengät jalassa se on vaan helvetin vaikeata, kun ei saa oikein palautetta että tekeekö jotain oikein vai väärin. Ja ilmeisesti yleensä tekniikkaa ei muuteta suoraan, eli jos haluaa päkiän osuvan eka maahan niin ei käännetä nilkkaa eri asentoon, tai jos halutaan kantapään nousevan ylemmäs niin ei nosteta sitä itse sinne ylemmäs. Nämä eivät ole aivan itsestään selviä juttuja että mitä kautta se tekniikkamuutos pitäisi tehdä. Esim. ite juostessani aluksi askeleessa oli kitkaa siten että jalkaterä oli matkalla vielä eteenpäin kun se osui maahan, pohkeet rasittui minimalistikengillä ja nivusiin sattui. Kaikista näistä ongelmista olen päässyt eroon juoksemalla paljain jaloin, kengät jalassa oli aika epätoivoista yrittää keksiä mitä pitäisi muuttaa ja miten ja sitten kun yritti muuttaa niin kauhea keskittyminen eikä tiennyt kuitenkaan että meneekö se nyt niinku pitäs vai ei. Paljain jaloin se nyt vaan meni suhteellisen automaattisesti. Tiedä sitten onko tekniikka mitenkään erityisen hyvä, mutta kaippa se on ainakin riittävällä tasolla jos 60 kilsan päiväannoksesta ei tule mikään paikka kipeäksi ja on täysin palautunut parissa päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko muuten kuvanneet juoksuanne tekniikan muutoksen yhteydessä vai hoitanut asian ns. lennosta ja fiilispohjalta? Omasta kokemuksesta tuntuu sille, että jos jokin asia omassa juoksussa tuntuu sille, että sitä pitää muuttaa haluan ensin nähdä videolta onko tuntemus oikea ja näkyykö tekemisessä jotain mikä sen tuntemuksen aiheuttaa. Jos ei omaa juoksua ole koskaan/lähiaikoina videolta nähnyt, niin aika arpapeliä mielestäni on silloin perstuntumalta lähteä mitään tekniikkamuutoksia tekemään vaan lopputuloksena on korkeintaan tyylimuutos, jonka vaikutus tekniikkaan tuskin on ainakaan parantava, koska tällöin korjataan helposti vain oiretta eikä aiheuttajaa.

Itse olen todennut todella tehokkaaksi kuvata ihan kännykällä videota esim. juoksumatolla sivusta ja takaa. Hidastuksista on sitten hyvä katsella miten ja minne jalka osuu alastullessaa, millainen ryhti on, kuinka kädet toimii yms. Ensimmäisen videointisession jälkeen olo oli ristiriitainen koska oma mielikuva ja videokuva juoksusta ei ollut kovinkaan identtiset. Muutamalla videointikerralla (välissä kovaa treeniä tekniikan eteen) tekniikan lisäksi parani myös tietämys omasta kropasta ja sen liikkeestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikeastaan en voi sanoa juoksutekniikasta mitään, koska oma hölkkäämiseni on aika toispuoleista ja rumaa. Mutta yksi aika ykkössyy juoksuvammoihin löytyy lantion heikkouksista ja keskimmäisen pakaralihaksen heikkoudesta ja yleensäkin lantion toimintahäiriöistä. Kun nämä saadaan kuntoon, muuttaa se myös kinesteettisen ketjun myötä jalkaterän asentoa juoksussa. Sinänsä paljain jaloin on kyllä kiva ja hyvä juosta. Mutta ensimäisenä itse lähtisin vammojen kohdatessa katsomaan lantion asentoa ja tutkituttamaan fysioterapeutille lantion toiminnan heikkoudet.

No melekeenpä sanoisin että juoksutekniikassa on jotain vikaa jos sillä ittensä rikkoo... Ja se oli jossain tutkimuksessa että jos kengässä on kantaosa paksumpi kuin päkiäosa, niin se ohjaa askelkontaktia kantapäälle, eli kengät vaikuttavat juoksutekniikkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikeastaan en voi sanoa juoksutekniikasta mitään, koska oma hölkkäämiseni on aika toispuoleista ja rumaa. Mutta yksi aika ykkössyy juoksuvammoihin löytyy lantion heikkouksista ja keskimmäisen pakaralihaksen heikkoudesta ja yleensäkin lantion toimintahäiriöistä. Kun nämä saadaan kuntoon, muuttaa se myös kinesteettisen ketjun myötä jalkaterän asentoa juoksussa. Sinänsä paljain jaloin on kyllä kiva ja hyvä juosta. Mutta ensimäisenä itse lähtisin vammojen kohdatessa katsomaan lantion asentoa ja tutkituttamaan fysioterapeutille lantion toiminnan heikkoudet.

Tuo on hyvä pointti ja myös hyvä esimerkki siitä, että oireen aiheuttaja voi sijaita kaukanakin ensimmäiseksi oireilevasta paikasta. Käsittääkseni tämä on vielä yleisempää naisilla, mutta on varmasti useiden miestenkin ongelma etenkin jos aloittaa juoksun pidemmän löysäilyn jäljiltä huonolla lihaskunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma ongelma jalan heittäminen toisen eteen ja jalkapohja ei suorassa maahan vaan hieman sisäänpäin kääntyneenä.

Syynä (ehkä?) pyöräilystä kehittyneet vahvat reislihakset (reidet vähän tämän --> ( ) malliset, lihasta siis paljon etuosassa ja sivuilla).

Oisko? Hyvä ystävä juoksee paljon, juossut jo vuosia, ja ehdotti ongelmakseni juuri noita reisiä + tietenkin juoksuharrastuksen vähyyttä, ei ole vielä optimaalinen juoksuasento löytynyt.

Kertokaa te viisaampana, jos tästä jotain irti saatte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma ongelma jalan heittäminen toisen eteen ja jalkapohja ei suorassa maahan vaan hieman sisäänpäin kääntyneenä.

:)

Mullakin tulee jalka alas maahan niin että paino tulee alas jalan ulkosyrjällä ja siitä sitten koko päkiä maahan, myös kantapää käy maassa ja sitten ukkovarpaan kautta 'ponnistus'. En tiedä onko tämä oikein vai väärin noin tekniikan puolesta mutta tuli vaan heti sun kommentista mieleen. Jos vilkasee jalkoihinsa juostessaan niin tosi selkeästi näkyy kuinka jalka tulee 'sivullaan' maahan. Myös kengissä kulumaa ulkosyrjällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin tulee jalka alas maahan niin että paino tulee alas jalan ulkosyrjällä ja siitä sitten koko päkiä maahan, myös kantapää käy maassa ja sitten ukkovarpaan kautta 'ponnistus'. En tiedä onko tämä oikein vai väärin noin tekniikan puolesta mutta tuli vaan heti sun kommentista mieleen. Jos vilkasee jalkoihinsa juostessaan niin tosi selkeästi näkyy kuinka jalka tulee 'sivullaan' maahan. Myös kengissä kulumaa ulkosyrjällä.

Jalan pitäis tulla hivenen ulkosyrjällä alas. Tämä on pronaatiota, joka pehmentää alastuloa. On asia erikseen mikäli sitten on liikaa pronaatiota eli jalka kiertää urakalla ulkosyrjältä sisäsyrjälle.

Edit: Käsittääkseni jokainen mid foot strike juoksija tulee alas jalan syrjllä ihan automaattisesti. Ton jalkakaaren päälle suoraan lässähtäminenhän vesi aimo annoksen iskunvaimennukselta. Kun ihmettelee noita midfoot strike astujille suunnattuja popoja on niissä jalan sisäsyrjälle laitettu pelkkää EVA höttöä ja hiilikumit laitettu pelkästään ulkosyrjälle. Esimerkkinä tästä nyt vaikka NB Minimus Zero Road ja Saucony Kinvara 3.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma ongelma jalan heittäminen toisen eteen ja jalkapohja ei suorassa maahan vaan hieman sisäänpäin kääntyneenä.

Syynä (ehkä?) pyöräilystä kehittyneet vahvat reislihakset (reidet vähän tämän --> ( ) malliset, lihasta siis paljon etuosassa ja sivuilla).

Oisko? Hyvä ystävä juoksee paljon, juossut jo vuosia, ja ehdotti ongelmakseni juuri noita reisiä + tietenkin juoksuharrastuksen vähyyttä, ei ole vielä optimaalinen juoksuasento löytynyt.

Kertokaa te viisaampana, jos tästä jotain irti saatte :)

En usko että ongelma on se että reisilihaksissa on voimaa vaan se että siellä on epätasapainoa.

Eli esim etuosa on suhteessa takaosaan selvästi vahvempi.

Tämä aiheuttaa sitä että toiset paikat väsyy nopeammin jolloin syntyy kiristyksiä ja jumituksia, jotka voivat sitten vaikuttaa jalan asentoon.

Jos tarkoitat että jalkaterät osoittaa toisiaan kohti juostessa niin keskittyisin reisien, lähentäjien ja lonkankoukistajien venyttämiseen ja niiden takareisien ja etenkin pakaroidenvahvistamiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä löytyy hyviä harjoitteita ja teoriaa:

http://www.kinetic-revolution.com/running-its-all-in-the-hips/

Suomalaista settiä:

http://jussipeltonen.com/2010/04/avojaloin-juoksun-biomekaniikka/

Lisää ulkomaista:

http://www.runningtechniquetips.com/2011/06/running-technique-and-muscle-activation-pattern/

Youtube on pullollaan, mutta lähdekritiikkiä on pakko käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  


  • Talviale!

    Alennukset jopa -60%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy